Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Tonybryden »

Serum 👍👍
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

serum schreef: 20 apr 2019 17:37 want ik drink niet zo heel veel,
Voordeel is dan wel dat je met drie bier al ape-lazerus bent, daar heb ik er toch wat meer voor nodig..... Ik heb ook wel eens gedacht om een (zelf gebouwde) boksbeugel met punten mee te nemen en dan staat daar een alleraardigst klein dik mannetje dat online gewoon niet goed uit zijn woorden kan komen, of zich groter voordoet, om zijn fysieke tekortkomingen te verdoezelen... Zou zomaar een goede vriend kunnen zijn...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

serum schreef: 20 apr 2019 17:37 Wellicht als we elkaar in een andere setting hadden ontmoet was het anders gelopen, hadden we elkaar apelazerus naar buiten gedragen in een cafe nadat we ons te buiten waren gegaan aan een driedubbele bittergarnituur. (hoewel dat heel uitzonderlijk zou zijn, want ik drink niet zo heel veel, maar wie weet in een andere setting) Misschien zit mijn eigen ego me in de weg, maar je hebt mij een paar vragen gesteld in dit topic waarop ik uitgebreid heb geantwoord, waar ik dan misschien niet de (uberhaupt een) reactie op krijg, welke ik (ego misschien) wel verwacht. als er dan ook ineens met 'ontopic graag' modder gegooid moet worden begint bij mij een middelvingerdrang te ontstaan. (ook weer ego) Als ik nadien beschuldigingen als 'puberaal trollengedrag, 'whatever floats your boat dude' , en 'zwart voor de ogen' verweten krijg, ben je je emoties geen meester.

Verwacht niet dat je anderen (mij althans) om input kan vragen en die antwoorden vervolgens (ogenschijnlijk) volledig links te laten liggen. Misschien dat ieder ander denkt 'dan niet' maar ik denk 'waarom niet'

Dus zover het 'common courtesy and common sense' deel. Wat was je vraag ook alweer? ;-)
Het was niet mijn bedoeling om vervelend te doen met mijn opmerking over weer ontopic. Het was meer een vriendelijke suggestie n.a.v. de viervoudige uitleg over hoe een plaatje te posten op dit forum (daar deed ik zelf ook aan mee). Daar zijn op de meeste fora -ik weet niet precies hoe dat hier gaat- andere plekken voor. Ik ben niet anders gewend dan dat het op prijs wordt gesteld als iedereen meewerkt aan het overzichtelijk houden van een forum. Goed bedoeld dus van mijn kant, maar hier gaat het er iets anders aan toe en daar zal ik me aan aan moeten passen. Ook ben ik gewend dat het niet gebruikelijk is om iedereen steeds weer te bedanken e.d. voor bijdragen in een topic. Ik probeer wel op de meeste dingen in te gaan, maar dat lukt ook niet altijd. Soms heeft iets tijd nodig om te bezinken/rijpen, soms is er gewoon weinig tijd en soms ben je al weer met hele andere dingen bezig...

Het spijt me als ik jou en anderen daar mee heb gekwetst. Ik ben wel degelijk dankbaar voor iedere bijdrage en stel ieder advies/suggestie op prijs, ik zal daar beter op proberen te letten in het vervolg.
Ik vind het bewonderenswaardig dat je aangeeft dat je bepaalde zaken soms lastig vindt. Het is niet iedereen gegeven om even het ego aan de kant te schuiven en dit soort dingen te benoemen.
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 23 apr 2019 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Mooie reactie.

Was nog even bang dat het zou escaleren op die boksbeugel van Kees.

Denk dat ego wel de grootste valkuil van de mens is. Maar doorgaans.. Met een beetje humor slaan we ons er wel door.. :mrgreen:

Dank voor je reactie, stel het op prijs.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ja inderdaad. Nou mooi, zand erover.

Die boksbeugel kan ik niet helemaal plaatsen. Was dat een artikeltje 137d? ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Oh die boksbeugel... Dat was al heel lang geleden, toen er iemand eigenlijk alleen maar klote opmerking kon maken en zelfs persoonlijk mensen begon aan te vallen en "zwart" te maken..
Daar heb ik echt een bloedhekel aan.. Dat persoon is ook, een tijdje, van dat forum verwijderd, maar uiteindelijk bleek het zijn tekortkoming aan uitdrukkingsvaardigheid te zijn en heeft hij kennelijk een cursus diplomatie gevolgd..
De betreffende boksbeugel was zo fraai gemaakt en zag er ook extreem bruut en gevaarlijk uit, die heb ik dus cadeau gedaan aan een "wapenmuseum" voor in de verzameling... Ik heb 'm dus niet meer, alleen de freesbestanden...ergens..

