Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 07 nov 2018 22:18.. tot je het model ging draaien..
Moraal van het verhaal?
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

andrefc101 schreef: 08 nov 2018 07:45
audiomanics schreef: 07 nov 2018 22:18.. tot je het model ging draaien..
Moraal van het verhaal?
Misschien beter lezen😂
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DaBit »

Tsja, ik ben Audiomaniacs tegenpool vrees ik. Ik heb geen achtergrond in werktuigbouw/machinebouw en ik kreeg dat tekengedoe voor m'n kiezen toen ik zo nodig CNC wilde gaan frezen. En ik kan he-le-maal niks met dat 2D tekenen. Ik zie echt niet waar dingen dan net-niet op elkaar aansluiten of waar er ergens wel een gat voor een boutje zit maar onderdeel Z blokkeert het plaatsen van dat boutje.

Voor mij is dat 3D-tekenen echt een zege.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 08 nov 2018 09:53 Tsja, ik ben Audiomaniacs tegenpool vrees ik. Ik heb geen achtergrond in werktuigbouw/machinebouw en ik kreeg dat tekengedoe voor m'n kiezen toen ik zo nodig CNC wilde gaan frezen. En ik kan he-le-maal niks met dat 2D tekenen. Ik zie echt niet waar dingen dan net-niet op elkaar aansluiten of waar er ergens wel een gat voor een boutje zit maar onderdeel Z blokkeert het plaatsen van dat boutje.

Voor mij is dat 3D-tekenen echt een zege.
Ik denk dat je jezelf onderschat. :lol:
Maar uiteindelijk heeft 3D tekenen wel een heel groot voordeel, en inderdaad misschien zelfs makkelijker omdat er direct met vormen gewerkt wordt, waar je bij wijze van spreken de gaten in boort en hapjes uit freest.
Maar voor simpele zaken (draaideeltje is gewoon een 'half' 2D contourtje, hoef je vaak geen computer aan te zetten, dat doe je op een klad papiertje. En als je daar een mooi plaatje van wilt hebben, teken je dat contourtje in een 3D pakket, en doet een 'revolve' of hoe de verschillende pakketten het noemen, en je hebt je plaatje.
En ja, ergens zit een soort van optimum, en loop je de kans dat je achteraf zegt, had toch eerder moeten overstappen naar 3D.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

2D 3D het is voor een beginner even moeilijk.
Ik probeer iedere dag een uurtje te tekenen , en ziet er na uit dat er nog heeeel veeeel uurtjes nodig zijn😊
Maar als ik dan een tekening gemaakt heb en gefreesd voel ik me zo trots als een pauw!.
En de laatste tijd komt die pauw vaker voorbij.
Leren maakt de hobby juist mooi en je probeert steeds beter te worden ( schat nog vele uren) in het tekenen.
Maar toch kreeg ik een goed advies van iemand,met als je dan toch nog moet leren neem dan gelijk 3D leert net zo makkelijk/moeilijk dan 2D .
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Je had gelijk Dabit, als je toch moet beginnen van 0 af aan is het net zo makkelijk om 3D te leren tekenen, of bedoel ik nou net zo moeilijk😁
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

DaBit schreef: 08 nov 2018 09:53 Tsja, ik ben Audiomaniacs tegenpool vrees ik. Ik heb geen achtergrond in werktuigbouw/machinebouw en ik kreeg dat tekengedoe voor m'n kiezen toen ik zo nodig CNC wilde gaan frezen. En ik kan he-le-maal niks met dat 2D tekenen. Ik zie echt niet waar dingen dan net-niet op elkaar aansluiten of waar er ergens wel een gat voor een boutje zit maar onderdeel Z blokkeert het plaatsen van dat boutje.

Voor mij is dat 3D-tekenen echt een zege.
Voor mij geldt hetzelfde. Geen werktuigbouwkundige opleiding of achtergrond, maar een hobby (modelvliegtuigen) waar nauwkeurige maatvoering belangrijk is én moeilijk te verifiëren (hoe bepaal ik of een profiel exact de goede vorm heeft). Dus: Help, ik wil een frees!! En heb je eenmaal zo'n apparaat, dan moet je wel aan de CAD ... liever al tijdens de bouw.
Na een korte start met Rhino (ja ook al wat 3D) naar Solidworks overgestapt. 2 jaar duurt die leer-curve nu alweer, maar met hulp van hier en andere plekken kan ik me nu meer dan goed redden ... Een zaligheid!

@Dabit: zien of iets een boutje blokkeert is 1, maar nog handiger (in Solidworks) is om in een assembly in één van de onderdelen te editen om bv. een boorgaatje te plaatsen gekoppeld aan de eigenschappen (tap-gat) van het andere. Dan zit het dus altijd precies goed.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Solidworks overgestapt. 2 jaar duurt die leer-curve nu alweer,

Dan heb ik nog een lange weg te gaan👍
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2018 10:04 Ik denk dat je jezelf onderschat. :lol:
Ik overdrijf ook een heel klein beetje. Stiekum teken ik nog steeds 9 van de 10 dingen die ik frees of draai niet in CAD. Hooguit in Notepad++ of gedit ;-)
Verder is 3D tekenen van machineonderdelen vooral veel 2D-schetsen.

En kwa 3D tekenen moeilijk, dat is hooguit zo als je je halve leven met 2D tekeningen gewerkt hebt. Chinees is ook een moeilijke taal om te leren, maar Chinezen schijnen dat probleem toch niet te hebben. Die vinden Nederlands nou juist net een lastige taal.

Voordeel van 3D tekenen is dat het beter bij mijn wereld past, zeker als je met meer dan 1 onderdeel gaat werken. In die wereld stapel ik ook onderdelen in 3 dimensies op elkaar, en datzelfde doen tijdens tekenen (wat vaak ook een soort van mindmapping is) vind ik veel natuurlijker. Gaten in onderdeel A uit laten komen op de bout in onderdeel B is een bonus.
Nadeel van 3D tekenen is dat praktische zaken zoals toleranties enzo maar relatief lastig mee te nemen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door audiomanics »

En veel dingen in 3D blijken toch gewoon 2D getekend en dan op de bepaalde plaatsen met een maat X geëxtrude te worden.
Dan heb je een keurig 3D modelletje maar je toolpaths zijn alleen maar geïnteresseerd in de vectoren, die dan weer eigenlijk gewoon uit je 2D tekening komen.
Een plaat met gaten en pockets ga je niet over het hele bereik relieffrezen, lijkt me..
Het is een kwestie van mee leren werken. Je schetsje op papier moet je toch eerst in 2D in de computer zetten om er een 3D model van te maken.. Alleen de echte cracks kunnen rechtstreeks in 3D de punten goed aan elkaar zetten door veel te draaien en "snap"-punten te gebruiken…
Beeldhouwers ofzo..

Mooie vergelijking, Bart, dat van die Chinezen... :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

bedankt voor alle reacties, hier heb ik echt wat aan.
Ik denk toch dat ik op mijn leeftijd met Kees meega, gewoon 2D. Hoef ik niet zoveel te leren heb ik het idee.
En wat ik wil gaan frezen zijn niet zulke moeilijke dingen, ik denk meestal 2D met overal dezelfde dikte (Z-as)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

Tonybryden schreef: 08 nov 2018 10:53 Solidworks overgestapt. 2 jaar duurt die leer-curve nu alweer,

Dan heb ik nog een lange weg te gaan👍
Dat ligt sterk aan wat je tekent.
Vooral erg lastig zijn organische vormen zoals optreden bij meervoudig geknikte vleugels en mooi vloeiend gevormde rompen van (zweef)modelvliegtuigen.
De pylon op (bestaande) vleugel tekenen was lastig (zie afbeeldingen).
Maar 'normalere' vormen, gebaseerd op rechthoeken, cirkels, lijmen, etc. doe je al na een paar dagen.
Er bestaat ook HEEL erg veel uitleg en hulp op youtube, en andere web-sites.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Heb zowel Draftsight als Fusion 360 gedownloaded en ga beiden uitproberen, dan kom ik er snel achter welk programma ik het snelst oppak. En ook zal ik dan hoop ik ontdekken welk programma intuïtief het fijnste is. Want dat vind ik wel belangrijk, tegenwoordig maken ze hiermee de software goed toegankelijk.....Ik zal mijn ervaringen met jullie delen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

De keuze tussen 3D (Fusion 360) of 2D (Draftsight)was ik snel uit.
Met Draftsight had ik flinke opstart problemen, als je helemaal van nul af begint dan heb je behoefte aan Tutorials, die heb ik in Draftsight niet gevonden maar daarentegen in Fusion 360 wel. Zeer goed etutorials die je meteen op weg helpen!!
Dus de keuze is Fusion 360 geworden. Je kunt daar ook met 2D beginnen en het leuke is met één muisknop heb je een 3D op je scherm staan.Fusion heeft heel veel mogelijkheden, dus ben wel ff bezig de basics te leren. Ik wil eenvoudig beginnen en die sterkte berekeningen en mooie gekleurde stress plaatjes hoef ik ff niet. Gewoon op de computer een eenvoudige portaalfrees machientje ontwerpen en vervolgen.
Wat dat laatste betreft vertel ik wat meer over mijn bevindingen in de volgende post.

Maar allereerst heeft iemand nog hints, tips etc. om Fusion een beetje vlot te leren voor een pensionado?
Plaats reactie