vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door analoogdick »

(D)ick ben voornemens een " oude " bovenfrees te voorzien van tandwielen of tandriem of een vlakke snaar. Het probleem is dat je bij lage toeren tallen weinig koppel overhoud. Mijn idee is het toerental terug te brengen naar 5.000 omw/pm. Dus van 25.000omw/pm. naar 5.000 omw/pm. Bijkomend voordeel is dat het koppel ook ongeveer 5x groter wordt. Als dat met een platte snaar kan of met een getande riem is dat wel zo gemakkelijk. De draai-richting bijft dan het zelfde. Bij tandwielen ben je de "klos" voor een derde tandwiel om aan de goede richting te komen. De freesmotor is 850 watt en loopt maximaal 25.000 omw/pm.

De vraag:
Is dit toerental te reduceren met tandwielen, getande riem of een platte snaar. Of is dit een hersenspinsel dat niet of nauwlijks is te realiseren. Ook de breedte van tandwielen en snaren zal overdacht moeten worden. Heeft iemand ervaring met het ombouwen van hoog toerental naar laag toerental.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door cncjohn »

Alles kan natuurlijk , maar of een tandriem en of platte riem 25k omw/min leuk gaan vinden!!
Zoek dan liever naar een motor met een lager toerental zou ik zeggen
Ook de aanname dat je koppel evenredig stijgt met de deling van het toerental klopt niet helemaal
Er gaat nog al wat energie in die riem en extra lagers zitten
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door analoogdick »

Beste cncjohn,

Als ik het goed begrijp is het koppel niet omgekeerd evenredig aan het toerental, Dit komt door transmissie verliezen. Riem en snaar aandrijving is volgens jouw geen optie van wegwegen de hoge toerentallen. Rest mij nog tandwielen. Kleine 50 cc. race motoren draaien gemakkelijk 15.000 omwentelingen per minuut bij pakweg 15 pk Dit zou dus een optie kunnen zijn.

Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door serum »

Ik heb een makita bovenfrees, waarbij een adapter zit om strak in de hoek te komen (of slechts iets van 18mm uit de hoek, omdat anders de spindelmotor in de weg zit) deze gebruikt een getande riem.

Deze draait ook in de toerentallen die jij gebruikt.

Maar ik vind het erg omslachtig hoor.
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door analoogdick »

Beste serum,

Het kan dus wel met een getande riem. Kan je mij bijzonderheden geven over dit systeem ?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door DaBit »

HTD3M maximum riemsnelheid is ca 33m/s, GT2 ca 38m/s.

Even uitgaande van HTD3M: 10 tanden is zo'n beetje het kleinste wieltje wat je vinden kunt, dus 1 rondje doet 30mm verplaatsing. 33meter/sec is dan 1100 rondjes/sec = 66000rpm max.
Of andersom: maximale aantal tanden op HTD3M riemschijf die 25000rpm draait is 26.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: vraag over tandwielen en tandriemen aandrijfmotor.

Bericht door analoogdick »

Beste Dabit,


Als ik je goed begrijp is 10 tanden het kleinst wat normaal gesproken kan kopen. Deze blijft dan voldoen aan de maximale omtreksnelheid van 33m/s in het tweede geval is zelfs 38 m/s haalbaar.
De maximale grootte van het aangedreven (25000 omw.pm) zal met ongeveer 26 tanden wel het maxium zijn.

Als dat zo is is er nog een ander probleem; dat is de hoogte van de tandriem. Ik schat zo in dat deze ongeveer 15 m/m. zijn. (nergens op gebaseerd)! Een groter tandwiel op de NIET aangedreven kant zal verder geen problemen geven voor wat betreft de omtrek snelheid van 33- of 38 m/s.

Bij deze alvast bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie