Brede open source portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jalfrezi schreef: 12 mei 2019 17:21 Tijd om weer verder te gaan met mijn brede OSPF. Dit moet 'm ongeveer worden.
Bereik in de X: 780, bereik in de Y: 1020.
Als je voor je machine staat is de X-as normaliter de links/rechts beweging, en de Y is van je af/ naar je toe.
Het lijkt met dat jouw X in dit geval 1020mm is en de Y780. (maar wie bouwt bepaalt ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Of hij staat aan de andere kant van de machine :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Waarom zou je de brug op de breedste kant maken, alleen maar lastiger en moeilijker stabiel te maken. Deze logica ontgaat mij, maar er zal best een plausibele reden voor zijn.
En zoals Hugo al zei: de bouwer bepaalt ;-)
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door abs02 »

En betaalt......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door serum »

Ik zou de overspanning ook zo compact mogelijk maken voor optimale stijfheid. maar goed, misschien moet ie fysiek ergens tussen passen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is alleen een beetje jammer als ie klaar is, en wij krijgen de vraag: hij doet het, alleen is het voorbeeldprogramma in spiegelbeeld.
Zal niet de eerste keer zijn. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door serum »

Nee, die heeft de revue inderdaad al eens vaker gepasseerd. :mrgreen:
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Ik zou de overspanning ook zo compact mogelijk maken voor optimale stijfheid. maar goed, misschien moet ie fysiek ergens tussen passen.
Zoals de TS aangaf, hij wil hem achter in een bus plaatsen uiteindelijk. Dus kan ik me voorstellen dat hij dan de open kant in de breedte wil hebben.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Als je voor je machine staat is de X-as normaliter de links/rechts beweging, en de Y is van je af/ naar je toe.
Het lijkt met dat jouw X in dit geval 1020mm is en de Y780. (maar wie bouwt bepaalt ;-) )
Fantastisch! Eindelijk een duidelijke uitleg over XY. :P Ik ga mee: mijn X is 1020mm

Ik probeerde de logica van de configurator te volgen:
18546
Daar leek de Y (bovenste gedeelte is orgineel, onderste is mijn brede OSPF) smaller dan de X, had ik 'm bijna goed... :roll:
Zoals de TS aangaf, hij wil hem achter in een bus plaatsen uiteindelijk. Dus kan ik me voorstellen dat hij dan de open kant in de breedte wil hebben.
Ik kies inderdaad bewust voor breed en "ondiep" omdat hij in het achterste gedeelte van mijn bus moet passen en ik die ruimte optimaal wil gebruiken. Bijvoorkeur wil ik niet al mijn werkstukken "over de muur" op m'n werkveld moeten leggen.
18545
Ik zou de overspanning ook zo compact mogelijk maken voor optimale stijfheid
Zal ik voor de brug een dikker profiel pakken?
(ik zeg bewust niks over X of Y :roll: :mrgreen: )
Bijvoorbeeld 80x120 ipv 40x120? Past dit op de normale open source onderdelen? (Dan kan ik 'm natuurlijk niet met alle bevestigingsgaten vastzetten en steekt 'ie aan de achterkant een beetje uit, maar ik heb de open source onderdelen al in huis (2e hands :mrgreen: ) Het liefst zou ik die gebruiken...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van een zwaardere portaal wordt ie niet stabieler lijkt me, dan zou ik eerder proberen wat stabiliteit in het onderstel toe te voegen. Al vraag ik me af waarom hij achter in een bus niet stabiel zou kunnen staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Ik wil je toch even op het andere been zetten met mijn visie over de benaming X-Y-Z.
In jouw geval kan je mogelijk maar aan 1 zijde van de machine staan, maar in de meeste gevallen kan je er tenminste aan twee zijden bij.. Dat maakt de X en Y as al discutabel..
Dat de X-as de langste as is, is ook in 99% van de gevallen zo.. Deze is daar een uitzondering op.
Dat ergens in 1 vlak de X naar rechts positief is en dan de Y naar boven positief, Dat moeten we maar zo laten, anders moet je al die programma's gaan omzetten.

Mijn idee is dat er een hiërarchie is bij die assen: de X beweegt de Y en Z aan en de Y alleen de Z, De Z kan dus bewegen zonder dat de andere assen zich in de ruime verplaatsen.
Omdat hier de brug, samen met de Z as over de grote balken beweegt, beweegt de brug zich dus in de X-richting en de wagen met spindelmotor (die dus in de Z-richting kan bewegen) zich in de volgende as: de Y-as..
Hier is het dus niet van belang welke as langer is of waar je staat tov de machine.. Dan hou je nog maar twee hoeken over die 0,0 zouden kunnen zijn.. Meestal bepaalt de positie van de freesmotor tov de brug wel welk van de twee punten dit is, namelijk de kant waar de spindelmotor tov van de brug zit..

Maar deze discussie is al honderden malen gevoerd, het maakt alleen het communiceren een stuk eenvoudiger als iedereen dezelfde regel zou hanteren..
Geloof me, de oriëntatie van de machine ben je heel snel aan gewend: Als ik mijn hok in stap en tegen de machine aankijk beweegt de X as zich naar links en de Y as naar mij toe.. Het 0,0 punt zit dus rechts achteraan.. Nog nooit één keer een fout gemaakt met de oriëntatie. Mijn homepunt zit dus ook rechts achterin, zolang ik niet aan een andere kant van de machine ga staan.. (wat in jouw bus wel wat moeilijk wordt..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 12 mei 2019 23:47 Mijn idee is dat er een hiërarchie is bij die assen: de X beweegt de Y en Z aan en de Y alleen de Z, De Z kan dus bewegen zonder dat de andere assen zich in de ruime verplaatsen.
Omdat hier de brug, samen met de Z as over de grote balken beweegt, beweegt de brug zich dus in de X-richting en de wagen met spindelmotor (die dus in de Z-richting kan bewegen) zich in de volgende as: de Y-as..
Hier is het dus niet van belang welke as langer is of waar je staat tov de machine.. Dan hou je nog maar twee hoeken over die 0,0 zouden kunnen zijn.. Meestal bepaalt de positie van de freesmotor tov de brug wel welk van de twee punten dit is, namelijk de kant waar de spindelmotor tov van de brug zit..
Sorry Kees, maar deze verklaring is meer van het niveau 'huisvrouwenlogica'

En ook de positie van het home punt, en of 0,0 staan daar volledig buiten. Waar de machine z'n referentie punt vind heeft niets met het machine nulpunt te maken, en ook het machine nulpunt is iets wat je als gebruiker eigenlijk niet nodig hebt.
Je werkstuk nulpunt bepaal je zelf.
Het enige wat er echt toe doet: gebruik een rechtsdraaien assenkruis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesisc ... tenstelsel
En voor de frees is het wel handig dat dat de Z-as is.
Als je alles met CAD en CAM doet, alleen op de groene knop hoeft te drukken, is het inderdaad helemaal niet belangrijk hoe je assen en nulpunten liggen, dan zorg je er gewoon voor dat de CAM/postprocessor dat weet, stuurt je programma naar de machine, en drukt op start.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door kawarider »

Juist Hugo. Je bent me net voor. Rechtsdraaiend is eigenlijk t enige dat echt belangrijk is. De rest is persoonlijk en machineafhankelijk. Bij mijn nieuwe plasma gaat xy ook gewisseld worden, platen passen dan ook beter op mijn beeldscherm. Nulpunt blijft voor me linksonder, die zou ik niet in een verre hoek willen hebben. Dat is voor mij lastig werkstuk nullen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat betreft een stijve constructie, kijk dan eens naar de principes van een torsion box.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie