Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt, dank voor je uiteenzetting. Dit is idd hoe het moet gaan.
Ik heb nog even verder gepuzzeld en wat blijkt: De slave motor (in mijn geval de linkse as) draait maar 1 richting op bij het joggen. Dit probleem had ik eerder ook waarna ik de motor op een andere as heb aangesloten. De motor bleek hierbij in orde te zijn. Maar bij het joggen draait de motor steeds dezelfde kant uit zowel als ik vooruit jog of achteruit jog. Er moet dus iets met de aansturing van de motor mis zijn denk ik dan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben er uit !!!

Voor het aansluiten van de motoren maak ik gebruik van een 10 aderige kabel. Bij het nogmaals controleren van alle aansluitingen zag ik dat is de 3 met de 8 heb verwisseld. Dit houd in dat er geen goed DIR signaal was naar de motor!! Ik weet nu alleen niet of dit aan mijn ogen ligt of aan de slechte opdruk op de draadjes :lol: :lol:

Iedereen weer bedankt voor het meedenken!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk slecht licht in combinatie met een slechte opdruk. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 aug 2020 13:10 Ik denk slecht licht in combinatie met een slechte opdruk. :lol:
Dat zal het zijn Hugo :P

Ik heb nog wel een andere vraag: Wordt een motor sterker bij meer of minder microsteps?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje riskant om daar een politiek correct antwoord op te geven (je moet tegenwoordig overal op letten) maar meer zeker niet. :lol:
(en eigenlijk praat ik maar na)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 24 aug 2020 12:55 Ik ben er uit !!!

Voor het aansluiten van de motoren maak ik gebruik van een 10 aderige kabel. Bij het nogmaals controleren van alle aansluitingen zag ik dat is de 3 met de 8 heb verwisseld. Dit houd in dat er geen goed DIR signaal was naar de motor!! Ik weet nu alleen niet of dit aan mijn ogen ligt of aan de slechte opdruk op de draadjes :lol: :lol:

Iedereen weer bedankt voor het meedenken!!
Dan kan het probleem toch niet mee verhuizen met de motor?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Johan, toevallig hebben we daar op de laatste Brabant dag nog een discussie over gehad, 8 microsteps kost je 80% van je koppel kwamen we toen uit.
Zo zie je maar weer wat je gemist hebt.


Hier in een tabelletje:

Microsteps/full step Holding Torque/Microstep

1 100.00%
2 70.71%
4 38.27%
8 19.51%
16 9.80%
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Wat ik me nog afvraag Ben is , als de motor die wordt aangestuurd met bv 8 microsteps door de belasting zijn positie niet kan houden en dus een aantal steps doorschiet en uitkomt op een hele stap of de holding torque op die hele step positie dan wel weer 100% is ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door DaBit »

Het is iets genuanceerder: een stap van een stappenmotor moet je zien als een veer. Je kunt er kracht op zetten tot je aan het einde van de veer bent, dan ploft-ie.
Ga je die veer nu opdelen in segmenten, dan heb je minder kracht op die veer te zetten tot je buiten dat segment komt. Maar hij zegt pas plof als je op het einde komt, daarvoor val je gewoon buiten het bedoelde segmentje.

Microsteppen hetzelfde; je hebt maar 20% van je houdkoppel voor je buiten je 1/8 microstep komt (en in de praktijk nog veel minder), maar het is niet zo dat je je koppel niet meer hebt. Alleen vraag je het volledige koppel dan loopt de as een stap achter op de gecommandeerde stap. Wat in geval van frezen geen drama is; als je vol koppel nodig hebt ben je hoogstwaarschijnlijk niet op de micrometer aan het pierewaaien.

Verder heb je met microsteppen minder koppel dan met volle stappen. In de praktijk ook niet zo'n probleem; moderne digitale drives doen alleen aan microsteppen bij lage snelheden en gaan al vrij snel over naar volstapsbedrijf voor de hogere snelheden. Heeft ook geen zin om op 1000rpm nog te microsteppen; de inertie van de rotor en belasting vult de tussenstappen wel in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 24 aug 2020 17:47
Microsteppen hetzelfde; je hebt maar 20% van je houdkoppel voor je buiten je 1/8 microstep komt (en in de praktijk nog veel minder), maar het is niet zo dat je je koppel niet meer hebt. Alleen vraag je het volledige koppel dan loopt de as een stap achter op de gecommandeerde stap. Wat in geval van frezen geen drama is; als je vol koppel nodig hebt ben je hoogstwaarschijnlijk niet op de micrometer aan het pierewaaien.
Wat doet een closed loop stepper in dit geval?
Verder heb je met microsteppen minder koppel dan met volle stappen. In de praktijk ook niet zo'n probleem; moderne digitale drives doen alleen aan microsteppen bij lage snelheden en gaan al vrij snel over naar volstapsbedrijf voor de hogere snelheden. Heeft ook geen zin om op 1000rpm nog te microsteppen; de inertie van de rotor en belasting vult de tussenstappen wel in.
Hoe zit dit bij Leadshine DMxxx drivers en hoe bij closed loop steppers, idem hoe doen de JMC servo drives dit.
Ik geloof meteen dat je gelijk hebt, maar ik vind er donders weinig leesvoer over.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Johan, toevallig hebben we daar op de laatste Brabant dag nog een discussie over gehad, 8 microsteps kost je 80% van je koppel kwamen we toen uit.
Zo zie je maar weer wat je gemist hebt.
Ja Ben, ik had er graag bij geweest, dat weet je. En je mist altijd wel wat zie je maar weer. Hopelijk komt het de volgende keer wel goed :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 24 aug 2020 22:53 Wat doet een closed loop stepper in dit geval?
Wat ik ooit gelezen heb is dat Leadshines niks doen zolang de afwijking kleiner is dan vrijwel een stap. Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen had.
Hoe zit dit bij Leadshine DMxxx drivers en hoe bij closed loop steppers, idem hoe doen de JMC servo drives dit.
Ik geloof meteen dat je gelijk hebt, maar ik vind er donders weinig leesvoer over.
Die DMxxxx dingen kun je donder op zeggen dat die naar volstep-bedrijf gaan. De closed-loop steppers zijn maar een kleine uitbreiding op de open-loop steppers. Daar zit enkel een soort van 'if (gemeten hoek - electrische hoek) > 90 graden THEN SET electrische_hoek = 90' in.

Servo's zijn anders in zoverre dat die continu de rotorpositie regelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Dan kan het probleem toch niet mee verhuizen met de motor?
Dat deed het ook niet. Als ik de motor op een andere machine schroefde werkte de motor goed. Eerder dacht ik dat het aan een dipswitsch lag die niet goed was omgezet maar het bleek dus gewoon een aansluitfout te zijn ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Zo, weer tijd voor een update! De oude machine is gedeeltelijk ontmanteld om de onderdelen die ik daarvan nodig had te kunnen monteren op de nieuwe machine. Best een beetje eng want je hebt dan opeens geen cnc freesmachine meer. En dat mis je dan opeens :P Maar goed de nieuwe machine is nu bijna zo ver dat hij zou kunnen gaan frezen. Alles beweegt, de elektra lijkt ook te werken, homen gaat goed en de snelheid is in de testfase al een stuk hoger dan de oude machine.
De volgende stappen die ik moet nemen zijn het vastzetten van de bedplaat, sleuven in de plaat frezen, 2e plaat er op monteren en daar dan ook weer sleuven in frezen zodat er een T plaat ontstaat. Hieronder wat foto's van hoe het tot nu toe is.

21561
21562
21563
21564
21565
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie