Tips voor het lassen van mn frame

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door keesfrees »

Ik zou zelf nooit een "badkuip" machine willen hebben, ik bedoel de verhoogde geleidingen, maar misschien is er een goede reden voor om het wel te doen in sommige gevallen, maar niet voor mij ajb.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

Kun je ook onderbouwen waarom dit een "slecht" ontwerp zou zijn in jouw ogen?

Zelf zou ik namelijk het gevoel hebben dat de staanders van een brug stijver zijn naarmate deze korter zijn, of zoals in mijn geval gelijk aan de hoogte van de brug.

Door de staanders in de "zijkant van de badkuip" te plaatsen heb je denk ik meer stijfheid in je zijkant dan dat je in korte (niet de hoogte maar lengte over de badkuip zijkant) poten van je brug kan krijgen

Vertel me alsjeblieft als ik het mis heb
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door serum »

Ik heb beide ontwerpen; een badkuip en een slee die over de X heen steekt. (eerste is 540x840 laatste is 3100x1700)

Het biedt beiden mogelijkheden. Wanneer de X breder is dan de tafel, heb je met dezelfde breedte machine meer X-bereik.

Op zich valt er voor beiden wat te zeggen. De 'badkuip' heb ik zo gebouwd dat het bed in hoogte verstelbaar is. Deze machine gebruik ik voor 3d werk aan hout en ik bewerk er aluminium op. Hij blijkt erg praktisch. :)

Bij een badkuip moet je de stijfheid verdelen over een lengte van je Y, bij een uitstekende x moet je de stijfheid zien te concentreren onder de staanders van de X.

Een machine is optimaal stijf, wanneer de geleiders en de wagens die de x/y/z met elkaar verbinden zo dicht mogelijk tegen elkaar liggen (je hebt dan een kleine hefboom, en als ze verder uit elkaar zitten heb je een zwaardere constructie nodig om dezelfde stijfheid te krijgen)
Met bv. Fusion360 kan je relatief eenvoudig stress-simulaties doen.

Voordelen/nadelen van een badkuip tav een overstekende X is zeer sterk afhankelijk van het ontwerp. Geleidingen die aan het stof onttrokken worden is geen argument bv, dit kan voor beiden gedaan worden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Sven »

Hoe groter de machine des te fijner het is een grote plaat ook vanaf de zijkant in te kunnen leggen.

Enneh, je gaat toch wel de z-as geleiding omkeren hé? Rails op een neer, ipv de wagens op en neer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door serum »

Hoe groter de machine des te fijner het is een grote plaat ook vanaf de zijkant in te kunnen leggen.
Ook weer afhankelijk van de situatie; ik kan aan beide kanten bij mijn grote machine, maar gebruik de voorkant van de machine om de platen erop te leggen. Plaatmateriaal laat ik bij binnenkomst op een tafel leggen en rol het zo van de tafel af op de machine, aangezien de machine aan de voorkant een transportroller heeft.

Het is wel handig als je er, bij een grote machine, vanaf de zijkant bij kant om de onderdelen er weer af te pakken. Bij een grote plaat heb ik er nu een gewoonte van gemaakt, om de afvalstukken meteen op te delen in hanteerbare stukken.

Tevens is het 'verhoogde bed' weer handig bij het reinigen. maar goed, daar kan je ook een eenvoudig programmaatje voor maken, zodat je met de afzuiging van de machine dat geautomatiseerd doet.

Denk dat voor kleine machines het niet veel uitmaakt wat voor ontwerp je kiest, maar bij grotere machines pleit het verhoogde bed snel in het voordeel.
Enneh, je gaat toch wel de z-as geleiding omkeren hé? Rails op een neer, ipv de wagens op en neer?
Ik voel een oude, subjectieve vete aankomen :mrgreen: , maar ik denk dat je je vergist; in het ontwerp zie ik precies dat; bewegende rails ipv wagens.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

Sven schreef: 05 mei 2019 10:09 Hoe groter de machine des te fijner het is een grote plaat ook vanaf de zijkant in te kunnen leggen.
Daar staat aan de ene kant een muur en de andere kant is mijn werkbank.
Ik denk niet heel voordeel te halen uit zijwaarts inschuiven in mijn geval.
Sven schreef: 05 mei 2019 10:09 Enneh, je gaat toch wel de z-as geleiding omkeren hé? Rails op een neer, ipv de wagens op en neer?
Oh zeker weten. Dit gaat puur om het frame.
De brug en geleiding ga ik doen zoals in de OSPF
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

Even een gedachte...

