Ervaren zelfbouwer gezocht

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door vdH »

Beste allemaal,

Van een collega heb ik een mooie zelfbouw CNC-frees gekocht. Ik heb de frees nu een paar maanden en de machine wordt gebruikt om MDF en multiplex platen te frezen voor oa meubels en andere houten voorwerpen. Ik wordt steeds enthousiaster over CNC-en, maar ik loop tegen een paar dingen aan:

De machine heeft een aantal goede basis elementen: De ICN-600 van Eding, 3 Leadshire stappen motoren en een 2.2kW watergekoelde spindel.

De machine heeft ook een paar minputen: De portaalbrug gemaakt is van hout. Hierdoor is de machine niet 100% haaks en ik heb de indruk dat de speling per keer varieert en meer wordt naar gelang machine over de Y-as loopt. Daarnaast werkt de probing niet en loopt de machine over de Y-as per meter 1mm te kort.

De eerste stap is een degelijke portaal ontwerpen en (laten) maken. Op termijn wil ik de machine uitbreiden met een vacuumbed en wil ik er wellicht een 5-assige machine van maken.

Kortom: Een toffe uitdaging waar ik veel zin in heb, maar ik mis kennis en ik zoek iemand die een keer kan langs komen (betaald?) om een plan de campagne mee op te stellen. Omgeving Amsterdam-Utecht-Amersfoort.

Ik hoor graag jullie reactie!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door Ballegooijen »

Plaats eens een paar foto's zodat we een indruk krijgen hoe de machine er uit ziet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door vdH »

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door keesfrees »

Wat een grappig ding.
Heeft de lange as met de 2 geleiders ook 2 motoren en 2 schakelaars ?
Dan kun je 'm met de instellingen haaks zetten.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=9579&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door keesfrees »

vdH schreef: 21 mar 2019 22:08 3 Leadshire stappen motoren
A !
3 motoren dus, hoe zit dat dan mechanisch in elkaar ?
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door vdH »

Correctie: het zijn 4 stappen motoren. 2 voor de lange as, 1 voor de korte as en 1 voor de Z-as.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door audiomanics »

Ik vind er niet veel mis mee, als ervaren zelfbouwer (mag ik wel zeggen, denk ik.. :roll: ) Natuurlijk zijn er een handje vol verbeterpunten, afhankelijk van hoe dik je portemonnee is...
Een CW5200 om die spindel te koelen vind ik echter zeer zwaar overdreven... Die 800 euro had beter gebruikt kunnen worden.. IMHO..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu zondag naar Lelystad komt, (en je overleeft het enthousiasme) dan denk ik dat er vast wat leuke puntjes uit komen.
viewtopic.php?f=38&t=16466
Ik zou met de Z as beginnen, motor op een aluminium plaat, daarop de rails, de geleide schoenen op de bewegende plaat.
Hoe is de portaal koker, als dat 4 platen zijn, is die natuurlijk een stuk stijver te krijgen door er een torsion box constructie van te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door vdH »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mar 2019 19:06 Als je nu zondag naar Lelystad komt, (en je overleeft het enthousiasme) dan denk ik dat er vast wat leuke puntjes uit komen.
viewtopic.php?f=38&t=16466
Ik zou met de Z as beginnen, motor op een aluminium plaat, daarop de rails, de geleide schoenen op de bewegende plaat.
Hoe is de portaal koker, als dat 4 platen zijn, is die natuurlijk een stuk stijver te krijgen door er een torsion box constructie van te maken.
Ah dat is jammer! Ik lees het bericht nu pas! Is er al een nieuwe datum bekend? Ik teken bij deze alvast in!
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door vdH »

audiomanics schreef: 22 mar 2019 00:03 Ik vind er niet veel mis mee, als ervaren zelfbouwer (mag ik wel zeggen, denk ik.. :roll: ) Natuurlijk zijn er een handje vol verbeterpunten, afhankelijk van hoe dik je portemonnee is...
Een CW5200 om die spindel te koelen vind ik echter zeer zwaar overdreven... Die 800 euro had beter gebruikt kunnen worden.. IMHO..

Kees
Hehe, ja die koeling zat er bij. Het kan zijn dat de vorige eigenaar een stevige koeling nodig had, want de leidingen zijn gevuld met anti-vries koelvloeistof. De machine stond in een schuur waar het in de winter onder nul was en in de zomer bloedheet...

Wat betreft de verbeterpunten... Ik hoor ze graag!! En de dikte van de portemonnee is natuurlijk relatief.. Ik hoop er een tool changer en een vacuumbed op te monteren. En uiteindelijk hoop ik er een 5-assige machine van te maken. Ik ben enthousiast en ik zie dit als een meerjaren plan... dus kom maar door met die lijst!
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Ervaren zelfbouwer gezocht

Bericht door FreesKever »

Ik vind dit een erg mooie machine.
Hij is zeer duidelijk gebouwd met een zeer laag budget, en de koeler is daarbij idd een vreemde eend in de bijt, maar daar staat tegenover dat hij met deze eenvoudige middelen doordacht in elkaar zit.

Als ik kijk naar wat je als nadeelen / beperking beschouwt, dan schrijf je dat de machine niet haaks is omdat de portaal brug van hout gemaakt is. Dat is natuurlijk onzin. Hij is niet haaks omdat hij scheef in elkaar geschroefd is!
Haaksheid is voor een dergelijke machine het gemakkelijkste te controleren door op 4 hoeken van een grote plaat gaten te frezen ( Niet boren, een boor kan verlopen) van een diameter waar je stalen pinnen (spijkers?) klem inzitten. Dan kun je met een stalen strip met daarop een meetklokje bevestigd de afstanden tussen de pinnen opmeten.

Ik weet niet zeker wat je als X-as beschouwd (De portaal?) en wat als Y-as (De lange op de tafel?)

Je zegt dat de Y-as per meter 1mm te kort is. Dit kun je vrijwel zeker kompenseren met een eenmalige aanpassing van een parameter in de Eding controller.

Als "speling" niet constant is, en verloopt over een as, dan is dit waarschijnlijk omdat de geleidingen van die as niet paralel aan elkaar lopen. Dit kun je tot 0.01mm uitmeten met een lang stuk ijzer, een aanslag aan de ene kant en een meetklok aan de andere kant.

"Probing werkt niet". Tja, van een los draadje t/m niet ondersteund in de software van je controller.
Soms zit er een schakelaar in de Z-diepte meting aanslag. Bij goedkope oplossingen (waarschijnlijk hier), dan werkt de probing door een draadje aan de frees zelf te klemmen, en dan werkt de frees zelf als elektrische schakelaar met een metalen aanslag.

Die ronde geleidingen met liniaire lagers zijn ook een erg goedkope oplossing en niet van al te beste kwaliteit. Die dingen hebben smering nodig (beetje olie), en dat vloekt wat met hout. Voordat je gaat proberen de machine haakser te krijgen, controleer dan of ze nog soepel lopen, en vervang ze indien nodig. De kogels in die geleidingen zitten niet symmetrisch verdeeld over de omtrek. Als de assen beschadigd zijn, kun je overwegen de lagerblokken 180 graden om te draaien.

Een eigenschap / nadeel van hout is dat het altijd een beetje werkt. Het kan zinvol zijn om de hele machine goed te schilderen om daarmee het vochtgehalte in het hout constanter te maken. Dit ziet er ook beter uit :)

Heb je problemen met de stijfheid van de portaal, of trillingen?
Een mogenlijke oplossing is om er een soort vakwerk construktie van te maken.
Je hebt vast wel eens een grote kraan op een bouwplaats zien staan of een hoogspannings, of GSM mast.
4 vertikale poten, met daardussen schuine staven gemonteerd. De clou van zo een construktie is dat alleen de hoeken stevige plalen moeten zijn, en de grote driehoeken gewoon open mogen zijn.
Dit kan je naar jouw portaal vertalen dat de huidige houten portaal overeenkomt met de "luchtige" driehoeken. De stevige "hoeken" /poten van de kraan kun je dan maken door over alle hoeken van jouw portaal een stuk hoek ijzer te monteren. Dit hoekijzer moet dan wel erg stevig gemonteerd worden. B.v door hem over de hele lengte met epoxy vast te lijmen, of elke 5cm ofzo er een dikke schroef in te doen. (Combineren met lijmen!).
Dit is erg gemakkelijk te maken, omdat je jouw machine die gaten zelf kunt laten boren.

De portaal zelf ziet er uit als 18mm multiplex. En dit is goed genoeg, op een klein dingetje na.
De portaal staat op 4 lagerblokken, en de krachten worden daar geconcentreerd. Als er goed is nagedacth over deze machine (en dat vermoed ik, omdat hij er best goed uitziet) dan zijn de 2 platen waar die lagerblokken opzitten opgebouwd uit meerdere lagen multiplex op elkaar gelijmd die dan in de koker zitten, en je niet kunt zien. Als ze dit over het hoofd hebben gezien, dan is het nuttig om nog 2 lagen multiplex tussen de portaal en de lagerblokken te lijmen. De hele portaal wordt dan 36mm hoger.
Je kunt de dikte van dat hout controleren door er een gaatje doorheen te boren.
Ook een staalplaat ertussen helpt, en daarmee voorkom je ook dat de lagerblokken in het hout gedrukt worden bij montage, wat nauwkeurige afstelling gemakkelijker maakt.

Ik denk NIET dat het zinvol is om de hele portaal te willen vervangen. Met zo'n gesloten doos constuktie heb je behoorlijk veel stijfheid, bovendien werkt hout wat trilling dempend en als je iets van staal maakt dan verlies je dat. Staal wordt al snel zwaarder, en daarmee kan je in de knoop komen met de belasting van de liniaire geleidingen.

De plaat tussen de Portaal (X-as?) en de Z-as ziet er wel wat ieletjes uit. Je kunt overwegen dit door een dikke plaat aluminium te vervangen, maar je kunt ook een niew stuk multiplex pakken en daar aan 2 kanten over de hele oppervlakte een staalplaat over te lijmen. de staalplaat hoeft niet dik te zijn. 1mm doet al veel, meer dan 2 lijkt me zinloos.

Duw eens vanaf verschillende kanten tegen de Z-as aan. Zie je iets bewegen? Waar beweegt het dan? En bedenk wat je daaraan kunt doen. Hoe minder het beweegt als je er aan trekt of duwt hoe beter.

Edit, Toevoeging:
vanaf 0:35 in de video "in_actie1.mp4" zie je de tandriem aan de kogel omloop spindel flink op en neer wapperen. Wat de oorzaak precies is kan je op de video niet zien, maar dit is duidelijk iets wat niet goed is.
Vanaf 1:02 kun je ook zien dat de tandheugels erg vuil zijn en is er ongelijkmatige slijtage aan de tandheugels.
Zo te zien zit het rondsel scheef ten opzichte van de tandheugels. Het rondsel is ook erg kort. Die tanden hebben maar de helft van de breedte van de tandheugel. Hierdoor zal het meer slijten dan nodig. Daar staat tegenover dat je de tandheugels om kunt draaien als ze "versleten" zijn, omdat de onderste helft nu niet gebruikt wordt.

Voor het gemakkelijker schoonhouden van de tandheugels is het aan te raden om ze niet direct op het frame te monteren, maar wat hoger, zodat de onderkant van de tanden vrij loopt. Dan kun je de tanden b.v. met een (messing) borstel gemakkelijk schoon poetsen door het vuil naar beneden te vegen.

Bij het zien van de detail foto's zie ik dat de hele bovenkant van de portaal er af kan , en met slechts een paar schroeven vast zit. Dit is erg slecht voor de stijfheid van de machine.
Dit kun je heel envoudig zelf beredeneren door van een stuk A4 papier in de lengte door te knippen (strook van ong. 10cm breed) en dat rond te vouwen in een kokertje. Dit kun je erg gemakkelijk torderen. Door nu een plakbandje over de naad te plakken wordt de koker ineens heel veel steviger. Hetzelfde geldt voor de koker van de portaal.
Daarom wil ik aanraden om alle tussen platen een klein beetje in te zagen, en dan aan bijde kanten van de doos een hoekprofiel (30x30x3 is stevig genoeg) over de volledige lengte van de doos te monteren. en dan de deksel met heel veel boutjes of schroeven (elke 5cm ofzo) vast te schroeven. De hoekprofielen moeten continu zijn over de volledige lengte (zie reden hierboven). Als het portaal dus 3m breed is, dan niet samensellen uit stukken van 2m. Je kunt eventueel wel stukken van 2m eerst aan elkaar lassen.
Als je gaten van 4mm in het hoekprofiel boort, dan kun je daar spaanplaat schroeven van 4.5mm in schroeven zonder eerst te tappen oid. Met een accu schroef machine is dit niet eens heel veel werk. Je kunt ook snel M5 tappen met een accu schroevendraaier.

Ook slordig dat de Z-geleding niet eens met alle schroef gaten aan de houten plank vast zit. Ik vermoed dat er nog wel meer slordigheedjes aan deze machine zitten die vrij eenvoudig zijn te verbeteren. De vraag daarme wordt eerst hoeveel tijd je daaraan wilt besteden...
Plaats reactie