En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2020 10:46 Bij de 2e oplossing kun je er ook nog voor kiezen die onderkant achteraf op maat te maken.
Ja heb je gelijk in , als je er inderdaad pak m beet meer dan 10 a 20 moet maken dan is het interessant om er een jig voor te maken met van die mooie hefboomklemmetjes.
hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2020 10:55 Nog een ander dingetje, waarom span je dat in de lengte in je klem?
Grappig, daar heb ik niet meer op gelet, de eerste stukjes POM had ik in de breedte geklemd maar daar erna de lengte gelijk willen frezen als onderkant (eerste stukjes) dus moest de klem verzet, en daarna vergeten de klem terug te zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 07 sep 2020 11:05 In eerste instantie had ik een hefmechanisme, omdat ik dacht dat de machine zich zou verplaatsen tijdens het frezen. Maar dat was niks. Nu heb ik de wielen er voor vast onder zitten. Door het gewicht van de machine blijft ie tijdens het frezen gewoon staan. En ik heb de machine in een handomdraai verplaatst, wel handig in een kleine ruimte.
Blijft dat stabiel staan dan ? :shock:
Ach ik hoef die machine misschien 3x per jaar ofzo te verplaatsen als ik iets moet wijzigen of er voor andere redenen bij de kabels moet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 07 sep 2020 11:19 Nou, eigenlijk nog iets anders, maar het zijn maar kleine variaties:

- Pak strip POM die even breed of breder is dan je product.
- Plaats de strip in de machineklem met de kopse kant gelijk aan de vaste bek en een paar opvulstripjes van wat je ook maar hebt liggen breder dan de halve freesdiameter tussen de bekken en de strip. Da's lekker makkelijk te doen. Heb je geen opvulstripjes die je kunt vertrouwen dan doen een paar HSS boortjes oid de truuk ook wel.
- Haal de frees een keer haaks over de strip op de goede afstand. Daar heb je nu precies de opvulstripjes voor nodig, want je moet met je frees tenminste een freesradius voorbij je strip en anders zitten de bekken in de weg.
- Nu heb je een blokje met gladde en haakse onderkant. Strip opschuiven tot-ie weer gelijk ligt met de vaste bek, herhalen tot je genoeg blokjes hebt.
Heb je misschien een tekeningetje zoals Hugo dat zo mooi heeft gedaan hierboven want heb het nou 3x gelezen maar kan me het nog niet helemaal voorstellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Even heel erg kort door de bocht:

Machineklem:
Afbeelding

Je strip materiaal, gelijk met de vaste bek. Is op de foto een blok HMPE want dat lag binnen handbereik. Tevens afstands-strips tussen bekken en materiaal. Dat is op de foto een paar 6mm boortjes, want die lagen wederom binnen handbereik:
Afbeelding

En nu kun je met je frees het hele blok doorhalen terwijl je beide kanten nog stevig geklemd houd. Zo krijg je een mooi gladde en haakse snede.
Afbeelding

Eenmaal door het blok heen schuif je 'm op tot-ie weer gelijk ligt met de vaste bek van de klem en herhaal je het grapje.

Maak je hier nou een gewoonte van dan is een zaagtafel wel handiger. Verder moet je goed snappen dat het EEN methode is, en niet DE methode. Er zijn honderden wegen naar Rome en maar enkele zijn echt onhandig. Het is wel belangrijk om een manier te vinden waarmee je de boel zo stabiel mogelijk vast zet. In dit geval klem je de strip over de hele breedte, zowel het 'bulk-deel' als het deel wat je 'afzaagt'.

Ga je met 2 schroeven dat POM vastzetten op een ondergrond zoals je gedaan hebt, dan zou ik ervoor zorgen dat het niet kan verschuiven; POM is best glad. Paspennen zijn ideaal, een bout met borst doet de truuk ook nog wel, blokjes tegen de zijkant aan schroeven zodat het nergens heen kan ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt Dabit, duidelijk!
Ik heb een lintzaag voor hout maar sinds kort een bimetaal zaagblad erin gelegd, werkt prima voor aluminium maar is kennelijk te dun of smal voor POM.
Misschien voor POM beter een breder houtzaaglint gebruiken dat wat stugger is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 sep 2020 14:45 Bedankt Dabit, duidelijk!
Ik heb een lintzaag voor hout maar sinds kort een bimetaal zaagblad erin gelegd, werkt prima voor aluminium maar is kennelijk te dun of smal voor POM.
Misschien voor POM beter een breder houtzaaglint gebruiken dat wat stugger is.
Eerder een te fijne tand. En niet te hard draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Vertanding is 2mm dus 12 tanden per inch, helaas vast toerental op deze lintzaag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Ik heb perfect haaks zagen op de lintzaag maar opgegeven. Het zal bij echte kwaliteitsapparaten wel anders zijn, maar in de prijs/formaatklasse waarin mijn machine valt lukt het met een apparaat in perfecte conditie (wat de mijne allang niet meer is) en vers zaaglint nog net, maar dat is van relatief korte duur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Mjah perfect hoeft echt niet voor mij als het maar bij een tweetal passes van 0,2mm ofzo blijft ipv zes keer 0,25 mm eraf te moeten halen om het hele oppervlakte geraakt te hebben ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 07 sep 2020 20:34 Mjah perfect hoeft echt niet voor mij als het maar bij een tweetal passes van 0,2mm ofzo blijft ipv zes keer 0,25 mm eraf te moeten halen om het hele oppervlakte geraakt te hebben ;-)
Waarom zes keer 0,25 mm? Kan toch in 1 keer?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 07 sep 2020 21:07
Waarom zes keer 0,25 mm? Kan toch in 1 keer?
Omdat ik vantevoren niet weet wanneer er overal op het hele vlak het stuk geraakt wordt. De ene keer is dat na vier keer 0,25mm een andere keer zes etc.
Anders gezegd ik haal er steeds een stukje af tot het hele vlak glad is en niet meer.
Als je vantevoren weet hoeveel er af mag zou dat meteen kunnen alhoewel ik met een 20mm frees met diameter opname 8mm op mijn kleine ER11 frees dat niet zou aanraden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 07 sep 2020 21:26 Als je vantevoren weet hoeveel er af mag zou dat meteen kunnen alhoewel ik met een 20mm frees met diameter opname 8mm op mijn kleine ER11 frees dat niet zou aanraden.
Dat zal toch wel meevallen met zo’n stukkie pom, zo slap is die machine toch niet dat je er geen 1.5mm af kan halen met een 20mm frees. Al dan niet met een 8mm opname... beetje lef mag wel hoor 😉
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik kan het wel eens testen, je hoort het gauw genoeg als de frees het niet meer fijn vindt, want als een frees iets goed kan is het wel janken ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 07 sep 2020 22:45 Ik kan het wel eens testen, je hoort het gauw genoeg als de frees het niet meer fijn vindt, want als een frees iets goed kan is het wel janken ;-)
Beetje investeren in goede freesjes misschien....
Plaats reactie