Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen

Peletonduwer, ik heb gewoon de 16 mm bestelt, dit om zoveel mogelijk Niet te hoeven afwijken van de aangegeven maten.

En nu een kleine update, de aangegeven poolse webside, wel voordat ik ben begonnen met bestellen via de broer van mijn vrouw, eerst geprobeerd contact te krijgen via e-mail telefoon of wat dan ook, helaas zonder succes, DUS NIKS BESTELD, jammer dus.

Ik weet niet of het raadzaam is maar misschien is het wel zo handig om de link te verwijderen...

Mvg
John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Op de foto is te zien tot hoe ver ik ben gekomen, helaas nog niet het eind lagerblock gemonteerd maar deze is onder weg.
De z en de y-as wagentjes glijden prima over de rails, zonder knijp te lopen 8)
Daar ik alles uit de hand maak duurt het gewoon wat langer, zo dus ook de fun :P
En soms zit het tegen, zoals met de steppers.
Daar er naar mijn mening te veel fake in omloop is wat betreft de Leadshine, is bij mij de gedachten op gekomen om andere steppers te zoeken.
Ben op de volgende steppers gestoten,

https://www.aliexpress.com/item/3245217 ... 6833JcN5zA

Ik heb niet zo heel veel verstand van dit soort dingen, dus graag jullie mening.....

Mvg
John

19660
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ik heb geen ervaring met die Lichuan maar Sorotec verkoopt ze ook dus ze zullen best goed zijn:
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Steueru ... n-50-volt/

Anders pm RuudDeRooy eens, die heeft verleden jaar directe contacten gehad met een chinese stepperfabrikant en die heeft enkele motoren naar tevredenheid getest voor leuke prijzen.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kjelt,

Dan is de keuze snel gemaakt, bedankt.

Mvg John
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Bjornski1976 »

Stel de verkoper wel de vraag of het "genuine" items zijn. Anders heb je nog de kans dat het een Chinese
kopie betreft.

Het originele merk is mijn inziens een goed product en overweeg deze tegenover het andere merk.

Je kan ze natuurlijk gewoon in Nederland kopen en weet je redelijk zeker dat je goed zit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

wat betreft de echtheid, wel ik heb meerdere aanbieders onder de noemer Lichuan bezocht op Alie, en daar staat dan onder aan een watsappnr. deze is elke keer hetzelfde, dit kan niet als het een nepper is, dan krijg je een ander tel.nr.
Dat is hier niet het geval.
Dit is de enige zekerheid die je hebt, bij Leadshine heb je vele aanbieders, dus ook veel neppers, Lichuan pretendeerd dat de steppers direct ala fabriek verzonden worden, ook hier word ingespeeld tegen neppers.
Al met al, denk ik hier minder kans te hebben op fake.

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Las zojust nog een stukje ( CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source ) geplaatst door audiomanics
De standaard ronde 2,2kw met klem weegt wel het nodige, ik gok zo'n 5-6 kilo, maar door toepassing van tandriem + tandriemwielen in de verhouding 14:20 zakt die niet naar beneden.
Volgens BOM word en het volgende gebruikt, Tandriemwiel 2 20 tands T5x10

Nu ben ik een beetje verward, wat is nu correct?
Ik wil de ospf zo veel mogelijk origineel houden, ook omdat dit compleet nieuw is voor mij.

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Die bom is dan wel erg oud : sowieso is het type tandriem HTD en de verhouding is 14:20. Dan wordt je tandriem 210 tot 215 lang (10 breed)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door WillyH »

Helaas volg ik ook wel die BOM waarin de 2x20tands is voorzien, en vraag me af welke zaken ik nu nog verkeerd heb gemaakt of besteld :|
De maten voor de alu platen zijn ook niet correct in die lijst, toch wel belangrijk als je zelf gaat frezen. Is er niemand die een meer recente, volledige en/of correcte BOM kan plaatsen in de clean topic?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

2x20 werkt ook, maar dan heb je 5-10 tanden meer nodig. T5 heeft niet de mooiste loop, is een beetje hakkelig.. mooiste is GT2, dan komt HTD3 of 5(wat niet heel veel onderdoet aan GT2) Tx is meer voor niet dynamische toepassingen.. dus een keer op positie zetten.. zelf gebruik ik T5 om de hoogte van het bed bij een laser in te stellen, maar verder ook niet..
Veel is er in de bom niet veranderd.. de ko-spindels zijn iets langer geworden omdat de loslagers naar buiten zijn verplaatst.. dan zijn de motor in de tijd vervangen door closedloop motoren, maar die keuze is helemaal vrij..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Kees, je heb je ook nog het aantal tanden? of is de verhouding het aantal tanden?
Persoonlijk heb ik de voorkeur voor die verhouding, omdat dit de nauwkeurigheid het ten goede komt.

Oja hier nog een foto van de vetnippelmontage
19725


Mvg John
Laatst gewijzigd door Johnny p op 05 jan 2020 20:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Die verhouding is het aantal tanden: 14 op de motor en 20 op de spindle (voor 5mm steek... bij GT2 zou dat ca 2,5x zoveel worden ofwel 35 om 50 en als 35 niet te vinden is kan 36 ook wel.. de lengte van de tandriem blijft dan ongeveer gelijk, het aantal tanden is dan natuurlijk 2,5 maal zoveel..
Je moet ook het aantal stappen/mm anders instellen: als dat bij de Y en X assen 800 is, dan is dat voor de Z-as 800*20/14=1142,857...
Voor andere verhoudingen kan je dezelfde rekenwijze aanhouden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kees,

Bedankt voor de snelle reactie 8)

Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Heb nog een vraagje, de sensor op de y-as, moet deze per definitie op 130 mm van het einde aan beide kanten of kan dat ook op bv. 90 mm zetten?
De sensor is dan volledig onder de kogelomloop-blok van de y-as, ook kan deze dan ook niet doorschieten, in mijn geval kan die dat toch al niet.
Ik houd dan een werk bereik over van 61,5 cm hardwarematig als ik dat zo mag uitdrukken.
Ooh ik zie dat ik het lagerblok niet heb meegeteld, eenmaal 11 OF eenmaal 7 mm.
Dat word dan 60,4 cm of 60,8 cm mmm...

Mvg John
Plaats reactie