Uitlijnen hoe te beginnen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 02 dec 2018 23:01
hugo stoutjesdijk schreef: 02 dec 2018 22:49 Beetje kort door de bocht uitgelegd, live tonen is wel makkelijker.
Je freest in je deurtje ?
Video! ;-)
Ja, en ik boor in de tafel. :lol:
Ja sorry, ik zou een blokhaak pakken en misschien zelfs een meetklokje, als je die niet hebt, vroeg of laat koop je toch zo'n ding.
Vervolgens 2 gaten boren in het bed, dat zijn de referentie punten van kees z'n voorbeeld.
Daar de blokhaak tegen leggen, en de andere zijde klokken. En als je zeker wilt weten dat je niet de fout van de blokhaak meeneemt, kun je de blokhaak nog een keer omklappen.

Het is veel moeilijker om de 1e rails recht te krijgen, maar daar maken de meeste zich niet heel druk om. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door bbg »

DaBit schreef: 01 dec 2018 23:51 Ik heb telkens 1 rail recht en haaks tov de andere assen gesteld. Dat is voornamelijk langdurig naar een meetklok kijken en de beschikking hebben over iets dat goed haaks is.
Vervolgens een stijve verbinding tussen een karretje op de ene goed gestelde rail en een karretje op de andere nog los liggende rail, wagens een stukje opschuiven tot het boutkopje net bereikbaar is, boutje aandraaien, stukje opschuiven, aandraaien, etc. Magoed, ik heb rails met een lichte voorspanning, dan is dat makkelijker.

Verder moeten beide rails ook in 1 vlak liggen, dat is lastiger zonder vlakplaat of andersoortig speciaalgereedschap.
Het uitlijnen van beide x-rails (waar de brug overheen beweegt) in 1 vlak lijkt mij ook het meest lastig. Beetje onvlakke ondergrond en het zal al verlopen verwacht ik. Hoe hebben jullie dit gedaan voor jullie machines?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Ballegooijen »

Het uitlijnen van beide x-rails (waar de brug overheen beweegt)
Dat is dan toch de Y as ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 06 dec 2018 08:53
Het uitlijnen van beide x-rails (waar de brug overheen beweegt)
Dat is dan toch de Y as ?
Nee de X of Y as heeft niets met de constructie van de machine te maken.
Het heeft te maken vanaf welk punt je de machine bedient en de operator staat OF hoe je het zelf hebt gedefinieerd maar dat is dan je eigen onofficiele definitie.
Als je op de plaats staat waar je de machine bedient en van daaruit naar de machine kijkt is links naar rechts de X -as waarbij van het werkstuk af bewegen + is en er naar toe -
De as die van je af beweegt is dan de Y-as en van het werkstuk af is de + en er naar toe is de - .
De reden dat dit zo is komt omdat de GUI van de software het zo weergeeft. Het zou vrij onhandig zijn als je zelf gedraaid staat tov de GUI en de machine andere bewegingen maakt dan het scherm weergeeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 06 dec 2018 08:58 en van het werkstuk af is de + en er naar toe is de - .
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar op dat moment de frees staat tov het werkstuk. ;-)

Die benoeming van X en Y blijft toch altijd iets magisch, vooral bij portaal machines.
En als je vervolgens denkt duidelijk te zijn door te zeggen "m'n portaal is de Y-as" wordt het nog lastiger, want bedoel je dan de beweging van de portaal zelf, of het ding (Z-as) wat over de portaal beweegt.

Ieder moet het maar voor zich weten, zolang het assenkruis maar 'rechtsdraaiend' is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door bbg »

Maar even afgezien of deze as x, y of z wordt genoemd, hoe lijnen mensen de rails waar de brug overheen loopt in 1 vlak uit?

De rails op de brug en de rails voor de op-en-neer gaande beweging zitten allemaal op 1 onderdeel vast. Dat lijkt veel makkelijker. Tussen de rails waar de brug overheen loopt zitten de nodige verbindingen (die naar ik verwacht niet al te stijf zullen zijn).

Tips hoe dit op een praktische manier thuis te doen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bbg schreef: 06 dec 2018 11:43 Maar even afgezien of deze as x, y of z wordt genoemd, hoe lijnen mensen de rails waar de brug overheen loopt in 1 vlak uit?

De rails op de brug en de rails voor de op-en-neer gaande beweging zitten allemaal op 1 onderdeel vast. Dat lijkt veel makkelijker. Tussen de rails waar de brug overheen loopt zitten de nodige verbindingen (die naar ik verwacht niet al te stijf zullen zijn).

Tips hoe dit op een praktische manier thuis te doen?
Dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van je spullen die je thuis hebt.
Eén van de methode's zou kunnen zijn :
Een evenwijdige lijst en een machine waterpas. Voorwaarde is wel dat je het frame echt stabiel neer kunt zetten (maar anders hoef je er ook niet aan te beginnen)
Een machinewaterpas is normaliter 0.02 mm op een meter, dat blijft bewegen. :lol:
De eerste geleider kun je direct waterpas zetten.
Vervolgens kun je de lijst tussen de 2 geleiders leggen en de 2 overliggende posities waterpas stellen.
Dan de lijst diagonaal, en weer waterpas stellen.
Natuurlijk steeds alleen het nieuwe punt verstellen.
Probleem bij deze methode: je moet een machine waterpas hebben en een lijst die lang genoeg is (en recht)

Waarschijnlijk zul je constateren dat wanneer je je machine verplaatst, er niets meer van klopt. (afhankelijk van de stijfheid van je frame)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Ik ben er ook nog niet helemaal uit , maar me x as (brug) staat nu redelijk goed en alles loopt soepel.
Nu ga ik beginnen aan de bewegende tafel en ga daarna alles uitlijnen.
De bewegende tafel wordt ook nog een puzzel .
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door hrscharft »

Even aanhaken op het bovengenoemde aangezien ik zelf ook met het frame aan het bouwen ben.
Het frame lijkt een beetje op dat van de OSCNC en die van RoboCNC. nu moet er een onderstel onder komen en zit in in dubio.

Maak ik het frame stijf vast op het onderstel OF zet ik het onderstel neer en zet ik de machine op een paar stelvoeten op het onderstel....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie