Minimale breedte wagen op Y as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Guvner »

Aangezien ik mijn hele machine opnieuw aan het ontwerpen ben (had eerst maar heel weinig ruimte en nu ik verhuisd ben een garage van 4x11), wil ik toch zo veel mogelijk gebruik maken van de materialen die ik al had liggen voor mijn vorige ontwerp.

De ondersteunde assen die ik had liggen voor de X-as wil ik nu gaan gebruiken voor de Y-as. Het op te spannen materiaal wil ik voor het gemak houden op een kwart plaat hout, dus 122x61.

Met een Y-as materiaal van 61, wil ik het werkbereik natuurlijk iets groter, zodat ik ook de buitenrand van het materiaal zou kunnen bereiken. Ik zat zelf te denken om het werkbereik dus op ongeveer 64 cm te houden.

Nu komt de vraag. De ondersteunde assen die ik heb liggen zijn 80,5 lang. Dan komt het er dus op neer dat de wagens op mijn Y-as dus maximaal (80,5 - 64) 16,5 cm aan rail hebben.


Ik heb totaal geen idee of dat voldoende gaat zijn of niet en laat me graag door jullie adviseren.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door diepchess »

Als je zegt 'ondersteunde assen' dan denk ik aan de ronde SBR rails. Maar als je dan zegt 80.5 mm voor elke wagen - dan denk ik gelijk weer aan vierkante rails :)

In elk geval bijna 30mm marge klinkt mij als stevig wat marge in de oren. Bij de ronde SBR rails is het wel zo dat de grootste afwijking vaak aan het einde van de rails is - maar met hout frezen boeit dat niet zo. We praten over 0.1mm dan.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Guvner »

Ik bedoelde inderdaad de ronde ondersteunde assen. De lengte van de assen is 80.5 cm, dus 805mm. Ik wil een werkbereik van 640mm hebben, dus houd ik 165mm over. Dit is dus de buitenmaat als je de twee wagens op 1 rails zet.

Heb ik het zo duidelijker gemaakt, of juist niet :mrgreen:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Bjornski1976 »

Ik schat zo dat een wagentje wat op een rail SBR20 wordt gebruikt niet veel langer is dan 60mm. Neem er twee met een tussen afstand van 40mm op een plaat van 160mm breed moet dat wel gaan lukken om dan een werkbereik van 800-160= 640mm.
Dan zit je wel minimaal aan de maat en dan hebben we het nog niet over de Z-as gehad, want dat moet op een breedte van 160mm op en neer. Indien de Z-as ook met SBR 20 wordt uitgevoerd, breedte van een SBR20 wagentje zonder flens; circa 60 mm en dat maal twee heb je een tussen ruimte van 40mm om een spindelmoer te plaatsen.

Dat wordt een lekker compact machientje denk ik zo en moet wel gaan lukken maar hoe verder alles uit elkaar staat hoe beter ivm met afnemen moment.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Guvner »

Ik heb nu 16mm rails liggen.

Dan is het al een minder probleem begrijp ik?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Guvner »

Net even gemeten en mijn Z-as wagen is 148mm breed
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door stef stuntpiloot »

Afbeelding

Afbeelding

Je zou dus ook gebruik kunnen maken van de lange uitvoering van de karren.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Minimale breedte wagen op Y as

Bericht door Guvner »

Maar zijn die dan enkelvoudig lang genoeg om het stabiel te houden?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie