Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Wel blijf ik met een vraagteken zitten, middels een schakelaar leg ik S1 aan DCM (GND), de spanning op S1 is 24 volt, deze word 0 Volt als de S1 gesloten word middels een schakelaar. Op de Breakout board 'Spindel OUT ON ' en de GND staat een spanning van 4,5 Volt, deze word 0 Volt als ik de spindel op de computer aan zet. Het vreemde is dat de spindel gewoon blijf draaien, ook wanneer ik deze op off zet.

Nu mijn vermoeden, kan het zijn dat de VFD de spanning van 4,5 volt ook als Nul Volt ziet en hier door de spindel laat draaien??

Mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

S1 heeft geen functie volgens je eigen foyo op de vorige pagina.

Het signaal van je breakoutboard gaat naar welke ingang toe?
Als je daarmee ook een digitale ingang van de vdf Sx mee wilt sturen zul je er iets van elektronica tussen willen hangen die een 0 of 5V signaal vertaald naar een gesloten schakelaar. Dat kan met een klein relaistje of een transistor of een fet maar een relais wil je niet rechtstreeks door een logisch uitgang dturen (teveel stroom) en voor de overihe twee heb je nog wat extra weerstandjes novig.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kjelt,

De schakelaar S1 is nu aan DCM,ACM,GND, gelegt, VFD is nu bedienbaar met de comp.
Leg ik nu Spindel OUT ON van de breakout board aan S1, zou het nu mogelijk moeten zijn om de VFD te bedienen met de comp. Dus niet.
Nu ga ik meeten, S1 is open, >24 volt.
SPINDEL OUT ON aan gezet op de comp, > 0 volt
SPINDEL OUT ON uit gezet op de comp, >4,5 volt
Nu heb ik het idee of vermoeden dat de VFD die de 4,5 volt ook als 0 volt aanziet, daar het toerental regelbaar is met de comp bij 4,5 en bij 0 volt.
Onderbreek ik nu S1 fysiek, dan gaat de spanning op S1 naar 24 volt.
Nu zie ik op de foto hier onder ook PNP en NPN staan verbonden met DCM en of EV.
EV heeft een spanning van 24 volt?
Ik snap het niet meer....
Op dit moment is S1 gewon door verbonden met DCM

20198

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kjelt,

Met een transister, bedoel je zoeiets?
20576

En dan ook op deze manier geschakelt? Waar bij de + is S1 en de min is DCM en de basis komt dan via de weerstand aan SPINDEL OUT ON te liggen. Neem ik aan. De belasting is dan een 10 k weerstand.

Mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Hi John,
even stapje terug.
Ik weet je elektronica niveau niet, dus wees niet beledigd, ik ga gewoon even uit van beginner.

1) Heb je getest dat als je de verbinding tussen S1 verbreekt met DCM de spindel stopt en weer maakt dat hij begint te draaien ?
2) Als 1 bevestigd is dan zou het zo moeten zijn dat de S1 aansluiting via een weerstand aan de 24V hangt.
Weet je (uit de handleiding schema o.i.d.) hoe groot die weerstand is ? Dan kun je berekenen of de optocoupler het direct kan schakelen.
3) Je uitgang van je bord is 5V en die is 0V VFD uit en 5V VFD aan ?

Ik zelf gebruik het liefst altijd optocouplers voor dit soort interfaces.
De reden is dat ik absoluut niet wil dat het board de voeding van de VFD ziet en andersom, ik wil ze dus geisoleerd laten en dat doe je met een optocoupler.

Zie het plaatje uitleg is heel simpel, je kunt een standaard optocoupler gebruiken die bij 10mA geleid en de uitgang jouw stroom aan kan, dit type had ik liggen maar is SMD dus misschien niet handig,wellicht dat je beter een DIL6 of DIL 8 behuizing kunt nemen. Kun je zelf solderen en een prototype printje bouwen trouwens ? Anders wil ik je daar wel mee helpen.

Ingang:
Je hebt een diode dat is de ingang die is polariteits gevoelig. + op de zijkant van het driehoekje (anode) en - op het vertikale streepje (cathode).
Je zet afhankelijk van de spanning die uit je bordje komt er een andere weerstand mee in serie naar de anode (+), zonder weerstand gaat je optocoupler kapot.
Voor 5V gebruik je een weerstand van 220 of 270 ohm, voor 12V een weerstand van 1k Ohm (1000 ohm) en voor 24V in een weerstand van 2k2 (2200 ohm).

Uitgang:
Dit is een NPN transistor die gaat geleiden als de diode intern licht geeft dus als er op de in ingang een spanning staat.
Een NPN transistor sluit je aan door het pijltje (de emitter) aan de massa te leggen dus in jouw geval de DCM en de collector aan de te schakelen uitgang die meestal via een weerstand aan de spanning ligt in dit geval 24V en bij jou dus S1.


20577
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Voor je allerlei extra spul er tussen gaat plaatsen omdat je "bang" bent.... Kijk even naar dit plaatje.. Het inwendige van een HuanYang 1,5kw inverter..
En wat zie je daar? JAWEL: een heel trosje optocouplers.. Dus om er nou nog een paar voor te zetten? Van mij mag je, maar in mijn optiek is dat alleen maar bangmakerij en bovendien is ieder extra onderdeel een mogelijke bron van storingen..

Kees

20578
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Tonybryden »

Wat zijn nu de optocouplers op de print, nu ik eenmaal de print te zien krijg wil ik het ook graag weten/leren😁
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Die onderin, de kevers met vier pootjes.
Hoe dan ook is een opto makkelijker dan een normale transistor of relais maar dat is mijn mening, zoveel mensen zoveel wensen.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door vincent1971 »

Kjelt schreef: 27 apr 2020 22:24 Die onderin, de kevers met vier pootjes.
Hoe dan ook is een opto makkelijker dan een normale transistor of relais maar dat is mijn mening, zoveel mensen zoveel wensen.
Een opto coupler zorgt voor een galvanische scheiding. Met mbv een transistor kan je een elektrisch signaal schakelen verzwakken of versterken. Met een relais kan je een elektrisch signaal schakelen. Een relais wordt vaak gebruikt voor relatief hoge spanningen.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door buckfast_beekeeper »

Alles heeft zijn specifieke taak. Triac, (mos)FET, opamp, comparator, .... anders zouden ze niet bestaan. Van elk onderdeel bestaan dan nog eens diverse uitvoeringen. Elk met specifieke eigenschappen of verschil in case style.

Een opto coupler na een optocoupler heeft weinig zin. Een levelconverter is ook een optie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

buckfast_beekeeper schreef: 28 apr 2020 12:02 Alles heeft zijn specifieke taak. Triac, (mos)FET, opamp, comparator, .... anders zouden ze niet bestaan.
Dat is wel erg zwart wit, en wordt op een ander gebied ook vaak niet heel serieus genomen.
Gaten boren met een spiebaanfrees gaat soms best goed, afhankelijk van het doel soms beter, maar soms ook minder goed. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

vincent1971 schreef: 28 apr 2020 08:36 Een opto coupler zorgt voor een galvanische scheiding. Met mbv een transistor kan je een elektrisch signaal schakelen verzwakken of versterken. Met een relais kan je een elektrisch signaal schakelen. Een relais wordt vaak gebruikt voor relatief hoge spanningen.
Heb je het nou tegen mij of tegen TS ? Ik heb mijn EE diploma op zak ;-)
buckfast_beekeeper schreef: 28 apr 2020 12:02 Een opto coupler na een optocoupler heeft weinig zin. Een levelconverter is ook een optie.
Zou je denken ? Komt toch heel vaak voor hoor zie plaatje als 1,2,3 voorbeeldje.
Waarom ? Omdat je alleen galvanisch gescheiden bent als het device beide aansluitingen van de optocoupler aanbied, zoals bv bij Leadshine drivers het geval is.
Hier zit de diode met een weerstand vast aan de interne 24V van de VFD, en zul je dus de gnd van de VFD (hier DCM) moeten gebruiken, oftewel je legt de gnd van je board aan de gnd van de VFD, hence ben je niet galvanisch gescheiden.
Daarnaast is het makkelijk is, je hoeft maar 1 weerstand voor de diode te veranderen , je hoeft niet twee of drie weerstanden te gebruiken , TS uitleggen welk pootje de BCE zijn , geen ESD bescherming te gebruiken als je een klein fetje gebruikt (man heb ik er daar veel naar de hemel geholpen) geen extra voeding te gebruiken voor een relais spoeltje, en dus je hoeft de massa van de VFD niet aan de massa van het board te leggen.

Misschien kan het in dit specifieke voorbeeld geen kwaad maar nou zul je net zien dat er iemand een Hunglo VFD zonder gescheiden voeding voor €20.- koopt waarbij het wel kwaad kan.
Maar ik geloof dat er genoeg andere experts zijn die TS willen helpen dus, ga jullie gang en geef hem advies hoe hij dit het makkelijkste kan oplossen volgens jullie.

20579
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door buckfast_beekeeper »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 apr 2020 12:15
buckfast_beekeeper schreef: 28 apr 2020 12:02 Alles heeft zijn specifieke taak. Triac, (mos)FET, opamp, comparator, .... anders zouden ze niet bestaan.
Dat is wel erg zwart wit, en wordt op een ander gebied ook vaak niet heel serieus genomen.
Gaten boren met een spiebaanfrees gaat soms best goed, afhankelijk van het doel soms beter, maar soms ook minder goed. :lol:
Met een 2pk kan je ook een sleurhut trekken er zijn vele modellen die het beter zullen doen. Gaat het bergop zal die 2pk op een bepaald ogenblik stoppen en gaan de anderen vaak nog lang door, zelfs tot >38% stijging. Met een metaalboor kan je in hout boren. Of dit de levensduur van de boor ten goede komt is wat anders. Waarom worden er dan houtboren gemaakt? Ga je fietsen met skischoenen aan? Kan perfect.

Uiteraard zijn er overlappingen en worden er zaken 'misbruikt'. Hoe vaak wordt een engelse sleutel gebruikt als hamer? Gaan we dan zeggen dat een engelse sleutel een vervanging is van een hamer?

Bijvoorbeeld een elco en een mkt zijn beide condensatoren toch hebben ze een totaal ander toepassingsgebied.
Kjelt schreef: 28 apr 2020 12:27
20579
Nu haal je er een specifiek geval uit. Kan ik net zo goed een ander schema posten met een opto waar wel aan de regels van de galvanische scheiding wordt voldaan met 1 exemplaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

buckfast_beekeeper schreef: 28 apr 2020 14:18 Nu haal je er een specifiek geval uit. Kan ik net zo goed een ander schema posten met een opto waar wel aan de regels van de galvanische scheiding wordt voldaan met 1 exemplaar.
Heb je het probleem gelezen dat TS heeft ?
TS heeft een Ingang die ongeschakeld 24V is en geschakeld naar de VDF digital common ground moet worden geschakeld.
Nu zegt Audiomanics dat er een opto in zit. Dus is dit een heel relevant plaatje want naar alle waarschijnlijkheid is wat er in dit plaatje controller heet precies de vfd schakeling van TS.

Dus ook al zit er een opto in, je bent in dit geval nog steeds niet galvanisch gescheiden omdat de grounds aan elkaar dienen te worden gelegd, tenzij je een klein relais of optocoupler of soortgelijk gebruikt.
Plaats reactie