Plasma tafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, hij zal wel vloeiend in die radius overgaan, maar als de R zeer klein is, rekent die zich een slag in de rondte waardoor hij heel langzaam (relatief gezien, met een freesje van 0.5mm zal het best hard gaan) die bocht door loopt.
Ik heb de code niet heel precies door gespit op G64, en weet ook niet of UCCNC daar nog andere truucjes voor bezit. Het is meer een idee waar het vandaan zou kunnen komen.

Ik vind het nogal een bestand, 2D contourtjes en dan 30kB.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plasma tafel

Bericht door DaBit »

Mjaaah, een processor die even snel is als die in een Commodore 64 of sneller moet daar toch niet al teveel problemen mee hebben, of de programmeur is van het moderne type.

Ik zie continu M10.1 en M11.1 codes langskomen om de THC aan en uit te zetten.

Code: Selecteer alles

N0150 M10.1 (THCOFF) (On all corners)
N0160 X28.1500 Y979.1500 I2.2533 J-2.2721
N0170 G01 X30.6500
N0180 Y978.1500
N0190 M11.1 (THCON) (On all corners)
N0200 Y884.8500
N0210 M10.1 (THCOFF) (On all corners)
N0220 Y879.8500
N0230 X29.6500
N0240 M11.1 (THCON) (On all corners)
N0250 X26.3500
N0260 M10.1 (THCOFF) (On all corners)
Ik denk dat dat de boosdoener is; meestal blokkeren M-codes het in elkaar over laten lopen van bewegingen. Regel N0180 moet dus klaar zijn (en de toorts tot stilstand gekomen), dan pas word die M11.1-code uitgevoerd, en als die klaar is accelereert de toorts weer voor het volgende stukje (N0200), waarna die weer tot stilstand moet komen voor de M10.1 in regel N0210.

Dat schiet niet op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Dabit. Thx. Die m10-11 zijn speciaal uit t lasergebeuren gekomen om de beweging niet te stoppen. Het zit hem in de kerfcomp vd plasma. Die geeft de radi. Op de foto zie je lijntje recht met kleine hoek en eentje met twee keer die kleine hoek. Die dubbele doet t beter dan de enkele hoek. Gaat t zonder offset en dus zonder radi, dan loopt ie vloeiend er doorheen. Dus of sheetcam, maar wss uccnc. Doet niets af aan snijkealiteit maar t gebonk is storend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar zou er een stukje beweging in kunnen staan wat net niet lekker loopt op de machine.
Dat gedeelte overnieuw uitvoeren en dan 45 gedraaid of zo. Dan weet je tenminste zeker of het in de contour verwerking zit of dat je in het mechanische stuk van je machine moet zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plasma tafel

Bericht door DaBit »

Kan je machine snel genoeg accelereren? De acceleratie moet natuurlijk wel hoog genoeg zijn om 3800mm/min vol te kunnen houden door die kleine circelboogjes met radius 1.28mm. Met rechte lijnen merk je het wat minder en dan vind je het ook logisch dat die machine een keer kloenk zegt als-ie haaks de bocht om moet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Dat haaks de hoek om gaat prima. Dat kleine hoekje met radius gaat ie stoppen. Net als oma bij een rotonde.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Bovenstaand probleem is nog niet opgelost. Doet t ook allen bij dit specifieke product. Zal hier wel weer gaan mekkeren als t weer gemaakt moet worden. Verder draait de plasma helemaal top. Screen-set van Neuron ook helemaal top. Vorige week is de schaar weggegaan, helaas. Het goede is, er is nu ruimte voor een nieuwe plasma. Niet dat deze niet goed is, maar het kan altijd beter. Nog een klein dingetje, Neuron heeft al kant en klaar een button voor een laser-pointer. Eigenlijk toch wel mooi. In het verleden al eens van de dingen uit China laten komen maar niet echt iets bij. Dus, iemand een tip voor een mooi kruis te maken? Of beter een pointer? Afijn, iets dat scherp blijft.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Niemand goede tip voor laserpointer?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plasma tafel

Bericht door DaBit »

Wat noem jij scherp? Die Chinese lasertjes doen een lijntje van 0,5mm dik ofzo, maar op metaal vind ik ze niet heel lekker zichtbaar.

Mijn 'snij-laser' komt bij DTR's laser shop vandaan: https://sites.google.com/site/dtrlpf/

Je kunt daar eventueel een groene 10mW laser in koperen huisje met G3 of G8 glazen lensje kopen (https://sites.google.com/site/dtrslaser ... aser-diode). Dat kun je focussen op een puntje van 10 micrometer ofzo.
10mW is er wel wat over, misschien even vragen of hij de driver wat in kan dammen zodat er minder vermogen uit komt.

Maar dan nog: aluminium of blank staal reflecteert dat licht gewoon, zie je weinig tot niks van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit naar zo iets te kijken. Zou een lijnbreedte hebben vanaf 0,1 mm
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plasma tafel

Bericht door DaBit »

80mW :shock:
Levensgevaarlijk voor de oogjes op de afstanden waarop wij ze gebruiken.

Verder niet specifiek ervaring met deze meneer, maar ik moet de eerste Chinese diodelaser nog tegenkomen waar de straal recht uit komt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb er ook een gevonden van 10mW Deze maar eens besteld om te kijken of het wat is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan heb je een lijn, nog een 2e erbij voor de andere lijn. (maar dat is volgens mij wel de enige manier om het handig te krijgen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie