Reutelende lagers

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Reutelende lagers

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels draai ik alweer een heel poosje met plezier op mijn 1e portaalfrees.
Nu beginnen de (chinese) BK lagers herrie te maken. Het lijkt alsof ze helemaal droog lopen. Als de machine een paar minuten draait dan wordt het geluid minder maar goed is het natuurlijk niet.
Nu vroeg ik mij af of ik deze lagers gewoon domweg moet vervangen (weer door chinese?), of demonteren en dan vol met vet zetten, of misschien zijn er nog betere opties?
Ik laat me graag adviseren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door ruudpg »

Als eerste zou ik eens de lagers er uit halen en kijken wat er op staat, vaak zijn het namelijk merkloze lagertjes en kan je ze beter vervangen door een merklager, schrik alleen niet want de prijzen van een merklagertje ook in dit kleine formaat zijn vaak hoger dan wat je voor een compleet blokje hebt betaald, maar zoals al zoveel gezegd, alle waar is naar zijn geld, ik ga er zomaar van uit dat er geen SKF, NTN, FAG, KOYO of iets dergelijks in zal zitten, waarschijnlijk staat er helemaal geen merk op.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door Breaker »

Anders eens navragen bij DirkSchipper:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t ... 42#p168176
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb net een blok uit elkaar gehaald wat ik nog had liggen en daar zitten gewoon 2 lagers 6001Z in (zonder merk) Niks geen hoekcontact of setje!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Reutelende lagers

Bericht door Tomdekx3frezer »

Op die chinese lagers staan meestal ook nummers althans bij mijn Sieg kx3 zijn de lagers genummerd.
Deze kun je veelal gewoon betrekken via AliExpress, zoeken op nummer, de prijs zal dan meestal tussen de 5€ en 15€ Per lager zitten.
Stel dat deze lagers de helft van de tijd meegaan tegenover merklagers dan is de prijs kwaliteit verhouding bij chinese lagers een goedkoop prima alternatief om bij verslijt dan gewoon iets vaker te vernieuwen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door audiomanics »

Zelfs van de betere scoor je bij de lagerboer een 6001zz lagertje voor een habbekrats.. https://www.lagerboer.nl/a-43708859/600 ... 01-2z-nsk/
Daarvoor kan je er zelfs een paar op voorraad nemen ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door Ballegooijen »

Ja, maar 6001 is volgens mij een gewoon recht lager. Dat is niet bedoeld om axiale krachten op te vangen en zal dus ook niet lang meegaan. Ik heb ff bij Ali zitten snuffelen en heb nu 7001 gekocht. De 7000 serie is een hoekcontactlager en wordt (vaak) per paar aangeboden.

https://nl.aliexpress.com/item/1pair-MO ... 7df9ardMvD
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door assink »

Als je gewone groefkogellagers neemt en je monteert ze als paar waarbij je de speling tussen beide lagers axiaal wegneemt kunnen deze ook prima werken als lager voor axiale krachten. Wel in mindere mate dan een echt hoekcontactlager, volgens mij heeft arie in zijn beagle ook geen hoekcontactlagers.
Ik zou persoonlijk ook meer vertrouwen hebben in 2 6001 lagers van een bekend merk, dan 7001 lagers van een discutabele kwaliteit.
7001 lagers van een echt merk zijn voor ons hobbyisten aardig onbetaalbaar :lol:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door DirkSchipper »

assink schreef: 15 mei 2018 07:197001 lagers van een echt merk zijn voor ons hobbyisten aardig onbetaalbaar :lol:
Wellicht dat daarom een redelijk aantal van ons hobbyisten toch voor de 7001 lagers van discutabele kwaliteit kiezen? ;-)
En, zolang die lagers niet te zwaar worden belast, zullen ze ook best nog een tijdje meegaan. Bovendien zijn er maar enkelen onder de hobbyisten die echt zwaar freeswerk doen (staal, titanium, RVS, ..) en die machines staaon ook niet 5-7 dagen per week 8-12 uur te stampen. Gelukkig maar ... voor mijn budget. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Reutelende lagers

Bericht door DaBit »

Die kleine 6000-serie lagers mogen axiaal 25% van de toegestane radiale belasting hebben. En wat dan 'toegestaan' is hangt ook nog af van de gewenste levensduur.
In de praktijk zit dat voor zo'n 6001 lagertje rond de 500N axiaal. Zuiguitdeduim; ik heb het niet nagerekend. Maar je kunt er wel wat mee.

Wil je beter, dan is een 6001 lager voor de radiale lagering plus een taatslager (51101 oid) voor de axiale lagering ook nog wel te doen.

De 7001 lagers van zeer discutabele kwaliteit in mijn lagerblokken doen het overigens nog steeds prima, en ik kan toch niet zeggen dat ik ze nooit pest. Net zoals met al het Chinese CNC-spul moet je die dingen niet zien als kantenklaar product maar als bouwpakket waar je wat van kunt maken. Goed schoonmaken, netjes vet erin, en de speling eruit shimmen doet de truuk wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Reutelende lagers

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de lagerblokken van de machine gehaald en open geschroefd, lagers er uit en schoongemaakt. In deze blokken zaten allemaal 7001 lagers. Als ik 1 kant op druk en het lager draai loopt het niet lekker, als ik vanaf de andere druk geef loopt het wel lekker. Lagers vol met vet gezet en andersom (lagers in tegengestelde richting) gemonteerd. Blokken weer op de machine en het loopt weer heel mooi. Ik weet niet voor hoe lang maar voorlopig kan het weer even.
Bedankt voor jullie hulp zo ver!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Reutelende lagers

Bericht door Peter Bijlholt »

Een kogellager mag nooit vol vet, dan wordt het lager heet, gaat stinken en zal aardig blauw worden.
Het lager is dan zacht en zal weer vervangen moeten worden. Vaak is dat door de warmte een probleem.
Een lager met 1/4 deel gevuld met vet zal het goed doen.
Peter
Plaats reactie