137d zegt mij niets (artikel wetboek van strafrecht misschien?)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 23 apr 2019 21:38 Oh die boksbeugel... Dat was al heel lang geleden, toen er iemand eigenlijk alleen maar klote opmerking kon maken en zelfs persoonlijk mensen begon aan te vallen en "zwart" te maken..
Daar heb ik echt een bloedhekel aan.. Dat persoon is ook, een tijdje, van dat forum verwijderd, maar uiteindelijk bleek het zijn tekortkoming aan uitdrukkingsvaardigheid te zijn en heeft hij kennelijk een cursus diplomatie gevolgd..
De betreffende boksbeugel was zo fraai gemaakt en zag er ook extreem bruut en gevaarlijk uit, die heb ik dus cadeau gedaan aan een "wapenmuseum" voor in de verzameling... Ik heb 'm dus niet meer, alleen de freesbestanden...ergens..

137d zegt mij niets (artikel wetboek van strafrecht misschien?)

Kees
Inderdaad wetboek van strafrecht artikel 137d, aanzetten tot geweld e.d.

Ik ben benieuwd naar de dwarsbalken tussen de x-assen die schijnbaar ooit een onderdeel van het ontwerp waren. Waarom zijn die eruit gehaald?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Jaywalk schreef: 24 apr 2019 20:30 dwarsbalken tussen de x-assen ……. Waarom zijn die eruit gehaald?
Is mij niet duidelijk welke dwarsbalken je dan bedoeld.. de 40x80 dwarsbalken tussen de twee grote 160x80 draagprofielen (waar de X-assen overheen lopen) zitten nog steeds in het ontwerp..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 24 apr 2019 22:56
Jaywalk schreef: 24 apr 2019 20:30 dwarsbalken tussen de x-assen ……. Waarom zijn die eruit gehaald?
Is mij niet duidelijk welke dwarsbalken je dan bedoeld.. de 40x80 dwarsbalken tussen de twee grote 160x80 draagprofielen (waar de X-assen overheen lopen) zitten nog steeds in het ontwerp..

Kees
Even voor de duidelijkheid of we het over hetzelfde hebben, dwarsbalken als hieronder (hier even getekend met 80x80 profiel) en dan aan de voor- en achterzijde van de frees? Alle afbeeldingen in het clean topic hebben deze balken niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Die balk heeft misschien in het allereerste ontwerp gezeten, en blijft natuurlijk optioneel.. Als de balk er niet zit heb je natuurlijk de mogelijkheid om materiaal door te steken zodat je ook materiaal kan bewerken dat (veel) langer is dan de frees zelf. Qua stevigheid zal het niet heel veel toevoegen aan het, toch al stevige, onderstel.
Ergo: je bent natuurlijk vrij om er nog zo'n balkje tussen te zetten, al lijkt een 80x80 me wat overdreven, maar je verliest de mogelijkheid om materiaal door te schuiven, of je moet bijv een 40x80 balk nemen en die op de hoogste positie plaatsen zodat je plaatmateriaal er onder door kan schuiven, maar heel veel nut zal het niet hebben in deze constructie.. Ik zou 'm lekker weg laten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 26 apr 2019 10:14 Die balk heeft misschien in het allereerste ontwerp gezeten, en blijft natuurlijk optioneel.. Als de balk er niet zit heb je natuurlijk de mogelijkheid om materiaal door te steken zodat je ook materiaal kan bewerken dat (veel) langer is dan de frees zelf. Qua stevigheid zal het niet heel veel toevoegen aan het, toch al stevige, onderstel.
Ergo: je bent natuurlijk vrij om er nog zo'n balkje tussen te zetten, al lijkt een 80x80 me wat overdreven, maar je verliest de mogelijkheid om materiaal door te schuiven, of je moet bijv een 40x80 balk nemen en die op de hoogste positie plaatsen zodat je plaatmateriaal er onder door kan schuiven, maar heel veel nut zal het niet hebben in deze constructie.. Ik zou 'm lekker weg laten..
Kees
Dan rijst bij mij de vraag hoe je er achterkomt dat het weinig/geen verschil maakt. Dat is dan getest door iemand neem ik aan?

Dat doorsteken kan erg handig zijn, dat kan ik me voorstellen. Nu heb ik daar niks aan maar wel eventueel in de toekomst, mocht ik mij een andere werkruimte bekomen. Onder 80x80 kan ik overigens ook nog wel doorsteken met mijn 200*80 x-as profielen, alleen minder hoog.

Ik ga me binnenkort eens proberen te verdiepen in het softwarematig analyseren van CAD-modellen. Dan kan ik hopelijk wat beter begrijpen wat er allemaal gebeurt met de krachten die er in het spel zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Jaywalk schreef: 01 mei 2019 11:48 Dat is dan getest door iemand neem ik aan?
Je moet er ook rekening mee houden dat in de huidige versie van de OSPF in de hoeken, waar de dwarsbalken tegen de grote draagprofielen zitten, nog hoeksteunen komen.
Ik heb dat zelf getest en ondervonden dat de constructie in de huidige vorm al zo stijf is dat het niet nodig is.. Simulaties laten vaak waarden zien die in de praktijk niet haalbaar (je kan eenvoudig een druk uitoefenen van enige tientallen kN.. Je freesje ligt er dan al ruim naast..)
Hoewel ik in jouw tekening een profiel van 200x80 zie voor de draagprofielen (correct?) zal de machine stijf zat blijken om ook de zwaarste klussen goed aan te kunnen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door kris blancke »

om even terug te komen op he "doorbuig" fenomeen.
Mij OSF machine staat op een zelfgemaakte tafel , uiteraard niet honderd procent precies.
Onder de frees ligt een dikke rubber mat. Wel, in een hoek van de machine is er wel 2mm plaats tussen tafel en frees.
Na meer dan een jaar is dit nog steeds hetzelfde. Wil ik mee zeggen dat de machine wel behoorlijk stijf moet zijn, niet ? :)
Ik graveer met 0,3 , met prima resultaat.

Maar ik ben wel benieuwd hoe je evt stel poten bevestigd aan de profielen.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 01 mei 2019 15:26
Jaywalk schreef: 01 mei 2019 11:48 Dat is dan getest door iemand neem ik aan?
Je moet er ook rekening mee houden dat in de huidige versie van de OSPF in de hoeken, waar de dwarsbalken tegen de grote draagprofielen zitten, nog hoeksteunen komen.
Ik heb dat zelf getest en ondervonden dat de constructie in de huidige vorm al zo stijf is dat het niet nodig is.. Simulaties laten vaak waarden zien die in de praktijk niet haalbaar (je kan eenvoudig een druk uitoefenen van enige tientallen kN.. Je freesje ligt er dan al ruim naast..)
Hoewel ik in jouw tekening een profiel van 200x80 zie voor de draagprofielen (correct?) zal de machine stijf zat blijken om ook de zwaarste klussen goed aan te kunnen..

Kees
Goed om te horen dat je dat in de praktijk hebt ondervonden. Ik snap dat de meeste freesjes het niet overleven bij enkele tientallen kN. Echter, 500N (zo'n 50kg) puntbelasting bijvoorbeeld, als je flink aan het verspanen bent in aluminium lijkt me niet een heel overdreven getal toch? Als die kracht op het midden van een 80x40 balk drukt dan buigt hij 0,18mm door (volgens een berekening in Inventor die iemand voor me maakte). Nou drukt zo'n kracht zelden precies loodrecht in het midden en wordt een kracht meestal verdeeld over meerdere dwarsliggers vanwege een t-slotplaat of anderszins. Maar stel je verdeelt het over meerdere liggers, dan kan je in theorie alsnog een doorbuiging krijgen in de orde van grote "more then you wished for".

Ik vraag me tegelijkertijd af wat er gebeurt met de kracht van de dwarsligger die ontstaat als hij wordt ingedrukt. Een dwarsligger wil terugveren in tegengestelde richting van de kracht die hem naar beneden drukt. Als je freesje op z'n onderste dode punt komt, dat punt komt altijd, is de uitgeoefende kracht naar beneden 0. Maar de kracht van het ingedrukte profiel is nog wel naar boven gericht omdat hij terug wil veren nadat hij is ingedrukt. Dat zou dan volgens mijn logica in theorie moeten resulteren in wat extra materiaal dat wordt verspaand en daarmee dus die afwijking deels oplost.

kris blancke schreef: 02 mei 2019 23:15 om even terug te komen op he "doorbuig" fenomeen.
Mij OSF machine staat op een zelfgemaakte tafel , uiteraard niet honderd procent precies.
Onder de frees ligt een dikke rubber mat. Wel, in een hoek van de machine is er wel 2mm plaats tussen tafel en frees.
Na meer dan een jaar is dit nog steeds hetzelfde. Wil ik mee zeggen dat de machine wel behoorlijk stijf moet zijn, niet ? :)
Ik graveer met 0,3 , met prima resultaat.

Maar ik ben wel benieuwd hoe je evt stel poten bevestigd aan de profielen.
Je bedoelt dat als je machine niet stijf zou zijn hij na verloop van tijd zou gaan doorbuigen? Ik weet het niet zeker, maar is dat niet vormvastheid waar we het dan over hebbben? Er zijn namelijk ook materialen die absoluut niet stijf zijn, maar wel steeds in hun oorspronkelijke staat terugkomen.

Super dat je met zo'n klein freesje kan graveren. Dat hoop ik ook nog eens te doen. Maar zegt dit iets over de stijfheid van de machine vraag ik me dan af. Er komen ook hele kleine krachten op zo'n heel klein freesje. Desalniettemin indrukwekkend, dat vooropgesteld.

Hieronder kan je zien hoe ik de hoogteverstelling heb proberen op te lossen. Met stelvoetjes op iedere hoek om de X-as stellen en stalen beugels om de X-assen verbinden aan het onderstel zodat de machine er niet af schuift. Het idee is om ook stelplaatjes te gebruiken tussen de machine en het onderstel in een poging de doorbuiging te verminderen.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie