Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door motormuis »

schat eens hoe dik het kunststof is zet een aanslag op de boor dat je net doorheen ben dit kan je ook in stappen doen tot je doorheen ben dan komen eer geen spanen in de ruimte erachter je heb tenslotte maar een gatje nodig waar het vet of de olie doorheen kan
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 04 nov 2019 00:25 nu is dat plastic erg zacht, dus ik verwacht niet dat je er enige schade van zal krijgen, zolang het maar niet hele brokken zijn.. een stofje of klein schilfertje plastic wordt uiteindelijk gewoon ergens in een hoekje tussen het vet gedrukt en blijft daar lekker zitten.. geen last van.
Je moet ook niet gaan tappen.. Het schroefdraad van de nippel drukt zelf een schroefgang in het plastic. Draai die nippel dan ook niet te strak aan want anders trek je die schroefgang er weer uit. Gewoon de nippel indraaien tot hij juist aan zit..
Voor die nippels die bijgeleverd zijn heb je een "naald" nodig.. die zijn aan het uiteinde hol en vallen geheel of gedeeltelijk over het ronde stuk. de kleine handpompjes (ook wel stootpers) zijn daar vaak van voorzien.
voorbeeldje:
https://www.conrad.nl/p/pressol-12363-v ... cc7cc3f2df

Kees
We hebben het over hetzelfde, ik doelde op een schroefnippel gebruiken als tap. Echter de schroefgang die de schroefnippel maakt, daar komen ook spanen vanaf die hij oa. 'vooruit' duwt naar beneden het gat in.

Ik wil er het liefst een reguliere vetspuit op kunnen zetten, daarom de reguliere vetnippels. Of kan je met zo'n spuit als waar je naar linkt nauwkeuriger doseren? Ik zie in de handleiding dat er eigenlijk maar 0,3ml vet in zo'n wagentje gaat.
motormuis schreef: 04 nov 2019 08:57 schat eens hoe dik het kunststof is zet een aanslag op de boor dat je net doorheen ben dit kan je ook in stappen doen tot je doorheen ben dan komen eer geen spanen in de ruimte erachter je heb tenslotte maar een gatje nodig waar het vet of de olie doorheen kan
Het is eigenlijk het gat uitdiepen waardoor een kanaaltje aan de zijkant vrij komt (zie foto hieronder). Maar het is dus gelukt, 2mm indrukken en je bent er.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Voor de Z-as ben ik maar voor 15mm pulleys en riem gegaan ipv 10mm. Dat past blijkbaar ook en is veel makkelijker verkrijgbaar (in China).

Iemand nog tips voor afmetingen kablerups?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Heeft iemand een goed idee hoe je de rails van de Y-as (de brug) kan afstellen?
Ik zag iemand op het forum met een meetklokje de Y-as rails afstellen tov de bovenkant van het Y-as profiel. Dat zet echter niet zoveel zoden aan de dijk ivm afwijking in de profielen en daarnaast is de afwijking aan de boven- en onderkant van een profiel weer anders. Voor de dwarsliggers van het bed geldt hetzelfde, iedere dwarsligger heeft een andere afwijking.

Je kan bv. de X-as wagenpanelen als referentiepunt nemen, dus de Y-as rails links en rechts op eenzelfde hoogte afstellen tov de X-as wagenpanelen. Maar hoe weet je wat dan de afwijking is in de ruimte tussen deze twee referentiepunten? Ik heb helaas geen din 874 rei tot m'n beschikking. Zijn hier handige truukjes voor?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Belangrijkste is dat het soepel loopt. Er zijn een paar referentiepunten en stukken die altijd stijf op dezelfde afstand zitten:
Je moet de ko-spindel als referentie houden. Die zit immers aan weerszijden in de lagerblokken. Daar kan je verdomd weinig aan stellen. Dan zijn de afstanden tussen het Y-KO-moerblok en de Y-wagens vast en ook niet of nauwelijks te stellen, dus als je de Y-wagenplaat helemaal naar links of rechts beweegt zit het midden van het KO-moerblok dus precies in lijn met het midden van het lagerblok aan die kant.
Omdat de wagens en het moerblok op een vaste afstand van elkaar zitten is daarmee dus ook bepaald waar de rails lopen.. Dat moet aan beide zijden hetzelfde zijn, dus daar kan je de uiteinden van de rails wel tijdelijk fixeren..
Als je de rails verder niet belast zijn ze recht. Dat kun je controleren door er een rei langs te leggen of er even goed langs te kijken, hoewel een tiende mm doorzakken je waarschijnlijk niet ziet zo..
Dan kan je de rails tijdelijk "hand-vast" zetten en controleren of de Y-wagenplaat soepel heen en weer bewogen kan worden. Nu kan je ook controleren (met een meetklok) of de Y-wagenplaat evenwijdig aan het bed loopt. Een stelmogelijkheid is er eigenlijk niet verder.. Controleer wel of de Y-wagenplaat ook echt haakt tov het bed staat.. Zo niet, dan moet je de 3 bouten aan weerszijde van de brug even lossen en proberen het profiel van de brug iets te kantelen.. Daarna weer dezelfde procedure als hierboven, na het losdraaien van rails..
Controleer dat ook als je de rails vast gezet hebt. Vanuit het midden om en om.. Eerst de ene, dan de ander.
Kleine afwijkingen in hoogte, over het bed kunnen er later nog uitgehaald worden door het bed te vlakken.. Maar dan moet de machine wel vlak zijn en niet getordeerd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Inderdaad handig om de ko-spindel als uitgangspunt te nemen, dat werkt een stuk beter. Ik ging uit van een theoretische maatvoering die net ff anders uitpakt in de praktijk. Y-wagenpaneel staat mooi haaks ook.

Wat verstaan we onder soepel lopen, met de hand de ko-spindel nog goed kunnen draaien als de y-wagenplaat is gemonteerd?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Ja... Als je de spindel met een handboormachine draait en je merkt dat hij op het einde knijp gaat lopen, dan moet je nog wat doen. Eventueel stel je een moment in op de handboormachine.... Hij moet over het hele bereik ongeveer hetzelfde lopen... Met de hand draaien word je snel zat van..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Zo te voelen loopt het allemaal soepel.

Ik ben bang dat met heen en weren die rubber seals los komen uit de KO-moer. Kan je die seals op de eoa manier beter vastzetten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Als je ze goed monteert blijven ze echt zitten hoor.. Er zit een verdikking op met een plat kantje. Die moet precies in de uitsparing in de stalen behuizing vallen. Het erin duwen is wel even stoeien, maar het gaat verder prima.. Lukt niet als de spindel al in de moer zit, dus je moet dat pijpje er nog even in laten. Zelf haal ik aan die kant even de rubberen ring er af, zet het blok op een houten plank met een gat waar dat busje in kan zakken, zover dat de kogeltjes nog vast gehouden worden, en dan druk ik de afstrijker er in, met de afstrijkkraag naar buiten. beetje rondom drukken zodat hij vlak af met de buitenkant van het blok komt. Dan het pijpje een stukje naar buigen trekken en de rubberen ring er weer om heen.. Andere kant hetzelfde..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Haha, ik had ze er niet ver genoeg inzitten.. en dan gaan ze natuurlijk zitten klieren :roll:. Stom dat ik die groeven niet eerder heb opgemerkt.

Hoe is de positie van de proxy's eigenlijk bepaald, waarom zitten ze niet verder naar het begin?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 19 nov 2019 16:54 Hoe is de positie van de proxy's eigenlijk bepaald, waarom zitten ze niet verder naar het begin?
Positie kun je vrij kiezen aan beide uiteindes van de as maar wel ver genoeg afstand zodat
het zelfs bij een vlotte homingaktie en doorschieten niet tegen de eindplaat loopt.
En dicht genoeg dat de KO moer die de home proxy triggert er niet helemaal voorbij kan, of anders gezegd zelfs als de wagen praktisch tegen het eindblok parkeert dient de proxy nog geaktiveerd te blijven.
De reden is dat als je dat niet doet en daarna de OSPF besturing afsluit en de volgende dag weer opstart hij bij het homen de wagen tegen het eindblok aan manouvreert omdat homen in principe altijd dezelfde richting op gaat.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 19 nov 2019 18:31
Jaywalk schreef: 19 nov 2019 16:54 Hoe is de positie van de proxy's eigenlijk bepaald, waarom zitten ze niet verder naar het begin?
Positie kun je vrij kiezen aan beide uiteindes van de as maar wel ver genoeg afstand zodat
het zelfs bij een vlotte homingaktie en doorschieten niet tegen de eindplaat loopt.
En dicht genoeg dat de KO moer die de home proxy triggert er niet helemaal voorbij kan, of anders gezegd zelfs als de wagen praktisch tegen het eindblok parkeert dient de proxy nog geaktiveerd te blijven.
De reden is dat als je dat niet doet en daarna de OSPF besturing afsluit en de volgende dag weer opstart hij bij het homen de wagen tegen het eindblok aan manouvreert omdat homen in principe altijd dezelfde richting op gaat.
Ah ja ik had zo'n vermoeden, maar wat ik me dan afvraag is hoe je voorbij de proxy's kan werken. Of kan dat niet? Mijn frees komt voorbij het bed dus in theorie zou ik plaatwerk verticaal kunnen opspannen en net voorbij het bed frezen. De KO-moeren van de X-as komen overigens wel voorbij de proxy als je helemaal tegen de plaat aan parkeerd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Precies.. De positie is zo gekozen dat het stalen moerblok nog ruim voor het einde de proxy zal triggeren en dat zelfs in de eindstand het moerblok de proxy nog steeds triggert. Die afstand is iets van 120-130mm.. Kan je uitmeten dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Jaywalk schreef: 19 nov 2019 19:40De KO-moeren van de X-as komen overigens wel voorbij de proxy als je helemaal tegen de plaat aan parkeert.
Op welke afstand heb jij de proxy's dan vanaf de kant van het profiel staan? Met 130mm zou het moeten kunnen, volgens mijn tekeningen.. 120 of 125mm is misschien beter.. meer dan 130 niet.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie