Plasma tafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma tafel

Bericht door benkr »

Welke drivers en motoren heb je?
En zijn het wel echte Leadshines, er bestaan ook identieke copieën.
Verder zijn de meeste encoders differentieel uitgevoerd, wat betekent dat het gaat om het verschil van signaal tussen 2 bij elkaar horende draden. Storingen worden meestal geïnduceerd op alle draden en zullen door de differentiële benadering worden ge-elimineert, en dan hoef je dus ook niet af te schermen. Nu is plasma snijden denk ik wel erg heftig voor gevoelige elektronica dus daar kan een extra afscherming denk ik geen kwaad. Ja, hoe je die afscherming dan het beste kunt maken weet ik niet zeker, aan één kant aan aarde, of juist aan beide kanten aan aarde? Ik denk aan één kant aan aarde, en wel aan de kant van de driver, zo zou ik in ieder geval beginnen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Plasma staat uit. Leadshines komen van Hardwarecnc, zijn wel echte denk ik. De switch op de floatinghead pikt een storing op. Pas bij uitzetten van de closed loop was de storing weg. Knap stom dat die kabels zo af fabriek onbeschermd afgeleverd worden. Of heb ik dat weer?

Encoderkabels zijn wel netjes afgeschermd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plasma tafel

Bericht door Kjelt »

De motorkabel van de leadshine stepper is inderdaad niet afgeschermd, daar verbaasde ik me ook over. Zo kort mogelijk houden dus dan via een geaard aluminium proxydoosje naar goede geshielde kabel verbinden.
Maar verklaart nog niet waarom je closed loop zou storen want dat is de encoder kabel en die is wel afgeschermd zeg je ? Zit dus ergens iets nog niet lekker, heb je de shield van de encoder kabel bij je aansturingskast wel hard geaard ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma tafel

Bericht door benkr »

De motor wordt natuurlijk continu gestuurd met een soort van PWM signaal, en dat kan best behoorlijk storen, maar als dat stoort op de floating head dan zou ik eerder het probleem daar gaan zoeken, je vertelde mij dat de plasma nog niet eens aan hoefde te staan, wat zal die switch dan wel niet doen als de plasma wel aan staat?
De storing van de motorkabel zou ik om te beginnen aanpakken door de draden naar de beide motorwikkelingen, dus A+ en A- te twisten, idem voor B+ en B-. En afschermen kan natuurlijk ook nog, maar ook dan nog twisten. En dan weer aarden als eerste aan de kant van de driver want dat is de storingsbron. Zorg ook dat de voedingsdraden van de driver getwist zijn en kort zijn en naar een hard sterpunt van de voeding lopen, zeker niet doorlussen en lange draden gebruiken door heel je kast.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

He he. Bedankt iedereen. Het blijkt toch de motorkabel te zijn geweest. Dat zie ik toch als misser van Leadshine. Als motorkabel totaal ongeschikt. Om je tanden te flossen te dik. Compleet waardeloos dus.
Op naar het volgende probleem.

Oh ja, betrouwbare snelheid is van 10 naar 15 mpm gegaan. Dat is eigenlijk wel goed zo.

Wat ik eigenlijk niet begrijp. 25 kHz is eigenlijk wel voldoende. Verder mikrostappen dan 1600 heeft meestal geen zin. Waar heb je dan mHz voor nodig?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door audiomanics »

Hoe lang is die motorkabel dan? Alle Leadshine closed-loop-motoren die ik hier gehad heb waren "rijkelijk" voorzien van ca 25-30 centimeter kabel. Ruim voldoende om naar een aansluitdoosje in de buurt te komen..
Daarna moet je toch met goede afgeschermde kabelrups-kabel (!) verder naar de systeemkast.. Daar is niets Leadshine aan (Wel IGUS..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Klopt. Hier kregen we er 3 m kabel. Daar is nu alleen de connector van gebruikt. De rest met een grote boog in de afvalbak. Inderdaad nu een cm of 30 en dan afgeschermd. Iig fijn dat t opgelost is.
De niet afgeschermde motorkabel liep in de brug. Koker 150-80- 5 dik. Schijnbaar aan de uiteinden juist voldoende onbeschermd om de zaak goed te verklooien.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma tafel

Bericht door benkr »

Ja, en die liep natuurlijk pal naast die andere kabel die naar die storingsgevoelige schakelaar ging.
Dat is wat ik vermoed, eigenlijk moet je die andere kabel dus afschermen om het echt robuust te maken.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Plasma tafel

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 25 okt 2018 11:02 He he. Bedankt iedereen. Het blijkt toch de motorkabel te zijn geweest. Dat zie ik toch als misser van Leadshine. Als motorkabel totaal ongeschikt. Om je tanden te flossen te dik. Compleet waardeloos dus.
Op naar het volgende probleem.

Oh ja, betrouwbare snelheid is van 10 naar 15 mpm gegaan. Dat is eigenlijk wel goed zo.

Wat ik eigenlijk niet begrijp. 25 kHz is eigenlijk wel voldoende. Verder mikrostappen dan 1600 heeft meestal geen zin. Waar heb je dan mHz voor nodig?
Mooi dat het opgelost is.

Waarom je mhz nodig KAN zijn heeft te maken met de resolutie en de max snelheid.

Voorbeeld. Je wilt 60m per min halen. En een resolutie van 1/1000ste.

:ik heb uitgerekend als ik 60000mm per min gaat. En een resolutie van 1000 puls per mm wil hebben dan moet ik 60000x1000 pulsen per min
Is 60.000.000 pulsen per min
Dat delen door 60 (secondes) Is 1.000.000hz
Of terwijl 1mhz
Verbeter mij als ik het niet goed heb.

Encoder van een delta servo is 160.000ppr (7bits)
Dus die kan die resolutie wel aan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plasma tafel

Bericht door Kjelt »

Ik weet het niet hoor maar als je dat soort zeer hoge snelheden nodig hebt zou ik zelf niet meer met steppers werken maar met servos of nog mooier lineaire motoren (beetje duur).
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Plasma tafel

Bericht door John Sellis »

Kjelt schreef: 26 okt 2018 08:47 Ik weet het niet hoor maar als je dat soort zeer hoge snelheden nodig hebt zou ik zelf niet meer met steppers werken maar met servos of nog mooier lineaire motoren (beetje duur).
daar heb ik het ook over, ga delta servo gebruiken. Mijn tafel is 2x6 meter dus als je van de 1 naar de andere kant wil duurt nu lang ( 12 meter per min) dus duurt 30min. Als ik 60mtr per min ga dan duurt het maar 6a7 sec!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plasma tafel

Bericht door Kjelt »

Gebruik je tandheugels ?
Als je die tijden wilt verkorten met dat soort snelheden dan is de versnelling net zo belangrijk anders gaat het nog steeds lang duren.
Je wilt oppassen voor schokken (jerking) want daar slijt volgens mij je systeem het meeste van
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jerk_(natuurkunde)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door Breaker »

John Sellis schreef: 26 okt 2018 00:08 Voorbeeld. Je wilt 60m per min halen. En een resolutie van 1/1000ste.
Dit lijkt meer een gevalletje 'omdat ik het wil' (en misschien 'omdat het kan')...
Bij 15m/min en een honderdste resolutie komt deze berekening uit op 25kHz en zelfs bij 60m/min op 100kHz. Een resolutie van een micron op een plasmasnijder is toch niet echt nuttig?
John Sellis schreef: 26 okt 2018 00:08 Encoder van een delta servo is 160.000ppr (7bits)
Dus die kan die resolutie wel aan.
Delta claimt inderdaad 160.000ppr bij 17-bits (en Delta niet alleen), wat ik wel interessant vind, want 17-bit geeft maximaal 131.072 waarden. Wat Delta daarover zegt is:
Delta schreef:The notation of a ..-bits encoder represents for its level instead of the number of divisions per revolution, because it communicates with servo motor via communication protocol not pulse signal.
Maar ik heb geen idee wat dit nu betekent.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Is 1/1000 mm niet overkil? Merk je toch niets van in je snijbeeld?

Hier komt t op 0,05 mm. Dat is wat aan de groffe kant. Nog een reductor ertussen dan zal het 0,01 mm zijn. Met 1600 steps en 25 khz haal ik nog een 25 mpm.

Mijn bedenkingen zijn dat er zoveel mis kan gaan met die mhz. Dat is toch waanzinnig snel?
Plaats reactie