Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

In dit topic wil ik de dingen waar ik tegenaan loop tijdens het bouwen bespreken. Het wordt dus niet persé een bouwverslag.
De meeste spullen zijn binnen dus het bouwen kan weldra aanvangen. Het werkbereik is vastgesteld op 120x80 cm.

Dit moet 'm zo ongeveer gaan worden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Onderstel
Dit wordt het onderstel, uit verzinkt staal. Ik twijfel nog of ik diagonale balken ga aanbrengen of niet.
Afbeelding

Lade onder frees
Ik denk erover geen tafelblad, maar een lade van betonplex onder de frees te maken. Deze lade is ongeveer 70mm hoog en heeft een inhoud van zo'n 84 liter. Dit lijkt me erg handig omdat:
a] Makkelijk schoonmaken onder de frees
b] Voor de toekomst eventueel koelvloeistof opvangen bij het frezen van metalen.
Maar is dit wel echt handig en is zo'n lade geen overkill? Er komt ook wel weer wat bij kijken om het goed en netjes te doen.
Afbeelding

Overigens is het de bedoeling stof direct af te gaan zuigen bij de freesspindel.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover 8)
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 12 feb 2019 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Ziet er goed uit.
Die (schoonmaak) lade zie ik niet zo zitten omdat je toch een tplaat of andere plaat wilt opspannen of wil je de werkstukken rechtstreeks op de ribben klemmen ?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 10 feb 2019 15:17 Ziet er goed uit.
Die (schoonmaak) lade zie ik niet zo zitten omdat je toch een tplaat of andere plaat wilt opspannen of wil je de werkstukken rechtstreeks op de ribben klemmen ?
Thanks :) Ja ik wil inderdaad gaan opspannen op een plaat. Je bedoelt dat vervuiling onder de frees (met goede afzuiging) is te verwaarlozen?

En wat zou überhaupt de overweging zijn om te kiezen voor wel of geen tafelblad onder de frees?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Nou die tplaat is dicht en lijn je zuiver hoeks uit met de frees , normaal gezien dan.
Dan zou je om die lade te kunnen gebruiken de plaat weer moeten verwijderen, de meesten laten die plaat gewoon zitten na het uitlijnen.
Tenzij ik niet begrijp hoe je die lade wilt gebruiken?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Het idee is dat alles wat naast de opspanplaat terecht komt, in de lade terecht valt. De lade kan ten alle tijden worden geopend omdat dit geheel losstaat van de frees. Kan je me zo volgen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie bij mij ook wel veel spaanders onder de freestafel liggen. Dat gaat aan de zijkant van de T-slot plaat naar beneden. Ik heb daar hoeklijnen zitten maar die zitten los, vandaar dat de saanders er tussendoor kunnen. Maar veel spaanders gaan ook over de rand heen. Als je die op wil vangen zou m.i. de lade breder moeten zijn dan de freestafel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door assink »

Waarom verzinkt staal voor het onderstel? Of wil je de boel gaan bouten?
Als je verzinkt staal wilt gaan lassen, doe het dan buiten. Mooi wordt het niet, en gezond is het zeker niet.
Een gelaste constructie naderhand thermisch verzinken kan uiteraard, maar lijkt mij behoorlijk overdone in deze situatie :lol:
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

assink schreef: 11 feb 2019 11:39 Waarom verzinkt staal voor het onderstel? Of wil je de boel gaan bouten?
Als je verzinkt staal wilt gaan lassen, doe het dan buiten. Mooi wordt het niet, en gezond is het zeker niet.
Een gelaste constructie naderhand thermisch verzinken kan uiteraard, maar lijkt mij behoorlijk overdone in deze situatie :lol:
Ja klopt, niet echt gezond maar lassen doe ik inderdaad buiten. Ik kon een partijtje kokers overnemen voor een leuke prijs dus zodoende. Als afwerking gebruik ik zink-aluspray, dat komt aardig overeen met de kleur van het verzinkte staal en beschermt ook goed tegen roest. Ziet er redelijk fraai uit moet ik zeggen. Bijkomend voordeel is dat ik niet het hele onderstel hoef te schilderen :lol:
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Als schakelkast wordt een maat van 50 x 50 x 21 aanbevolen. Is dat ruim voldoende of krap aan? Als elektronoob is het wellicht handig met assembleren als een kast wat extra ruimte heeft, bv. 60 x 60 x 21?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Als je het een beetje goed indeelt is 50x50x21 ruim voldoende.. Ik heb er zelf al diverse gemaakt in dat formaat. Maar als je je er prettiger bij voelt om wat meer ruimte te hebben is een 60x50x21 ook een prima keuze.. Veel zal de prijs niet verschillen, verwacht ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Ik zou hem persoonlijk wat ruimer nemen als je niet te krap met kabelgoten, connectoren wilt uitkomen. Uiteraard ook afhankelijk of je nog extra's (later) er bij wilt bouwen zoals safetyrelais, andere (grotere) VFD's en dergelijke.
Zelf vind ik het fijn om de ruimte te hebben ook als je later bv mocht besluiten een grotere voeding of extra voeding te plaatsen, extra assen etc.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Een iets grotere kast heeft ook wel mijn voorkeur. Ik denk dat ik wel voor een lade ga. Even kijken hoeveel ruimte ik onder de tafel overhoud voor een kast.

Het onderstel is ver klaar. Nog iets verzinnen om de lade te kunnen bevestigen. Aan de korte zijde mogelijk nog een kruisverbandje. Ik vind het erg lastig inschatten of de tafel degelijk genoeg is. Hangt ook af van het laswerk en dat is iets waar ik wel ervaring mee heb maar wat ik niet regelmatig doe. Daar kom je dan gaande weg weer in. Het voelt wel erg solide aan.
Afbeelding

Ik kwam deze frees ergens tegen, met een onderstel van 19 mm vierkante koker. Een totaal andere frees, maar toch, het blijft wel staan :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

In principe hoeft zo'n frame alleen het gewicht te dragen en een beetje de schokken van accelereren.. Zelfs een paar lege bierblikjes kunnen zo'n machine dragen (zolang ze maar niet gedeukt zijn..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie