Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Johnny p schreef: 23 nov 2019 20:14 De close loop steppers met de driver heb ik nu besteld in Polen ook een mooie prijs, iets van 320 zloty per stuk, =60 euro, of het fake is weet ik niet maar ik gok dat ze echt zijn anders is die elektro zaak ook besodemietert.
:shock: dat kan bijna niet, normaal is de chinese prijs rond de 50a60 euro voor de driver en 100+ voor de servo motor, incl kabel wordt het dan rond de 160-180 euro.
Ga je nu zeggen dat de set samen daar 60 kost?
Dan wil ik er ook wel een paar bestellen.
Ik lees alleen geen pools en bij jouw link geven ze twee verschillende typenrs voor de motor op, voor de driver geven ze de 508 op maar de plaatjes geven de 507 weer.
Weet je zeker dat dit geen scamsite oid is ? Aleerder besteld?
Laat aub weten met fotos wat je ontvangen hebt want dat zou een grote prijsdoorbraak zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door hfjbuis »

Johnny p schreef: 23 nov 2019 20:04 Dag Samen,
Steekt er nu helemaal niks uit aan de buitenkant van het lagerblok?
Helaas niet, aan een zijde steekt de as er 10 mm in de y-plaat en aan de andere zijde ligt hij er tegen aan.
Het is echt jammer, word gewoon een nieuwe bestellen. Maar dan 6 cm langer, dus niet 83,4 maar 88,5cm. :cry:
Mvg John
Ik heb de as van mijn cross-slide verlengd. Gaatje in geboord en dan er een op maat gedraaide as met epoxy in gelijmd (nu zou ik het zacht solderen met 3% zilversoldeer). Vervolgens dat aangelijmde stuk weer zuiver rond gedraaid op de maat van de koppeling voor de motor.
Als je die as toch gaat vervangen, heb je weinig te verliezen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Floppy »

Johnny p schreef: 23 nov 2019 20:04 Dag Samen,
Maar dan 6 cm langer, dus niet 83,4 maar 88,5cm. :cry:
83,4 +6=89,4!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je het achterste lager niet iets dichterbij monteren, heb je iets kleiner bereik maar zit je verder niet te tobben.
As verlengen lijkt me ook geen grote uitdaging.

Je moet tekeningen ook altijd achteraf maken, dan klopt het altijd. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door WillyH »

Johnny p schreef: 23 nov 2019 01:56 *snipped*
Tja verder denk ik dat ik foutje gemaakt heb, mijn y-profiel van 120x 40x 825mm volgens bom.
De daarop bestelde kogelomloopspindel is totale lengte 835mm, als de eindbewerkingen ervan af zijn houd ik 754mm over.
Hier is iets fout gegaan, of zie ik iets over het hoofd?
Heb je de nieuwe configurator gebruikt? Het is wel opletten met de BOM, die geeft niet de werkelijke afmetingen weer, je moet verdergaan op de afmetingen die je in de nieuwe configurator hebt bekomen.
Los daar van is de BOM onvolledig en verouderd wat aankoopprijzen betreft, en moet je bepaalde zaken bijsturen naar aanleiding van opmerkingen in de diverse topics. Beste is in ieder geval om de OSPF clean topic stap voor stap te volgen.
Heb je de rails al besteld? Eventueel kan je overwegen om het alu profiel 120x40 met 50mm in te korten (nauwkeurig!) als je opkijkt tegen een nieuwe kogelomloopspindel te bestellen. Maar dan zal je ook de dwarsliggers 40x80 moeten inkorten. Zijn die wel van de juiste lengte?

Willy
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Wat betreft die close loop steppers, even wachten tot 20 dec, dan ben ik weer bij mijn zwager in Polen, deze heeft ze besteld voor mij.
Wat betreft die webside, de eerste link, daar staat wat ik bestelt heb en de tweede link voor die gene die geen pools kennen om toch even door de webside te bladeren voor wat deze aanbieden.

