Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Roetsj »

mjeuring schreef: 22 mar 2019 10:38
Roetsj schreef: 21 mar 2019 20:17 Als de E-moduluslijn stijler loopt, wat meestal gebeurt als je materiaal gaat versterken door legeren of warmtebehandeling, dan is: stijler = stijver, minder stijl = slapper.
De E-modulus (elastische vervorming) wordt bepaald door de onderlinge (sub)atomaire bond. Deze verandert niet door een warmtebehandeling. Met een warmtebehandeling wordt wel het kristalrooster aangepast, waarmee het plastische gedrag wordt gewijzigd en daarmee ook vaak de rek- en trekgrens. De legeringselementen in staal doen ook niet erg veel op de E-modulus [...]

Dat is interessant, ik had gedacht dat je mijn eerdere conclusie kon trekken als je een grafiek met verschillende curves daarin bekijkt. Bedankt voor de info.
mjeuring schreef: 22 mar 2019 10:38 Trekgrens (breuk) is iets waar je ver vandaan wilt blijven, gebruikelijk is het om een constructie te berekenen op 80% van de 0,2% rekgrens.
Een freesmachine wil je natuurlijk nooit zo ver belasten, die moet veel stijver zijn. Vandaar dat voor het construeren van een freesmachine de E-modulus van het gekozen materiaal veel belangrijker is dan de treksterkte.
Mee eens, over constructie berekenen met 0,2% rekgrens en stijfheid als belangrijke factor kiezen voor freesmachines.

Wat bedoel je met breuk tussen haakjes? Treksterkte en Breuk zijn twee verschillende parameters, nietwaar?

Mvg, Roetsj
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ja ik wou gewoon met stalen buizen werken en dan busje in de buis stoppen om het bij elkaar knijpen tegen te gaan,
ik heb nog geen schets gemaakt het was alleen nog maar idee om met bouten te willen gaan bouwen.

Sterke bouten zouden in aluminium buis nooit knappen, en stalen buis zou nooit knappen met aluminium boutjes sterke bouten komen pas tot zijn recht komen als de rest nagenoeg even sterk zou zijn.

Ik wil jullie allemaal erg bedanken voor jullie hulp. nu kan ik met schetsen gaan beginnen want nu heb een veel nuchtere blik of bout nu dun of dik is het moet wel vergelijkbaar zijn hart en zacht is alsnog zacht,
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ik heb eerste instantie 8.8 verzinkte inbusbouten gekozen 8mm x 70mm En ben bij aantal bedrijven langs geweest welke maten ruim verkrijgbaar zijn is koker 30x30 is Rvs Staal Aluminium6061T6 En Rondbuis ∅30mm is in Titanium Staal Aluminium Rvs
Nu wil ik beginnen met stalen liggers.. een buis is wel minder stijf maar je kunt hem wel veel gemakkelijker aan elkaar bouten omdat je ze ook over elkaar heen kunt leggen, wat met koker niet op alle manier zou kunnen omdat koker hoeken heeft. dit ga ik nog verder uittekenen wat er mogelijk is, Ik heb de voet pedalen al wel in prototype gemaakt van staal met hydrauliek buisklem eronder zodat ze in graden te verstellen zijn voor de gewenste zit houding,
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door diepchess »

8.8 wil je hebben is taaier staal. Maar waarom moet het per se 8mm zijn en pak je niet 10mm?

Als het gaat om dit soort trillende constructies dan schiet 8mm diameter ook tekort natuurlijk t.o.v. 10 of 12mm.
Als het gaat om de sterkte van die bouten dan dien je te rekenen met DIAMETER van 7.8mm minus 2x groefdiepte. En dat valt natuurlijk lelijk tegen dan qua oppervlakte in mm^2. De gegeven sterktes zijn treksterktes, maar daar koop je niks voor. Iets sterker is dan een kleinere schroefdraad ipv pitch 1.25 mm kun je kleinere pakken bij 8mm - maar voor wat het waard is.

Bouwen met balken is onverslaanbaar natuurlijk. Die bouten makkelijk op elkaar en je kunt er makkelijk kubussen van maken wat hele sterke constructies zijn en dan zijn die balken spotgoedkoop ook nog en van constructiestaal wat veel sterker is dan titanium. Titanium is stuk minder sterk dan staal - wel is het licht en heeft 't hoog smeltpunt. Alleen voor luchtvaart en ruimtevaart heel interessant - en interessant als je luxeproducten aan Miep verkoopt, want Miep denkt dat Titanium wonderbaarlijk mooi materiaal is.

p.s. fiks wat vliegtuigvleugels zijn ook zo sterk gebaseerd op aluminium balken - maar dan niet in H-shape maar in Z vorm en niet met een Z met 45 graden hoeken maar met 90 graden hoeken dus -|_ met het initiele minnetje iets hoger.

Deze dus: https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... ielen.html
Maar dan van iets betere aluminiumlegering dan deze vermoed ik :)
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Vierkant koker heeft 4 zijdes waar je aan kunt construeren.. En een ronde buis kun je eigenlijk overal boren. dus ,makkelijker construeren.. rondebuis en rondebuis past altijd op elkaar vierkant niet op allerlei manieren..
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

thermisch verzinkt staal in contact met aluminium gaat volgens mij wel samen als ik het goed heb er zit wel een verzinkt laag over.. en ik heb kunststof inslagdoppen gehaald zodat alles mooi dicht gestopt is 8)
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ik heb kokers gevonden van aluminium 6060-30x30 x4 Dit leek mij wel goed als begin balken.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

Wil je eens een schets uploaden? Want ik snap niet wat je wilt construeren.
Je praat over M8x70 en een vierkante buis 30x30. Leg je 2 buizen op elkaar en wil je die dan vastzetten met de M8x70 bout?
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ja ik zal mijn eerste schets begin, even verder aftekenen.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

18675 De dwarsbalken komen de stang koppen aan te zitten voor de wielophanging, zo begin heb ik nu, in realiteit
Plaats reactie