Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door kris blancke »

ik ben benieuwd hoe je de stelvoeten aan het profiel bevestigd, of steunen die alleen maar aan de bovenkant.
Nu ik dit bestudeer, heb je niet meer draagvlak als je de gehele onderkant op je onderstel rust ipv van enkel op die 4 punten?
ikzelf ben nooit verder geraakt dan een rubberen mat er onder te leggen.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

kris blancke schreef: 04 mei 2019 21:32 ik ben benieuwd hoe je de stelvoeten aan het profiel bevestigd, of steunen die alleen maar aan de bovenkant.
Nu ik dit bestudeer, heb je niet meer draagvlak als je de gehele onderkant op je onderstel rust ipv van enkel op die 4 punten?
ikzelf ben nooit verder geraakt dan een rubberen mat er onder te leggen.
Als de gehele onderkant op het onderstel rust heb je inderdaad meer draagvlak en dat heeft ook mijn voorkeur ivm eventuele doorbuiging, maar het onderstel is niet goed vlak, net als bij jou het geval is begrijp ik. Uiteindelijk heb je ook maar heel weinig afwijking nodig om veel draagvlak kwijt te raken. Stelvoeten worden niet aan het profiel bevestigd, de hoekijzers wel en die moeten de frees dan op zo'n plek houden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

audiomanics schreef: 26 apr 2019 10:14 Qua stevigheid zal het niet heel veel toevoegen aan het, toch al stevige, onderstel.
Dan is het tijd om een keer goed te rekenen Kees.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

diepchess schreef: 05 mei 2019 17:45
audiomanics schreef: 26 apr 2019 10:14 Qua stevigheid zal het niet heel veel toevoegen aan het, toch al stevige, onderstel.
Dan is het tijd om een keer goed te rekenen Kees.
(ongeveer factor 100 verschil bij puntbelasting van zwaar freeswerk indien je ze aan beide kanten stopt - let wel dit is een wat grotere machine van Jaywalk en in combinatie met T-slot platen en een plaat onder de machine uitgaande van dat de machine vrij ligt op een vlakke tafel waardoor we redelijk ideale load balancing hebben)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

(ongeveer factor 100 verschil bij puntbelasting van zwaar freeswerk indien je ze aan beide kanten stopt - let wel dit is een wat grotere machine van Jaywalk en in combinatie met T-slot platen en een plaat onder de machine uitgaande van dat de machine vrij ligt op een vlakke tafel waardoor we redelijk ideale load balancing hebben)
Ik volg je niet. Gaat dit over de besproken dwarsbalk? 'factor 100 verschil', 'bij puntbelasting'. Maar begrijp ik het goed dat je er een stressberekening op losgelaten hebt? Post daar eens een plaatje van, weten we wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door andrefc101 »

diepchess schreef: 05 mei 2019 17:47 (ongeveer factor 100 verschil bij puntbelasting van zwaar freeswerk indien je ze aan beide kanten stopt - let wel dit is een wat grotere machine van Jaywalk en in combinatie met T-slot platen en een plaat onder de machine uitgaande van dat de machine vrij ligt op een vlakke tafel waardoor we redelijk ideale load balancing hebben)
Beste diepchess, ik vraag me af of je zelf ooit iets gefreesd hebt. Heb je zelf wel een freesmachine? Wat een gel@l allemaal zeg....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

diepchess schreef: 05 mei 2019 17:45 Dan is het tijd om een keer goed te rekenen Kees.
Prima, ga jij even lekker rekenen, dan maak ik ondertussen klant nummer 23(+) blij met een OSPF die naar volle tevredenheid werkt...
Alle berekeningen ten spijt.. "the proof of the pudding is the eating..", been there, done that..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door kris blancke »

gaat me ook wel mijn petje te boven .
Machine op tafel , evt rubber of stelvoeten, vlakken met frees en klaar is "kees "
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

audiomanics schreef: 05 mei 2019 21:16
diepchess schreef: 05 mei 2019 17:45 Dan is het tijd om een keer goed te rekenen Kees.
Prima, ga jij even lekker rekenen, dan maak ik ondertussen klant nummer 23(+) blij met een OSPF die naar volle tevredenheid werkt...
Alle berekeningen ten spijt.. "the proof of the pudding is the eating..", been there, done that..

Kees
Kees het gaat niet alleen om de pure doorbuiging maar ook als extra effect:
"hoeveel kracht is er nodig om de 200mm hoge balken iets te laten verdraaien".

Een manier om dat te doen is puntdoorbuiging van de 40mm profielen op grond van freeskrachten.
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

Dan hoef je alleen naar de 40mm hoge profielen te kijken die liggen bij Jaywalk en de doorsnede daarvan.

https://www.motedis.com/shop/Aluprofile ... ::456.html

Als ik de 4080L bij Motedis pak dan is Ixx = 16.60 cm^4

Dus kladblaadjeberekening puntdoorbuiging op grond van freeskrachten, onder voorwaarde dat die gewicht te verplaatsen overwinnen is dan
per 0.001mm doorbuiging:

f( doorbuiging ) = P * L^3 / ( 48 * I * y )

==> P = 48 * 166000 mm^4 * 70000 (aluminium constante) * 0.001 / L^3

Als we voor L zo'n 1050mm gokken bij Jaywalk ==> 48 * 70 * 166k / 1050mm^3 = 0.48N
Dus voor 0.2mm doorbuiging heb 200 * 0.48 = 96N nodig.

Als je nu T-slots aan de bovenkant vastmaakt en een plaat aan de onderkant in combinatie met balk voor en balk achter - MDF en multiplex platen etc kunnen dan nog prima eronder door geschoven worden want er is dan zeker nog zo'n 40-50mm spleet.

Dan creeer je ineens een serie kokers waarvan er 1 heel erg groot is. Dat is een stuk minder gevoelig dan een U-vorm.
Herinner me postings van paar jaar terug over (een?) OSPF met daarin die 80x80 aan de achterkant getekend in CAD.

Die T-slots kosten overigens 1100 euro volgens mijn kladje bij Damen voor Jaywalk. Kan me voorstellen dat velen die willen uitsparen en een dikke multiplex plaat er min of meer los opleggen.

Volgens mijn kladje is handiger die wel te kopen en ook plaat aan onderkant alsmede 2 extrusies 80x80mm en dan de gantry op een vlakke tafel neerleggen en niet op 4 pootjes zetten.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hrscharft »

Die T-slots kosten overigens 1100 euro volgens mijn kladje bij Damen voor Jaywalk. Kan me voorstellen dat velen die willen uitsparen en een dikke multiplex plaat er min of meer los opleggen.

Volgens mijn kladje is handiger die wel te kopen en ook plaat aan onderkant alsmede 2 extrusies 80x80mm en dan de gantry op een vlakke tafel neerleggen en niet op 4 pootjes zetten.
Nooit geweten dat trollen een winterslaap hielden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Onder het motto meten=weten heb ik me wat verdiept in Autodesk Inventor en wat analyses gemaakt om voor mezelf een idee te krijgen van wat krachten doen met de profielen. Ik deel er een aantal, misschien heeft iemand anders er ook iets aan. In iedere berekening heb ik een kracht van 500N (~50kg) gebruikt. Een aantal van de resultaten mbt displacement:

Doorbuiging van 1 dwarsliggers van 1043mm lengte; bij een puntlast (80x80mm) in het midden van het profiel met de kopse kanten gefixeerd;
0,04042mm max:
Afbeelding

Doorbuiging van profielen, onderstel en een aluminiumplaat van 800x1425x20mm bij een puntlast (80x80mm) in het midden.
Alle profielen, brackets en onderstel zijn gefixeerd op de punten waar ze zijn gelast of geschroeft;
0,009204mm max:
Afbeelding

Doorbuiging van profielen, onderstel en een aluminiumplaat van 800x1425x20mm bij een puntlast (80x80mm) op ongeveer 25% uit de kanten.
Alle profielen, brackets en onderstel zijn gefixeerd op de punten waar ze zijn gelast of geschroeft;
0,00561mm max:
Afbeelding

Doorbuiging van 1 X-as profiel; bij een distributed load aan bovenzijde zijkant van het profiel en over de gehele lengte.
Alle dwarsprofielen zijn gefixeerd aan de x-as profielen en tevens zijn de 80x80 hoekbrackets gefixeerd aan de x-as profielen en aan de dwarsliggers;
0,004778mm max:
Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Denk dat je aardig warm zit. Ik had in Fusion met een 80x160 profiel over 760mm (maatecht tav het geleverde), zonder lineaire rails een doorbuiging van 0,002 bij een 500N
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

serum schreef: 18 mei 2019 11:49 Denk dat je aardig warm zit. Ik had in Fusion met een 80x160 profiel over 760mm (maatecht tav het geleverde), zonder lineaire rails een doorbuiging van 0,002 bij een 500N
Dat komt inderdaad aardig in de buurt. Leuk dat je ook analyses in Fusion kan doen dat wist ik niet. Ik lees her en der dat er meestal niet veel verschil is in de resultaten van de softwarepakketten onderling. Instellingen kunnen wel veel invloed hebben, maar dat zal in Fusion niet anders zijn. Het verschil met de berekening van @diepchess hierboven is wel enorm: 0,04mm doorbuiging van 1 dwarsligger bij een load van 500N versus 0,2mm doorbuiging bij een load van 96N. Dat komt neer op 5x minder doorbuiging bij een 5x grotere last.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

https://www.alupark.com/biegung-a831.htm

Op 525mm met 10kg, 0,37mm buiging. (maar dit gaat uit van een los zwevend uiteinden, en vermoedelijk over de 40mm kant).
Plaats reactie