Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Hurricane
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:39
Locatie: Sittard

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Hurricane »

OffTopic: Wat was je aan het frezen ? Modelbouw... Duikboot of vleugel van een vliegtuig of iets ?

OnTopic: De gaatjes die nu in m'n plaat zitten zijn 1mm en de tafel was origineel als plotter... Als ik de gaatjes naar 2mm opboor en het 'vacuumvlies' nou vervang aan de onderzijde ? Zou de tafel dan MDF beter houden ? Sowieso ga ik de plaat 15mm laten zakken. Er zitten stelpootjes aan de onderzijde waarmee het blad gesteld kan worden om helemaal vlak te krijgen. Zo krijg ik een totaal van 36mm ruimte. Dikste plaat waar ik mee zal werken is 18mm.

Is er een manier om vacuüm 'en' klemmen te combineren op het blad wat er nu op zit ? Of dan helemaal vervangen voor hout ?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DirkSchipper »

Een zeer snelle zgn. Horten type vliegende vleugel. Bovenaanzicht is gebaseerd op het type dat de Duisters net niet op tijd klaar hadden aan het eind van de 2e wereldoorlog : de Horten IX (ook wel Ho-229). Twee testvluchten uitgevoerd. Als dat ze een half jaar eerder was gelukt had de oorlog heel anders kunnen aflopen.
Een Horten-vleugel is het enige type vliegende vleugel dat zonder continue computerondersteuning onder alle omstandigheden richtingsstabiel kan vliegen.
Het aerodynamische ontwerp was van mij zelf, maar het zwaartepunt klopte niet (te ver naar voren). De roeren konden niet voldoende up sturen om hem boven te houden. Testvlucht was in de Vogezen. De keuze was uit het zicht met ergens onder een weg, of terug tegen de berg sturen. Dat laatste is het geworden. :|
Er komt een nieuwe ...

Een paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

De lift verdeling van een Hortense vleugel heeft een sinus^3 macht vorm in grafiek. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

En nu weer on-topic!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DaBit »

DirkSchipper schreef: 01 feb 2019 23:14Testvlucht was in de Vogezen. De keuze was uit het zicht met ergens onder een weg, of terug tegen de berg sturen. Dat laatste is het geworden. :|
Aaaauw, dat doet pijn! Was een weiland geen handigere plek geweest voor een testvlucht? Ik neem aan dat er ook een motor op zat?
Mooi ding, dat zeker!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DirkSchipper »

DaBit schreef: 02 feb 2019 08:54
DirkSchipper schreef: 01 feb 2019 23:14Testvlucht was in de Vogezen. De keuze was uit het zicht met ergens onder een weg, of terug tegen de berg sturen. Dat laatste is het geworden. :|
Aaaauw, dat doet pijn! Was een weiland geen handigere plek geweest voor een testvlucht? Ik neem aan dat er ook een motor op zat?
Mooi ding, dat zeker!
Nee, geen motor. Voor mij alleen zwevers. Dit was voor aan de helling vliegen bedoeld. De wind ± haaks op de helling, dan is er voor de helling (berg/duin/dijk/...) een gebied waar de wind een factor omhoog heeft. Daarin kun je blijven vliegen zolang die factor omhoog en groot of groter is dan de eigen daalsnelheid van de zwever.

Dit was een ander Horten experiment:
Plaats reactie