CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door promo »

Hallo allemaal,

Al een tijdje struin ik rond op dit forum en bewonder ik vele mooie creaties van anderen.
Nu ik met wat vragen zit is het dan eindelijk tijd om zelf ook wat te posten!

Afbeelding

Al een tijdje ben ik bezig met de ombouw van een klein draaibankje tot CNC.
De basis is een 180x300 conventionele draaibank van T-mach (hetzelfde als Optimum, HBM, enzovoorts).
De draaibank staat onder een hoek van 45 graden om een 'slant-bed' machine te creëren. Hierdoor zakt de dwarsverplaatsing onder zijn eigen gewicht naar beneden. Dit heb ik zo gedaan om speling uit het systeem te werken zonder een kogel-omloopspindel te hoeven plaatsen. Hier is namelijk enorm weinig ruimte voor; een kogelomloop moer is simpel weg te groot. De langsverplaatsing beschikt wel over een kogelomloopspindel.

Afbeelding

Over de draaibank is een kap met lexaan raam geplaatst zodat alle spanen en later snijolie binnen blijven.
In eerste instantie wilde ik deze laten openen met een gasveer, maar ik heb toch besloten deze handmatig te maken met een armpje dat dichtgaan blokkeert (komt nog).

Afbeelding

Zoals eerder aangeven; de X-as beschikt nog over de standaard trapezium spindel+moer. Het handwieltje+nonius heb ik eraf gehaald om vervolgens op die plek een riemwiel op te plaatsen.
In het metalen deel waar de draadspindel gelagerd is zat standaard helemaal niet van lagers of bussen :(.
Het was enkel een geboord gat, ik kon het dus niet laten om daar even mooie alu-brons glijlagers in te persen.
Helaas zie je er uiteindelijk niets meer van maar het werkt wel goed:).

De motor voor de X-as hangt onder de spindel en drijft een riem aan, welke mooi weg gewerkt zit onder een 3D-geprint kapje.

Over 3D-printen gesproken, ik probeer altijd zoveel mogelijk onderdelen te printen. Ten eerste omdat ik geen freesmachine heb maar ook is het enorm leuk om te doen en heb je heel veel ontwerp-vrijheid. Voor functionele/structurele onderdelen gebruik ik voornamelijk PETG materiaal. Dit materiaal is sterk en stijf genoeg voor veel toepassingen. Voor het maken van bijvoorbeeld motor-steunen is het echt perfect!
Het is lastig op de bovenstaande foto te zien maar zelfs het huis voor de Z-as kogelomloop moer is geprint.
Het heeft wel wat tijd gekost om dit qua ontwerp stijf genoeg te krijgen i.c.m. het materiaal maar uiteindelijk werkt het echt heel goed.

Afbeelding

De Z-as spindel zit op de zelfde positie waar normaliter de langsverplaatsing spindel zit.
De standaard spindel is eenvoudig gezegd vervangen door een kogelomloopspindel waar een motor opgezet is. Ook deze motor mount is weer geprint.

Afbeelding

Onder het frame (aan de achterkant) is ruimte voor de elektronica. Momenteel gebruik ik een Arduino met GRBL om alles aan te sturen, dit is echter tijdelijk om wat te kunnen testen.
Aangezien GRBL geen draadsnijden ondersteunt (spindle-synchronisation) wil ik deze nu vervangen voor een usb-cnc kaart.
Hierbij wil ik jullie graag om hulp vragen.
Ik twijfel enorm tussen de Eding cnc kaart(CPU5A3) en de Planet CNC kaart (mk3/4).
Na redelijk wat ingelezen te hebben zijn de voornaamste verschillen de snelheid en het index-signaal.
Als ik het goed heb gebruikt Eding één puls per omwenteling en Planet een encoder (100-150 pulsen per omwenteling)
Nu is het zo dat dit kleine draaibankje natuurlijk niet beestachtig veel koppel heeft. Wanneer de beitel in het materiaal snijd varieert het toerental.
Klopt het dat de Planet kaart 100 keer per rotatie de snelheid kan aanpassen en daardoor beter synchroon loopt dan een Eding kaart?
Of is dit verschil in de praktijk niet te merken?
Zijn er daarnaast nog andere verschillen tussen de Planet en de Eding kaart die van belang zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door FSSF »

