En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Jazeker echt HiWin vet , geen risico.
Ik kon de brug met de hand draaien maar echt heel makkelijk was dat niet maar ook niet dat ik een tang ervoor nodig had. Met de accuschroefmachine ging het vlotjes.
Tja zal een kwestie van tweaken worden, jammer dat ik zo weinig tijd heb maar wordt vervolgd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Inmiddels in de paar dagen vrij tussen kerst en nieuwjaar begonnen met de freesspindel aanstuurkast elektronica.
Het kost toch allemaal meer tijd dan je van te voren denkt maar het is leuk werk en ontspant.

Het volgende voor geinteresseerden in de elektronica.

De Pilz X4 is een simpel slave relais van het veiligheidsrelais in de cnc aanstuurkast. Uiteraard 2e hands bij Kelders, Boxmeer anders is het niet leuk qua prijs.

Het was iets puzzelen maar de spindel aanstuurkast is nu volledig galvanisch geisoleerd van de cnc aanstuurkast elektronica. Dit houdt in dat ik niet bang hoef te zijn voor zwerfstromen of andere ongein. Wel zo netjes en ja omdat het kon ;)
Ik had nl al een paar jaar een Turck 0-10V isolator werkloos in de kast liggen, ideaal voor deze toepassing. Ooit in een container gevonden, getest en hij werkt nog prima.

Met de tool_on uitgang heb ik het mijzelf te lastig gemaakt, ik had een 7 pin connector moeten gebruiken dan was het appeltje eitje geweest. Nu had ik geen extra connectorpin meer over dus had alleen de open collector uitgang en gedeelde 0V (met de 0-10V) van de Eding print. Deze open collector heb ik dus via een 1k2 weerstand aan de 13V in de installatiekast gehangen. Daarmee heb ik een geinverteerde Tool_on uitgang:
+13V als de motor niet mag draaien, 0V als hij wel mag draaien.
Dat is dus niet handig. Zeker niet als de installatiekast uitvalt en dat de spindel motor dan begint te draaien, dat wil je dus echt niet. Dit is opgelost door een uitgang van het veiligheids relais in serie op te nemen. Als de spanning in de aanstuurkast uitvalt schakelt het veiligheidsrelais ook meteen uit.

Tweede issue is dat de VFD de schakelaar zo dicht mogelijk bij de connectoren wil hebben, althans volgens het HY boekje, wellicht overkill gezien anderemans ervaringen en het zal niet zo nauw komen maar dat betekent dat ik daar toch graag een klein relais of in dit geval een open collector optocoupler wil plaatsen.

Goed dan nog maar een optocoupler en een tor om het te inverteren en het is opgelost.

17938
17939
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nog een paar vragen over de HY vfd:

1) Is een remweerstand aan te bevelen ?
Welke waarde en vermogen heeft de remweerstand nodig voor een 1,5kW spindel? Ik lees bij andere merken ongeveer 70 ohm, zou dat hier ook goed gaan ?

2) Heeft de HY vfd een noodstop ingang ? Ik zie het niet 1,2,3. Eerst dacht ik de VFD volledig stroomloos te maken in geval van een e-stop maar dan blijft de spindel door zijn snelheid een tijd doordraaien. Door de 0-10V en FOR af te schakelen hoop ik dat hij de spindel afremt, is dat correct ?
Anders ga ik het binnenkort wel meemaken :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ik heb zo'n remweerstand (300W) in mijn kast zitten, maar hij remt pas vanaf ca 1000 tot 0 toeren en het vermogen dat ik meet is hooguit 1W. Je kan beter de frequentie snel terug regelen.. Niet te snel anders krijg je een fout. Dan staat de spindle ook in een paar seconden stil.
Als je een emergency stop krijgt vanl het FOR-signaal ook weg en stop de spindle ook.. Daar hoef je verder geen actie voor te ondernemen..
Misschien wel handig om ook de erroruitgang van de VFD in het noodstopcircuit op te nemen (kontacten FB en FC en een parameterinstelling)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 31 dec 2018 13:44 Misschien wel handig om ook de erroruitgang van de VFD in het noodstopcircuit op te nemen (kontacten FB en FC en een parameterinstelling)
Bedankt, ga ik eens naar kijken ik kan er nu nog een connectortje bij zetten indien nodig (e-Stop uit) in serie met het e-stop circuit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo lange tijd niet gepost maar ook lange tijd weinig gedaan, oa door een iets mindere situatie in de prive sfeer die nu weer verbeterd is.
Ik heb heel veel tijd besteed aan het uitlijnen en proberen alles zo perfect mogelijk te krijgen,
om er vervolgens achter te komen dat dit toch niet lukt :)
Dus ik wil gaan frezen jammer dan dat ik geen 0,01mm nauwkeurigheid heb, next.

Inmiddels de spindelkast afgebouwd en opgehangen.
Veel aandacht besteed aan het aarden van de spindelkabel (dubbel bij entree en vlak voor de vfd).
En vandaag de spindel op de machine gemonteerd en eens kijken hoe we dit aan de praat kunnen krijgen.

20065
20064
Laatst gewijzigd door Kjelt op 01 mar 2020 23:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

En dan de spindel maar eens laten draaien 8)

Voor degenen die de pwm -> rpm compensatie van Eding al hebben gebruikt kun je de rest van deze post wel skippen.

