Test goedkope CNC: de CNC1310

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gregorius
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 21:36

Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door Gregorius »

Op zoek naar een compact CNC machientje voor het frezen van kleine onderdelen en matrijsjes uit standaard aluminium stafmateriaal, viel mijn oog op de CNC1310, een bouwpakket dat voor minder dan €300 (incl verzendkosten) op Aliexpress wordt aangeboden.
19285

Toen de bestelling binnenkwam, had ik me al schrapgezet voor de teleurstelling, maar het viel mee. Goed verpakt, alle onderdeeltjes netjes in lagen schuim, en alles compleet. Maar geen handleiding, dus een fijne puzzel voor een regenachtig weekend, met behulp van gevonden reviews, foto's en fimpjes, lukt het wel. Er zitten wat fabricagefoutjes in, die ook door anderen worden gemeld, zoals het ontbreken van een schroefdraad in een enkel profiel, maar over het algemeen is de afwerking netjes.

Het resultaat is een klein en (mede daardoor) stevig machientje, geheel van metaal, het voelt niet slecht. De trapeziumdraad moeren zijn voorzien van anti-backlash instelling, goedkoop maar effectief, mits goed afgeregeld. De controller met daarop een Arduino Nano moet zelf geprogrammeerd worden met Grbl firmware.

De eerste testresultaten waren niet best, de oorzaak bleek de spindelmotor, de rondloopafwijking was fors. Omdat het vervangen van de spantanghouder niet lukte en ik ook weinig vertrouwen had in het vervangen van de spindelmotor in zo'n zelfde type, besloot ik om de hele Z-as om te bouwen voor een rigoureus ander soort spindelmotor. In de overtuiging dat meer massa altijd goed is ging ik voor een wat zwaardere machine, en de keuze viel op de Mafell-FM1000. Deze maakt wat minder herrie dan vergelijkbare Kress machines. De benodigde aanpassing bestaat uit een ge-3D-printe houder:

19286

Belangrijk is dat de Mafell-FM1000 geen aardaansluiting heeft, en door de kunststof houder geheel geisoleerd is. Om problemen met ESD te voorkomen moet de Mafell geaard worden door een platte gevlochten aardedraad in de houder mee te klemmen. Omdat de 3D-geprinte houder stevig om de frees moet worden geklemd, kan er kruip optreden in het materiaal. Na enige tijd zullen de schroeven weer even moeten worden aangedraaid.

Andere uitgevoerde aanpassingen:

De stroom voor de steppers (potmetertjes met de klok mee) op maximaal gedraaid. De 3 driver IC's worden dan warm, dus daar moeten koelblokjes op gelijmd worden, met een ventillatorje ernaast. De steppermotoren worden niet warm, ondanks continue bekrachtiging.

De rubberen voetjes heb ik weggelaten, in plaats daarvan de onderkant stevig vastgeschroefd aan een betonnen stoeptegel van 50x50cm, met een stuk MDF ertussen. Om het contactgeluid wat te dempen hieronder nog een paar van die stoeptegels met telkens een plaat piepschuim ertussen. (We hebben nu weer gras in de tuin).

Om de geleidingen en draadstangen te beschermen tegen slijpsel, zijn hier en daar wat vellen plastic aangebracht.
Het resultaat:

19287

Na deze aanpassingen werkt het apparaat naar behoren, althans voor mijn toepassing (zie boven). De frees gaat soepel door het alu, de banen zijn netjes en glad en de randen recht en scherp. Matrijsdelen en paspennen sluiten naadloos en zonder speling in elkaar.

Conclusie: leuk speelgoed, en na wat aanpassingen voor de hobbyist een bruikbare tool voor niet veel geld.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door K.J. »

Leuke basis en makkelijk te vergroten in de toekomst.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door Jaywalk »

Leuk ding en erg handig ook als je klein behuist bent of bv. op een boot woont. Hoe is het werkbereik?
PaddoSwam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019 07:24

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door PaddoSwam »

Jaywalk schreef: 12 okt 2019 11:59 Leuk ding en erg handig ook als je klein behuist bent of bv. op een boot woont. Hoe is het werkbereik?
Zoals de naam al suggereert 13 bij 10! Leuk apparaat! Wel zonde van de spindel maar prima opgelost zo te zien. Ik zal jouw topic en model ook wel meenemen op de Mini CNC kit (1310/1610/1810/3018 Pro) verzamel pagina.
Laatst gewijzigd door PaddoSwam op 14 okt 2019 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door Markus »

waar woont de
mini CNC verzamel pagina
???


Greezt,

Markus
PaddoSwam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2019 07:24

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door PaddoSwam »

Hey Markus die had ik er wel gelijk bij kunnen linken (alsnog gedaan) en bij deze nogmaals: Mini CNC kit (1310/1610/1810/3018 Pro)
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Test goedkope CNC: de CNC1310

Bericht door Jfwiet »

Leuke review, is voor mij en anderen misschien een mooi beginpunt.
Plaats reactie