Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door HansO1982 »

Beste mensen,

Kleine voorstelling in het dagelijks leven ben ik bouwkundige en als hobby heb ik een meubel maak bedrijfje. Voor de meubel maak bedrijfje wil ik een eigen cnc machine ontwerpen / maken.
Ik heb geen ervaring met cnc machines maar werk wel regelmatig met autocad en relatief goede computer ervaring. Verder heel handig met alles en nog wat.

Gezien mijn werkplaats niet heel groot is wil ik een machine maken met een vaste werkmaat van 150x150cm en als het mogelijk is een verlenging maken van nog eens 150x150. Die ik er aan kan zetten wanneer nodig. Zodat ik een totale maat van 300x150 krijg.

Ik wil eigenlijk de geleider rail onder het werkblad hebben. Zodat ik ook nog andere werkzaamheden kan doen op deze tafel, zonder opstaande randen in de weg zit.

Materiaal die ik wil bewerken, zal voornamelijk hout zijn, kunststof en heel af en toe aluminium.

Ik denk dat de Z as rond de 200 tot 300 mm zijn.

In principe wil ik een basis systeem maken en deze steeds verder uitbreiden.
Vooruitdenkend zijn dit de volgende uitbreidingen:
- Gereedschap wissel systeem
- Vacuüm bed.
- Lazer graveer kop (als dit mogelijk is.)

Ik wil het systeem beetje bij beetje maken. Hij hoeft niet morgen af te zijn. Qua materialen, goede producten maar wel budget aantrekkelijk.
Ik weet nog niet hoeveel ik hem gaat gebruiken dus is het zonde om alles gelijk duurste van duurste te nemen.

Kunnen jullie mij helpen met wat advies over materialen. Welk systeem voor mijn afmeting mogelijk zijn. Aan de hand van jullie advies wil ik mijn systeem uittekenen en alle producten bij elkaar zoeken.

Welk systeem voor de ondertafel zou bij mij passen.
Welk systeem geleider rail
Welk systeem aandrijving
Zijn er standaard sets te koop voor bijvoorbeeld die brug te maken.

Ik denk aandrijvings motoren, aansturing, software en spindel hierna uitgezocht kunnen worden.
Of moet dat nu ook al bekend zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet

Hans Oversluizen
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Sven »

Welkom Hans.

Je basisvraag komt dicht bij mijn machine, zie onderschrift.
Ik neem aan dat de getallen die je noemt centimeters zijn, maar dit forum heeft het over millimeters ;)

Met de wens om de machine te verlengen maak je het jezelf meteen heel, heel veel moeilijker.
Puur theoretisch zou je een opstelling met tandlataandrijving kunnen verlengen maar zelfs met de ruime toleranties die werken in hout waarschijnlijk met zich mee brengt maak je het jezelf veel te moeilijk zeker voor een eerste machine.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Toxiq »

Sven schreef: 25 apr 2019 07:56 Met de wens om de machine te verlengen maak je het jezelf meteen heel, heel veel moeilijker.
Of: alleen het bed verlengen, dan is het werkstuk simpel om te draaien
Zulke grote maten zal hij alleen nodig hebben voor hout ? dat komt toch al wat minder nauwkeurig dan in alu
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi Hans, welkom op het forum waar kennis vermenigvuldigd door het te delen en waar goed niet genoeg is ;)

Qua werkbereik en houtbewerking is het handig om een effectief bewerkingsbereik te hebben van 122x61 dan wel 244x122 centimeters.
Dit in verband met plaat materiaal en standaard maten.

Een tafel met geleiders aan de boven, onderzijde of zijkant maar het grote formaat past in de ruimte waarom moeilijk doen met het
verlengbaar maken?

Stel dat je een bewerkbare lengte van 244 gaat aanhouden met een bewegend portaal frees. Dan zal de werkelijk breedte en lengte van
de machine wel wat groter worden.

Qua aandrijving over deze lengte kan je gebruik maken van tandheugel, trapezium of kogelomloop vast gemonteerd met roterende moer.
Met de werkbreedte van 122cm zou dat enkel in het midden ook kunnen echter is het scheef gaan afhankelijk van het ontwerp van de brug!

Het aan beide zijde plaatsen van aandrijving is wel een uitgangspunt met een bewegende portaal. Een tandriem aan de onderzijde zou ook
kunnen mits ondersteund om doorhangen te voorkomen.

De aandrijving geschied met motoren, servo of stappen motoren. De maatvoering Nema 23/24/34 van de motoren is iets om in je ontwerp
rekening te houden.

Geleider keuzen gaat van rond ondersteunend naar blok geleiding. Rond zonder ondersteuning is goed toepasbaar als er maar GEEN kracht
op komt met andere woorden niet voor verspanen. Goed geschikt voor 3D printers en laser als heb ik met lasers (nog) geen ervaring.

Besturing, drivers voeding, software, pc, break out board dit ontwikkeld zich zo snel de laatste tijd. Kijk eerst naar het bovenstaande en
de rest komt later
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Danny »

Toxiq schreef: 25 apr 2019 12:11
Sven schreef: 25 apr 2019 07:56 Met de wens om de machine te verlengen maak je het jezelf meteen heel, heel veel moeilijker.
Of: alleen het bed verlengen, dan is het werkstuk simpel om te draaien
Zulke grote maten zal hij alleen nodig hebben voor hout ? dat komt toch al wat minder nauwkeurig dan in alu
Dat had ik ook in gedachten.
Een machine met een werkbereik van 1500mm op 1500mm met een tafel van 3000mm op 1500mm zodat je het plaatmateriaal kan doorschuiven (of omdraaien).
Aan de andere kant is de kostprijs van geleidingen van 3000mm lang niet zo erg veel meer dan die van 1500mm lang. Het grootste deel van de kostprijs zit hem in de wagentjes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door serum »

Wat wil je totaal uitgeven voor deze machine?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Markus »

een ander punt is dat met 1500mm je nog rustig met kogelomloop of trapezium spindels kunt werken , Bij 3000mm gaat dat moeilijker grote kans op doorbuigingsproblemen. Dat is op te lossen door de moer (niet makkelijk) aan te drijven en de spindel op te spannen. Bij 3000mm kun anders gebruik maken van tandheugels of riem aandrijving.

Een vlak frame is ook een stuk makkelijker bij 1500mm

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door andrefc101 »

Bjornski1976 schreef: 25 apr 2019 19:26 ...dan wel 244x122 centimeters.
Dit in verband met plaat materiaal en standaard maten.
Hoe groot is een plaat multiplex?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door serum »

125x250, 130x305, 122x244. 153x305, 153x153, om er een paar te noemen. Maar goed, ben benieuwd naar je budget, dat geeft je of alle vrijheid of zet je enorm op slot qua mogelijkheden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Sven »

Volgens mij moeten we nu maar eens afwachten tot Hans zijn 2e bericht plaatst met een reactie op onze pennenvruchten... ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 27 apr 2019 20:33 125x250, 130x305, 122x244. 153x305, 153x153, om er een paar te noemen.
Zal je maar een plaat van 250cm moeten frezen, en je machine stopt bij 244cm. Best jammer.....
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Toxiq »

Danny schreef: 26 apr 2019 00:08 Dat had ik ook in gedachten.
Een machine met een werkbereik van 1500mm op 1500mm met een tafel van 3000mm op 1500mm zodat je het plaatmateriaal kan doorschuiven (of omdraaien).
Aan de andere kant is de kostprijs van geleidingen van 3000mm lang niet zo erg veel meer dan die van 1500mm lang. Het grootste deel van de kostprijs zit hem in de wagentjes.
Ik bedoelde een systeem waarbij de machine 1500 lang is en er makkelijk een tafeldeel aan geplaatst kan worden zodat je aan de 3000 komt
Als dat goed uitgelijnd staat is het roteren van het werkstuk makkelijk(er)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij is TS inmiddels al weer afgehaakt?? ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door serum »

Kunnen we weer een week speculeren over wat er gebeurd is.

Mijn offtopic alarm is nog niet afgegaan in deze thread, maar die staat ook erg losjes ingesteld.

Zie ook geen directe beledigingen of scheldwoorden,

Vermoed dat er sprake is van vakantie.
Plaats reactie