weer een variant van de open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Hallo,

na het avontuur van het bouwen van mijn eerste portaal frees welke ik nu 1.5 jaar naar tevredenheid heb gebruikt, begon het na het lezen van goeie ervaringen/ bouw verslagen bij mij ook weer te kriebelen.
wat plaatjes van mijn oude machine!
16103
17005
Opzich deed hij alles zolang de versnellingen en voeding/ aanzet maar niet te hoog/groot zijn, maar ja ook het bouwen is een deel van het virus :shock:

Het portaal dat ik ga maken is grotendeels gebaseerd op het ontwerp van de open portaal frees behalve dat ik andere geleidingen gebruik alles 25mm van IKO daar kon ik erg goedkoop aankomen en chinese ko spindels wilde her gebruiken uit mijn oude frees, en dit was ook het plan voor mijn nema 34 closed loop steppers.
Ik heb de rug van 80x160 profiel gemaakt de 40x80 profielen onder de Y-as (wat ik dan de Y-as noem) geplaatst om iets mee z hoogte te krijgen en een bed bestaande uit 3 profielen 1200X240X28 gemaakt. Dit is niet goedkoper dan het bed van de opensource maar dan vult deze wel het hele bereik van mijn frees en omdat het profiel wat hoger is wel wat stijver. (nadeel wel geen t-slot bouten en bestaat uit 3 delen)
omdat de 40X80 profielen nu onder de Y-as zitten heb ik wel platen van 10mm staal gemaakt die haaks op elkaar trekken (op advies van Kees) ook aan de binnen zijde nog hoek profielen van 80x80.
het bereik van de frees wordt 1250X680.
17007

Omdat ik mijn oude machine wilde kannibaliseren en deze onderdelen dan zou hergebruiken zou er van mijn oude veel onderdelen onbruikbaar worden.
Ik vond dit toch zonde dus heb ik getracht hem eerst als complete machine te verkopen, waarschijnlijk heb ik hem tegoedkoop verkocht want binnen 1 uur had ik al meerdere mailtjes en hem al verkocht voor de vraag prijs.
had de hele machine inclusief 4de as verrijdbaar frame en pc software closedloop steppers en 2.2KW spindle voor 2600euro verkocht.

voor dit geld heb ik zelf weer nieuwe ko spindels gekocht wel chinese maar wel C5 ipv C7, nieuwe controller kaart (smooth stepper)ben toch bij mach3 gebleven een 2.2kw spindle water gekoeld ook weer chinees nooit problemen mee gehad, en nieuwe stepper drive's + motoren en voedingen.
De drives zijn overigens niet van leadshine maar op aanraden van een Chinese collega van mij probeer ik nu een ander merk.
ze zijn relatief nieuw en sturen de motoren net iets anders aan meer als een servo en hebben dus ook een dynamische torque 1.5x normale torque (voor korte periode) en kunnen onbelast 6500 toeren draaien.
ze zeggen zelf dat ze veel beter presteren dan leadshine maar kan voorlopig nog niet testen, dus later meer hierover. (heb ze overigens persoonlijk gesproken ben voor werk soms in China)
Oja en zijn ook nog goedkoper.(maar ze moeten zich nog bewijzen)

Ik ben inmiddels begonnen met bouwen.
16997
16998
Nu heb ik een stalen frame laten lassen en poedercoaten (tijdelijk even wieltjes onder gezet blijven waarschijnlijk zitten :-))
Frame maat 1450 x 1050 mm. 4 poten 60-60-4, allen verstelbaar dmv draadeind M30 x 1,5 mm, Tussenkoker: 50-30-4,Frame is WG hoekijzer 80-80-8, met vlakke zijde naar boven voor bevestiging.
Nu zit ik allen met de vraag hoe kan ik het beste het frame aan het portaal bevestigen?
als ik het hard op elkaar bout krijg ik dan problemen als het gaat uitzetten? of rubber mat er tussen
Kan ik de verbinding beter met zware trilling dempers maken die stijf genoeg zijn om er dynamische geen last van te hebben maar hoog frequent wel onderdrukken (heb je ook geen last met uitzetting)
als ik er vanuit ga dat ik alles met 20 graden in elkaar zet en er dan vanuit ga dat het ongeveer +en- 8 graden verschil kan krijgen zal het aluminium ongeveer 120µm meer uitzetten en krimpen dan het staal.
17001
17000

groetjes Ruud
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Sven »

Ik vind het toch steeds weer niet kunnen, mensen die zo netjes kunnen werken...

Dat draagt ook bij aan het gemak waarmee je de oude machine kon verkopen denk ik ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door assink »

Je zou kunnen kiezen voor een kikkerverbinding tussen je aluminium en staal. Dan kan het altijd iets werken.
Je zou dan ook dempingsrubber kunnen gebruiken. Zijn vaak te koop als rubber tegeltjes voor het leggen van tegels op dakleer(rubber tegeldrager)
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Tonybryden »

Ik heb toch een foto gezien toen het nog niet zo netjes was😁
Ziet er goed uit Ruud.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ziet er heel goed uit. Jammer dat je niet eerder begonnen bent met het topic en we de stappen konden volgen maar ben benieuwd naar de ervaringen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Sven schreef: 25 mei 2018 07:49 Ik vind het toch steeds weer niet kunnen, mensen die zo netjes kunnen werken...

Dat draagt ook bij aan het gemak waarmee je de oude machine kon verkopen denk ik ;)
Haha dit is alleen maar voor de foto momentjes hoor :-) !!!
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 25 mei 2018 12:15 Ziet er heel goed uit. Jammer dat je niet eerder begonnen bent met het topic en we de stappen konden volgen maar ben benieuwd naar de ervaringen.
k ben nog lang niet klaar dit is mechanische wel de basis maar het portaal moet nog aan het frame het bed ligt nog los (lag er alleen op voor de foto en extra werk bank).
Elektrische ben ik net pas begonnen met de indeling van de schakelkast, kabel rupsen moeten er nog op ook de eind en home switches nog een plek krijgen.

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ah ok, hoe heb je de x-assen dan uitgelijnd want ik zie de groene dopjes al zitten?
Ik had begrepen dat dit pas kon als de motoren werkten, de hele procedure stond ergens in het OSPF topic.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 26 mei 2018 09:58 Ah ok, hoe heb je de x-assen dan uitgelijnd want ik zie de groene dopjes al zitten?
Ik had begrepen dat dit pas kon als de motoren werkten, de hele procedure stond ergens in het OSPF topic.
Hoi Kjelt,

Ik heb een hoek beugeltje gemaakt en op dat beugeltje heb ik een digitale micro meter bevestigt en heb ik op de X en Y as 1 van de rails uit gericht was best even werk.
eerst de 2 kogelomloop schoentjes die op 1 rail zitten met een staale plaat die ik op werk geslepen had aan elkaar bevestigt daar op het beugeltje met micro meter.
dan eerst alles binnen 0.5mm afstellen en alles aan draaien en iedere keer een stapje beter en dan een aantal boutjes voor het wagentje iets lossen wil ligt onder spanning houden en dan voorzichtig met een kunststof hamer kloppen.
en dan niet iedere keer de volledige afwijking weg willen krijgen want dan verdraai je de rails weer achter het boutje dat je aan het afstellen ben, dus echt in stapjes doen.
Filmpje X-as
17010
zowel de X als Y heb ik de rails onder 5µm gekregen (uiteraard zit daar nog wel een meet fout op) maar het was zo reproduceerbaar dus denk wel dat het onder de 10µm zit.
daarna de hele constructie per as in elkaar geschroefd en dan wel zorgen dat de constructie haaks op de rail staat en zo de andere rails uit lijnen.

Ik toen no wel na gekeken of de 2de rails ook redelijk recht was en kon bijna geen verschil meten met de eerste rails.
heb ook ng van werk een geslepen staal profiel Geleend en gekeken hoe het ten opzichte van deze rail was over volledige slag de x bleef onder de 10µm en de Y zit onder de 25µm(meet onnauwkeurig heden daar gelaten)
Maar als het onder de 50µm blijft over de hele slag ben ik heel erg tevreden zo'n groot werkstuk heeft toch veel groter toleranties. (en de ball screw KO spindel heeft ook al grotere toleranties).
mijn spindels zouden C5 moeten zijn maar ga er vanuit dat het gewoon iets betere kwaliteit C7 die ik heb (de isel spindels ook zijn C7 maar wel betere kwaliteit dan meeste Chinese) en die hebben al een tolerantie van max 50µm op 300mm slag.
17011

sorry voor mijn spel en taal fouten ben een beetje dyslectisch
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Knap gedaan, ik doe het je niet na. Ik hoopte eigenlijk dat met heen en weer bewegen van de brug en daarna stap voor stap vast zetten alles wel redelijk goed kwam maar inderdaad nauwkeurig nameten zal wel moeten. Maar dat je de bouten vd wagens ook weer een beetje moest losdraaien had ik eigenlijk niet verwacht. Tzt eens kijken hoe dat gaat lopen dan.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Nee niet van het wagentje voor het wagentje.

En ik heb het uitlijnen juist voor montage van de motoren ofspindels gedaan, want dan kan je met de hand voelen hoe alles loopt.
Ik weet niet procies hoet het in de opensource machine zit maar ik kan alle lagers en spindel moeren afstellen en monteren zonder iets anders
los te hoeven halen.
Maar ik heb meer ruimte door de 25mm rails.

Door de overbrenging van de spindels heb je geen gevoel meer of ze zwaar of goed lopen.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

zo begonnen met de indeling van de besturing kast en het bedraden van het 240V gedeelte.
ik sluit de machine aan op 400V kan ik de belasting wat beter verdelen, dit zal voornamelijk de inschakel stroom zijn.
de stepper motoren en drive combi word geadviseerd om 10A per drive beschikbaar te hebben vanwege het variabele koppel dat deze drives kunnen leveren.
alleen de Z-as en drive voor de toekomstige 4de as zet ik samen op 1 voeding, het zijn 3 voedingen 90V dc 950W en 1 voeding 70V 1000W dan zet er nog een 24V-7.5A voeding in voor i/o en een 5V-5Avoeding voor mijn laser aansturing.

17060

boven de voedingen heb met wat 3d geprinte afstand busjes een stuk traanplaat gemonteerd (had ik nog liggen), hierop komen de controller en de drives.
heb hier ook nog de frequency regelaar verplaatst iets verder van drives en controller.
het voordeel is meteen dat het 240V gedeelte gescheiden wordt van het zwakstroom deel.

17061

en hier nog een plaatje als het in de kast zit.

17062

volgende stap plaatsen van de connectoren bepalen en deze monteren en verder bedraden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Heel netjes hoor !
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Mooi gemaakt .
Heb je nu 3 netfilters er in gezet?
Je hebt ook 3 fase netfilters in 1 behuizing, waarom dan toch 3 losse genomen?
Inschakelstromen kun je over de tijd verdelen door tijdrelais te nemen die bv 1 seconde achter elkaar inschakelen.
Of een softstart schakeling nemen, weerstand in serie die je na een paar seconden overbrugt met een relais, of NTC of.... ;-)
Plaats reactie