Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Speedster2001 »

Hi allen,

Ik ben vooral een lezer geweest op dit forum, al tijden was ik erg geinteresseerd naar de OSPF. Ik ben een hartstikke handige Harry met mijn handen/koppie/techniek/electronica/cam, maar dit is different koek. Ik maak van alles en een deel daarvan is audio, dit laatste metaal liet ik regelmatig bewerken door Audiomanics.
Ik heb eerder al eens de opendag bezocht en de OSPF van Ewoud gezien. Ik besloot een paar weken geleden de OSPF toch zelf te gaan bouwen. Wat een enorme klus was het bestellen van de juiste onderdelen en nog meer lezen en begrijpen. 4 weken geleden begonnen (waarvan 2 weken vakantie) en hier is hij dan, vanmiddag het bed gevlakt.

Ik heb mijn best gedaan, het is ook niet een goedkope, wat ik erop wilde hebben heb ik gekocht. Af en toe wat advies gevraagd en (ook ongevraagd) gekregen van Kees, bedankt kerel ;-).
Het onderstel en freesframe is in zijn geheel van ITEM op de stelpoten en baseplates (80x80xM12) na (Aliexpress).
Het gebruikelijk van HIWIN (damencnc), Igus bekabeling, Isel assen lagers van Elmekanic, RVSpaleis, Sorotec: Fogbuster, 3D-Finder & Macro's, Freesjes, Collets, Fenella etc.
Kunststof stroken van RU58.nl, EdingCNC & wireless pendant. Zelfgedraaid op mijn draaibank een toolsetter. Het plaatwerk van Kees en al het kleine prul (helemaal niks mis mee).
Mijn FF12 lagers zelf getekend in Fusion360 en geprint in ABS, afgedraaid en SKF lagers (6000-2Z) uit de vriezer erin geperst (3 stuks vermist in de post en mijn vakantie begon).
Een grote berg pakketjes van de gele vrienden (de douane was me gunstig met totaal 48 euro), spindle, VFD, drivers, motoren, proximity sensoren, lagers etc.

groeten, Richard

p.s. vragen mag altijd ;-)