Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

serum schreef: 05 jan 2021 10:14 Yep, die brug is essentieel voor een haakse loop van de Z as.

En als je hem hebt afgesteld, moet je hem na een half jaar nog eens meten.
Inderdaad, de afwijking is de som van de aantallen. Ik gebruik nu C5 KO's met p1 voorspanning, maar een aluminium frame is verre van optimaal.

Mijn grote machine is van staal, uitgegloeid frame en gevlakte referentievlakken maar die heeft een dergelijke werkbereik dat het afstellen daarvan ook geen feestje was. Uiteindelijk toch nog redelijks strak gekregen, zat over 1500mm op 0,03 afwijking voor de Z as op de hoogte van het bed en over de eerste meter is hij binnen de 0,01. Die machine heb ik weer gebruikt om de referentievlakken voor de brug te vlakken bij een spanningsloze opspanning op het bed. Maar ook hier weer meer afwijking (aluminium is van rubber) als je de lineaire geleiders aandraait en de constructie monteert.

Die band; dunnere band om de geleiders vlak te stellen kan je prima kopen in verenstaal; vanaf 0,1 is messing wel aan te raden, daaronder knip je verenstaal ook eenvoudig met een schaar. Met een stevige schaar gaat 0,2 ook nog wel. Even de bramen eraf op bv een wetsteen en je hebt een keurig plaatje. De dunne band heb ik in china besteld en de dikkere band inderdaad in de record klossen die jij opsomt.

https://www.supermeetgereedschap.nl/pro ... mm-record/

https://www.aliexpress.com/item/32836354302.html
Ik heb de nodige diktes folie besteld. Kan ik me later uitleven met stellen :lol:
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Ondertussen heb ik de y-assen gemonteerd met 3D geprinte motor brackets and y-wagen platen. Bedoeling is om ze later te vervangen door alu onderdelen. Hieronder een plaatje van het geheel.

Alles draait onder LinuxCNC closed loop. De proxy's voor homing zitten er ook in en werken.

Gevoeligheid proxy's
Ik heb als LJ8A3-1-ZBX als proxy's voor homing. Dit zijn flush type en zouden moeten triggeren op 1mm afstand. Op aluminium doen ze het niet zo goed. Vandaar heb ik onder de kogelomloopmoer houder plaatjes ijzer van 3mm geschroefd als "tags". Die worden op zich wel goed gedetecteerd maar de afstand die ik tussen den sensoren en de plaatjes heb is minder dan 1mm. Bij 1mm begint het al twijfelachtig te worden. Op zich geen probleem maar ik had ze gevoeliger verwacht. De walshuid zit nog wel op het ijzer, maar of die dunne laag zoveel invloed heeft betwijfel ik.

Tandem homing gedrag
Ik heb tandem homing configureerd. Echter ik ben niet zo blij met het gedrag wat overigens wel volgens de documentatie klopt. Ik heb daar een apart topic voor geopend in het LinuxCNC gedeelte (viewtopic.php?f=63&t=19196)

Hoeveelheid vet in HiWin wagentjes?
Ik heb de wagentjes en de kogelomploop van vet voorzien. Volgens de documentatie moet er in de HiWin wagentjes 1.5cm3 vet. Echter het is lastig in the schatten hoeveel ik er nu echt ingepompt hebt. Hoe kan ik zien dat er genoeg (en niet te veel in zit). Aan de vettigheid op de rail?

22292

Eerst verder met iets maken voor de z-carriage. Ik heb nog een plaat staal liggen die ik daar voor wil gaan gebruiken.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

De machine zit houtje-touwtje in elkaar! De ontbrekende onderdelen heb ik of 3D geprint of met de hand uit staalplaat gemaakt. Nu de frees werkt kan ik de ontbrekende onderdelen zelf frezen uit Alu :lol: . Als eerste werkstuk heb ik de z-motorplaat gefreest uit 20mm alu toolingplate. Hieronder foto's van de machine en de z-motorplaat.

22480

22478

22477

Dit is gefreesd met een 6mm twee snijder met Vc=200m/min (N=10610rpm) en afname van 0.03mm per tand (F=640mm/min). Roughing passes met stepover van 1mm en diepte van 3mm. Finishing passes met stepover van 0.1mm en diepte 20mm.

Ik ben ook nog met een 10mm 3 snijder aan de gang geweest. Dat ging op zich op ook prima (stepover 1mm, diepte 3mm, Vc=200m/min, afname 0.025 tand). De grenzen nog niet opgezocht maar dan komt later wel.

Oppervlakte ziet er met het oog goed uit (spiegelend) en voelt glad. Op de foto ziet het er minder uit dan in het echt.

Besturing
Hieronder een foto van de "houtje-touwtje" besturing.

22476

Geheel wordt bestuurt met LinuxCNC met Mesa 7i76e en een 7i85s kaart.

Het toerental van de spindel wordt geregeld via de 0-10V analoge ingang van de VFD. De modbus zou een andere optie zijn geweest maar op forums gelezen dat sommige mensen last hadden van vertraging(?). Eerst maar even simpel houden.

Ik heb de "spindle-at-speed" signaal van de HY VFD verbonden met een 7i76e ingang. Er wordt nu na een M3 keurig gewacht met de eerste G1 tot de spindel op toeren is. In de HY VFD waren twee optocouplers niet geplaatst waardoor het in het begin niet werkte (zie topic viewtopic.php?f=35&t=19254. Nadat ik de opto's er in had gesoldeerd werkte het als een zonnetje.

De tandem homing procedure is niet helemaal wat ik wil (zie topic viewtopic.php?f=63&t=19196. Daarom home ik voorlopig de Y-as met 1 homing sensor. Dus nog geen auto squaring (maar de vraag is om het nodig zal zijn). Ga ik later nog mee aan de gang.

Hoogte tussen spindel en bed
De hoogte tussen de spindel en het bed vallen me in de praktijk wat tegen. Met bijvoorbeeld klokjes in de spindel zit je al snel aan de max z. Ik ga kijken of ik de spindel op verschillende hoogtes op de z-plaat kan monteren. De spindel as steekt nu best wel een stuk onder de z-plaat uit. Ik ga die clearance lang niet altijd nodig hebben.

Uitlijning
De machine moet nog uit elkaar dus ik spendeer niet te veel tijd nog aan uitlijning. Maar het moet wel een beetje fatsoenlijk zijn om onderdelen te kunnen frezen. Ik heb ondertussen wel een voorraad aan verscheidene diktes messingfolie liggen om de uitlijning later nauwkeuriger te doen.

Eerder had ik al de x en y-assen uitgelijnd (zie vorige posts) in twee richtingen.

Op de X-carriage plaat heb ik aan de linkerkant een referentie vlak gefreesd toen ik dat onderdeel gemaakt heb. Het referentie vlak en de gaten voor de wagens en kogelomloopmoer zijn in 1 opspanning gefreesd. Dit referentie vlak heb ik gebruikt om de x-plaat haaks te zetten op de x-wagens. Een geslepenblokhaak kan ik op de referentie vlakken van de bovenste x-wagens leggen. De x-plaat daarna zo gepositioneerd dat het referentievlak aanligt aan de blokhaak en dan voorzichtig vast bouten. Snel en effectief voor nu. Helaas heb ik geen foto om het duidelijker te maken.

De z-beweging heb ik in 1 richting uitgelijnd ten opzicht van het referentievlak op de x-plaat. Klokje erop en een ander was snel te doen. In de andere richting heb ik alleen gemeten ten opzicht van de boven kant van x-plaat (voordat die op de brug werd gemonteerd). Zag er op zich niet verkeerd uit maar aan aan het uiteinde loopt de afwijking op tot zo'n 5 honderdste.

22485
22484


xy-haaksheid heb ik snel gecheckt met een taster langs een geslepen blokhaak te gaan.

22481

De scheefstand van de spindel gemeten met een klokje op een zelfgemaakte "tramming tool". In een richting kon ik de spindel afstellen door de bouten lost te halen en de mount te draaien. De andere richting heb ik iets uitgelijnd door een voelermaat tussen de spindelmount en de z-plaat. (Die chinese bracket die met de spindel werd geleverd is niet erg recht :roll: )

22482

Volgende stappen wordt het "fatsoeneren" van de machine (kabelrupsen, schakelkast, stofbalgen etc). Dat moet nu ook gebeuren. Ik ken mezelf, als ik het nu niet doe gaat het nooit meer gebeuren :oops:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door DaBit »

bbg schreef: 26 jan 2021 21:56 Ik ken mezelf, als ik het nu niet doe gaat het nooit meer gebeuren :oops:
Dat is nergens anders hoor :lol:

Ziet er goed uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door ruudderooy »

We hebben allemaal een concentratie span van een eekhoorn die een blikje redbull op heeft, zodra iets werkt kan het volgende project gestart worden het afmaken komt wel :-)



Maar je bent goed bezig gaat een leuke machine worden!!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door Kjelt »

bbg schreef: 06 jan 2021 21:06 Hoeveelheid vet in HiWin wagentjes?
Ik heb de wagentjes en de kogelomploop van vet voorzien. Volgens de documentatie moet er in de HiWin wagentjes 1.5cm3 vet. Echter het is lastig in the schatten hoeveel ik er nu echt ingepompt hebt. Hoe kan ik zien dat er genoeg (en niet te veel in zit). Aan de vettigheid op de rail?
Bij nieuwe wagentjes zit er al vet in bij HiWin voor een aantal km. Je hebt de gaatjes doorgebrand voor je de vetnippels er op draaide ?

Ik zelf hou de rail in de gaten als die droger wordt dan vul ik de wagentjes bij en eigenlijk heb ik geen idee of je teveel er in kunt pompen want het komt er al vrij snel aan de zijkant uit dus dat zou dan al teveel zijn. Ik rij de wagens dan een aantal keer heen en weer en droog de rail af en zie dan of het weer vettig wordt.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 28 jan 2021 10:11 heb ik geen idee of je teveel er in kunt pompen want het komt er al vrij snel aan de zijkant uit dus dat zou dan al teveel zijn. Ik rij de wagens dan een aantal keer heen en weer en droog de rail af en zie dan of het weer vettig wordt.
Dit zijn geen gesloten lagers je hebt hier niet het probleem dat de druk in het lager tehoog word door te veel vet.
Ik laat zelf altijd mijn portaal langzaam bewegen als ik er vet in doe, maar wij gebruiken de lagers niet op snelheden en/of afstanden dat we snel zonder of met slechte smering bewegen.

ik doe het eens in de 2 maanden maar het zou met veel minder mogen.

Gr Ruud
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

DaBit schreef: 28 jan 2021 08:20
bbg schreef: 26 jan 2021 21:56 Ik ken mezelf, als ik het nu niet doe gaat het nooit meer gebeuren :oops:
Dat is nergens anders hoor :lol:

Ziet er goed uit!
ruudderooy schreef: 28 jan 2021 09:55 We hebben allemaal een concentratie span van een eekhoorn die een blikje redbull op heeft, zodra iets werkt kan het volgende project gestart worden het afmaken komt wel :-)

Maar je bent goed bezig gaat een leuke machine worden!!
Bedankt voor de complimenten. Goed te horen dat ik niet de enig ben die last heeft van een beperkte concentratiespan :lol:

ruudderooy schreef: 28 jan 2021 10:52
Kjelt schreef: 28 jan 2021 10:11 heb ik geen idee of je teveel er in kunt pompen want het komt er al vrij snel aan de zijkant uit dus dat zou dan al teveel zijn. Ik rij de wagens dan een aantal keer heen en weer en droog de rail af en zie dan of het weer vettig wordt.
Dit zijn geen gesloten lagers je hebt hier niet het probleem dat de druk in het lager tehoog word door te veel vet.
Ik laat zelf altijd mijn portaal langzaam bewegen als ik er vet in doe, maar wij gebruiken de lagers niet op snelheden en/of afstanden dat we snel zonder of met slechte smering bewegen.

ik doe het eens in de 2 maanden maar het zou met veel minder mogen.

Gr Ruud
Als je er niet te veel in kunt pompen (met mate natuurlijk) ben ik al wat geruster. De rails worden vettig nadat ik ze schoon geveegd heb. Dus er zal nu wel genoeg in zitten. Met de koker vet die ik heb doe is waarschijnlijk de rest van mijn leven als ik dat zo lees....

Kabelrupsen - welke afmetingen gebruiken jullie?
Het wordt tijd om kabelrupsen te gaan bestellen maar zit nog wat te twijfelen over de afmetingen en het type. Wat gebruiken jullie?

Afmetingen:
Een tabelletje gemaakt (zie onder) van de kabels die ik gebruik en de diameters. Ik weet niet hoe ik goed rekening kan houden met de vulfactor. Ik heb maar aangenomen dat een kabel een oppervlakte in beslag neemt van de diameter in het kwadraat (vierkant). Als ik dan een en ander optel kom ik op:
y-ketting: 505mm2
x-ketting: 390mm2
z-ketting: 274mm2

Dan zou een kabelrups van zo'n 15x40mm inwendig (=600mm2) zo'n beetje moeten passen voor de y-ketting. Voor x en z-ketting zou zelfs een 15x30mm (450mm2) genoeg moeten zijn. Klinkt dit redelijk of gebruiken jullie hele andere maten?

Type:
Ik zie dat er gesloten (https://www.damencnc.com/nl/igus-energ ... /a92?c=100) en open kabelketting (https://hardware-cnc.nl/winkel/energiek ... ups-15x40/) zijn. Ik snap dat de gesloten types in principe veel beter zijn (geen spanen tussen je kabels). Maar hebben jullie daar in de praktijk ook last van?

22615
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door DaBit »

Ik heb gebruikt wat voor handen was, maar de gesloten was misschien handiger geweest dan de open die ik nu heb.

Ik zou kabelkettingen verder niet te vol doen, de helft is best een mooi streefgetal volgens mij. Te vol werkt niet; kabels moeten makkelijk over elkaar kunnen schuiven, ook als ze wat over elkaar gaan zitten. En er komt altijd naderhand nog wel een slangetje of kabeltje bij.
Die 505mm^2 in een 600mm^2 ketting klinkt me dus wat krapjes in de oren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

DaBit schreef: 07 feb 2021 17:07 Ik heb gebruikt wat voor handen was, maar de gesloten was misschien handiger geweest dan de open die ik nu heb.

Ik zou kabelkettingen verder niet te vol doen, de helft is best een mooi streefgetal volgens mij. Te vol werkt niet; kabels moeten makkelijk over elkaar kunnen schuiven, ook als ze wat over elkaar gaan zitten. En er komt altijd naderhand nog wel een slangetje of kabeltje bij.
Die 505mm^2 in een 600mm^2 ketting klinkt me dus wat krapjes in de oren.
Ik ga ze inderdaad maar een maatje groter bestellen. Er zal wel wat bij komen.

Ik ben wel van plan om eerst maar eens de open versie te bestellen en te kijken hoe dat gaat. Met name alu spanen vliegen alle kanten op en kunnen een probleem worden. Ik wil rond de spindel een "spat plaat" maken. Zoiets als zo'n kap bij een hond/kat.... De spanen die omhoog schieten zouden dan naar beneden moeten stuiteren terug op het bed. Ten minste dat is de theorie :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door Ballegooijen »

Een bekende leverancier van kabelrupsen adviseerde mij om juist GEEN gesloten rups te gebruiken. Zijn ervaring is dat een open rups wel spanen opvangt maar deze ook weer heel gemakkelijk lost. Een dichte rups is nooit echt dicht en er zullen altijd toch spaantjes in komen. Deze kunnen er echter veel moeilijker uit en zullen de kabels en de rups beschadigen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door DaBit »

Dan kom je weer op het aloude 'maak het echt, echt, echt dicht, of laat het open'. Geld voor waterdichte dingen ook.
Voor wat het waard is: er is bij mij niks beschadigd in de kabelrups (en niet alles wat erin zit is kabelrups-kwaliteit...), ook al krijgt-ie toch regelmatig de volle laag.

Maar soms vraag ik me af of en stuk 'stofzuigerslang' eigenlijk niet net zo handig is voor die korte stukjes die wij gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door Kjelt »

Stofzuigerslang met zo'n korte buigradius ?
Wat je in de pnp industrie soms wel ziet met name bij flat-bandkabels is een (veer?)staalblad eronder.
Maar dat zijn geen verspanende machines.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 09 feb 2021 00:07 Maar soms vraag ik me af of en stuk 'stofzuigerslang' eigenlijk niet net zo handig is voor die korte stukjes die wij gebruiken.
PMA slang is ook erg robuust en veel goedkoper dan een kettingrups. Maar eigenlijk niet bedoeld voor continue buigingen... al heb ik het op mijn Emco5 wel gebruikt voor alle kabels aan de voorzijde.
Plaats reactie