Epoxy-staal kolomfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Bofkont! :P

De andere rail ligt h.o.h. 280 mm verder. Maar ik kan onder de magneetvoet van het statief natuurlijk ook nog wel een geslepen stalen plaatje 'plakken' zodat hij wat steviger staat.

Kijk, zo kom ik er langzamerhand wel! :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

Precies, zo deed ik het ook. Blok staal eronder, en met bewegen over de vlakplaat en draaien heb je ook met een relatief klein vlakplaatje een heel aardig bereik.

Zolang je aan het stellen bent kun je het beste de vlakplaat stug laten liggen en het statief stug in dezelfde 'houding' laten staan. Dan kun je de rails en montagevlak Z-as in exact hetzelfde vlak stellen als de vlakplaat (of met wat rekenwerk in een ander vlak, maar op de meetklok naar 0 kijken is toch wel handig).

Enig gedoe heb je nog wel met het handig leggen van de vlakplaat. Ik had het voordeel dat het exacte vlak me niet zoveel uitmaakte dus de plaat midden op de tafel was goed genoeg. Jij wil de rails gelijk stellen aan het vlak van je Z-kolom, dus je bent wel even bezig met uitvullen en positioneren vrees ik. Magoed, heel dat stellen is toch al geen heel snel proces dus het kan er wel vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb hier een stalen rei liggen uit een gesloopte meetmachine.
700x100x25mm Die lijkt me redelijk goed, geloof dat Dabit hem ook gebruikt heeft, maar geen idee of dat hem geholpen heeft. (of dat ie zich nog steeds loopt af te vragen waarom die van die vreemde vormen freest) :lol:
Als je denk er iets mee te kunnen mag je hem wel een poosje lenen, wel ophalen.
Als Lelystad in de agenda staat, kan ik hem ook mee nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

@Bart: Voor wat betreft dat stellen valt het misschien nog wel mee. ;-) Ik weet dat het een tijdrovend klusje zal zijn..
Als ik dan eerst de vlakplaat met mijn raamwaterpas ehh.. waterpas stel in twee richtingen dan kan daarna de waterpas op de stalen voetplaat van de voet en die ook in twee richtingen horizontaal worden gesteld. Het hoeft immers niet in hetzelfde vlak te liggen - als het zich ongeveer daar maar bevind is het goed! De kolom wordt later toch met stelschroeven haaks opgesteld en daarna wordt de spleet tussen de twee stalen platen weer met speciale dunne epoxy gevuld.

@Hugo: hartelijk dank voor je aanbod! Als ik er met bovengenoemde methode niet uitkom klop ik graag alsnog eens bij je aan om hiervan gebruik te maken - OK?

Gr. Ard
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

Die rei van Hugo is prima. De vreemde vormen zijn zo bedoeld :lol:
Die heb ik toen gebruikt om een langere tijdelijke te maken van wat strips koudgewalst staal en om de rails in het XY vlak recht te stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door benkr »

Ik weet dat Breaker best wat meetmiddelen heeft voor dit soort toepassingen waaronder een rei van iets van 1 meter lang, maar ook wat granietwerk en zo.
Hij heeft zich ook bezig gehouden met schrapen, iets wat wellicht ook voor jou wat kan brengen.
Hij meldt zich de laatste tijd weinig hier op het forum, maar zoek eens contact met hem, wellicht kan hij je helpen.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Allen bedankt voor de reacties!
Ik ga er nu eerst mee aan de slag en meld me later weer.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Zo, de afgelopen tijd weer wat kunnen doen, eerst de kolomvoet wat aangepast zodat de kolom met meer dan slechts 4 bouten bevestigd zit en beter af te stellen is. Als de stijfheid eventueel tegenvalt is hij ook eenvoudiger te vervangen door een bredere uitvoering.
Het valt nog niet mee om op een SX3 deze grote platen te bewerken...
19264
19267

Hierna in de onderzijde voetplaat van kolom gaten geboord en schroefdraad getapt
19265

Vervolgens de onderste plaat waterpas gesteld en toen daarop de kolom ook waterpas gesteld, beiden met raamwaterpas wat nog veel tijd neemt, die libel blijft bewegen, hierna volgt ondersabelen met epoxy.
19266

Wordt vervolgd...
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Voorbereiding van de mal:
19586

Bijna klaar om te gaan vullen:
19587

De mix; per keer ca. 28.5 kg epoxymortel:
19588

Het begin is er; in 4 batches en elke keer tussentijds goed aanstampen:
19594

Het zit er in, er is in totaal ongeveer 113 kg mortel in gegaan, ik kwam precies uit en had maar een heel klein beetje over:
19589

Na ruim drie dagen wachten het spul maar eens gaan uitpakken:
19590

Het losmaken uit de mal ging heel gemakkelijk, de loswas en PVA coating heeft klaarblijkelijk prima gewerkt:
19591

De voet heeft nu een totaalgewicht van circa 180 kg en is zonder hulpmiddelen nu niet meer te verplaatsen, alleen het middendeel bovenop nu nog even verwijderen:
19592

Met als eindresultaat (afm. ca. 740x450x210):
19593

Nu nog even een etmaal in een geimproviseerde 'oven' na-bakken en dan kan ik weer verder. Ik denk eerst op 45 graden en daarna nog een halve dag (trachten) op 60/65 graden te komen, zodat het temperatuurverloop een beetje geleidelijk is.
Laatst gewijzigd door Dingenman op 07 dec 2019 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door DaBit »

Ziet er bijzonder smakelijk uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Staat nu in de 'oven' 8) :
19595
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door stef110 »

Dat ziet er heel goed uit!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door hfjbuis »

Als ik de opstelling zie dan denk ik, dat is een heel stijf geheel. Maar die Z-as geleiding met wagens, dat is in vergelijking tot de rest van de opbouw "toch maar elastiek".
Of onderschat ik de stijfheid van die geschatte 25 mm stalen geleidingen!

Mooie oplossing om het geheel "te bakken"!
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Epoxy-staal kolomfrees

Bericht door Dingenman »

Maar die Z-as geleiding met wagens, dat is in vergelijking tot de rest van de opbouw "toch maar elastiek"
Ik denk dat de kolom nu inderdaad de zwakste schakel in de keten is. Maar die is eigenlijk nog van mijn vorige iets kleinere ontwerp. Het zijn inderdaad 25mm geleidingen.
De kolom is 200x150x10 en er zit een binnenring van epoxy in waardoor de kolom een gewicht heeft van circa 90 kg. Ik ga het hier eerst mee proberen en mocht het toch te zwak blijken dan kan ik altijd nog een compleet nieuwe Z-as maken, daarvoor heb ik de stalen plaat in de basis over de volle breedte gemaakt.
Om een idee te geven van de verhoudingen:
19597
Laatst gewijzigd door Dingenman op 08 dec 2019 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie