Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Inmiddels ben ik weer een stukje verder met mijn machientje, de stappenmotoren zijn binnengekomen als ook lagerhouders schroefspindel, de tandriemwielen en nog wat andere kleingoedzaken.
inmiddels begonnen met de montage van alle electrisch gedeelte,....
en daar stuit ik toch op een probleem daar ik niet altijd de coderingen kan thuis brengen en ook omdat mijn engels niet al te best is.
Het gaat met name om de verbinding van de CPUkaart (CPU5B) met de Breakoutkaart en de VFD.
De verbinding ACM en DCM, duidelijk. Maar VI en For etc. Zijn lastig, zeker omdat ik dit nog nooit gedaan heb, ik weet bij god niet waar deze nu aan gesloten moeten worden op de VFD, deze heeft namelijk andere coderingen, vandaar dat ik ook enkele foto's hier plaats.
De bedoeling is dat ik de spindel middels de computer start en de frequentie instel, en mogelijke alarmeringen zoals waterpomp om te koelen en de mist of flood.
Hier een paar foto's.
20189
20188
20187

Wie kan mij op weg helpen?

mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Oja,

Hier nog een foto van de aansluitingen van de VFD
20190

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Hier nog enkele foto's van de het machientje,

20191
20195
20193
20192
zoals je ziet kan er tussen de zij-plaaten en de y-plaat net een vloeitje tussen, heb ik ergens gelezen hier op het forum, de koppeling van de kogelomloop en de x-wagenplaat doe ik pas als laatste nadat ik zeker weet dat de stappenmotoren ook doen wat ik wil, zal wel niet nodig zijn maarja,..

mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Hier nog 3 foto's van function and control terminals. Refer to F2.19-F2.12 en F2.01-F2.06

20196
20197
20198

Oja de VFD is van Penny op alie.

Mvg John
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Weet iemand of de schakelaar waar PNP en NPN op staat waar die op moet staan?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door chimaerion »

PNP en NPN hangt af van de I/O’s die je gebruikt.
Zou normaal gezien vermeld moeten staan op de i/0’s die je wil verbinden aan de VFD.

Kort gezegd: PNP (slaat op de type transistor dat gebruikt wordt) schakelt tussen de positieve terminal van de Vcc en de load (die dan naar massa verbonden wordt).

................................________
+Vcc ————( PNP ) ————|_______|—————GND
..................................Load

Bij NPN is het juist omgekeerd: de NPN transistor schakelt tussen massa en de load (die verbonden is aan de andere kant met Vcc).

............................... ________
GND————( NPN ) ————|_______|————— +Vcc
.................................Load

Als je verdere vragen hebt hierover, misschien best specifiek vermelden wat je precies wilt aansluiten.


En kan je andere vraag over de VFD en de pagina’s in de manual die gepost hebt, duidelijker formuleren?
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag chimaerion,

Op pagina 11 van topic CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source) staat geschreven,

Op de VFD is FOR het signaal om de motor te laten draaien (Forward). Dit signaal is op de controller OUT TOOL (punt 1). Het toerental wordt geregeld door het signaal 0-10V van de controller (punt 17 + jumpersetting op de controller) aan te sluiten op VI van de VFD.

Nu is de aansluiting FOR bij mijn VFD niet te vinden, of anders omschreven, is dat misschien FM of S1, S2, dus waar ga ik het signaal van OUT TOOL op aan sluiten?
En waar is de OUT TOOL signaal van de CPU5b op de breakoutboard? Of hoe is die omschreven?
Is dat, Spindle on output, of Spindle speed output(PWM)>> FOR en VI ?

Ik weet voor andere is dit mischien wel logisch, helaas niet voor mij.

mvg John
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Op de VFD is FOR het signaal om de motor te laten draaien (Forward).
Ik heb het idee dat het Mo1 moet zijn. Maar kun je dat niet terugvinden in de handleiding?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Wat ik begrijp uit die ene tabel is dat je met F2.01 de functionaliteit van S1 kunt instellen: Als je die waarde 1 maakt, dan is S1 de ingang van het Fwd signaal.. Daar zou ik dus het Tool-signaal van de controller aanhangen..
Verder zie ik op de klemmenstrook ook VI staan (met dat potmetertje), daar komt de 0-10V op.. De massa komt natuurlijk op de massa/GND.
F2.02 tot F2.04 kan je dan 0 maken.
Het verhaal van de OSPF, zoals ik dat geschreven heb, gaat over een CPU5A4E.. Je bent vrij in de keuze van je controller, maar daarvoor heb ik geen pasklare oplossing beschreven natuurlijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

So far so good,ik zal eerst de parameters van de vfd instellen, de F2.01 >> 1
De massa, yep die heb ik.
Maar waar komt het Vi signaal op aangesloten op de breakout board?
Ik vermoed dat dat ''Spindle speed output (PWM)'' is op de breakout board zie fig in voorgaande post
En de Tool signaal heet dan bij mijn breakout board ''Spindle on output" dan..

We zullen eens contact opnemen met Damen CNC

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Kleine update aangaande het via de computer aan steuren van de VDF via de CPU5B.
Dit gaat niet direkt, men moet hiervoor de CPU5B PWM->VOLT Module module gebruiken, de CPU5A heeft deze ingebouwd, dus hier is deze niet nodig.
Helaas gaat dat niet op voor de CPU5B.
De uitgangen van de CPU5B PWM>>VOLT MODULE zijn de volgende PWM, TOOL, TOOL-DIR,WATCHDOG, +5V, GND, deze worden volgens hetzelfde princype aangesloten als beschreven in de CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source).
Dus al met al heb ik deze module besteld :P

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Helaas, zoals ik mij dat gedacht heb gaat niet door, had wel moeten werken. Ik krijg inderdaad een signaal op de uitgang van de pwm 1 naar 0..10 volt converter, is ook aan gesloten zoals beschreven, ook de S1 aangesloten op De Spindel out ON, verder DCM en ACM gekoppelt aan de GND en naar de PWM converter. De frequentie regelaar omgezet van hand naar Computer.
Jammer werkt niet, heb ook de uitgang Spindel OUT ON gecontroleerd van de breakoutboard, werkt, dit signaal moet eigenlijk mijn Frequentie regelaar in de RUN mode moeten zetten, maar hij geeft geen krimp.

Krijg nu heel voorzichtig het vermoeden dat de frequente regelaar defect is, op hand werk alles, door op de verschillende toetsen te drukken krijg ik bv de RPM, VI,CI en de uitgangsspanning (380V) te zien, helaas geeft VI,CI, 0volt aan en knippert.
Tja, Nog iemand suggesties?

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Ja: sluit die vfd eens aan met externe componenten: voor de snelheidsregeling sluit je een potmeter (bijv 10k) aan op de GND, +10V en de loper op Vin. Met een gewoon schakelaartje simuleer je het FWD-signaal. Meer niet voorlopig..
Daarmee moet je zonde de hele controler en/of computer de zaak draaiende zien te krijgen. Als dat werkt kan je het weer aansluiten zoals het hoort.
Zodoende heb je niet het risico dat je perongeluk iets verkeerd aansluit en je converter opblaast. Bovendien werkt het veel makkelijker en hoef je je ook niet druk te maken over een eventueel vergeten parameter in de software ofzo.

Zorg dus eerst dat je de zaak draaiende krijgt met een externe potmeter en een schakelaartje.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Vandaag weer even bezig geweest, schakelaar en potmetertje uit de laden gehaald en aangesloten, zoals Kees aangaf.
Wel weer een stapje verder, het toerental is regelbaar met de externe potmeter, deze heeft de potmeter vervangen die op de VFD zit, de schakelaar..... helaas geen leven der in. Heb vervolgens tot twee maal de VFD gereset en het hele menu doorlopen om de instellingen correct in te geven, Inputsourse > therminal, frequentie-command>VI, max rpm enz.
Ook d e settings aangaande S1, S2, S3, enz.
Op het moment dat ik Inputsourse op Therminal heb staan, (Is computer) dan kan ik met de externe potmeter niets meer regelen, zet ik deze terug naar VFD dan kan ik met de externe potmeter het rpm regelen, in bijde gevallen doet de S1 schakelaar niets.
Kort samen gevat, ik kan de VFD niet via de computer op RUN schakelen, met de hand ja, de RPM is dan ook regelbaar met de Comp.
Tja, ik krijg het vermoeden dat de VFD niet in orden is.....

Verder de aansteuringen van mist, fluid, instellingen van de stappenmotoren, home sensoren,... alles doet het....!

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Van morgen nog eens alles nagelopen, niets kunnen vinden, daar ik toch niets te doen heb dacht ik, kijk eens CNC controllers,.... kom ik dit topic tegen https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=17779.
Lees ik dit ''Een draadbrug zou kunnen tussen ACM en DCM om ze op hetzelfde ground/common-niveau te hebben. Kan geen kwaad maar zou al zo moeten zijn.''

Baad het niet schaden doet het ook niet, draadbrug aangebracht, en zie daar, de VFD in nu ook aan en uit te schakelen in de stand Copumputer gesteurt :lol: 8)

Nu nog aansluiten op de breakout board van de CPU en de PWM > 0..10 volt converter.


Mvg John
Plaats reactie