Ik zie ook zeker wel de voordelen van een freesbed zonder opstaande zijkanten.

Nu zag ik de machine die audiomanics gebouwd heeft met de twee vacuüm bedden er op en aan de voorkant.

Daar zit de geleiding onder hed bed.

Nu zat ik te denken dat dit bij mij niet praktisch is aan de kant waar de machine tegen de muur staat, maar aan de open kant wel.

Is het een heel raar idee als ik aan de ene kant een verhoogde rails doe, waarbij de onderkant van de brug gelijk zit met de bovenkant van de opstaande rand (exclusief uiteraard de hoogte van de rails en wagen.
En dat ik aan de andere kant de rails onder het freesbed doe, hierdoor kan ik toch via de zijkant inspannen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door keesfrees »

Guvner schreef: 28 apr 2019 11:29 De geleiding komt net als bij de ospf op de zijbalken. Ik heb iets meer dan 120cm en ben aan het proberen om op een werkbereik van 70 te komen.
Dat is de breedte neem ik aan ?
In dat geval ben ik in dezelfde "valkuil" gevallen zoals ik hier wel vaker bespeur, een ieder heeft het over een CNC machine en heeft dan zijn eigen machine maat in gedachten.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door keesfrees »

speciaal voor Sven de plaatjes van een perfect functionerende Z-as :
12149
12148
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

keesfrees schreef: 06 mei 2019 22:24
Guvner schreef: 28 apr 2019 11:29 De geleiding komt net als bij de ospf op de zijbalken. Ik heb iets meer dan 120cm en ben aan het proberen om op een werkbereik van 70 te komen.
Dat is de breedte neem ik aan ?
In dat geval ben ik in dezelfde "valkuil" gevallen zoals ik hier wel vaker bespeur, een ieder heeft het over een CNC machine en heeft dan zijn eigen machine maat in gedachten.
Sorry ik snap je even niet
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door keesfrees »

Hmm, volgende vraag, wat snap je niet . . . ?

Of, elke maat machine heeft z'n eigen eisen, ik heb er veel gemak van dat er bij mijn machine niets (behalve de brug) niets boven het bed uitsteekt, zeker bij een lompe plaat, schoon kloppen van de snijplaat, ideaal.
Maar -voor de duidelijkheid- welke bedmaten heb je in gedachten ?
Ik heb (nu nog steeds) 3100 x 1700, bijna elke plaat past er op.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

Gepland werkbereik minimaal 610 bij 1220 bij 150
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door keesfrees »

Dan is de plaat nog wel handelbaar.
Maar is de stabiliteit van de verhoogde zijkanten (veel) beter ?
En zo ja, heb je dat nodig ? Wat voor materiaal ga je frezen ?
Maar dan nog, mijn lompe machine cq portaal is voor mij nog steeds verbazend nauwkeurig.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips voor het lassen van mn frame

Bericht door Guvner »

De verhoogde zijkant is voor mij ook een stuk gemak. Mijn machine komt in een hoek tegen de muur te staan. Direct naast de machine (tegen de muur waar de korte kant van de machine staat, en dus ook de brug in rust) staat mijn werkbank.

Ik wil proberen om de bovenkant van mijn freesbed en de bovenkant van mijn werkbank gelijk te maken, gewoon omdat het kan.

Dan zit de lange kant van de machine tegen de andere muur. De reden dat ik daar dan de verhoogde zijwand doe, is dat ik daar dan minder zooi van het frezen tussen hoef weg te halen.

Dus ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of ik nu heeeel veel problemen op mijn hals ga halen als ik de ene kant hoog doe en de andere niet.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie