Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou in deze discussie de kennis en kunde van Piotr toch met enige reservering bekijken.
Iemand die maten in cm aangeeft komt meestal niet 'uit het vak' dat wil niet veel zeggen, behalve dan dat het waarschijnlijk allemaal eigen ervaring is (autodidiact). Niets mis mee, maar soms is het toch niet verkeerd uit de wereld waar ze de ontwikkeling hebben meegemaakt enige kennis op te doen ( niet alleen natuurlijk anders worden er ook geen verrassende ontwikkelingen gedaan)
Als ik vervolgens in z'n filmpje zie hoe die met koelwater staat te verspanen met alle geleidingen open, zit ik toch een beetje meewarig kijkend achter m'n beeldscherm.
Verder als ik naar de constructie kijk, ben ik eigenlijk wel benieuwd als daar eens een berekening / analyse op los gelaten wordt. Dat graniet is natuurlijk prachtig, maar de montage punten van b.v. de brug mogen dan niet opeens al dat voordeel verzieken.
(En over de constructie van de Z-as ga ik het niet meer hebben, dat moet ondertussen ieder voor zich weten) :mrgreen:

Maar mijn mening blijft, laat je vooral niet afhouden van de bouw van een granieten freesbank.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door kawarider »

leuke servo's. Daar hoor ik wel meer positieve dingen van. Een ding begrijp ik niet, waarom microsteppen met een servo? Zijn het nu closed loop steppers of servo's? Wat is het verschil eigenlijk?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Breaker »

De bovenkant van een vlakplaat is natuurlijk ooit vlak gemaakt (volgens DIN876). Maar de andere vlakken zijn vaak veel minder nauwkeurig vlak, bijvoorbeeld de zijkanten, bovendien zijn die vaak niet haaks met bovenvlak (volgens DIN875) daarnaast kan je ook niet vanuit gaan dat links en rechts of boven en onder parallel zijn (volgens DIN874). Maar met zagen zal er wel het nodige nabewerken nodig zijn, en een vlakplaat geeft natuurlijk een uitstekende referentie om dat te doen.

Je zou de vlakheid die je al hebt maximaal kunnen gebruiken door de bovenkant zo veel mogelijk te gebruiken als basis referenties.

Ik zou zelf bij zo'n machine eerder denken aan een vaste brug met een bewegende tafel om toch een stapje zwaarder te kunnen verspanen. De rails kunnen dan ook al bijna vlak op de tafel gelegd worden. En de brug hoeft ook maar eenmalig uitgelijnd te worden, waarbij de vlakke kant direct voor de Y-rails gebruikt kan worden.

Ben wel benieuwd, ook hoe je dat bewerken van graniet gaat vinden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

Na enkele dagen van mentale afwezigheid ten gevolge van fysieke alcoholische activiteiten naar aanleiding van sportieve prestaties van het lokale voetbalclubje ben ik er weer :lol:

Vandaag ben ik eens persoonlijk een kijkje (en meetje) gaan nemen bij de meettafel. Dat was helaas allerminst positief. In de meettafel is een grid van gaatjes gemaakt op 10x10cm over het gehele topvlak. De tafel is waarschijnlijk dus niet gebruikt om te meten maar om allerlei opstellingen te kunnen maken. Tevens is het oppervlak zwaar beschadigd (dikke krassen en uitgebroken stukjes) en ook zijn er diverse stukjes van de rand afgestoten. Aangezien het de bedoeling was om de gehele steen te verbruiken is dit niet iets wat ik kan wegwerken/verbloemen. Tot slot blijkt de dikte van de plaat van links tot rechts nogal wat te verschillen. Hoewel de bovenkant mogelijk wel redelijk vlak zou kunnen zijn is de tafel aan een kant 101,05mm dik en aan de andere kant 104,35mm. Om dit nou als basis te gaan gebruiken zie ik niet erg rooskleurig in. De tafel vertoont dus diverse mankementen waar ik me niet overheen wil/ga zetten. Ik vraag me ook sterk af of dit überhaupt ooit als meettafel is aangekocht. Het is in elk geval niet een gangbare/gebruikelijke afmeting ben ik inmiddels wel achter. Vaak gaat de dikte van een dergelijke meettafel van 100mm naar 150mm zodra de steen in X of Y de 1000mm grens passeert.
16780
16781
Dat neemt niet weg dat ik nog steeds wel van plan ben een portaalfrees van graniet te bouwen. Ik zal nu alleen ogen en oren open moeten houden om een geschikte steen te vinden voor een leuke prijs en binnen 'zelf ophalen' afstand. Qua werkbereik moet 't het liefst wel mogelijk zijn om een 650mm cirkel te kunnen frezen... dat is ieg de insteek. Tips zijn welkom.
DaBit schreef: Mijn machine kostte ook zo'n 3000 euro waarvan groot deel in de spindel zit. Dat kon vanwege veel andermans afval recyclen en toch ook zeker vanwege veel hulp van medeforumleden.

Het kan dus. Steen valt wel mee kwa prijs, 2e hands ijzer ook en zweet is gratis.
Inmiddels ben ik ook aan het struinen naar onderdelen. In het kader van 'andermans afval recyclen' kwam ik de onderstaande servos tegen, nieuw in doos inclusief testrapport op serienummer.
16784
16783
Er zit alleen helaas geen drive bij. Zijn deze motoren vergelijkbaar met deze servos die ik al op het oog heb? Ik denk dat de servos van Mavilor tov JMC kwalitatief een flink pak beter zijn (industieel vs hobby?) maar ik heb er te weinig kaas van gegeten. Zou hier ook een drive voor te koop zijn tegen een leuke prijs. Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?

Vwb hulp van medeforumleden... geen idee in hoeverre 'men' bereid is mij als nieuwkomer naast raad ook eventueel met daad bij te staan. Hoewel ik al wel een aantal jaartjes meelees hier, post ik zelf pas een week :oops:. Vooralsnog zit het met de raad in elk geval wel goed... let's take it from there :arrow:
hugo stoutjesdijk schreef:(En over de constructie van de Z-as ga ik het niet meer hebben, dat moet ondertussen ieder voor zich weten)
Heeft de in deze video voorgestelde Z-as constructie enige kans van slagen? Tevens; de plaatsing van de lineaire rails (1 bovenop de portaalbalk en 1 aan de voorkant) lijkt mij gezien de belasting eigenlijk best logisch/voor de hand liggend. Toch zie ik het niet zo vaak toegepast worden. Heeft dat een reden?
kawarider schreef:Een ding begrijp ik niet, waarom microsteppen met een servo? Zijn het nu closed loop steppers of servo's? Wat is het verschil eigenlijk?
Ik zou willen dat ik het je kon uitleggen. Hoewel ik van veel dingen een beetje weet, gaan sommige dingen een beetje boven mijn pet. Opzich vind ik het niet erg om dingen uit te zoeken maar soms zijn zaken zo uitgebreid/gecompliceerd dat het simpelweg te veel tijd kost om dat 'even' uit te zoeken. Ook omdat ik de informatie daarna vervolgens te weinig toe kan passen om deze investering in tijd te rechtvaardigen. Hope that makes sense... Gelukkig leven we in een tijd waarin kennis relatief makkelijk gedeeld kan worden.
Breaker schreef:Ik zou zelf bij zo'n machine eerder denken aan een vaste brug met een bewegende tafel om toch een stapje zwaarder te kunnen verspanen. De rails kunnen dan ook al bijna vlak op de tafel gelegd worden. En de brug hoeft ook maar eenmalig uitgelijnd te worden, waarbij de vlakke kant direct voor de Y-rails gebruikt kan worden.
Dat klinkt inderdaad ook niet verkeerd. Echter, het juist kunnen inregelen van de servos is wellicht ook een punt hierin. Een beweegbare tafel kan afhankelijk van het werkstuk behoorlijk verschillen qua gewicht.

Voor nu is het dus even afwachten/zoeken. Mijn vorige CNC kaasschaaf staat in elk geval al te koop en de zoektocht naar een goede steen is begonnen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Kjelt »

Gezien je hint over voetbal zag ik dat je uit Eindhoven eo komt.
Ken je de industriele veiling? Zat vroeger in de hurksestraat bij het kanaal maar tegenwoordig in Strijp:
https://www.iveindhoven.com

Die hebben meestal wel granieten meettafels staan, je kunt ze in ieder geval van tevoren bekijken. Ruil je de oude er op in (weet niet of dat kan).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door DaBit »

NoXs4u schreef: 18 apr 2018 16:01In de meettafel is een grid van gaatjes gemaakt op 10x10cm over het gehele topvlak. De tafel is waarschijnlijk dus niet gebruikt om te meten maar om allerlei opstellingen te kunnen maken. Tevens is het oppervlak zwaar beschadigd (dikke krassen en uitgebroken stukjes) en ook zijn er diverse stukjes van de rand afgestoten. Aangezien het de bedoeling was om de gehele steen te verbruiken is dit niet iets wat ik kan wegwerken/verbloemen. Tot slot blijkt de dikte van de plaat van links tot rechts nogal wat te verschillen.
Die gaatjes zijn wel handig, hoef je ze zelf niet meer te boren :lol:
Voor de verdere rest: ik hoor niet of de steen vlak is. Dikteverschil kan; niemand garandeert dat die steen overal even dik is. Krassen liggen dieper dan het oppervlak en zijn ook niet zo'n ramp. Behalve optisch dan. Nouja, daar is wel mee te leven als de prijs past bij het gebodene.
Er zit alleen helaas geen drive bij.
Ja, ik heb ook nog een leuk voorraadje servomotoren zonder drive. Ik weet er zo gauw geen betaalbare generieke oplossing voor.
Zijn deze motoren vergelijkbaar met deze servos die ik al op het oog heb?
Zijn 850W nominaal motoren die een behoorlijke overload mogen hebben. Echt wel serieuzer spul dan die aliexpress dingen.
Vwb hulp van medeforumleden... geen idee in hoeverre 'men' bereid is mij als nieuwkomer naast raad ook eventueel met daad bij te staan. Hoewel ik al wel een aantal jaartjes meelees hier, post ik zelf pas een week :oops:. Vooralsnog zit het met de raad in elk geval wel goed... let's take it from there :arrow:
De meesten hier zijn helemaal niet te beroerd om een helpende hand toe te steken indien nodig. Komt tzt wel.
hugo stoutjesdijk schreef:(En over de constructie van de Z-as ga ik het niet meer hebben, dat moet ondertussen ieder voor zich weten)
Heeft de in deze video voorgestelde Z-as constructie enige kans van slagen? Tevens; de plaatsing van de lineaire rails (1 bovenop de portaalbalk en 1 aan de voorkant) lijkt mij gezien de belasting eigenlijk best logisch/voor de hand liggend. Toch zie ik het niet zo vaak toegepast worden. Heeft dat een reden?
kawarider schreef:Een ding begrijp ik niet, waarom microsteppen met een servo? Zijn het nu closed loop steppers of servo's? Wat is het verschil eigenlijk?
Step/dir is ook maar een manier om die motor te vertellen waar die heen moet. Bij stappenmotoren past dat heel goed uiteraard, maar tegen een servodrive kun je ook best zeggen 'elke 10000 stapjes moet je 1x rond'. Geef je 'm dan 5000 stapjes, dan weet het ding dat er een half rondje verlangd word, en aan de dir kan-ie zien welke kant op. Vervolgens is het aan de kabouter in de drive om ervoor te zorgen dat het gebeurt, en hoe die kabouter dat doet mag die zelf weten.
Dat klinkt inderdaad ook niet verkeerd. Echter, het juist kunnen inregelen van de servos is wellicht ook een punt hierin. Een beweegbare tafel kan afhankelijk van het werkstuk behoorlijk verschillen qua gewicht.
Ik zou me daar niet al te gek druk om maken. Je hebt al heel gauw 50-100 kilo bewegende tafel te pakken. Als je daar dan 50 kilo aan werkstuk op plaatst (wat wij hobbyisten niet zo heel vaak doen) verdubbelt de inertie slechts, iets waar servodrives best mee om kunnen gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 18 apr 2018 17:25 hugo stoutjesdijk schreef:
(En over de constructie van de Z-as ga ik het niet meer hebben, dat moet ondertussen ieder voor zich weten)
Heeft de in deze video voorgestelde Z-as constructie enige kans van slagen? Tevens; de plaatsing van de lineaire rails (1 bovenop de portaalbalk en 1 aan de voorkant) lijkt mij gezien de belasting eigenlijk best logisch/voor de hand liggend. Toch zie ik het niet zo vaak toegepast worden. Heeft dat een reden?
Volgens mij (en daar ben ik niet uniek in) zitten daar de wagentjes en rails op de meest gunstige opstelling.
Voor de plaatsing van de rails op de portaal, kan ik me voorstellen dat 2 railsen op 1 plaat monteren makkelijker is dan 1 aan de voorzijde, de ander bovenop. Dan moet de winst voor die grotere complexiteit wel op wegen.
Dan zou ik misschien nog eerder kiezen voor een portaalbalk die 3-kantig is, en de wagen ook, dan liggen de rails op het schuine vlak. (zoiets zie je ook wel toegepast bij 'echte' machines)

Die graniet plaat zal wel als plaat voor vaste meetopstellingen zijn gebruikt, vandaar die inserts, ze zouden mij ook niet in de weg zitten.
De vraag is misschien eerder wat is de vlakheid van die plaat, want als hij eigenlijk alleen voor z'n stabiliteit gebruikt is hoeft ie in principe niet vlak te zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Sven »

Even haarkloven:

Als de plaat nu vlak is dan is ie dat alleen bij opstelling op de huidige oplegpunten.
Ga je er stukken vanaf zagen en anders neerleggen dan raak je aan de uiteinden gewicht kwijt en gaat de bovenkant hol staan.

