Elvis3's portaalfrees in aanbouw
Moderators: audiomanics, Moderators
Re:Elvis3's portaalfrees in aanbouw
De plaat is 25mm dik.
Heb als het goed is al een adres.
Had het met Grafjan er ook al over gehad, maar daar nog niets mee afgesproken.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. gr Kees
Heb als het goed is al een adres.
Had het met Grafjan er ook al over gehad, maar daar nog niets mee afgesproken.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Re: Kogelomloopspindels 32mm spoed 10
Misschien als je het via jou broer speelt , is er wat meer mogelijk.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw
Dan zou ik het zelf wel vragen aan Ad als het nodig is.
Maar Henri, heeft toegezegd op de beurs dat hij het zou doen voor mij, die ken jij toch ook ?.
Hopen dat hij het niet vergeten is
gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb een "brug" op de weegschaal gehad 115 kg, zonder geleiding spindel en z as, dat is dus teveel van het goede (voor mij in ieder geval )DaBit schreef: ↑03 jan 2019 09:52 Wat noem je heel zwaar? Mijn brug + Z-as zit ook op 120kg ofzo. Het heeft kwa frezen alleen maar voordelen, wat extra gewicht en stijfheid.
Enige nadeel is dat de basis kwa gewicht wel wat moet kloppen met de bewegende brug. Als ik eens hard aan mijn duim zuig dan is 5:1 een beetje een ondergrens wil je machine bij accelereren niet aan de wandel gaan. Dus voor 100kg brug wil je 500kg of meer aan 'onderstel'. Met wat betonbandjes is dat zo voor elkaar.
Ga je lichter, dan beperk je je maximale acceleratie. Of dat wel of geen probleem is hangt van je gebruik af.
Als iemand ze daar wel voor wil gaan gebruiken laat maar weten, ze komen allebei te koop.
Gr Kees
Ik zou er toch nog maar eens goed over nadenken, je gaat waarschijnlijk een perfect geslepen stuk massief ijzer vervangen door een (in verhouding) slap stukje aluminium profiel. Natuurlijk zal dat ook goed werken, maar de stabiliteit die je met dat massieve brok ijzer krijgt ga je never nooit benaderen.
En het is een beetje zonde van die zware KO spindel en rails om ze zo ver onder hun specificaties te gaan gebruiken, kan natuurlijk altijd maar ik vind het wel zonde.
En ja, natuurlijk moet je dan je onderstel aanpassen op dat gewicht, maar daar wordt de machine alleen maar beter en stabieler van.
Ook die 3 kW spindelmotor zal veel beter tot zijn recht komen op zo'n beest van een brug dan op een stuk aluminium profiel ala OSPF.
Ik wil beslist geen afbreuk doen aan het ontwerp van de OSPF, maar met die spindels en die rails en zo'n spindelmotor vind ik dat je een stap verder moet gaan.
En het is een beetje zonde van die zware KO spindel en rails om ze zo ver onder hun specificaties te gaan gebruiken, kan natuurlijk altijd maar ik vind het wel zonde.
En ja, natuurlijk moet je dan je onderstel aanpassen op dat gewicht, maar daar wordt de machine alleen maar beter en stabieler van.
Ook die 3 kW spindelmotor zal veel beter tot zijn recht komen op zo'n beest van een brug dan op een stuk aluminium profiel ala OSPF.
Ik wil beslist geen afbreuk doen aan het ontwerp van de OSPF, maar met die spindels en die rails en zo'n spindelmotor vind ik dat je een stap verder moet gaan.
Re:Elvis3's portaalfrees in aanbouw
Ik begrijp wat je bedoeld Ben, maar heb nu net het onderstel helemaal klaar.
En als ik dit onderstel op de "brug" aan moet passen moeten er wel heel veel kilo's bij, of moet dan zelfs helemaal vervangen worden.
gr Kees
En als ik dit onderstel op de "brug" aan moet passen moeten er wel heel veel kilo's bij, of moet dan zelfs helemaal vervangen worden.
gr Kees
Kwestie van beton ingieten? Hoe ziet je onderstel eruit?
Als het alleen maar zwaar hoeft te zijn, zonder stijfheid, dan zou ik eerder gewoon zand kiezen, dat kan er ook weer uit, voor het geval dat.
Of betonbandjes, tegels, gratiz van marktplaats.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Ik kan er niet achter komen wat de minimale load is van deze wagens ( HGH 30 HAH OMO40-55) , zou iemand mij daarbij kunnen helpen?.
Nog een vraag, ik ga de geleidingen + wagens gebruiken voor de Y as( voor mij de langste as ongeveer 1600mm) .
Zijn deze geleidingen + wagens ook geschikt voor de X as?. Of is dat afhankelijk van de minimale load ?. ( die ik niet kan vinden)
gr Kees
Ik heb nog even gezocht, maar bij HiWin is er erg weinig over te vinden.
Dit document heeft het er een beetje over, maar of dat nu echt zo bedoeld is heb ik geen idee van, ik heb het wel ooit bij een ander merk gezien, vandaar mijn opmerking een tijdje geleden. O.a. op blz. 14 zie je dat er iets wordt geroepen over minimal load.
https://www.hiwin.nl/en/Products/Linear ... G/HGH/4275
Dit document is wel verhelderend als je iets zoekt over montage en uitlijnen.
En natuurlijk kun je deze rails ook voor de andere assen gebruiken, waarom niet?
Dit document heeft het er een beetje over, maar of dat nu echt zo bedoeld is heb ik geen idee van, ik heb het wel ooit bij een ander merk gezien, vandaar mijn opmerking een tijdje geleden. O.a. op blz. 14 zie je dat er iets wordt geroepen over minimal load.
En natuurlijk kun je deze rails ook voor de andere assen gebruiken, waarom niet?
Zoiets had ik ook gevonden, maar weet niet wat ze bedoelenbenkr schreef: ↑22 jan 2019 14:13 Ik heb nog even gezocht, maar bij HiWin is er erg weinig over te vinden.
Wat betreft de minimun load, ik dacht misschien dat ze dan te zwaar zouden zijn.
Heeft iemand anders misschien een idee?.
Laatst gewijzigd door elvis3 op 12 dec 2019 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
In dit document op p11 wordt met minimal load de minimale belasting op de wagen bedoeld.
Dit lijkt een praktijkwaarde en in tegenstelling tot de max load geen design waarde ?
https://www.lineairegeleiding.nl/upload ... 202017.pdf
Dit lijkt een praktijkwaarde en in tegenstelling tot de max load geen design waarde ?
https://www.lineairegeleiding.nl/upload ... 202017.pdf
Als ik het goed begrijp gaat het bij minimum load om de minimale belasting waarbij de kogeltjes nog gaan rollen en niet schuiven. In dat laatste geval zouden ze door het vet filmpje heen kunnen schrapen en waardoor uiteindelijk kogeltjes en/of rail beschadigen. Ook ik kon geen zinvolle getallen vinden, maar simpel geredeneerd…… die wagentjes van jou zijn wat groter en er zitten misschien twee keer zoveel kogeltjes in als bij een 20mm wagentje, dus de druk op het kogeltje de helft. Nou zullen al die open source machines ook niet net op de grens draaien. Verder zijn alle onderdelen die jij al hebt verzameld een factor veel zwaarder dan die van de open source machine, dus die brug zal ook geen 30kg worden. Het lijkt me dus sterk dat die minimale belasting een problem gaat worden.
Heb pb gestuurd , maar volgens mij gaat er iets mis.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.