Aluminium aan staal lijmen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium aan staal lijmen

Bericht door DaBit »

Hydrauliekslang zal inderdaad nog wat beter presteren, maar het is lastiger om daar voor een appel en een ei een stukje van te vinden dan de vrij gangbare ~8mm benzineslang (zit ook wapening is, maar geen staal); die is op elke sloop en bij de automaterialenhandel wel te krijgen. Dat soort toepassingen zijn wel de reden dat ik de oude slang van mijn hogedrukreiniger nog maar even bewaard heb :P

Overigens gebruik ik op de Z-as van mijn freesmachine ook een balgkoppeling, maar die is maatje niet bijzonder subtiel, mm of 40 diameter en Westerse kwaliteit. Als de uitlijningsfout van de assen al klein is dan levert dat soort grote balgkoppelingen toch wel een heel mooi spelingsvrij en stijf geheel op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Aluminium aan staal lijmen

Bericht door Jasper »

Ik ga eens kijken naar die spider koppelingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium aan staal lijmen

Bericht door hfjbuis »

Ik lijm op de as van mijn stappenmotoren (nema 17 .. 24) , een aluminium busje / koppeling met epoxy, de heldere 2 componenten van Bison in een dubbele spuit. Daar is nog nooit een van los gegaan. Als het busje los moet, verwarmen tot zo'n 90° dan kan het er weer af.
carpin
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2009 18:13

Re: Aluminium aan staal lijmen

Bericht door carpin »

Misschien is het te solderen?
Plaats reactie