Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen...

Word tijd dat ik mijn elektronika niveau eens ga opkriken.
Vraag 1 word bevestigt.
Vraag 2 een normale schakelaar zonder weerstand werkt, spindel start en stopt, voorop gesteld dat Eding software die 0..10 volt uitstuurt.
Vraag 3 De uitgang van mijn board is 5 volt en die is 0V VFD aan,

en 5V VFD uit.

Dit omdat als S1 aan DCM ligt de spindel draait.

Voor de test heb ik een solid state relais aan de board gehangen en op de VFD aangesloten, je kunt hem dan maar een keer aan zetten, jammer. Was ook een oplossing maar niet goed genoeg :|

Mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Johnny p schreef: 28 apr 2020 21:50 Vraag 3 De uitgang van mijn board is 5 volt en die is 0V VFD aan, en 5V VFD uit.
Net omgekeerd dus, met een optocoupler ook geen enkel probleem. Je zet dan een +5V vd voeding via een 270 ohm weerstand aan de anode van de led van de optocoupler,
en de cathode van de led (-) leg je dan aan je bord uitgang. Klaar.

Kom je er zelf uit of moet ik een piepklein printje voor je solderen met connectoren zodat je hem direct kunt aansluiten ? Laat maar weten.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kjelt,

Ik zal komende dagen eens wat materiaal bijeen scharrelen, zal wel weer bestellen worden, maar ik kom er wel uit.
Bedankt allen.

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Vandaag begonnen met het solderen en monteren van de optocuopler 4N35M, aan de LED zijde een weerstand van 2k4, had geen andere, was dat teveel geweest had ik er nog een weerstand parallel geschakeld, de transister zijde gewoon aan S1 en DCM gelegd, daarna de Spindle Pulse On Signaal geinverteerd, en zie daar het werkt :P

Bedankt aan allen die mij hier bij geholpen hebben.

Nu rest nog twee zaken, welke software,... en de tooling plaat welke ik bij Socorotec ga bestellen in Duitsland.
De software,....?

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Wat is de beste keuze om een T-moer plaat te bevestigen, ik heb meerdere mogelijkheden, zie foto rode of groene pijl, en met welke schroeven, inbusbouten of verzinkbouten.
21508

Tja, wat is wijsheid?

Mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ik heb zelf de rode pijl plek gekozen.
Reden is dat in de t slot je weinig "vlees" hebt om de kop te verzinken en als de kop iets uitsteekt voel je dat meteen.
Ik gebruikte inbusbouten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Nog een paar redenen om de rode pijl te kiezen:
Als je een schroef in de sleuf zet, heb je later de grootste moeite om er een t-slot-moer doorheen te schuiven.
Als je (zoals gebruikelijk) een paar strips, als scrapplate, wasteboard etc, op plakt zie je er ook niets meer van.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Heren bedankt!

De antwoorden bevestigen dat mijn eerste keuze correct was en is, de enige rede om de groene pijl te kiezen was van een collega die hiermee wilde aanduiden dat met een verzonken schroef minder vuil achterblijft tussen de naad van de schroef en de t-moer-plaat dan wanneer je inbus schroeven gebruikt.
Alhoewel ik dat nu ook weer niet echt noemenswaardig vind daar je het meeste kunt wegzuigen of wegblazen daarnaast worden deze ja afgedekt met plastic strippen. Zoals Audiomanics aangeeft.

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Hallo Samen,

Het is al een tijdje geleden dat ik wat heb laten weten, maar ik kan jullie wel vertellen dat de portaalfrees het prima doet, inmiddels heb ik ook een
3D-Finder Messtaster van Sorotec welke ook prima werkt.
Bedankt voor jullie hulp allemaal.!!

Mvg John

Hier enkele vb


24035
24030
24031
24032
24036
24037
24038
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kars-cnc »

Goed te horen dat de portaalfrees aan de verwachtingen voldoet! De voorbeelden zien er goed uit! Vooral die ronde aluminium flens is een flink stuk verspaning geweest lijkt mij.

Gebruik je de Sorotec 3D finder in combinatie met de Eding macro's van Sorotec?
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door -rick »

goed bezig. spijkers met koppen.
Plaats reactie