Epoxy-staal kolomfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

:lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mei 2020 15:34 Je bent vergeten de boel te Epibreren, 't wordt tijd dat je gaat Ipsen


:mrgreen: Epibreren. Moest 'm opzoeken, maar staat genoteerd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Kars-cnc »

diepchess schreef: 23 mei 2020 15:31 ..... tussentijds werken we uit: (1-2a) * (1-2a) * (1-2a) = (1-2a) (1 - 4a + 4a^2 ) = 1 - 4a + 4a^2 -2a +8a^2 - 8a^3 = -8a^3 + 12a^2 -6a +1
Als dat gelijk is aan 16a^3 ==> 24a^3 -12a^2 +6a = 1 <==> 6a(4a^2 - 2a + 1) = 1
Nu gaan we even niet moeilijk doen daar het 3e graads is (vreemd vorige keer kwam ik op een 2e graads uit - zeker handiger gedaan).

We gooien het in een algebra solver.
willekeurige gepakt en die geeft dan a = 0.22124666

Dus de voeten zitten elk op 22.12466% van de kanten - uitgaande van dat het gewicht goed verdeeld is.
Dat is een indrukwekkend stukje rekenwerk! Het gaat mijn parate wiskunde kennis wat te boven maar er zit wel een belangrijk leermoment voor mij in. Tot nu toe hield ik bij het ondersteunen van b.v. een rei altijd 25% van de uiteinden aan. Dat zit er helemaal niet zo ver naast zie ik, maar ik ga in de toekomst toch 22% aanhouden 8)

Die 5 cijfers achter de komma lijkt mij wat veel van het goede, toch net dat stukje Epibreren misschien? :mrgreen:
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Heeft iemand een tip welk materiaal ik in mijn geval het beste onder de strips kan spuiten?
Is mooi als het enigszins vloeibaar is maar wel drukbestendigheid genoeg.
Heb al RenCast CW 2418-1 + Ren HY 5160 gezien, en DWH310 of zelfgemaakt mengsel..
En de strips zitten natuurlijk vast met enige tegendruk van de stelboutjes, als ik de rail na het ondersabelen iets wil lossen om deze recht te stellen dan is het wel belangrijk dat de hechting aan het staal erg goed is zodat niet alles losbreekt!?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door diepchess »

Kars-cnc schreef: 23 mei 2020 21:14
diepchess schreef: 23 mei 2020 15:31 ..... tussentijds werken we uit: (1-2a) * (1-2a) * (1-2a) = (1-2a) (1 - 4a + 4a^2 ) = 1 - 4a + 4a^2 -2a +8a^2 - 8a^3 = -8a^3 + 12a^2 -6a +1
Als dat gelijk is aan 16a^3 ==> 24a^3 -12a^2 +6a = 1 <==> 6a(4a^2 - 2a + 1) = 1
Nu gaan we even niet moeilijk doen daar het 3e graads is (vreemd vorige keer kwam ik op een 2e graads uit - zeker handiger gedaan).

We gooien het in een algebra solver.
willekeurige gepakt en die geeft dan a = 0.22124666

Dus de voeten zitten elk op 22.12466% van de kanten - uitgaande van dat het gewicht goed verdeeld is.
Dat is een indrukwekkend stukje rekenwerk! Het gaat mijn parate wiskunde kennis wat te boven maar er zit wel een belangrijk leermoment voor mij in. Tot nu toe hield ik bij het ondersteunen van b.v. een rei altijd 25% van de uiteinden aan. Dat zit er helemaal niet zo ver naast zie ik, maar ik ga in de toekomst toch 22% aanhouden 8)

Die 5 cijfers achter de komma lijkt mij wat veel van het goede, toch net dat stukje Epibreren misschien? :mrgreen:
Ik zou eerder 20% pakken dan 25%.

Toch zit er fout in de vergelijking die ik hier oppende.
P, de kracht, is namelijk niet t zelfde.

Overigens belangrijker implicatie is waar 't wapenstaal te doen bij ondersteuning op 4 punten. Aan de buitenkant van de gantry moet die aan de bovenkant van 't epoxybeton en in 't midden van de gantry moet dat dus aan de onderkant. Daar die wapening bijna niks weegt (heb hier 6mm wapenstaven klaarliggen) wil ik er aantal over de volle lengte zowel bovenin als onderin doen.

