Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Bjornski1976 schreef: 17 dec 2019 09:24 Leuke post om te lezen en te zien dat het vorm begint te krijgen.
Als je de gelegenheid nog hebt zou ik verstevigingen aanbrengen op de Y-schouders of onderling met elkaar verbinden.
Ga zo door en succes met de bouw.
Ik heb twee veranderingen doorgevoerd voor de Y-shouders (zie plaatje onder).

Op de kopse kanten van de schouders ga ik nu M8 gaten tappen (aan voor en achterkant). Ik kan daar dan een plaat op monteren om de schouders met elkaar te verbinden. Ik ga ook nog oplegvlakken en gaten tappen op de voorste en achterste koker van het bed zodat de plaat daar ook op vast kan. Die heb ik nog niet in CAD staan.

Verder heb ik tussen de bovensten en onderste koker aan de buitenkant korte koker eindes gelast (zie plaatje onder). Op die manier moeten de schouders een stuk stijver worden in dwarsrichting (en voor torsie).


19707

Op de Y-schouders zijn nu 8mm dikke strips gelast als oplegvlak voor de kokers van het bed. De kokers gaan met 2 M8 bouten op elke schouders worden gemonteerd. Zie plaatje hieronder.

19708

Als de boel in elkaar zit zal ik proberen de stijfheid te meten....
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

We zijn weer iets verder. Het onderstel zit zo goed als in elkaar en we zijn begonnen aan de "schouders".

Voor het onderstel heb ik eerst beide staanders voor de zijkanten gelast. Eerst alles met hechtlassen zo recht/haaks mogelijk vast gezet. Daarna doorgelast.

Vervolgens de montage platen van de voor en achterkant op de poten geschroefd. Voor en achter kokers er tussen en de boven kanten van de poten zoveel mogelijk waterpas gezet.
19718
Daarna de schroefplaten met op de kokers vastgezet. Eerst met hechtlassen en daarna doorgelast. Zie beneden het resultaat.
19719
De montage platen boven op de poten voor het vastzetten van de schouders ontbreken nog. Hier wil ik dezelfde truk toepassen. Eerst de montage platen op de schouders schroeven. Dan de schouders + kokers op het onderstel leggen en waterpas stellen (machine waterpas). En dan pas de montage platen op de poten vast lassen. Maar dan moeten eerst de schouders klaar zijn. Dus daarom maar aan de slag met de schouders.

Voor de schouders heb ik alle kokers/plaat en strip op maat gemaakt en in elkaar gelast. Voornamelijk met hecht lassen. Daarna vlakken op de Abene. Eerst de oplegvlakken voor de kokers aan de onderkant van de schouders.
19720
19721

Daarna de oplegvlakken voor de geleidingen en motor/lager steunen aan de bovenkant.

19722

Vanavond heb ik de oplegvlakken voor de geleidingen gecontroleerd. Met een RVS rei (DIN874/1) er op krijg ik er nergens een voelermaatje van 0.04 tussen.

De volgende stap is om de gaten voor bevestiging van geleidingen, motorsteunen en kokers te boren en te tappen. Maar daar kan ik volgende weekend pas mee verder. Eerst moeten er weer centjes verdiend worden.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Door Corona heeft dit project even stil gelegen. Maar onlangs weer kunnen beginnen en er zit weer schot in.

De schouders zijn verder klaar. Alle gaten voor motor/lager steunen en geleide rails zitten er in.

De brug is verder ook klaar. Snel even er een klokje opgezet (zie foto's). Klokje zit met een statief vast op een hi-win wagentje. Ik meet ten opzichte van een rei (DIN874/1) die op de referentie vlakken ligt. Zonder veel moeite te doen voor de afstellingen blijft het klokje binnen twee honderste over de gehele lengte. Goed genoeg voor nu.

21907

21908

De plaat voor de x-wagen kan ik nu niet frezen omdat de lokale werkplaats (begrijpelijk) dicht is vanwege corona. Dus ik ga proberen om een voorlopig oplossing te verzinnen op basis van een plaat 8mm ijzer dat ik nog heb liggen. Kijken of dat wat gaat worden. Later meer.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Ik heb weer wat voortgang kunnen boeken bij de bouw (langzaam maar gestaag). Hierbij een update.

Proximity sensoren in de brug
Deze week de gaten voor de proxi sensoren in de brug gemaakt. Die had ik nog niet in CAD staan. Ik heb de gaten zo gepositioneerd dat de proxi's minstens 20mm voor de mechanische limit triggeren zodat er nog wat ruimte voor uitloop is na het triggeren van de sensor. Verder blijven de proxi's getriggered als de x-carriage ergens in deze 20mm van de mechanische limiet gepositioneerd is. Zo is bij opstarten altijd bekend welke kant op te bewegen voor het homen.

Gat in de koker aan de voorkant is 7mm geboord en met M8x1mm getapt. Gat aan de achterkant is 14mm. Ik hoop dat dat groot genoeg is om met een pijpsleutel (die ik nog niet heb) de contra moer vast te zetten.

De kogelomploopmoer is van staal maar de moer houder is van aluminium. Bij de eerste testjes blijken de proxi's veel minder op aluminium te reageren (wat je ook zou verwachten). Ik denk dat ik onder moer/houder een plaatje staal van 1 a 2mm ga monteren om er zeker van te zijn dat de proxi's goed triggeren. Blijft wel weinig ruimte (ca 1 a 2mm) over tussen de kogelomloopmoer en de brug.

21956

Motor en loslager panelen voor de brug
Ik heb weer toegang tot frees en draaibanken dus weer tijd om spanen te maken :P

Een tijd geleden heb ik een grote plaat 20mm tooling plate bij Teunissen weten te scoren. Hier stukken uitgezaagd als stock voor alle panelen die ik nog moet maken. Gezaagd met een cirkelzaag met dakpan tanden zaagblad langs een lineaal. De zaag had het zwaar maar het is gelukt.

21958

Daarna op de draaibank met vierklauw de gaten voor de los- en vastlagerhuizen op pas gedraaid. De binnenbeitel met inserts is niet ideaal voor Alu maar het gaat.

21957
21959

Komende week wil ik op de freesbank het onderste referentie vlak gaan frezen. Uitklokken op het center van het gat voor het lagerhuis en dan de contouren frezen plus gaten boren. We zullen zien of dat gaat lukken.

LinuxCNC
Parallel ben ik met de besturing bezig. Het geheel moet bestuurd gaan worden met LinuxCNC. De bedoeling is het geheel met steppers met encoders aan te sturen waarbij de loop gesloten wordt in de PC. Hiervoor heb ik een Mesa 7i76e en een 7i85s kaart. Geheel maar weer eens uit de kast gehaald en geupgrade naar de laatse software versie (2.8). Open loop in simulatie draait het. En ik kan de encoders inlezen maar er nog niet iets zinnigs mee doen. Ik zal nog een hoop moeten leren over linuxCNC.

Later meer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door DaBit »

Ik doe dat gesloten - lus geintje met zowel encoders op de motoren als glaslinealen op de assen. Ik hoor het wel als je vastloopt
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

DaBit schreef: 22 nov 2020 22:18 Ik doe dat gesloten - lus geintje met zowel encoders op de motoren als glaslinealen op de assen. Ik hoor het wel als je vastloopt
Zal ik zeker doen als ik vastloop! (En dat zal nog wel gebeuren :lol: ). Momenteel wordt de voortgang met LinuxCNC met name beperkt door prioriteit. Ik heb sinds kort weer toegang to een conventionele freesmachine en probeer daarmee zo veel mogelijk uren te maken voordat de boel weer in lock-down is.

Het is een conventionele machine zonder digitale uitlezing. Alles doe ik op basis van de schaalverdelingen. Hele slagen tellen en de eindstand in de gaten houden. Een foutje is zo gemaakt! Een goed training in focus :lol: Tot nu toe is het steeds goed gegaan.

Dit weekend de y-carriage (of x-carriage als je dat wilt) platen gefreesd. Hieronder plaatjes van het resultaat.

22013

22012

Ik moet alleen de pockets aan de onderzijde voor de kogelomloopmoeren nog uit frezen. Maar dat wil ik pas doen als ik de motorbrackets klaar heb. De motor brackets zijn wat lastiger te maken. En als ik er dan iets naast zit in de hoogte kan ik het nog compenseren met de diepte van de pockets.

Om de motor brackets te draaien/frezen (op conventionele machines) moet ik nog een plannetje maken voor de volgorde van de bewerkingen. Als ik dat plannetje heb zal ik het hier posten zodat mensen er op kunnen schieten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door assink »

Mooi werk, nog last gehad van werking na het frezen?
Normaal gesproken dienen zulke delen nog spanningsarm gegloeid te worden, maar het zijn nu ook niet mega dikke lassen natuurlijk.
Als je de middelen hebt is dit al heel snel een stuk voordeliger dan aluminium.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

assink schreef: 30 nov 2020 10:00 Mooi werk, nog last gehad van werking na het frezen?
Normaal gesproken dienen zulke delen nog spanningsarm gegloeid te worden, maar het zijn nu ook niet mega dikke lassen natuurlijk.
Als je de middelen hebt is dit al heel snel een stuk voordeliger dan aluminium.
Tot nu toe geen last gehad van werking na het frezen. Ten minste niet wat ik kan meten met de rei en voelermaatjes. De brug heb ik al zeker meer dan een jaar geleden gelast (project gaat niet zo snel :lol: ). De "schouders" gaan ook richting een jaar. Ik denk dat het allemaal wel wat mee valt met het werken en krom trekken in de praktijk. Zoals je zegt zijn het kleine hechtlassen en zijn de kokers niet doorgelast. Als het in de toekomst gaat werken frezen we gewoon de pasvlakken opnieuw na :lol:

Dit is zeker een stuk goedkoper dan de alu snelbouwprofielen en ook een stuk stijfer. Die Alu profielen werken wel lekker snel natuurlijk en zijn makkelijk te bewerken. Maar de E-modulus van staal is toch een factor drie hoger dan van alu. Bovendien heb je met de stalenkokers het materiaal meer waar je het wilt hebben (aan de buitenkant zo ver mogelijk van de neutrale lijn). En de stalen kokers hebben een uitzettingscoefficient dat vergelijkbaar is met die van de stalen blokgeleidingen.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Hierbij weer een kleine update. De focus ligt met name op de mechanica. Zo lang de lokale werkplaats nog open is probeer ik de benodigde panelen te fresen. Met de toenemende corona besmettingen (landelijk) ben ik bang dat de werkplaats weer dicht gaat. Maar we zullen zien hoe ver we komen :lol:

Hieronder een foto van de stand van zaken (alle 20mm dik alu)

22106

De karretjes voor over de schouders (links boven) waren al klaar (behalve pockets fresen voor de kogelomloopmoer). De panelen voor de vast en loslager kant van de brug zijn ook af. Na het uitdraaien voor de gaten voor de lagerhuizen heb ik de platen op de freesbank uitgeklokt; referentievlakken gefreesd; alle gaten geboord en de rest van de kanten op maat gemaakt.

De plaat voor de x-carriage (links onder) is ook klaar (inclusief pocket en gaten aan kopse kant).

Wat nog rest is de z-carriage (links midden). Ik heb de plaat uitgezaagd maar daar houd het ook mee op. Dit wordt de volgende die ik wil gaan afmaken.

Verder heb ik nog een blok alu liggen (rechts onder) waar beide motor brackets voor de y-motoren uit moeten. Maar daar moet ik nog (steeds) een plannetje voor maken. Zit nog te twijfelen tussen uitdraaien op de draaibank of kotteren.

Later meer.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

HIerbij nog een update over mijn project. De lokale werkplaats is (begrijpelijk) weer dicht met de lock-down en daardoor heb ik geen toegang tot de frees- en draaibanken. En ik geloof er niets van dat de boel op 19 januari weer open gaat. Maar ik heb besloten om het geheel aan de praat te krijgen desnoods met 3D geprinte onderdelen. Hopelijk kan ik dan de resterende delen zelf frezen (als de boel een beetje stabiel is ten minste).

Een van de eerste klusjes was het vast lassen van de platen waarmee de schouders op de poten worden vast geschroefd. Ik bedoel de platen met een blauwe cirkel in het onderstaande plaatje. Ik heb hiermee gewacht omdat het onderstel redelijk stijf is. Er valt niet veel te stellen. Daarom wil ik ze vastlassen als alles redelijk waterpas staat en in positie zit.

22267

Daarom heb ik eerst de boel opgebouwd en zoveel mogelijk waterpas gezet. Eerst met een timmermans waterpas en daarna met een machine waterpas (0.02/1m). De bouten van het onderstel laat ik eerst los wat het stellen makkelijker maakt. Als het een beetje in de beurt zit de bouten steeds vaster zetten. Een iteratief proces. Ik wil nog niet te veel tijd stoppen in afstellen omdat de boel toch nog wel uit elkaar moet. Maar het viel me niet tegen hoe makkelijk het te stellen is. Hieronder een foto van het onderstel en schouders wat ik eerst gesteld heb. (Let niet op de rommel :roll: )

22255

Daarna de y-rails op de schouders gemonteerd en beide rails in twee richtingen geklokt. In de z-richting volgt de rail gewoon het montage vlak. (Nog) geen shimming, maar zit binnen twee honderste ten opzichte van de rei. in de x-richting heb de rails recht gezet door aan de rail te trekken/duwen en vervolgens vast te zetten. Is wat iteratief werk maar redelijk soepel binnen twee honderste te krijgen.

Ik heb de meetwaardes opgeschreven om die later nog eens te meten. Om een indruk te krijgen hoe stabiel het is over de tijd.

Hieronder twee fotos van het klokken:

22257

22256

Daarna heb ik de brug erop gemonteerd (zie foto onder). De rechter schouder zit met slobgaten en kan wat gesteld worden. Met de brug ertussen heb ik de rechter schouder gesteld. Alles loopt soepel en licht. Met 1 vinger in het midden makkelijk te verplaatsen.

De brug is redelijk stijf. Ik kan niet makkelijk een karretje van de ene schouder verplaatsen ten opzichte van de ander. Dus het haaks afstellen in xy-vlak wordt nog interessant.

22258

Daarna de boel helemaal waterpas zetten met de machine waterpas. Ik meet daarbij langs de schouders (in y-richting) en beide diagonalen.

22259

En toen de montage platen vast gelast (zie onder). Daar keek ik eigenlijk wel tegenop omdat ik nog maar sinds kort een TIG lasapparaat heb. En uberhaupt niet veel las ervaring heb. TIG is toch wel een stukje lastiger dan MIG ben ik achter gekomen :shock: Verschil tussen sausen met een roller of schilderen met een penseel. Ik heb als eerste projectje een laskar gelast om te oefenen met TIG en er wat gevoel voor te krijgen. Maar het viel mee en de lasjes zaten er redelijk snel in.

Met TIG breng je trouwens wel veel meer warmte in dan met MIG. Dus voor het lassen van frames is MIG wellicht geschikter.

22260

Ik heb ook nog bezig geweest met de rails op de brug te monteren. En met de een van de y-assen gesloten loop onder LinuxCNC te krijgen. Maar daarover later meer. Genoeg geweest voor vanavond.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

Ik ben bezig geweest met het monteren van de rails op de brug. Een en ander snel een beetje uitgelijnd. De machine moet na een tijdje toch nog uit elkaar. Ik ga dan meer tijd spenderen aan het uitlijnen. Hier onder de stappen die ik gevolgd heb.

Uitlijnen eerste rail in x-z vlak
De beweging over de brug heb ik als x-richting gedefineerd. Als eerste stap heb ik de rail in z-richting afgesteld. De foto onder laat zien hoe ik het gemeten heb. Ik heb de brug op de kop gelegd zodat de kant die straks op de y-wagentjes komt naar bovenzit. Nu op de oplegvlakken voor de y-wagentjes heb ik een rei (DIN714/1) gelegd. Met een pupitaster meet ik dan de afwijking van de rail ten opzichte van de rei. Met wat duw/trek werk en iteratief de boutjes vast zetten is het vrij makkelijk binnen 2 honderste te krijgen.

22261

Hoogte eerste rail
Vervolgens heb ik de afwijking van de rail in y-richting gemeten. Daar voor de brug op "z'n rug" gelegd en de rei op twee stukjes tooling plate op het oplegvlak van de tweede rail (zie foto onder). Dit zat ook binnen 2 honderste in het middenstuk. Aan een uiteinde loopt het iets op. Er valt in deze richting niets te stellen omdat de rail gewoon het opleg vlak volgt.

22262

paralleliteit tweede rail
Daarna de tweede rail gemonteerd en de paralleliteit van de tweede rail afgesteld. Zie afbeelding hieronder. Op de tweede rail heb ik ook een wagentje gezet. Ten opzichte van het geslepen vlak van het wagentje meet ik de afwijking ten opzichte van de eerste rail. (Je kan ook de referentievlakken van de rails nemen maar ik vind dit handiger). Met weer wat duw en trek werk en iteratief de boutjes vast draaien is de boel weer op zo'n twee honderste parallel te krijgen.

22263

hoogte verschillen eerste en tweede rail[\b]
Ten slotte heb ik de variatie in hoogte tussen de eerste en tweede rail gemeten. Daarvoor een klokje op de eerste rail en meten tov de bovenkant van het wagentje op de tweede rail (zie foto hieronder).

Dit viel me een beetje tegen. Op het grootste gedeelte van de brug blijft het verschil binnen een paar honderste. Maar op een plek aan de zijkant heb ik tot wel 4 honderste verschil gemeten. Vier honderste lijkt niet veel maar dit is op een afstand van 100mm. De totale z-plaat heeft een lengte van 300mm. Dus bij de z helemaal naar beneden heb je een hefboom van een factor 3. Dan wordt het al snel 3*0.04 = 0.12mm :shock: En daar zitten alle ander foutbijdrages (vervorming etc) nog niet bij in. Voor nauwkeurig werk de z-dus hooghouden :roll: Het is dus volgens mij wel de moeite waard om later te proberen om het beter te krijgen met voelerband.

22264

Als laatse de x-carriage erop geschroefd en gekeken of alles soepel loopt. En dat deed het 8)

22265

Nu eerst de y-assen aan de praat krijgen met tandem homing. Dan kan daarna de brug erop.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door serum »

bbg schreef: 04 jan 2021 22:04

hoogte verschillen eerste en tweede rail
Ten slotte heb ik de variatie in hoogte tussen de eerste en tweede rail gemeten. Daarvoor een klokje op de eerste rail en meten tov de bovenkant van het wagentje op de tweede rail (zie foto hieronder).

Dit viel me een beetje tegen. Op het grootste gedeelte van de brug blijft het verschil binnen een paar honderste. Maar op een plek aan de zijkant heb ik tot wel 4 honderste verschil gemeten. Vier honderste lijkt niet veel maar dit is op een afstand van 100mm. De totale z-plaat heeft een lengte van 300mm. Dus bij de z helemaal naar beneden heb je een hefboom van een factor 3. Dan wordt het al snel 3*0.04 = 0.12mm :shock: En daar zitten alle ander foutbijdrages (vervorming etc) nog niet bij in. Voor nauwkeurig werk de z-dus hooghouden :roll: Het is dus volgens mij wel de moeite waard om later te proberen om het beter te krijgen met voelerband.
Dat herken ik. Je moet je rails eigenlijk uitlijnen in 2 hoeken. Maw, je kan het beste je rei op twee manieren nameten, ook onder een hoek van 90 graden. (en later kan je de 2e rails op dezelfde manier op twee manieren onder 90 graden meten) Je meet dan het liefst wat verder van de lineaire geleider, zodat je evt. tordatie van de rail ook kan controleren. Dat haal je er met 1 meting niet uit. Het valt niet mee om een machine 'even' binnen de 0,05 nauwkeurig te krijgen..

Meet je de eerste rail op de rei in 1 richting en later de 2e rail tav die eerste rail in 2 hoeken, dan kopieer je de fout zo mee.

Ik heb messing band gebruikt om dat er zoveel mogelijk te krijgen, maar eenvoudig is het niet. Heb die band in 0,01, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,1.
Reken erop dat je er een dag mee zoet bent.. En de haarlineaal geeft je snel inzicht in vlakheid. (en met een haarliniaal en een fel lampje is alles een banaan).
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door bbg »

serum schreef: 04 jan 2021 22:12 Dat herken ik. Je moet je rails eigenlijk uitlijnen in 2 hoeken. Maw, je kan het beste je rei op twee manieren nameten, ook onder een hoek van 90 graden. (en later kan je de 2e rails op dezelfde manier op twee manieren onder 90 graden meten) Je meet dan het liefst wat verder van de lineaire geleider, zodat je evt. tordatie van de rail ook kan controleren. Dat haal je er met 1 meting niet uit. Het valt niet mee om een machine 'even' binnen de 0,05 nauwkeurig te krijgen..

Meet je de eerste rail op de rei in 1 richting en later de 2e rail tav die eerste rail in 2 hoeken, dan kopieer je de fout zo mee.
Mee eens, daarom heb ik de eerste rail ook in de tweede richting gemeten ("hoogte eerste rail"). Omdat de machine toch nog weer uit elkaar moet heb ik echter niet de moeite genomen om in die richting te stellen met voelerband of iets dergelijks. Maar dat is op de brug wel de moeite waard om te doen vanwege het hefboom effect.

Dit zijn ook maar "enkele posten" in het nauwkeurigheidsbudget. Fouten in aansturing, vervormingen en afwijkingen in de KO's hebben we het nog niet overgehad. Maar goed, op deze manier krijg ik wel wat gevoel waar de onnauwkeurigheden in de machine zitten.
serum schreef: 04 jan 2021 22:12 Ik heb messing band gebruikt om dat er zoveel mogelijk te krijgen, maar eenvoudig is het niet. Heb die band in 0,01, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,1.
Reken erop dat je er een dag mee zoet bent.. En de haarlineaal geeft je snel inzicht in vlakheid. (en met een haarliniaal en een fel lampje is alles een banaan).
Nog goede suggesties waar ik (messing) band kan kopen? Ik heb latoenkoper bij mroshop gezien (https://www.mroshop.com/nl/search/article/d?q=latoen) en voelerband bij Hogetex (https://www.hogetex.com/voelerband-staal). Latoenkoper lijkt me wat makkelijker werken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Begin van portaal frees uit staal en alu platen

Bericht door serum »

Yep, die brug is essentieel voor een haakse loop van de Z as.

En als je hem hebt afgesteld, moet je hem na een half jaar nog eens meten.
Inderdaad, de afwijking is de som van de aantallen. Ik gebruik nu C5 KO's met p1 voorspanning, maar een aluminium frame is verre van optimaal.

Mijn grote machine is van staal, uitgegloeid frame en gevlakte referentievlakken maar die heeft een dergelijke werkbereik dat het afstellen daarvan ook geen feestje was. Uiteindelijk toch nog redelijks strak gekregen, zat over 1500mm op 0,03 afwijking voor de Z as op de hoogte van het bed en over de eerste meter is hij binnen de 0,01. Die machine heb ik weer gebruikt om de referentievlakken voor de brug te vlakken bij een spanningsloze opspanning op het bed. Maar ook hier weer meer afwijking (aluminium is van rubber) als je de lineaire geleiders aandraait en de constructie monteert.

Die band; dunnere band om de geleiders vlak te stellen kan je prima kopen in verenstaal; vanaf 0,1 is messing wel aan te raden, daaronder knip je verenstaal ook eenvoudig met een schaar. Met een stevige schaar gaat 0,2 ook nog wel. Even de bramen eraf op bv een wetsteen en je hebt een keurig plaatje. De dunne band heb ik in china besteld en de dikkere band inderdaad in de record klossen die jij opsomt.

https://www.supermeetgereedschap.nl/pro ... mm-record/

https://www.aliexpress.com/item/32836354302.html
Plaats reactie