Ga je dat terug zien in je freeswerk?
Denk het niet...

En wat al eerder geschreven is, ga niet moeilijk doen met rails op meerdere vlakken monteren, gebruik alleen wat nu de bovenkant van de tafel is.
Als je ook op een ander vlak wilt monteren dan moet je super haaks zagen (in de context van "vlaktafel" kan dat helemaal niet) en je haalt je zo ontzettend veel extra werk op de hals waar je, zeker binnen het doe-het-zelven, geen verbetering uit kan halen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

Kjelt schreef:Ken je de industriele veiling?
Yep. Dat is de plek waar deze tafel nu staat en waar ik de fotos genomen heb :lol: Ik heb nog niets in te ruilen... had 'm nog niet gekocht alleen gespot via hun site. Desondanks bedankt voor de tip. Tot vorige maand had ik nog nooit van deze toko gehoord. Reuze interessant om daar rond te snuffelen en met enige regelmaat te bezoeken.
DaBit schreef:Die gaatjes zijn wel handig, hoef je ze zelf niet meer te boren :lol:
Voor de verdere rest: ik hoor niet of de steen vlak is. Dikteverschil kan; niemand garandeert dat die steen overal even dik is. Krassen liggen dieper dan het oppervlak en zijn ook niet zo'n ramp. Behalve optisch dan.
Voor het bed zijn die gaatjes niet zo erg idd. Maar als ik mijn spaarcentjes in een dergelijk project ga steken, dan wil het oog aan het eind van de rit ook wat. Opstaande zijkanten en een portaalbrug vol onlogisch geplaatste gaatjes en afgestoten hoeken... daar gaat mijn OCD echt van op tilt :mrgreen: Inmiddels heb ik via diverse online veilingsites al verschillende andere tafels op het oog. Een daarvan is een DIN874/0 Planolith van 1200x800x100 in zeeer goede staat voor €200. Tot nu toe 0 biedingen. De veiling sluit over 14 dagen. Bezichtiging op 27 april. Wellicht een veel beter alternatief. Geduld is een schone zaak.
DaBit schreef:Zijn 850W nominaal motoren die een behoorlijke overload mogen hebben. Echt wel serieuzer spul dan die aliexpress dingen.
Mag ik vragen waar het getal 850W vandaan komt? De AliExpres servos zijn 180W en de Mavilors lijken me 179,10W te zijn (zie spec. blad). Volgens mij zijn ze qua wattage vrijwel gelijk maar is de Mavilor wat nauwkeuriger qua spec. De Mavilors zijn ook niet zo groot. Slechts 70x70x180mm... niet een 850Watt-waardig formaat lijkt me. Vwb de bijbehorende drive schijnt het te gaan om de Mesa MSP0307. Deze zijn op fleabay (gebruikt) te koop vanaf ongeveer €200 p/s. Dat bedrag zou dan maal 4 moeten. Dan moet het bedrag voor 4 motoren er nog bij. Totaal gaat dat al snel op of over €1000 uitkomen. En dan weet ik nog niet eens 100% zeker of iemand het aan de praat kan krijgen. Ik denk dat het toch de Ali-servotjes zullen gaan worden. Kwaliteit heeft natuurlijk zijn prijs maar mijn piggybank is helaasch geen hangbuikzwijn :roll:
hugo stoutjesdijk schreef:Volgens mij (en daar ben ik niet uniek in) zitten daar de wagentjes en rails op de meest gunstige opstelling. Voor de plaatsing van de rails op de portaal, kan ik me voorstellen dat 2 railsen op 1 plaat monteren makkelijker is dan 1 aan de voorzijde, de ander bovenop. Dan moet de winst voor die grotere complexiteit wel op wegen.
Dan zou ik misschien nog eerder kiezen voor een portaalbalk die 3-kantig is, en de wagen ook, dan liggen de rails op het schuine vlak. (zoiets zie je ook wel toegepast bij 'echte' machines)
Dank voor je inzicht. Heb voor mijn beeldvorming ook even gegoogled op o.a. 'triangular gantry' maar kan niet echt een duidelijk plaatje vinden. Tevens denk ik dat de bouw van een 3hoekige granieten portaalbalk en wagen, de dingen die nu redelijk recht toe recht aan zijn, onnodig veel complexer zullen gaan maken. Vwb montage van rails hou ik de genoemde argumenten even in het achterhoofd.
Sven schreef:Als de plaat nu vlak is dan is ie dat alleen bij opstelling op de huidige oplegpunten.
Ga je er stukken vanaf zagen en anders neerleggen dan raak je aan de uiteinden gewicht kwijt en gaat de bovenkant hol staan.
Qua oplegpunten klopt er bij deze tafel ook niets van. Het onderstel is namelijk niet origineel. Het nieuwe plan is om niet te zagen in een volgende (kleinere) steen. Dat was hier alleen het plan vanwege de flinke overmaat van de steen.
Sven schreef:En wat al eerder geschreven is, ga niet moeilijk doen met rails op meerdere vlakken monteren, gebruik alleen wat nu de bovenkant van de tafel is.
Als je ook op een ander vlak wilt monteren dan moet je super haaks zagen (in de context van "vlaktafel" kan dat helemaal niet) en je haalt je zo ontzettend veel extra werk op de hals waar je, zeker binnen het doe-het-zelven, geen verbetering uit kan halen.
Snap je punt. ;-)

Belangrijkste is nu de oude kaasschaaf verkopen en een goede steen scoren :evil:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door benkr »

dat soort tafels vind je met enige regelmaat bij failisementsveilingen van grote machinefabrieken. Ze zijn slecht gewild vanweg hun gewicht, ze zijn zonder hefmiddelen nauwelijks te hanteren en te vervoeren. Een beetje tafel weskt al snel 500 kg, dat scbuif je niet even in je kofferbak, en al helemaal niet meer er uit.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door diepchess »

Ja goede opmerking benkr - al aantal keer heb ik op punt gestaan te bieden op zo'n tafel, want een hele grote vlaktafel kan ik hier wel gebruiken. Als dat 500 kilo dan is - is enige probleem hoe 'm in kantoor hier te krijgen.

Maar met mijn beperkte meetervaring in Nederland is het zo dat als in Nederland er niet bij staat hoe nauwkeurig iets is, dat het huilen met de pet op is qua nauwkeurigheid. Je betaalt hier heel vet voor iets waar in USA standaard al een extra 0 achter staat qua nauwkeurigheid, enkel en alleen omdat daar op elke hoek van elke straat een workshop zit die wapens fabriceert...

Als ik enkel een grote vlakke granieten plak wil hebben zonder nauwkeurigheden erbij hoef ik overigens nog geen 10 meter te lopen. Hiertegenover zit Budding Natuursteen namelijk en die maken vanalles voor het hiernamaals...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door diepchess »

Heh man die niemand toelaat,

Ik vind het maar tof hoor dat je iets van graniet bouwt. Zo nuttig als een Westerling die onderhandelt met een ayatollah, maar wel geweldig om te zien hoor! Kijk eens naar dan gelbart. Die doet alles anders dan je denkt. Die pakt echte (niet zulke goedkope) vlakstaven van minder dan micrometer afwijking over hele lengte - en die gaat daar dan met airbearings overheen.

Dat is geweldig tof om te zien hoor!

Bij het bouwen zul je het dan wel laboratorium-achtig stofvrij moeten zien te houden overal. Elk stofje afwijking is een probleem dan me dunkt.

Als je klaar bent met de bouw, dan kun je 'm later ook als grafplaat gebruiken, scheelt je naasten weer stevig wat kosten!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 25 apr 2018 16:26 Je betaalt hier heel vet voor iets waar in USA standaard al een extra 0 achter staat qua nauwkeurigheid, enkel en alleen omdat daar op elke hoek van elke straat een workshop zit die wapens fabriceert...
Die extra 0 heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze met inches werken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 apr 2018 20:00
diepchess schreef: 25 apr 2018 16:26 Je betaalt hier heel vet voor iets waar in USA standaard al een extra 0 achter staat qua nauwkeurigheid, enkel en alleen omdat daar op elke hoek van elke straat een workshop zit die wapens fabriceert...
Die extra 0 heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze met inches werken. :lol:
Nee dat is een echte nul. Wij zijn gewoon een 3e wereldland als het gaat om metaalbewerking. Hoge prijzen overal, wel fiks wat goede mensen die weten wat ze kunnen, maar iedereen hier wordt beperkt door kleine budgetten (of helemaal geen budget ergens voor) en met name weinig opdrachten. Als je zelf niet product hier ontwerpt ben je simpelweg zonder inkomsten tenzij je voor de overheid gaat klussen (wat ook niet voor een ieder is weggelegd).
Plaats reactie