Nieuwe Z-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

Ik zou dan wel de afdekking er bij kopen, want hoe dat op dat filmpje aangesloten was is behoorlijk triest.
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Steueru ... endstufen/

Wat ik me ook afvraag is waarom niet meteen de zwaarste servo van 180W nemen ipv 100W te nemen, verschil is maar een tientje?
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Steueru ... o-systeme/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ja, voor de toepassing zou ik ook de 180w nemen, 100w is hier ook niet aan de orde geweest. Noodzaak voor afscherming van de motoren is afhankelijk van de methode van inbouwen.

Dat geprinte bakje wordt ik persoonlijk niet blij van. Mooi gevormd stukje POM is al wat netter. Ik heb de mijne geseald met een zwarte thermoplast. Op de Y as zitten de connectoren etc. bv naar beneden gemonteerd.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

Zeg maar tegen je vrouw dat het van mij mag. Ik weet niet wat voor brug je gebruikt, de mijne een 16080 koker en is opgebouwd met 1605 ko's en 20mm lineaire geleiders. Volgens mij gebruikt de opensource een 12040 koker? Volgens mij ontkom je er niet aan om een 'portaalfrees' te maken, gebaseerd op aluminium extrusie, geschikt voor 230vac die niet op de opensource lijkt? Als er overeenkomsten inzitten is dat toeval. Zullen vast wat raakvlakken hebben, maar ik heb hem vanaf 0 opgebouwd naar eigen inzicht en wensen. En ik moest de aluminium onderdelen kunnen maken qua formaat op mijn toenmalige bf20.
Ik heb ook brug van 160x80 en 1605Ko's en dan 25mm geleidingen.
en er is van die jmc's ook nog een 400W variant te krijgen en er komen nog zwaardere niet dat het voor onze toepassing nodig is.

het probleem van de drive's en motoren die ik nu heb is dat het een niet standaard variant is heeft een niet standaard 400lines encoder (12000 counts per rotatie :-) )
het nadeel hiervan is dat bij deze parker drive (vix500ae) in step dir instellingen ze ook zo veel input stapjes verwachten dus bij 3500 toeren is dat 3500/60= 58.3per/sec x 12000= 700KHz aan pulzen.
en nu lijkt het erop dat het daar niet helemaal goed mee gaat ondanks dat mijn controller smoothstepper (4mhz per uitgang kan leveren) en op de scope zien de signalen er ook goed uit(mooie blok golven).
maar toch klopt de verplaatsing niet dus als ik hen naar 100 rondjes links om en daarna weer rechts om stuur komt hij niet op de zelfde pos terug, en heb het na gevraagd bij parker en hun zeggen dat dit komt doordat de commutatie vector dan niet klopt.
maar hij hij blijft wel binnen de ingesteld volgfout van 25 counts, dus voor mij zou hij daar op fout moeten gaan als de commutatie verloopt.

dus ga nu lekker debuggen :-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

ruudderooy schreef: 27 apr 2019 22:23 maar toch klopt de verplaatsing niet dus als ik hen naar 100 rondjes links om en daarna weer rechts om stuur komt hij niet op de zelfde pos terug
Over wat voor afstand praten we dan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudderooy schreef: 27 apr 2019 22:23 het probleem van de drive's en motoren die ik nu heb is dat het een niet standaard variant is heeft een niet standaard 400lines encoder (12000 counts per rotatie :-) )
Normaal komen 400 lijnen bij quadratuur uit op 1600 counts, dus dat er ergens iets ongedefinieerds gebeurd als je 12000 counts hebt, kan dat alleen als je de sinus uitgang van de encoder interpoleert.
Of je hebt een denkfoutje gemaakt met de getalletjes. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

X1, X2 of X4 encoding ken ik. Ben nieuwsgierig hoe ze van 400 lijnen op 12000 counts komen? Kan mijn niet voorstellen dat ze een sinus interpoleren? Lijkt mij relatief foutgevoelig.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door lordprimoz »

Volgens de jmc website kan je die 400W motoren met een 17 of 20bits encoder krijgen, met 1000,1250 of 2500 lines encoder.

Heb je dan niet gewoon iets verkeerd ingesteld?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

Over wat voor afstand praten we dan?
en 100 rondjes is 5 meter verplaatsing maar zit nu nog geen spindel aan vast.

Normaal komen 400 lijnen bij quadratuur uit op 1600 counts, dus dat er ergens iets ongedefinieerds gebeurd als je 12000 counts hebt, kan dat alleen als je de sinus uitgang van de encoder interpoleert.
Of je hebt een denkfoutje gemaakt met de getalletjes. ;-)
sorry was laat ik maakte een paar foutjes 3000 lines encoder :-) (dan klopt het beter)
X1, X2 of X4 encoding ken ik. Ben nieuwsgierig hoe ze van 400 lijnen op 12000 counts komen? Kan mijn niet voorstellen dat ze een sinus interpoleren? Lijkt mij relatief foutgevoelig.
Nee dit heeft alleen zin met sin/cos encoders dan kan je interpoleren (we doen het op werk ook wel eens met line encoder maar dan gebruiken we het alleen als hij op constante snelheid rijdt dan klot de interolatie wel maar op basis van tijd en snelheid)
Volgens de jmc website kan je die 400W motoren met een 17 of 20bits encoder krijgen, met 1000,1250 of 2500 lines encoder.

Heb je dan niet gewoon iets verkeerd ingesteld?
het is een parker VIX500AE drive met 1.4Nm parker motor deze https://www.parkermotion.com/products/S ... 67_29.html
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

ruudderooy schreef: 28 apr 2019 13:03
Over wat voor afstand praten we dan?
en 100 rondjes is 5 meter verplaatsing maar zit nu nog geen spindel aan vast.
Mooi, maar ik bedoelde hoeveel fout afstand je had....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Antwoord zit er al in Andre.. Wel opletten.. :mrgreen: :mrgreen: minder dan 25 counts.

Dus minder dan (5/12000)*25=0,0104mm

Maar een fout is een fout.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 28 apr 2019 10:54 X1, X2 of X4 encoding ken ik. Ben nieuwsgierig hoe ze van 400 lijnen op 12000 counts komen? Kan mijn niet voorstellen dat ze een sinus interpoleren? Lijkt mij relatief foutgevoelig.
Sinus interpoleren is anders heel gebruikelijk, ik vermoed dat de meeste glaslinialen allemaal 20 mu verdeling hebben, en dat is altijd een sinus, de elektronica in de leeskop maakt er zo nodig pulsen van, of de besturing maakt zelf van de sinus een geinterpoleerd signaal.
Vroeger had je daar een zgn. exe voor nodig bij heidenhain.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 28 apr 2019 13:42 Antwoord zit er al in Andre.. Wel opletten.. :mrgreen: :mrgreen: minder dan 25 counts.

Dus minder dan (5/12000)*25=0,0104mm

Maar een fout is een fout.
Nee, das waar. Maar zo goed ben ik niet onderricht helaas.
Maar inderdaad, 0,0104mm... daar zou ik ook niet mee kunnen leven.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

ja volgens de controller is er minder dan 25 counts.
maar in werkelijkheid is het iets van 30 graden als ik naar de motor as kijk Het herhaalt wel maar hoe ben er nog niet uit wat de oorzaak is.
als ik hen via serieel een commando geef klopt het wel dus denk toch dat er een mis match is met step dir signaal. (ach heb geen haast machine doet het nu ook met de closedloop steppers)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

ruudderooy schreef: 29 apr 2019 00:17 als ik hen via serieel een commando geef klopt het wel dus denk toch dat er een mis match is met step dir signaal. (ach heb geen haast machine doet het nu ook met de closedloop steppers)
Wat is je frequentie van de step/dir pulsen ?
Plaats reactie