Geinig ombouwprojectje hoor. :P
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door benkr »

De belangrijkste afweging die je moet maken is: met welke software wil ik gaan werken. Eding heeft zijn eigen omgeving, planet CNC ook denk ik.
Maar er zijn ook controllerkaartjes die met b.v. Mach3 of Mach4 werken zoals Pokeys57CNC of Leafboy77, Linux CNC kan ook, UCCNC heeft een eigen omgeving, maar kan ook overweg met Mach3/4 en zo zijn er nog best wel een aantal. De keuze is aan jou, hier kan niemand je (objectief) mee helpen, wat de een heel handig vindt, vindt de ander een complete ramp. Feit is dat Eding en mach3/4 hier op het forum zeker, maar ook verder een flink aantal gebruikers heeft waar je terecht kunt als je problemen hebt. En problemen ga je krijgen, de een wat meer dan de ander, maar die beschikbare hulp is verdomd handig.
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door promo »

Bedankt voor de reacties!

Wat betreft software wil ik graag met windows werken met iets wat moderner is dan Mach3.
LinuxCNC valt dan automatisch af. Daarom heeft mijn voorkeur Eding of Planet. Naar mijn idee is de software van Eding en Planet vergelijkbaar.
Ik moet er wel bij vermelden dat dit mijn eerste CNC machine is, dus de voorkeur is niet gebaseerd op enige ervaring :lol: .

Wat betreft de veschikbare hulp, daarin heeft Eding een stapje voor op Planet denk ik. Echter twijfel ik over de nauwkeurigheid van het index-signaal :oops: .
Dus als Planet beter/nauwkeuriger is i.v.m. een encoder dan ga ik daarvoor.
Mocht dat in de praktijk niet uitmaken dan ga ik voor de betere support van Eding.

Heeft iemand ervaring met het verschil in index signalen?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door benkr »

Als dat index signaal het enige punt van afwegen is dan zou ik gaan voor de Eding controller, mocht het ooit wel een probleem worden dan komt daar ongetwijfeld een software update voor. Wat ik echt zeker weet is dat de lijntjes naar Bert Eding kort zijn, een mogelijk nadeel is misschien dat Eding in de basis een eenmansbedrijfje is, wat er gebeurd als Bert om de een of andere reden uitvalt is voor mij niet in te schatten maar is dat voor Planet CNC niet precies hetzelfde, dat is ook geen bedrijf met tientallen medewerkers.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door hfjbuis »

Wanneer de beitel in het materiaal snijd varieert het toerental
Om die reden gebruik ik, alleen tijdens het draadsnijden, een stappen motor op de spindle.
Aangezien GRBL geen draadsnijden ondersteunt (spindle-synchronisation) wil ik deze nu vervangen voor een usb-cnc kaart.
Er is een GRBL-Mega port die spindle synchronisatie ondersteund https://github.com/fschill/grbl-Mega/tree/spindle_sync. Ik heb plannen om deze te testen, maar dat zal wel van de zomer worden.

Voor wat betreft het aantal synchronisatie pulsen, is er nog iets waar je rekening mee moet houden. Bij één pulse is de spindle positie altijd goed. Bij meerdere pulsen, kan het fout gaan, als je stopt net op zo'n pulse of de spindle terug draait bij het passen van de schroefdraad. Dit probleem heb je niet als de ondersteunde pulse gever een echte rotray encoder met 2 pulse kanalen mag zijn. Dan wordt behalve de rotatie, ook de richting van de rotatie geregistreerd.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC draaibank 180x300 ombouw, welke controller?

Bericht door Leeuwinga »

Er is nog een goede? optie:
Namelijk Turnmaster pro van Microkinetics.
Turnmaster software werkt in combinatie met een hardware kaartje
en is speciaal uitgerust voor het besturen van een CNC draaibank.
Inclusief het aansturen van een turret.
Er wordt gebruik gemaakt van een 2000 puls encoder voor draadsnijden.
Het toerental van de spindel wordt geregeld door een VFD,
Een demo kun je vanaf hun site downloaden.

https://www.youtube.com/watch?v=lqN1TlmLV7s
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Plaats reactie