p.s. eigen nivo verhullen door flauwe grappen te maken door deze of gene ben ik niet zo'n fan van - als ik namelijk hetzelfde zou doen voor de show-off op andere terreinen dan zou de wereld te klein zijn
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dingenman schreef: 24 mei 2020 10:05 Heeft iemand een tip welk materiaal ik in mijn geval het beste onder de strips kan spuiten?
Is mooi als het enigszins vloeibaar is maar wel drukbestendigheid genoeg.
Heb al RenCast CW 2418-1 + Ren HY 5160 gezien, en DWH310 of zelfgemaakt mengsel..
En de strips zitten natuurlijk vast met enige tegendruk van de stelboutjes, als ik de rail na het ondersabelen iets wil lossen om deze recht te stellen dan is het wel belangrijk dat de hechting aan het staal erg goed is zodat niet alles losbreekt!?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Die drukbestendigheid hoef je je geen zorgen over te maken, spul is er speciaal voor.
RenCast CW 2418-1 + Ren HY 5160 ken ik, en doe er wel eens wat mee, zo te zien is die DWH310 ongeveer gelijkwaardig. Maar het is de bedoeling dat je het daarna niet meer los wilt halen, je moet de boel stellen, en dan de ruimte volspuiten, Die renkast lijkt dik, maar vloeit echt overal tussendoor, dus er moet wel een 'muurtje' rondom, doe ik met hobby-klei. Als je wilt dat het niet hecht, moet je lossing op die zijde van de mal smeren.

Passingen gieten is eigenlijk een miskent talent, je kunt er passingen mee maken die je normaal niet kunt bewerken, als je het spul kunt uitlijnen, en je giet daarna de ruimtes vol, heb je de hoogst haalbare passing. Ook over afstanden die niet op je machine passen, of nauwkeurigheden die je helemaal niet kunt maken met je MDF freesbank/ boormachine / decoupeerzaag / snijbrander.
Maar je moet wel creatief zijn en een hele goede volgorde bedenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

@hugo:
De strips zitten met de rail al afgesteld op de basis mbv de stelschroefjes, dus liefst los ik na het ondergieten de boutjes van de rail iets zodat ik die mooi recht kan monteren op de dan reeds vlakke strips.(is lastig te doen tegelijk met strips stellen, vandaar)
Ik heb een ruimte gecreëerd die ca. 5mm diep is, de strip zit ca. 2mm boven de bodem en rondom de strip is ca. 5mm ruimte. Die open ruimte wil ik dus vol laten lopen, daarom is die lage viscositeit perfect.
Maar ik kan bij VIBA alleen 6x1kg RenCast CW 2418-1 kopen, ik heb maar 1 kg nodig en 0,15kg harder.
Weet jij een adres waar ik dat kan kopen?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door stef110 »

Als je het er echt tussen moet lopen moet je niet aan de dwh310 beginnen die is namelijk redelijk dik en waarschijnlijk te dik voor de toepassing.

Stef
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Viba is ook niet meer het service verlenende bedrijf van vroeger. :cry:
Maar als ik cw2418 Google zit ik direct op de Viba webwinkel, en 1 regel lager dan 6 stuks, staat 1 stuks van 500 gram. Dus per stuk lukt vast wel. En Viba is niet specifiek een webshop, maar een leverancier die je gewoon kunt bellen, voor advies en om iets te bestellen, en misschien is er meer mogelijk.
Ik heb het al een paar jaar niet meer gebruikt, maar ik heb nooit meer dan 2 kg tegelijk besteld.

(Die spelling correctie heeft wel moeite met die firma naam zeg. :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Kars-cnc »

diepchess schreef: 24 mei 2020 10:13 p.s. eigen nivo verhullen door flauwe grappen te maken door deze of gene ben ik niet zo'n fan van - als ik namelijk hetzelfde zou doen voor de show-off op andere terreinen dan zou de wereld te klein zijn
Je bedoelt mijn laatste zin over de 5 cijfers achter de komma neem ik aan. Je hebt gelijk, ik stimuleerde er de jolijte sfeer rond het woord "Epibreren" mee zonder er bij na te denken dat dit voor de serieuze denkers niet leuk is, sorry!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door diepchess »

Kars - ik doelde niet op jou.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mensen zijn duidelijk niet ontworpen om te communiceren in geschreven text. (al zijn er die het erg goed kunnen, maar dat komt bij techneuten wel minder voor ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Stom, zie het nu ook.
Ik ga het nog eens proberen te bestellen.
Moet toch eerst nog verder met afstellen want mijn plaatje bleek bij het uitklokken toch iets minder vlak.
De dwh310 is idd te visceus voor hoe ik het wil gebruiken.🤨
Dat technische mensen vaak minder goed communiceren gebruik ik thuis ook vaak als excuus.. 🤔
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door nieles »

je kan ook lege kit kokers kopen, daar de epoxy in gieten, dan is het mogelijk wat makkelijker om de epoxy onder de strip te krijgen, omdat je druk kan opbouwen met de kit spuit
Plaats reactie