Wat ik wel goed vind aan Eding CNC software is dat je je PWM naar RPM van je spindel kunt corrigeren of vastleggen.
In mijn geval was dit noodzakelijk want 50% PWM oftewel 5V out naar de VDF was al 20000 toeren.

De hele procedure staat best wel goed beschreven onder hoofdstuk 2.4 van de Eding 4.03 manual.
Wat ik daar wel nog miste is de fijnafstelling van pwm naar rpm.

Hoe ik het heb gedaan is de PWM weergeven in de display zoals beschreven in 2.4 onderaan en dan met de hand,
de spindelsnelheid opgegeven bv S0 3000 dan zet je de theoretisch spindelsnelheid op 3000 rpm.
Dan de spindel aktiveren en op de VDF de werkelijk rpm's aflezen en dan zie je dat daar geen bal van klopt,
dat je ipv 3000 bv 6800 rpm krijgt. Goed die 6800 rpm noteer je samen met de PWM setting in de userinterface.

Zo krijg je een tabel die je in een file kunt zetten, bv voor mij gold (enkele waardes maar genomen):
RPM PWM
0.00 0.00
2380.00 6.00
3120.00 8.00
3840.00 10.00
5030.00 13.00 etcetera.

Nu ben je alleen niet klaar want de userinterface laat de PWM settings alleen in natuurlijke getallen zien, oftewel afgerond.
Dan zit je er nog steeds wat naast.
Dus je vult de tabel in met bv de 10 bovenstaande waardes die je gemeten hebt, zorgt in de ini file dat de file wordt geactiveerd en start
eding opnieuw op.

En nu geef je de vorige keer gemeten waardes in RPM op als theoretisch setpunt.
Dus bv S0 2380 en dan zet Eding volgens de file die je gemaakt hebt de RPM exact op 6.00 en dan zie je op de VFD dat er nu een
net andere waarde komt te staan bv niet 2380 maar 2320. Dat is dan de exacte match.
Dat doe je voor alle 10 de waardes weer en corrigeert de file met de nieuwe rpm waardes en dan ben je klaar.

In mijn geval de eerste paar waardes :
0.00 0.00
2320.00 6.00
3080.00 8.00
3900.00 10.00
5080.00 13.00

Wat ik dan nog leuk vond is om te kijken of er nog een lineair verband zat tussen de PWM en RPM waardes,
en dat doe ik dan met Excel. Zet de waardes in twee tabellen en gebruik de PWM als X-as en de RPM als y-as,
laat excel een grafiekje maken, en inderdaad een bijna mooie rechte lijn.

20062

In Excel kun je dan nog een trendlijn laten maken die als het ware een rechte lijn door de opgegeven punten trekt,
en van die trendline kun je de formule laten zien zodat ik weet dat voor mijn situatie ongeveer RPM = ((406 * PWM) - 134) geldt.
Nu kan ik alle andere waardes ook meteen uitrekenen zonder te meten (wel even checken na afloop).

20063
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Twee jaar na de start de eerste gaatjes frezen voor de t-slot plaat 8)

20163
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

En nog geen mister/druppelaar er op? Wil je een gebroken bitje gaan uitgraven???

Baai de wee, Ik heb tegenwoordig andere tape om de hard-PVC strips op het aluminium te plakken.. Schijnt nog iets beter bestand te zijn tegen olie (Fenella).. tot nu toe gaat dat heel goed..
Tesa 4965. Wel ruim 40 euro een rolletje maar daar zit dan wel 38mm x 50 meter op...


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

plakband
Laatst gewijzigd door serum op 23 mar 2020 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 21 mar 2020 18:03 En nog geen mister/druppelaar er op? Wil je een gebroken bitje gaan uitgraven???
Geen plaats :shock:
Ik moet een of andere beugel naast de spindel zien te plaatsen.
Maar ik heb het bitje na de eerste zeven gaten onder de microscoop bekeken, geen aankoekinkje nog te zien.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 21 mar 2020 18:44
audiomanics schreef: 21 mar 2020 18:03 En nog geen mister/druppelaar er op? Wil je een gebroken bitje gaan uitgraven???
Geen plaats :shock:
Ik moet een of andere beugel naast de spindel zien te plaatsen.
Maar ik heb het bitje na de eerste zeven gaten onder de microscoop bekeken, geen aankoekinkje nog te zien.
Dat zie je ook niet tot het moment dat die koek er wel is, en dan zie je hem niet alleen, je hoort hem echt goed en wellicht gebeuren er tegelijk ook nog een paar andere dingen zoals een spindel die stil gaat staan, een VFD die in alarm gaat, een frees die langs komt vliegen en................
Gebruik op zijn minst een vleugje WD40 of bio-ethanol in een plantenspuit of zo het gebeurd echt en op een moment dat je er niet op bedacht bent.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ok zal het doen wordt wel smerig nu vliegen de spaantjes rond met ipa wordt het slurrie.
Heb ook nog dat Fenella maar dat mag je weer niet inademen :x
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef: 31 dec 2018 13:44Ik heb zo'n remweerstand (300W) in mijn kast zitten, maar hij remt pas vanaf ca 1000 tot 0 toeren en het vermogen dat ik meet is hooguit 1W. Je kan beter de frequentie snel terug regelen.. Niet te snel anders krijg je een fout. Dan staat de spindle ook in een paar seconden stil.
Als je de rem weerstand hebt dan moet je 'm wel gebruiken, ook/juist bij frequentie terug regelen.

Hier mijn rem weerstand : viewtopic.php?f=35&t=11119#p115170
Plaats reactie