Wat betreft de Y-kogelomloopspindel, gewoon een nieuwe bestellen daar ik alles al heb en op maat, heb bij de y-as niet goed opgelet, de tussenbalken zijn 83,5 mm van de profielen, en ik denk dat ik deze maat heb door gegeven. :shock:
De spindel met vfd heb ik al, heb gekozen voor g-Penny 2,2kw water gekoelt voor metaal te frezen met spindelhouder, 12 collect en waterpomp samen 470 euro en heb niets extras hoeven te betalen 8) 8)

Wat betreft de bom, wel deze is in xlsx formaat en kan deze alleen lezen met excel 2003 zo heb ik dus voor de bouw de standaardmaten genomen.
Is verder ook geen probleem, al doende leert men waar op te letten. :P


Mvg John
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 23 nov 2019 23:31
Johnny p schreef: 23 nov 2019 20:14 De close loop steppers met de driver heb ik nu besteld in Polen ook een mooie prijs, iets van 320 zloty per stuk, =60 euro, of het fake is weet ik niet maar ik gok dat ze echt zijn anders is die elektro zaak ook besodemietert.
:shock: dat kan bijna niet, normaal is de chinese prijs rond de 50a60 euro voor de driver en 100+ voor de servo motor, incl kabel wordt het dan rond de 160-180 euro.
Ga je nu zeggen dat de set samen daar 60 kost?
Dan wil ik er ook wel een paar bestellen.
Ik lees alleen geen pools en bij jouw link geven ze twee verschillende typenrs voor de motor op, voor de driver geven ze de 508 op maar de plaatjes geven de 507 weer.
Weet je zeker dat dit geen scamsite oid is ? Aleerder besteld?
Laat aub weten met fotos wat je ontvangen hebt want dat zou een grote prijsdoorbraak zijn.
O wauw, ik las 160 euro voor een Leadshine set :shock:. 60 euro lijkt mij ook heel erg sterk. In China ben je minstens +/- 120 euro kwijt voor zo'n setje.
(305 Zloty is overigens ~71 euro volgens de huidige wisselkoers.)
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Ben begonnen met de Z-wagen-paneel, daar is wat onduidelijk voor mij, daar staat boven aan in het midden " 6 " is dit de bedoeling dat hier 6 mm uitgefreesd word zodat de kogelomloopblok hier in valt?

Mvg John
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

ja... en dan kan je er nog net een vloeitje tussen houden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door WillyH »

Johnny p schreef: 04 dec 2019 20:25 Dag Samen,

Ben begonnen met de Z-wagen-paneel, daar is wat onduidelijk voor mij, daar staat boven aan in het midden " 6 " is dit de bedoeling dat hier 6 mm uitgefreesd word zodat de kogelomloopblok hier in valt?

Mvg John
Zonder de wijsneus te willen uithangen, die 6mm is toch voor de lagering van de Z-as. De kogelomloopblok valt toch in de 2,5mm pocket, juist? Ik ben ook bezig met de verschillende alu onderdelen uit te frezen.

Willy
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Als je met kogelomloopblok het vasteindlager bedoelt ja.. als je het moerblok bedoelt nee... Als je je aan de tekeningen houdt, kan je het ook niet verkeerd in elkaar zetten. Past dan gewoon niet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kees,

Bedankt voor de snelle reactie.

Mvg John
peletonduwer
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2019 11:19

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door peletonduwer »

Hallo

Welke diameter heb je genomen voor de kogelomloopspindels 16mm of 20mm ? Ik ben ook bezig met een gelijkaardig project.

Groetjes
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Dit is één van de vele Open Source Portaal Freesmachines (ook wel kort OSPF genoemd) en die zijn uitgerust met 16x5 ISEL spindels.
Hoewel het iedereen vrij staat om daar van af te wijken, alleen moeten ze dan heel veel onderdelen veranderen, anders gaat het niet passen zoals het hoort..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie