Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

serum schreef: 04 okt 2019 11:37 Over messing maak je je zorgen qua vervorming onder druk, maar aan ABS twijfel je niet? Da's toch bijzonder?
Nee dat is niet zo bijzonder omdat ik messing ook gebruik voor een andere toepassing dan ABS. ABS komt niet onder hoge druk te staan door het vastbouten van twee onderdelen met een klein aanrakingsoppervlak en messing wel. Ik heb geen ervaring met messing dus ik heb geen idee van de drukvastheid. Ik heb op de website van Record gekeken maar daar hebben ze het alleen over treksterkte.

Ik zie dat je bericht nog hebt aangepast:
Is het ABS vezelversterkt?

Aluminium is doorgaans zachter dan messing. Uiteraard vervormd het allemaal iets.
Durf ik niet te zeggen of het vezelversterkt is. Ik wil er mijn machine op veel punten mee ondersteunen. Als je een half plaatje pakt qua oppervlakte dan is het vormvast tot 4250kg, dat ga je never nooit aan plaatselijke druk krijgen op zo'n machien.

Ik snap dat op een bepaald punt alles vervormd, maar de vraag is dus op welk punt en wat de ervaring leert.

Ik heb het overigens geprobeerd met alufolie op de kopse kant van een profiel dat met bouten tegen een ander profiel wordt aangetrokken, maar daar kan ik folie tussen blijven stoppen om het haaks te krijgen, dus de vervorming is te groot. Mijn vraag is dus of dat met messing hetzelfde verhaal wordt want dan moet ik naar een andere oplossing gaan zoeken. Dat was trouwens regulier alufolie dus dat zal misschien sowieso ook een stuk zachter zijn dan speciaal alufolie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jaywalk schreef: 04 okt 2019 11:52 Ik heb het overigens geprobeerd met alufolie op de kopse kant van een profiel dat met bouten tegen een ander profiel wordt aangetrokken, maar daar kan ik folie tussen blijven stoppen om het haaks te krijgen, dus de vervorming is te groot. Mijn vraag is dus of dat met messing hetzelfde verhaal wordt want dan moet ik naar een andere oplossing gaan zoeken. Dat was trouwens regulier alufolie dus dat zal misschien sowieso ook een stuk zachter zijn dan speciaal alufolie.
Heb je het alu folie er tussen uit gehaald en de dikte nog eens gemeten ?
Kun je constateren dat het dunner is geworden. Ik denk het niet. Maar er zal wel iets over het hoofd gezien worden.
Je kunt natuurlijk niet op een punt belasting gaan uitvullen, een beetje oppervlak is wel handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 okt 2019 12:58
Jaywalk schreef: 04 okt 2019 11:52 Ik heb het overigens geprobeerd met alufolie op de kopse kant van een profiel dat met bouten tegen een ander profiel wordt aangetrokken, maar daar kan ik folie tussen blijven stoppen om het haaks te krijgen, dus de vervorming is te groot. Mijn vraag is dus of dat met messing hetzelfde verhaal wordt want dan moet ik naar een andere oplossing gaan zoeken. Dat was trouwens regulier alufolie dus dat zal misschien sowieso ook een stuk zachter zijn dan speciaal alufolie.
Heb je het alu folie er tussen uit gehaald en de dikte nog eens gemeten ?
Kun je constateren dat het dunner is geworden. Ik denk het niet. Maar er zal wel iets over het hoofd gezien worden.
Je kunt natuurlijk niet op een punt belasting gaan uitvullen, een beetje oppervlak is wel handig.
De dikte is met zo'n 10% afgenomen op de aanrakingsvlakken en je ziet een duidelijke indrukking. Maar het zijn lagen folie over elkaar dus dat is al niet helemaal lekker consistent. Ik heb het wel haaks weten te krijgen, maar hoelang blijft dat zo met allerhande krachten. En wat is het verschil tussen messing en alu uitvulling. Anders moet ik maar over op staal/rvs voor dit soort toepassingen.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Betreft de kleine Hiwin Z-as wagentjes; hoe diep moet het gat worden dat je met een hete pen erin maakt?
Ik kan namelijk op geen enkele manier zien of voelen of ik ergens doorheen ben gegaan.
Pen d = 2,5mm verhitten, daarna gaatje smelten/prikken met de hete pen d = 2,5 mm.
Meteen stoppen nadat je door de eerste wand bent
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Naast wat ik al aangegeven heb per pm door met een USB microscoop oid te kijken of je het kanaal ziet, zou je nog kunnen proberen de vetnippel te monteren en er voorzichtig met wat druk wat vet op te zetten en kijken of deze er uit komt.
Ik heb de diepte niet opgemeten destijds maar zolang het massief plastick blijft zul je door moeten gaan en checken met microscoop.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 30 okt 2019 09:51 Naast wat ik al aangegeven heb per pm door met een USB microscoop oid te kijken of je het kanaal ziet, zou je nog kunnen proberen de vetnippel te monteren en er voorzichtig met wat druk wat vet op te zetten en kijken of deze er uit komt.
Ik heb de diepte niet opgemeten destijds maar zolang het massief plastick blijft zul je door moeten gaan en checken met microscoop.
Ik heb het inderdaad met een microscoopje geprobeerd maar er valt geen licht in het gat dus zie je niks. En ik moet hem er zo dicht ophouden dat ik er ook geen licht tussenkrijg.

Weet je nog hoe dat kanaal loopt? Dan kan ik me daar op focussen.

Ik heb nu alleen een vetspuit voor grotere nippels. Wat voor soort vetspuit heb ik voor die kleine nippels nodig, heeft dat een naam?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kan iemand mij vertellen of het van belang is (bv. voor uitklokken/afstellen) hoe de rails en wagens worden gemonteerd? Maakt het voor deze toepassing uit als je ze 180 graden draait? Je hebt aan de rails en wagens blijkbaar een 'reference zijde' (pijltjes op de rails en vlak geslepen deel op de wagentjes). Deze zijden hebben een hogere nauwkeurigheid dan de andere kant.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

In deze configuratie maakt het niets uit, maar het staat wel fraaier als je die referentiezijde voor alle wagentjes dezelfde kant op laat wijzen, puur optisch dus.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 02 nov 2019 19:45 In deze configuratie maakt het niets uit, maar het staat wel fraaier als je die referentiezijde voor alle wagentjes dezelfde kant op laat wijzen, puur optisch dus.

Kees
Da's waar, staat inderdaad net wat fraaier :)

Kan iemand me zeggen of onderstaande specs van de pulleys en tandriem voor de Z-as correct zijn?
Van foto's uit een ander topic lees ik het volgende af, maar ik weet niet of dat klopt:
BD 5M-20-10-8 pulley = 20 tanden, 10mm riem, 8mm boring, waar staat BD 5M voor?
BD 6M-14-10-8 pulley = waar staat BD 6M voor?
HTD 21 5M G10 riem
En heb ik naast de pulleys en de riem nog montagespul nodig?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

6M kan ik niet plaatsen, maar 5M slaat op de pitch (=5mm per tand). Het gaat bij zowel de pulleys als bij de riem op HTD profiel, pitch 5mm, breedte van de riem 10mm
De lengte van de riem is 215 mm ofwel 215/5=43 tanden.
Meestal worden de pulleys geleverd met de schroefjes, maar ik heb ze ook wel eens ontvangen dat je daar kennelijk zelf voor moest zorgen... Neem dan in ieder geval de stalen schroefjes en zorg bij het vastzetten van het tandriemwiel dat tenminste 1 van die schroefjes op het platte kantje staat.. Heet de as geen plat kantje? ik zal je niet verbieden om daar alsnog een plat kantje (of iets wat daar op lijkt) in te slijpen.. Zorg dan wel dat het gruis niet in je lagering terecht kan komen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Thanks, nu even een bedrijf zoeken dat die maten levert.

