Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Als ik zoiets zou willen bouwen dan gebruikte ik dunwandige 25CrMo4/1.7218 buis als ik puur voor laag gewicht/hoge sterkte en stijfheid ging. Of gewoon staal, zoveel zwaarder word het daar niet eens van als je de stijfheid en sterkte uit de constructie haalt, en het is een stuk eenvoudiger te kopen en te bewerken.

Voordeel van staal is dat het relatief eenvoudig is om een fatsoenlijke las te maken (25CrMo4 iets minder eenvoudig), en het materiaal behoud zijn sterkte na het lassen. Verder kun je met staal praktisch even licht bouwen voor een gegeven stijfheid en sterkte, en het heeft geen/minder last van vermoeiing.

Zou je 6082 nemen dan moet je een stuk vaardiger zijn met lassen (misschien ben je dat wel...), de lassen zelf zijn ook volumineuzer en zwaarder, en je bent direct langs de las zo'n 70% van de sterkte kwijt. Tenzij je een warmtebehandeling laat doen, maar dan moet je naast je frame ook nog een frame bouwen om het spul uitgelijnd te houden tijdens de warmtebehandeling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Ja de balken 25x50 zijn hol, als ik ze van metaal of staal zou nemen, Ik zelf ben nu aan het kijken om misschien een combinatie van alles te gaan doen elk materiaal en elk onderdeel heeft zo zijn voordeel, dan kun je waarschijnlijk het beste eruit halen met lassen lijmen klinken en Aluminium. Titanium. carbon, kunststof. :P
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Het is even stil geweest maar heb niet stil gezeten!
Laatst gewijzigd door tombarink op 29 okt 2018 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

New Magic Effect! # :shock: 1764117642
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Kars-cnc »

Ehhh.... wat is er anders? Ik ontdek zo geen verschil met het frame van 2 weken geleden behalve dat de hoge balkjes een nu gatenpatroon hebben. Of hebben ze ook een andere maat?
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Hier zitten alleen gaatjes in vergeleken met de vorige fotos ja maar ik heb achter de schermen niet stil gezeten er is al veel meer wat nog niet op de foto is gezet maar ik hou jullie stap voor stap op de hoogte,
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door hrscharft »

het eerste dat bij mij op komt is kijk eens naar wat deze beide heren gefabriekt hebben.
Colin is de meester van het complex maken van simpele dingen zo nu en dan en Tony maakt gewoon hele mooie dingen vooral.

https://youtu.be/Z8IVnPhb9dg

https://youtu.be/nnPQm4W7vM0?t=532

https://youtu.be/U76uh50K_JE?t=58
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Ik vind het wel een beetje een raar frame. Juist op de plekken die zwaar op torsie belast worden (wielophanging, schokbrekers) heb je vierkanten, de driehoeken in het middendeel lijken ook wat willekeurig gekozen, waar je nu de motor laat zie ik ook zo even niet, en de platte constructie maakt het geheel onnodig zwaar. Maar ik heb niet het hele overzicht, misschien is alles wel perfect logisch.

Even ter vergelijk: het stalen buizenframe van mijn motor weegt kaal 8kg meen ik, en dat kan aardige klappen verwerken. Een kaal frame voor een kart is iets zwaarder omdat je minder de hoogte in kan, maar zoveel zwaarder hoeft het toch ook niet te wezen als je het mij vraagt. Dat lukt met een paar pijpjes en bouwen in 3 dimensies prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Rondebuis, Metaalsoort- Staal
Buitendiameter (mm) 20.
Wanddikte (mm) 2.
Lengte (mm) 1300.
Gewicht (kg) 11.67.
Hier kan ik alles op en aan bouwen,
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Breaker »

Voor de duidelijkheid... :oops:

Dus in hout is eigenlijk de mock-up, zonder bodemplaat? En het is niet langer de bedoeling om het in aluminium te maken, dat wordt nu staal?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Ja ik had de bodemplaat puur nodig om de balkjes aan vast te schroeven. die plaat komt niet onder het echte onderstel te zitten want dit is puur een concept.. en ik wou eerst voor aluminium gaan maar als er warmte behandeling aan te pas komt is dat wel een hele opgave...
Dan zou je het al van
aluminium 7075 legering rondbuis moeten maken en dan bouten,
dan heb je de sterkste aluminium soort... want dit valt niet te lassen... :arrow:

Hoeveel draaggewicht kunnen wielen van een kart hebben, 80 kilo stuk ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door andrefc101 »

tombarink schreef: 11 nov 2018 10:36 Hoeveel draaggewicht kunnen wielen van een kart hebben, 80 kilo stuk ?
En dit vraag je op een cnc forum? Bijzonder!
Van alu naar staal..... heb je wel eens van molybdeen buis gehoord? Zou ik eens op zoeken!
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Ja dat ken ik wel maar het is wel heel hard als je dan las hebt kan de las zo inscheuren, Dat had kennis van ons ook, tijdens wedstrijd met zijn race zitmaaier, frame
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Toxiq »

Waarom niet een frame bouwen van carbon en aramide

https://polyestershoppen.nl/informatie/ ... of-aramide

licht, berensterk en als je er wat handiger mee bent prima te verwerken
Carbon buizen zijn zelfs kant en klaar te koop, icm met aramide weet ik niet
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie