Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Speedster2001 »

Hi allen,

Ik ben vooral een lezer geweest op dit forum, al tijden was ik erg geinteresseerd naar de OSPF. Ik ben een hartstikke handige Harry met mijn handen/koppie/techniek/electronica/cam, maar dit is different koek. Ik maak van alles en een deel daarvan is audio, dit laatste metaal liet ik regelmatig bewerken door Audiomanics.
Ik heb eerder al eens de opendag bezocht en de OSPF van Ewoud gezien. Ik besloot een paar weken geleden de OSPF toch zelf te gaan bouwen. Wat een enorme klus was het bestellen van de juiste onderdelen en nog meer lezen en begrijpen. 4 weken geleden begonnen (waarvan 2 weken vakantie) en hier is hij dan, vanmiddag het bed gevlakt.

Ik heb mijn best gedaan, het is ook niet een goedkope, wat ik erop wilde hebben heb ik gekocht. Af en toe wat advies gevraagd en (ook ongevraagd) gekregen van Kees, bedankt kerel ;-).
Het onderstel en freesframe is in zijn geheel van ITEM op de stelpoten en baseplates (80x80xM12) na (Aliexpress).
Het gebruikelijk van HIWIN (damencnc), Igus bekabeling, Isel assen lagers van Elmekanic, RVSpaleis, Sorotec: Fogbuster, 3D-Finder & Macro's, Freesjes, Collets, Fenella etc.
Kunststof stroken van RU58.nl, EdingCNC & wireless pendant. Zelfgedraaid op mijn draaibank een toolsetter. Het plaatwerk van Kees en al het kleine prul (helemaal niks mis mee).
Mijn FF12 lagers zelf getekend in Fusion360 en geprint in ABS, afgedraaid en SKF lagers (6000-2Z) uit de vriezer erin geperst (3 stuks vermist in de post en mijn vakantie begon).
Een grote berg pakketjes van de gele vrienden (de douane was me gunstig met totaal 48 euro), spindle, VFD, drivers, motoren, proximity sensoren, lagers etc.

groeten, Richard

p.s. vragen mag altijd ;-)

19140

19125

19126

19127

19128

19129

19130

19131

19132

19133

19134

19135

19136

19137

19138

19139
Een dag niet gehobbied is een dag niet geleefd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Jasper »

Ziet er goed uit, wel pas met iemand gesproken en die gaf aan dat hij de Z rail en wagentjes ging omwisselen zodat hij meer ondersteuning had richting het bed.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Kjelt »

Mooi hoor en super snel voor elkaar gekregen. :shock:
Heb je nog tips om de douane te omzeilen want ik krijg het met motoren maar niet voor elkaar, welke koerier ik ook kies DHL, TNT, UPS of wat dan ook het is altijd ding dong kassa :lol:
Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Speedster2001 »

Nou eigenlijk niet zoveel hoeven doen. 178 ipv 478 stond erop de 4 drivers en motoren bon, bij de spindle en vfd 78 euro. Dat hadden ze zelf al in China besloten te doen. Betaling via een sms van Fedex.
Probeer het eens ergens anders te laten bezorgen, ik heb het idee dat ze het bijhouden.
Laatst gewijzigd door Speedster2001 op 14 sep 2019 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag niet gehobbied is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door WillyH »

Super knap! Hoe groot is-ie geworden? De nieuwste Eding gebruikt?
Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Speedster2001 »

WillyH schreef: 14 sep 2019 07:32 Super knap! Hoe groot is-ie geworden? De nieuwste Eding gebruikt?
In eerste instantie wilde ik een andere maat, maar het is toch de gebruikelijke 1000x600 geworden. De controller is de CPU5A4E, ik zag niet noodzaak van de CNC720 of bedoel je wat anders ?
Een dag niet gehobbied is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door WillyH »

Speedster2001 schreef: 14 sep 2019 09:39 In eerste instantie wilde ik een andere maat, maar het is toch de gebruikelijke 1000x600 geworden. De controller is de CPU5A4E, ik zag niet noodzaak van de CNC720 of bedoel je wat anders ?
Nee, ik moet de knoop nog doorhakken wat controller betreft en zoek wat pro/contra de nieuwste Eding CNC720. Het prijsverschil is niet onoverkoombaar.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Jasper »

400 kHz ipv 125, modbus, zowel pnp als npn kunnen aansluiten. Hij is iets meer toekomst klaar dan de CPU5A4E.

Als ik het geld had had ik de 720 gekocht ipv m'n 2e hands CPU5B, wat een spaghetti met die ribbon cable.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 14 sep 2019 00:28 wel pas met iemand gesproken en die gaf aan dat hij de Z rail en wagentjes ging omwisselen zodat hij meer ondersteuning had richting het bed.
Dat moet je even verklaren.. de wagentjes en Z-rails zijn juist zo geplaatst om over het grootste bereik richting het bed de maximale ondersteuning te krijgen.. Als je ze omdraait heb je namelijk altijd, ongeacht de hoogte, minimale ondersteuning.. Bovendien verstevigen de Z-rails, op de wijze zoals ze nu gemonteerd zijn, de Z-plaat..
Er is dus wel degelijk goed over na gedacht, maar ik luister graag naar goed argumenten als voer voor een goede discussie..
Jasper schreef: 14 sep 2019 10:16 400 kHz ipv 125, modbus, zowel pnp als npn kunnen aansluiten. Hij is iets meer toekomst klaar dan de CPU5A4E.
Met die 125khz haal je ook ruim 9m/min (uitgaande van Leadshine closedloops op 1605 spindels) Dan zit je toch al tegen de grens vat spindels van die lengte aankunnen.
PNP kan je ook toepassen, als het moet: optocouplertje er tussen, eventueel een transistortje om het signaal te inverteren.. maar dat doe je alleen als je toevallig een doos vol van die sensoren hebt liggen want waarom zou je anders, met opzet, de "verkeerde" sensoren aanschaffen???
Ja, de 720 is wat nieuwer, maar zo heel veel toegevoegde waarde heeft die niet voor deze machine IMHO..
Sterker: voor de CPU5A4E heb ik hele mooie breakout boards die samen met de controller netjes in een aluminium eurokaartkastje passen. Heb je ook nog afscherming tegen stoorsignalen..


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 14 sep 2019 00:29 Heb je nog tips om de douane te omzeilen ...
Bestel onderdelen per stuk, zodat de waarde van de artikelen lager is. spreek een prijs af met de verzender zodat deze onder de 22 euro blijft. Immers als het totaal bijv 150 euro is (kostprijs artikel plus verzendkosten) kan je afspreken dat de man/vrouw het artikel 20 euro maakt, maar de verzendkosten 130 euro.. 20 dollar is nog beter.. De Chinezen doen dit al vaak automatisch.. Ook daar zie je regelmatig artikelen die relatief goedkoop zijn maar met hoge verzendkosten.. Bijkomend voordeel, voor hun, is dat ze fee's aan eBay betalen voor de kosten van het verkochte artikel, niet over de transportkosten.. je moet er even naar vragen voor je 't koopt..
Die kostprijs moet wel geloofwaardig zijn, maar veel artikelen uit China kunnen gewoon heel goedkoop zijn. Voorbeeld: zoek een print met componenten van ca 10x10 cm. Ik durf te wedden dat je zoiets kan vinden voor ca 2 euro.. Zet dat even uit tegen een CPU5A4E van ruim 400 euro incl BTW.. Iemand die niet exact weet wat hij in handen heeft kan dus nooit de prijs bepalen van zo'n print.. Een CPU5A4E zou dus net zo goed 2,50 kunnen kosten..
Gift of sample werkt ook mee..
Be creative !!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 14 sep 2019 00:28 Ziet er goed uit, wel pas met iemand gesproken en die gaf aan dat hij de Z rail en wagentjes ging omwisselen zodat hij meer ondersteuning had richting het bed.
Heb je goed naar de fotos gekeken. Die wagens zitten hier juist andersom als gewoonlijk ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 14 sep 2019 10:38 Bestel onderdelen per stuk, zodat de waarde van de artikelen lager is. ..........
Hi Kees,
Bedankt ! Ik kende velen tips al maar op de een of andere manier was ik toch de sjaak.
Zelfs zo bont dat DHL me BTW over de geschatte verzendkosten rekende en daar namen ze de verzendkosten vanuit Europa naar China voor (€200+) :shock:
Wat mij het beste bevalt is China post maar de chinezen zelf willen duurdere spullen niet via hun verzenden vanwege de ontbrekende tracking. Als ik boven lees Fedex maar eens proberen een volgende keer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 14 sep 2019 10:46 de verzendkosten vanuit Europa naar China voor (€200+) :shock:
Ja dat doen ze, maar je kan altijd nog een formulier downloaden om in beklag te gaan.. Met een screendump van je bestelling kan je aantonen dat je minder betaald hebt. Dat kan ook een photoshop-plaatje zijn, als je begrijpt wat ik bedoel..
Het duurt wel vrij lang voor je het geld terug krijgt.. een maand of drie vier soms... Maar die 17,50 behandelingskosten ben je kwijt, ook al krijg je het hele BTW bedrag + inklaring terug..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wederom een OpenSource PortaalFrees in het land.

Bericht door WillyH »

audiomanics schreef: 14 sep 2019 10:38 Bestel onderdelen per stuk, zodat de waarde van de artikelen lager is. spreek een prijs af met de verzender zodat deze onder de 22 euro blijft. Immers als het totaal bijv 150 euro is (kostprijs artikel plus verzendkosten) kan je afspreken dat de man/vrouw het artikel 20 euro maakt, maar de verzendkosten 130 euro.. 20 dollar is nog beter.. De Chinezen doen dit al vaak automatisch.. Ook daar zie je regelmatig artikelen die relatief goedkoop zijn maar met hoge verzendkosten..
Kees, misschien is dit in België een ander werkwijze van de douane, maar hier rekent men de verzendkosten bij de totale waarde van de zending om de invoerrechten te bepalen :cry:

Willy
Plaats reactie