Tandheugel accuratesse

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

Vraagje.... de meeste gebruiken hier kogelomlopen geloof ik...... maar...

Ik heb een probleem dat op de 6 ongeharde tandheugels mod 1 die ik inkoop van de (toch duitse) firma Maedler kwaliteit 9, er twee bijzitten waar je met de hand al hoort dat het tandwiel er niet lekker op loopt ( en de overige 4 wel )
uitgesloten dat het aan het tandwiel ligt, aangetoont dat het aan de tandheugel ligt ( als je deze in een goedlopende legt zie je duidelijk een exponentiele afwijking op een lengte van twee meter ( zeg een 0,1 mm op de laatste tand tov de eerste tand, dus het meshed niet meer lekker... )

https://www.maedler.de/product/1643/161 ... ul-1-bis-6

De vraag; is dat logisch ( tolerantie ding ) of juist niet ?
Reden dat ik voor deze kwaliteit koos was de lengte van 2 meter ( daardoor minder koppelingen nodig ).
Iemand anders dergelijke ervaringen ?
Betere plekken om heugels te kopen ?

( afgezien van dit zijn er ook bij de geharde tanwielen van Maedler duidelijk issues in consitentie ( van de 6 tandwielen lopen er drie veel moeilijker tot niet goed rond ) ik gok door het harden, of ook weer slechte tandwielen om mee te beginnen, who knows ? )
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door serum »

Lijkt mij een gevalletje kwaliteitscontrole. Normaliter moet je de rails door kunnen leggen. Dit hoeft trouwens niet met een permanente koppeling, maar een een door de fabrikant geleverde afstandhouder. (Of een stuk van je tandheugel)

Ik gebruik op mijn grote machine ook Duitse exemplaren (naam is mij even ontschoten, iets met een ster) MOD 2 helical geslepen tandwielen met 4:1 planetaire tandwielkasten. De machine loopt over de hele linie erg soepel. (Portaal druk je zonder servo's, maar met de vertraging probleemloos over de volle lengte) Het tandwiel kan nooit 100 procent sluiten op de rack qua speling, maar ik heb geen noemenswaardige backlash op de rack/pinion
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door keesfrees »

Dit schreef ik een tijd terug :
tandheugel - niets mis mee
viewtopic.php?f=33&t=10593
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door willy wonka »

Ik kwam toevallig een video tegen van een grote draaibank.
Verkoper vertelde dat ze een tandheugel gebruiken ipv kogelomloop. Reden was dat de tandheugel nauwkeuriger was.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 26 sep 2019 10:42 Ik kwam toevallig een video tegen van een grote draaibank.
Verkoper vertelde dat ze een tandheugel gebruiken ipv kogelomloop. Reden was dat de tandheugel nauwkeuriger was.
In die toepassing waarschijnlijk en hetzelfde budget, dat kun je natuurlijk nooit generiek zeggen.
Er zijn ook grote freesmachines die met tandheugels werken.
Er zullen ook gevallen zijn dat een servo systeem goedkoper is dan een luchtcilinder, en zo zijn er nog genoeg vergelijkingen te verzinnen.

Maar dat een goed tandheugel systeem ook nauwkeurig kan zijn geloof ik graag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Markus »

Nexxen heeft een hoog nauwkeurig tand heugel systeem met heel weinig backlash

Afbeelding

Tis echter super duur , wellicht wachten tot het pattent verloopt

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 10:54 In die toepassing waarschijnlijk en hetzelfde budget, dat kun je natuurlijk nooit generiek zeggen.
Nee, maar ik snap het wel in dit geval. Een lange tandheugel is al gauw stijver dan een lange kogelomloop, de krachten lopen aardig op bij een stevige draaibank en nauwkeurigheid bij een belasting van 0 heb je niks aan.
Kwa nauwkeurigheid: leg er een meetlineaal langs, neem die op in de servolus, en de problemen met eventuele nauwkeurigheid zijn een heel stuk minder. Los daarvan zou ik eigenlijk niet weten waarom ik een kogelomloop wel vreselijk nauwkeurig zou kunnen maken maar een tandheugel niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door willy wonka »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 10:54
willy wonka schreef: 26 sep 2019 10:42 Ik kwam toevallig een video tegen van een grote draaibank.
Verkoper vertelde dat ze een tandheugel gebruiken ipv kogelomloop. Reden was dat de tandheugel nauwkeuriger was.
In die toepassing waarschijnlijk en hetzelfde budget, dat kun je natuurlijk nooit generiek zeggen.
Er zijn ook grote freesmachines die met tandheugels werken.
Er zullen ook gevallen zijn dat een servo systeem goedkoper is dan een luchtcilinder, en zo zijn er nog genoeg vergelijkingen te verzinnen.

Maar dat een goed tandheugel systeem ook nauwkeurig kan zijn geloof ik graag.
Dat is waar. Ik zeg het ook verkeerd.
Afhankelijk van de toepassing.
Was trouwens ook niet de verkoper maar gewoon een sjaakie van het youtube kanaal.
https://www.youtube.com/watch?v=I3URq0XklC8
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 sep 2019 12:12
hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 10:54 In die toepassing waarschijnlijk en hetzelfde budget, dat kun je natuurlijk nooit generiek zeggen.
Nee, maar ik snap het wel in dit geval. Een lange tandheugel is al gauw stijver dan een lange kogelomloop, de krachten lopen aardig op bij een stevige draaibank en nauwkeurigheid bij een belasting van 0 heb je niks aan.
Kwa nauwkeurigheid: leg er een meetlineaal langs, neem die op in de servolus, en de problemen met eventuele nauwkeurigheid zijn een heel stuk minder. Los daarvan zou ik eigenlijk niet weten waarom ik een kogelomloop wel vreselijk nauwkeurig zou kunnen maken maar een tandheugel niet.
Precies, en elke besturing heeft tegenwoordig een correctie tabel om eventuele fouten (van het meetsysteem dus ook van de encoder/tandheugel combinatie), op te vangen. (want ook glaslinealen zijn niet heilig)
Kan me wel voorstellen dat de kogeltjes in een KO moer wel een voordeel zijn t.o.v. flanken van een tandheugel.
Maar backlash verminderen kan ook heel goed met voorgespannen gedeelde tandwielen lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 26 sep 2019 12:28 Was trouwens ook niet de verkoper maar gewoon een sjaakie van het youtube kanaal.
https://www.youtube.com/watch?v=I3URq0XklC8
De ene MTD-er interviewt de ander, komt een beetje lastig over. (of heeft ie voor de gelegenheid even een MTS shirtje aangetrokken?)
Maar volgens mij is MTD een grote machine dealer, dus de info zal wel enigszins kloppen. (maar het blijven verkopers he)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Sven »

Is dat draaibankje niks voor Jan, in de ingekorte versie :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 26 sep 2019 13:22 Is dat draaibankje niks voor Jan, in de ingekorte versie :)
Je bedoelt Arie ? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 13:11 Precies, en elke besturing heeft tegenwoordig een correctie tabel om eventuele fouten (van het meetsysteem dus ook van de encoder/tandheugel combinatie), op te vangen. (want ook glaslinealen zijn niet heilig)
Klopt. Afwijkingen zijn niet erg, zolang ze maar ver genoeg van tevoren te voorspellen zijn.
Kan me wel voorstellen dat de kogeltjes in een KO moer wel een voordeel zijn t.o.v. flanken van een tandheugel.
Daar zou ik wat langer over moeten nadenken. Die kogeltjes doen 4 'punt'-contacten per stuk, de tandheugel een lijncontact. Onderbuikgevoel zegt dat de kogelomloopmoer stijver is, maar ik vraag me af of dat ergens significant is.
Maar backlash verminderen kan ook heel goed met voorgespannen gedeelde tandwielen lijkt me.
Mjah, kweenie. Zo'n draaibank moet beide kanten op vele kilonewtons aan kracht kunnen leveren, dan heb je wel een leuke voorspanning op de gedeelde tandwielen nodig.
Maar eerlijk gezegd heb ik op mijn Emco nog nooit last gehad van de omkeerspeling op de Z-as (die is zo'n 0,05mm). Dat soort dingen zijn op een draaibank toch wat minder erg dan op een freesbank.

(op de X-as heb ik trouwens een gigantische omkeerspeling, die is inmiddels >0,5mm. Maar dankzij de meetlat op de X-as is dat eigenlijk alleen merkbaar bij het draaien van een bolletje oid, en zelfs dat zou ik nog weg kunnen regelen als het moet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie