Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Motoren zijn binnen, kan nu weer verder. Alleen moet ik Benkr lief aankijken om te vragen dat hij de motoren kan controleren of ze wel goed zijn.

20490
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door WillyH »

Tandemassen met twee servo's, hoe moet je die nu ook alweer autotunen?
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

elvis3 schreef: 17 apr 2020 12:38 Motoren zijn binnen, kan nu weer verder. Alleen moet ik Benkr lief aankijken om te vragen dat hij de motoren kan controleren of ze wel goed zijn.
Natuurlijk zijn die motoren goed, niet aan twijfelen.
De mijne liggen nog steeds ongebruikt op mijn werktafel, eerst Portje zijn machine afmaken.

En dat autotunen met 2 motoren heb ik in mijn topic over die motoren ook al aangekaart, en diverse antwoorden gekregen, lees maar na.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=17406
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Ik twijfel ook niet dat ze niet goed zijn Ben, maar mij ging het erom om ze een keer te laten draaien. Want als ik ze straks ga gebruiken, en er blijkt iets niet goed te zijn wat betreft het elektrisch gedeelte, en ik heb aangegeven op de website van JMC dat alles oké is, dan kan ik ze niet meer terug sturen. Of in ieder geval aangeven dat er iets niet goed is. Maar ik zie wel.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 17 apr 2020 22:48
En dat autotunen met 2 motoren heb ik in mijn topic over die motoren ook al aangekaart, en diverse antwoorden gekregen, lees maar na.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=17406
Bedankt Ben, kon het direct niet terugvinden via de zoekfunctie. Autotuning is daar ook niet hetzelfde als auto-tuning of autotunen :oops:
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Een update mensen, willen jullie deze video bekijken en een advies geven waar dit aan zou kunnen liggen.
Als de machine naar Ben komt dan wil ik dit graag eruit hebben.

Ik heb twee servo's op de Y as (ihsv60-30-40-48)
De master Y servo reageert direckt als je hem probeert te draaien met de hand en veert terug , de slave Y as die kun je een kleine kwart slag naar links en naar rechts geven voordat hij een klein beetje terug veert.

Of het moet zijn dat jullie denken dat het aan de servo"s instellingen ligt, dan heb ik iets meer hulp nodig en wacht ik totdat de oplossing komt van iemand die naar de cnc dag komt bij Benkr.
Na het aanlopen van de eindschakelaars werkt alles normaal, en kan ik alle assen gewoon bewegen , ook in Ijlgang.
Maar bij het opnieuw opstarten gebeurt weer hetzelfde.
Het verschil van de X as is dan 0,4 mm op een lengte van 400 mm t.o.v. de Y as dus dat hij niet haaks staat.

https://youtube.com/shorts/4l3XnUXmuXA
Laatst gewijzigd door elvis3 op 19 sep 2023 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Ik ben geen Eding kenner of gebruiker, maar wat is je probleem, ik zie assen bewegen, maar......?
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Eerst Z dan X maar daarna trekt hij eerst de linker Y as op gang en met een snuk de andere Y as.
Daarna werken ze samen om ook Y te laten refereren.
Als de motoren uit staan kan ik de Y assen door aan twee riemen tegelijk te draaien met de hand bewegen zodat heel de b=rug naar voren en naar achteren beweegt.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Als ik hier terugkijk dan zie ik bij de eerste foto die ik tegenkom, eigenlijk dus de laatste foto, dat jij van die koppelingen gebruikt die zich naar mijn idee gedragen als veren, die zou ik meteen vervangen door een beter type.

Ik zou dan kiezen voor dit type (hoeft niet van deze leverancier, gaat om het model:

https://nl.aliexpress.com/item/33008007 ... UG89rig1Ij

en liever nog deze:

https://nl.aliexpress.com/item/40007496 ... PPmdM0w3o7
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

elvis3 schreef: 19 sep 2023 19:22 Eerst Z dan X maar daarna trekt hij eerst de linker Y as op gang en met een snuk de andere Y as.
Daarna werken ze samen om ook Y te laten refereren.
Als de motoren uit staan kan ik de Y assen door aan twee riemen tegelijk te draaien met de hand bewegen zodat heel de b=rug naar voren en naar achteren beweegt.
Lijkt er op dat het tandem homen niet goed gaat, zoals al geroepen heb ik totaal geen kijk op Eding instellingen dus je hoeft van mij geen antwoord te verwachten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 19 sep 2023 19:33 Lijkt er op dat het tandem homen niet goed gaat, zoals al geroepen heb ik totaal geen kijk op Eding instellingen dus je hoeft van mij geen antwoord te verwachten.
Dus je geeft effe antwoord op het feit dat je geen antwoord geeft… duidelijk 😏
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

Post het homing deel van je macro eens? Denk dat daar ergens iets niet koosjer is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Kjelt »

elvis3 schreef: 19 sep 2023 19:04 Ik heb twee servo's op de Y as (ihsv60-30-40-48)
De master Y servo reageert direckt als je hem probeert te draaien met de hand en veert terug , de slave Y as die kun je een kleine kwart slag naar links en naar rechts geven voordat hij een klein beetje terug veert.
Dit vind ik vreemd. Ik ken de JMC servos zelf niet zo goed maar ik zou verwachten dat in dit geval dat ze losgekoppeld zijn ze hetzelfde gedrag moeten vertonen.
Dus of een software setting verschil OF een defecte servo.
serum schreef: 19 sep 2023 20:05 Post het homing deel van je macro eens? Denk dat daar ergens iets niet koosjer is.
Homen gaat goed.
Wat je hier ziet is dat na de Zas de Xas gehomed wordt en dan wordt de Y as geaktiveerd om te gaan homen en meteen op dat moment treedt dit aan één kant op.
Daarna homed de Y as gewoon netjes en gaat alles goed.

Het treedt dus sporadisch op maar vooral na het voor het eerst aktiveren van de servos bij de eerste step commandos.
Serum als je de servos los gekoppeld maar wel van stroom voorzien de as draait dan hoort hij dat toch direct te corrigeren? Bij de ene servo kan Elvis hem een kwart slag draaien voor hij terugveert.

Mijn hypothese: bij de servo die dit gedrag vertoond staat de toegestane positiefout op +/- 90 graden wat te ruim is. Power er op en pas bij flink wat stappen dat de positiefout >90 graden bedraagt gaat hij corrigeren.
Maar nogmaals ik heb zelf geen ervaring met deze servos vandaar dat iemand zoals jij met meer ervaring hier meer over kan zeggen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Het gebeurt dus iedere keer als ik de machine aanzet en ga homen.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie