Epoxy-staal kolomfrees
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Bofkont!
De andere rail ligt h.o.h. 280 mm verder. Maar ik kan onder de magneetvoet van het statief natuurlijk ook nog wel een geslepen stalen plaatje 'plakken' zodat hij wat steviger staat.
Kijk, zo kom ik er langzamerhand wel!
De andere rail ligt h.o.h. 280 mm verder. Maar ik kan onder de magneetvoet van het statief natuurlijk ook nog wel een geslepen stalen plaatje 'plakken' zodat hij wat steviger staat.
Kijk, zo kom ik er langzamerhand wel!
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Precies, zo deed ik het ook. Blok staal eronder, en met bewegen over de vlakplaat en draaien heb je ook met een relatief klein vlakplaatje een heel aardig bereik.
Zolang je aan het stellen bent kun je het beste de vlakplaat stug laten liggen en het statief stug in dezelfde 'houding' laten staan. Dan kun je de rails en montagevlak Z-as in exact hetzelfde vlak stellen als de vlakplaat (of met wat rekenwerk in een ander vlak, maar op de meetklok naar 0 kijken is toch wel handig).
Enig gedoe heb je nog wel met het handig leggen van de vlakplaat. Ik had het voordeel dat het exacte vlak me niet zoveel uitmaakte dus de plaat midden op de tafel was goed genoeg. Jij wil de rails gelijk stellen aan het vlak van je Z-kolom, dus je bent wel even bezig met uitvullen en positioneren vrees ik. Magoed, heel dat stellen is toch al geen heel snel proces dus het kan er wel vanaf.
Zolang je aan het stellen bent kun je het beste de vlakplaat stug laten liggen en het statief stug in dezelfde 'houding' laten staan. Dan kun je de rails en montagevlak Z-as in exact hetzelfde vlak stellen als de vlakplaat (of met wat rekenwerk in een ander vlak, maar op de meetklok naar 0 kijken is toch wel handig).
Enig gedoe heb je nog wel met het handig leggen van de vlakplaat. Ik had het voordeel dat het exacte vlak me niet zoveel uitmaakte dus de plaat midden op de tafel was goed genoeg. Jij wil de rails gelijk stellen aan het vlak van je Z-kolom, dus je bent wel even bezig met uitvullen en positioneren vrees ik. Magoed, heel dat stellen is toch al geen heel snel proces dus het kan er wel vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Ik heb hier een stalen rei liggen uit een gesloopte meetmachine.
700x100x25mm Die lijkt me redelijk goed, geloof dat Dabit hem ook gebruikt heeft, maar geen idee of dat hem geholpen heeft. (of dat ie zich nog steeds loopt af te vragen waarom die van die vreemde vormen freest)
Als je denk er iets mee te kunnen mag je hem wel een poosje lenen, wel ophalen.
Als Lelystad in de agenda staat, kan ik hem ook mee nemen.
700x100x25mm Die lijkt me redelijk goed, geloof dat Dabit hem ook gebruikt heeft, maar geen idee of dat hem geholpen heeft. (of dat ie zich nog steeds loopt af te vragen waarom die van die vreemde vormen freest)
Als je denk er iets mee te kunnen mag je hem wel een poosje lenen, wel ophalen.
Als Lelystad in de agenda staat, kan ik hem ook mee nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Epoxy-staal kolomfrees
@Bart: Voor wat betreft dat stellen valt het misschien nog wel mee. Ik weet dat het een tijdrovend klusje zal zijn..
Als ik dan eerst de vlakplaat met mijn raamwaterpas ehh.. waterpas stel in twee richtingen dan kan daarna de waterpas op de stalen voetplaat van de voet en die ook in twee richtingen horizontaal worden gesteld. Het hoeft immers niet in hetzelfde vlak te liggen - als het zich ongeveer daar maar bevind is het goed! De kolom wordt later toch met stelschroeven haaks opgesteld en daarna wordt de spleet tussen de twee stalen platen weer met speciale dunne epoxy gevuld.
@Hugo: hartelijk dank voor je aanbod! Als ik er met bovengenoemde methode niet uitkom klop ik graag alsnog eens bij je aan om hiervan gebruik te maken - OK?
Gr. Ard
Als ik dan eerst de vlakplaat met mijn raamwaterpas ehh.. waterpas stel in twee richtingen dan kan daarna de waterpas op de stalen voetplaat van de voet en die ook in twee richtingen horizontaal worden gesteld. Het hoeft immers niet in hetzelfde vlak te liggen - als het zich ongeveer daar maar bevind is het goed! De kolom wordt later toch met stelschroeven haaks opgesteld en daarna wordt de spleet tussen de twee stalen platen weer met speciale dunne epoxy gevuld.
@Hugo: hartelijk dank voor je aanbod! Als ik er met bovengenoemde methode niet uitkom klop ik graag alsnog eens bij je aan om hiervan gebruik te maken - OK?
Gr. Ard
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Die rei van Hugo is prima. De vreemde vormen zijn zo bedoeld
Die heb ik toen gebruikt om een langere tijdelijke te maken van wat strips koudgewalst staal en om de rails in het XY vlak recht te stellen.
Die heb ik toen gebruikt om een langere tijdelijke te maken van wat strips koudgewalst staal en om de rails in het XY vlak recht te stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Ik weet dat Breaker best wat meetmiddelen heeft voor dit soort toepassingen waaronder een rei van iets van 1 meter lang, maar ook wat granietwerk en zo.
Hij heeft zich ook bezig gehouden met schrapen, iets wat wellicht ook voor jou wat kan brengen.
Hij meldt zich de laatste tijd weinig hier op het forum, maar zoek eens contact met hem, wellicht kan hij je helpen.
Hij heeft zich ook bezig gehouden met schrapen, iets wat wellicht ook voor jou wat kan brengen.
Hij meldt zich de laatste tijd weinig hier op het forum, maar zoek eens contact met hem, wellicht kan hij je helpen.
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Allen bedankt voor de reacties!
Ik ga er nu eerst mee aan de slag en meld me later weer.
Ik ga er nu eerst mee aan de slag en meld me later weer.
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Zo, de afgelopen tijd weer wat kunnen doen, eerst de kolomvoet wat aangepast zodat de kolom met meer dan slechts 4 bouten bevestigd zit en beter af te stellen is. Als de stijfheid eventueel tegenvalt is hij ook eenvoudiger te vervangen door een bredere uitvoering.
Het valt nog niet mee om op een SX3 deze grote platen te bewerken...
Hierna in de onderzijde voetplaat van kolom gaten geboord en schroefdraad getapt
Vervolgens de onderste plaat waterpas gesteld en toen daarop de kolom ook waterpas gesteld, beiden met raamwaterpas wat nog veel tijd neemt, die libel blijft bewegen, hierna volgt ondersabelen met epoxy.
Wordt vervolgd...
Het valt nog niet mee om op een SX3 deze grote platen te bewerken...
Hierna in de onderzijde voetplaat van kolom gaten geboord en schroefdraad getapt
Vervolgens de onderste plaat waterpas gesteld en toen daarop de kolom ook waterpas gesteld, beiden met raamwaterpas wat nog veel tijd neemt, die libel blijft bewegen, hierna volgt ondersabelen met epoxy.
Wordt vervolgd...
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Voorbereiding van de mal:
Bijna klaar om te gaan vullen:
De mix; per keer ca. 28.5 kg epoxymortel:
Het begin is er; in 4 batches en elke keer tussentijds goed aanstampen:
Het zit er in, er is in totaal ongeveer 113 kg mortel in gegaan, ik kwam precies uit en had maar een heel klein beetje over:
Na ruim drie dagen wachten het spul maar eens gaan uitpakken:
Het losmaken uit de mal ging heel gemakkelijk, de loswas en PVA coating heeft klaarblijkelijk prima gewerkt:
De voet heeft nu een totaalgewicht van circa 180 kg en is zonder hulpmiddelen nu niet meer te verplaatsen, alleen het middendeel bovenop nu nog even verwijderen:
Met als eindresultaat (afm. ca. 740x450x210):
Nu nog even een etmaal in een geimproviseerde 'oven' na-bakken en dan kan ik weer verder. Ik denk eerst op 45 graden en daarna nog een halve dag (trachten) op 60/65 graden te komen, zodat het temperatuurverloop een beetje geleidelijk is.
Bijna klaar om te gaan vullen:
De mix; per keer ca. 28.5 kg epoxymortel:
Het begin is er; in 4 batches en elke keer tussentijds goed aanstampen:
Het zit er in, er is in totaal ongeveer 113 kg mortel in gegaan, ik kwam precies uit en had maar een heel klein beetje over:
Na ruim drie dagen wachten het spul maar eens gaan uitpakken:
Het losmaken uit de mal ging heel gemakkelijk, de loswas en PVA coating heeft klaarblijkelijk prima gewerkt:
De voet heeft nu een totaalgewicht van circa 180 kg en is zonder hulpmiddelen nu niet meer te verplaatsen, alleen het middendeel bovenop nu nog even verwijderen:
Met als eindresultaat (afm. ca. 740x450x210):
Nu nog even een etmaal in een geimproviseerde 'oven' na-bakken en dan kan ik weer verder. Ik denk eerst op 45 graden en daarna nog een halve dag (trachten) op 60/65 graden te komen, zodat het temperatuurverloop een beetje geleidelijk is.
Laatst gewijzigd door Dingenman op 07 dec 2019 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Ziet er bijzonder smakelijk uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Dat ziet er heel goed uit!
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Als ik de opstelling zie dan denk ik, dat is een heel stijf geheel. Maar die Z-as geleiding met wagens, dat is in vergelijking tot de rest van de opbouw "toch maar elastiek".
Of onderschat ik de stijfheid van die geschatte 25 mm stalen geleidingen!
Mooie oplossing om het geheel "te bakken"!
Of onderschat ik de stijfheid van die geschatte 25 mm stalen geleidingen!
Mooie oplossing om het geheel "te bakken"!
Re: Epoxy-staal kolomfrees
Ik denk dat de kolom nu inderdaad de zwakste schakel in de keten is. Maar die is eigenlijk nog van mijn vorige iets kleinere ontwerp. Het zijn inderdaad 25mm geleidingen.Maar die Z-as geleiding met wagens, dat is in vergelijking tot de rest van de opbouw "toch maar elastiek"
De kolom is 200x150x10 en er zit een binnenring van epoxy in waardoor de kolom een gewicht heeft van circa 90 kg. Ik ga het hier eerst mee proberen en mocht het toch te zwak blijken dan kan ik altijd nog een compleet nieuwe Z-as maken, daarvoor heb ik de stalen plaat in de basis over de volle breedte gemaakt.
Om een idee te geven van de verhoudingen:
Laatst gewijzigd door Dingenman op 08 dec 2019 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.