Tandheugel accuratesse

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 sep 2019 14:00
Maar backlash verminderen kan ook heel goed met voorgespannen gedeelde tandwielen lijkt me.
Mjah, kweenie. Zo'n draaibank moet beide kanten op vele kilonewtons aan kracht kunnen leveren, dan heb je wel een leuke voorspanning op de gedeelde tandwielen nodig.
Ja, maar als kogeltjes met een puntkontakt voor te spannen zijn, zijn 2 tandwielen met lijncontact ook voor te spannen, hoeft geen veer te zijn, kan ook een 'hardere' voorspanning zijn (alles veert per slot van rekening). Moet de boel natuurlijk wel nauwkeurig zijn, maar dat is bij KO spillen ook de uitdaging, daar veranderd de voorspanning ook als er een spoedfout is.
Is allemaal een kwestie van dimensioneren lijkt me.
Maar tandwielen met (nagenoeg) 0 speling kunnen ze ook maken, dus zal dat met tandwiel / tandheugel combinatie ook wel lukken, en hoeven ze niet eens een voorspanning constructie met gedeelde tandwielen te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

Bedankt voor alle info, al dan niet gerelateerd aan de originele vraag :lol:
Maar als ik het goed begrijp is er niemand met firsthand ervaring over de inkoop van tandheugels in zijn cnc machine ? :?:

Alternatieven als helical etc zijn niet nodig (wel mooi hoor). Het is gewoon mogelijk om goede straight cut racks te gebruiken, voorbeelden zat, en zelf ook reeds gedaan naar tevredenheid.

Ik weet ook dat er mersen hier zijn die tandheugels op hun koopmachine hebben zitten naar tevredenheid ...maar dan weten we nog niks ( tenzij je weet welke klasse die zijn of ze al eens vervangen hebt)
Het gaat mij nl specifiek over die vraag over de lange lengtes icm accuratesse en theorie en praktijk vs passende leverancier.

Want de hogere klasses ( lees lager getal) worden meestal op kortere lengtes van een meter of korter geleverd, terwijl ze op koopmachines vaak gewoon uit 1 stuk zijn.

En ja, ik kan natuurlijk nog eens een order met Maedler plaatsen op de gok, maar heb laatste tijd al eens vaker mwa ervaringen met hen, dus zodoende eerst vraag om ervaringen en adresjes..
CNC you later
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door kawarider »

Tandheugels haal ik bij tandwielen.com. Niet gehard of zo. Slijtage is niet echt te zien. Passing is top. Lengte van 3 m. Nameten ivm nauwkeurigheid heb ik nooit gedaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door serum »

Ik heb geen idee hoe de tandgeometrie is van rechte tanden, maar het lijkt mij een uitdaging om iedere radiale beweging van het tandwiel om te zetten in een exact gelijke lineaire beweging. op mijn machine zitten stukken van 1m, keurig geschakeld, komen uit Duitsland, zoals gezegd loopt de machine zaligmakend soepel over de hele linie van zijn bereik. Ze zijn helical. En het merk is WMH Herion.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

kawarider schreef: 05 okt 2019 08:32 Tandheugels haal ik bij tandwielen.com. Niet gehard of zo. Slijtage is niet echt te zien. Passing is top. Lengte van 3 m. Nameten ivm nauwkeurigheid heb ik nooit gedaan.
Klasse 9 daar naamloos ( ken ze ) al eens geïnformeerd of ze langer hadden. Gebruikt op een CNC of andere toepassing ?
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

serum schreef: 05 okt 2019 09:17 Ik heb geen idee hoe de tandgeometrie is van rechte tanden, maar het lijkt mij een uitdaging om iedere radiale beweging van het tandwiel om te zetten in een exact gelijke lineaire beweging. op mijn machine zitten stukken van 1m, keurig geschakeld, komen uit Duitsland, zoals gezegd loopt de machine zaligmakend soepel over de hele linie van zijn bereik. Ze zijn helical. En het merk is WMH Herion.
Ken ik niet...is ff nazoeken. Ja helical is qua backlash wat beter, nadeeltje is duurder en je krijgt meer zijwaartse krachten ook natuurlijk. Bij hogere nauwkeurighied wordt het meestal max 1 mtr en schakelen bij die dingen, heeft te maken met breuk van machines waarop men ze maakt vermoedt ik.

Wat is het bereik van je machine ? Zelfbouw ? Koop ?
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door serum »

Bereik is 1700x3050, koop, specificaties zelf bepaald. Zijwaartse krachten; goede, er wordt planetaire reductie gebruikt, is wat stabieler dan snaaraandrijving.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 05 okt 2019 09:17 Ik heb geen idee hoe de tandgeometrie is van rechte tanden, maar het lijkt mij een uitdaging om iedere radiale beweging van het tandwiel om te zetten in een exact gelijke lineaire beweging.
Volgens mij is een tandheugel altijd een trapezium, en de tandwielen zijn dan een evolvente.
Als die verplaasing niet lineair zou zijn zou je toch een hele vreemde golf in je snelheid zien bij een constant draaiende motor.
De helical zorgt ervoor dat het aanlegvlak verdeelt is over de gehele tandhoogte, dus een mooiere loop. Hetzelfde bijna als de schuine vertanding in de versnellingsbak van de auto.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door serum »

Als die verplaasing niet lineair zou zijn zou je toch een hele vreemde golf in je snelheid zien bij een constant draaiende motor
En precies dat is wat ik bedoel met de niet evenredige lineaire verplaatsing tav de radiale beweging van je tandwiel.
De helical zorgt ervoor dat het aanlegvlak verdeelt is over de gehele tandhoogte, dus een mooiere loop.
En ook daarom heb ik voor helical gekozen (bijkomend voordeel is dat dit (net als de versnellingsbak van een auto) stiller loopt, omdat de tanden niet op elkaar slaan (en dus ook weer een stabieler freesbeeld geeft).
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door kawarider »

Precies, tot je je auto in zijn achteruit zet en gaat gieren. Das het verschil. Heli is mooi en beter maar geeft ook een afwijkende kracht waar je rekening mee moet houden.

Zee Zee, mijn machine is een plasma snijder die zowat dagelijks draait. Een ton of 10 20 per jaar wegsnijdt. Loopt nog steeds lekker. Is wel wat anders dan een frees natuurlijk.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

Ja plasma, is heel wat anders qua belasting.
Ik heb het vermoeden dat lange lengte van maedler ook gewoon uit China komen. Eens gebeld over de afwijking met de leverancier en begrepen dat dat wel eens vaker een lengte voorbij komt die niet lekker is. Ik ga er eens wat foto's van maken en kijken wat het doorsturen daarvan oplevert, nadeel is dat ik deze lengtes al langer in voorraad heb liggen en dus wat dat betreft buiten garantie vallen. We gaan het merken.
CNC you later
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door kawarider »

Zeker dat laatste is natuurlijk discutabel. Alsof de nauwkeurigheid zou veranderen met de tijd. Staan ze voor kwaliteit dan moet dat toch oplosbaar zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Curieus,
als je die 2 tandheugels op elkaar legt, past dat dan niet ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door serum »

als je deze in een goedlopende legt zie je duidelijk een exponentiele afwijking op een lengte van twee meter ( zeg een 0,1 mm op de laatste tand tov de eerste tand, dus het meshed niet meer lekker... )
Plaats reactie