Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door HansO1982 »

Beste mensen,

Kleine voorstelling in het dagelijks leven ben ik bouwkundige en als hobby heb ik een meubel maak bedrijfje. Voor de meubel maak bedrijfje wil ik een eigen cnc machine ontwerpen / maken.
Ik heb geen ervaring met cnc machines maar werk wel regelmatig met autocad en relatief goede computer ervaring. Verder heel handig met alles en nog wat.

Gezien mijn werkplaats niet heel groot is wil ik een machine maken met een vaste werkmaat van 150x150cm en als het mogelijk is een verlenging maken van nog eens 150x150. Die ik er aan kan zetten wanneer nodig. Zodat ik een totale maat van 300x150 krijg.

Ik wil eigenlijk de geleider rail onder het werkblad hebben. Zodat ik ook nog andere werkzaamheden kan doen op deze tafel, zonder opstaande randen in de weg zit.

Materiaal die ik wil bewerken, zal voornamelijk hout zijn, kunststof en heel af en toe aluminium.

Ik denk dat de Z as rond de 200 tot 300 mm zijn.

In principe wil ik een basis systeem maken en deze steeds verder uitbreiden.
Vooruitdenkend zijn dit de volgende uitbreidingen:
- Gereedschap wissel systeem
- Vacuüm bed.
- Lazer graveer kop (als dit mogelijk is.)

Ik wil het systeem beetje bij beetje maken. Hij hoeft niet morgen af te zijn. Qua materialen, goede producten maar wel budget aantrekkelijk.
Ik weet nog niet hoeveel ik hem gaat gebruiken dus is het zonde om alles gelijk duurste van duurste te nemen.

Kunnen jullie mij helpen met wat advies over materialen. Welk systeem voor mijn afmeting mogelijk zijn. Aan de hand van jullie advies wil ik mijn systeem uittekenen en alle producten bij elkaar zoeken.

Welk systeem voor de ondertafel zou bij mij passen.