Betreft de zijsmering van Hiwin wagens waar ik het eerder over had; ik ben er uit dat als je 2mm diep gaat met een gloeiende pen (d2,5mm) dat je diep genoeg bent om het kanaaltje open te maken. Maaaar... ik had dit eerst geprobeerd aan de refence side (met de gevlakte zijde) -want ik ging ervan uit dat de wagentjes symetrisch zijn en dat je vier mogelijkheden hebt voor een zij-ingang, er zijn immers aan iedere zijde 2 dummy gaten- maar in de manual staat dat je het dus aan de andere kant moet doen. Waarom wordt niet vermeld.
Ik heb aan de reference side geen kanaaltje kunnen ontdekken, wat niet wil zeggen dat het er niet is, het zou bv. kunnen dat het kanaaltje weer is dichtgesmolten omdat ik in een aantal kleine stapjes steeds dieper ben gegaan. Anyway, misschien heeft iemand nog wat aan deze info want ik kon er verder weinig over vinden. Via Aliexpress heb ik reguliere M4 smeernippels besteld, want geen zin in extra hulpstukken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

stappenmotor.nl heeft 't... Aan jou de schone taak om je door die website heen te worstelen.. Als je er niet uit komt, dan help ik je wel met een voorbeeld mailtje dat je dan naar hem toe stuurt..

Wat betreft de smeernippels: als je de wagentjes van HiWin nieuw koopt zitten de smeernippeltjes er los bij. Op de wagentjes zit dan zo'n zwart schroefje. Die kun je gewoon in de kopse kanten laten zitten.
Gaatjes boor ik gewoon op het handje, dus niet met een boormachine en ook niet smelten. Volgens mij bestaat het gevaar bij smelten juist dat er plastic IN de wagen komt. Door de boor (1,5-2mm) met de hand te draaien en draaiend er uit te trekken komt al het plastic mee. Je hebt dan ook meer gevoel over hoe diep je moet gaan.
De vetnippel kan je er dan zo indraaien met een dopsleutel. Er zit geen schroefdraad in, maar de nippel snijdt dat zelf.
Als alles goed gedaan is moet je, als je de vetspuit er op zet, vet uit de wagen komen, meestal eerst bij de rail, aan de bovenzijde..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Stappenmotor.nl houd ik in gedachten, is best een lastig maatje volgens mij. Wat ik tot nu heb gevonden is voor 16mm riem en heb verschillende verkopers gemaild of ze ook 10mm hebben.

Er zitten smeernippels bij (zie foto) maar daar heb je eoa hulpstuk voor nodig om te kunnen smeren. Dus daarom voor reguliere M4 nippels gekozen.

Het boren zoals jij het beschrijft makes sense, dat smelten staat in de Hiwin manual dus ik vertrouw er maar op dat het goed is zo. Al met al een hachelijke onderneming want tappen zorgt waarschijnlijk ook voor eea aan plastic in het smeerkanaal.

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

nu is dat plastic erg zacht, dus ik verwacht niet dat je er enige schade van zal krijgen, zolang het maar niet hele brokken zijn.. een stofje of klein schilfertje plastic wordt uiteindelijk gewoon ergens in een hoekje tussen het vet gedrukt en blijft daar lekker zitten.. geen last van.
Je moet ook niet gaan tappen.. Het schroefdraad van de nippel drukt zelf een schroefgang in het plastic. Draai die nippel dan ook niet te strak aan want anders trek je die schroefgang er weer uit. Gewoon de nippel indraaien tot hij juist aan zit..
Voor die nippels die bijgeleverd zijn heb je een "naald" nodig.. die zijn aan het uiteinde hol en vallen geheel of gedeeltelijk over het ronde stuk. de kleine handpompjes (ook wel stootpers) zijn daar vaak van voorzien.
voorbeeldje:
https://www.conrad.nl/p/pressol-12363-v ... cc7cc3f2df

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie