En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 25 nov 2018 23:57 Je moet de fout uitgang toch nog even omzetten..
Die stonden al goed die werken prima.
Snap niet dat je protuner niet eerder gedraaid hebt om de drivers te testen en eventueel te tunen..
Ik heb ze los getest op de bench niet in de machine.
Tunen hoefde niet zei jij ze staan goed vanuit de factory toch?
Ik heb alle vier de settings vergeleken, drie waren identiek de vierde week heel veel af.
Ik heb die toen hergeprogrammeerd met de settings van de andere drie dus ze zijn alle vier nu gelijk.
Drie mogelijkheden:
Encoder verkeerd aangesloten
UVW verkeerd aangesloten
Verkeerde encoder bij de motor ( bijvoorbeeld de encoder van de Y op de Z driver..)
Het zal een van de eerste twee zijn, alle vier de encoderkabels verwisselen, nee uitgesloten.

Wat me wel opvalt is die fluittoon. Bij de benchtesten hoorde ik alleen een brom van de geactiveerde motor maar nu is er een hoge fluittoon te horen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Nee, tunen hoeft niet, als auto-config aan staat (zoals standaard). Maar een beetje spelen kan leerzaam zijn.

Een beetje sissen in bepaalde posities is normaal, maar echt een fluit toon heb ik alleen met een opgeblazen driver gehad.. de motor werd toen ook in notime zeikheet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Vanmiddag vrij genomen, was toch wel erg benieuwd wat het nou was.
Even al mijn documentatie zitten doorspitten en daar kwam het probleem al naar voren.
Ik had in juni de motorkabels layout en connectoren vastgelegd in een tekst bestand.
Dit heb ik gebruikt voor het bekabelen van de motoren op de machine, alleen heb ik dit dus niet gebruikt bij
het bekabelen van de kast connectoren. Daar heb ik om de een of andere reden dus de boel gespiegeld aangesloten.
Dat verklaart het piepen. Even kreeg ik schrik want de w van de motor lag nu hard aan aarde, alleen de aarde is voor de motordrive floating,
dus er loopt geen stroom. Oef gelukkig want nu is dus alles nog heel.
Alle connectoren terug goed bekabelt en weer peut er op en ja hoor: het leeft! Ik heb beweging 8)

17762
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nou ik heb er lang over moeten nadenken wat ik zou kiezen voor het uitlijnen van mijn machine:

- mijn hypotheek verhogen en een Mitutoyo 311-112 4-zijdig hoekmaatje van € 19995.- ex BTW :shock:

of

- een Ikea HÄggeby kastdeur voor € 7.- inc BTW :lol:

Nou het is geworden:

17772

en toen zag ik meteen dat mijn blokhaak ook prima was geweest, geen lichtspleet tussen als ik hem er naast hou.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Zeg ik toch.. Ikea kastdeurtjes: a poor man's uitlijn-paneel..
Tipje: Van de y-motor even de boutjes losnemen en het 50mm-afstandsprofiel een kwartslag draaien zodat de opening aan de onderzijde zit... Boutjes er weer is... klaar.. (komt er ook geen vuil in..)
En nog een paar van die sleuf-stripjes op maat knippen.. anders blijf je die sleuven leeg zuigen...;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hi Kees,
Ja ik ben nog niet klaar he? Verder gaan met de strips, die staan nog op de todo lijst.
Profiel draaien is inderdaad een goede.
Er is nog genoeg te doen, ik moet oa nog de freesspindel aanstuurkast bouwen, och je, ben nog wel even zoet ;-)
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door -rick »

Ik heb die strips nog een heleboel over!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt maar ik heb ze in huis alleen nog niet aan toegekomen. Stapje voor stapje, en de alu t-plaat moet ik nog bestellen en monteren en dan eens kijken welke sleuven nog dicht moeten.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hobbycnc23 »

Nou, petje af hoor voor die geweldige mooie machine met dito electronica. Alles heel keurig afgewerkt.
Heb bijna alle posts gelezen en heb er veel van geleerd.
Ben sinds begin deze maand met het cnc virus besmet geraakt, twee dagen voor de cnc dag 2018 lid geworden.
Ik ben op basis van de OSPF ook een machientje aan het ontwerpen en het bouwen moet nog beginnen.
Maar heb totaal geen ervaring en nog onvoldoende kennis, moet nog veel leren. Ik steek geweldig veel op van dit forum!!!
Ik woon ook in de regio Ehv en wil heel graag je machine een keer komen bewonderen.

Groet, Geert
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Dat is prima Geert maar ik wil hem wel graag eerst even afmaken :)
Ik heb weinig vrije tijd naast mijn werk en die wordt ook door familie en andere verplichtingen vaak opgesoupeerd, maar je bent tzt zeker welkom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Volgende is ter info, ik doe mijn best maar ben een beginner dus als jullie opmerkingen hebben wat ik fout doe,
of liever hoe ik het beter zou kunnen doen hou ik me van harte aanbevolen.

Vanmiddag eens begonnen met het haaks zetten van de brug en het uitlijnen van de machine.
De X1 lineaal zit ondertussen na wat heen en weer schuiven vanaf het midden handvast gedraaid,
bij de X2 lineaire geleider zitten de moeren nog losjes.

Ik heb als eerste de brug op X1 (X) en X2 (A) gelijk gezet tov de loslagerkant met een schuifmaat, zodat dit ongeveer binnen een 0,1 mm gelijk stond.
Dat zegt nog niets er kan natuurlijk een verschil zitten tussen de twee assen maar als begin. Ook even op het oog gekeken of de brug redelijk haaks stond,
zover als je dat met het oog en een blokhaak kunt zien. Daarna nog even met de Ikea plaat , leek vrij aardig te kloppen.

Daarna met Eding de X1 (X) en X2 (A) onafhankelijk gehomed (dus niet als tandem) dan trekt de brug dus wat scheef maar je ziet dan aan het verschil in afstand tot de zijkant
weer met een schuifmaat wat ongeveer het verschil is tussen de X en A homesensor. Ik zou niet weten hoe je het anders moest doen.
Aangezien mijn sensoren binnen 2mm van elkaar zitten is dit geen probleem.
Mochten je homesensoren flink uit elkaar liggen dan trekt de brug dusdanig krom dat je stall krijgt, dan werkt dit dus niet.

Deze delta X ingegeven in Eding en nu tandem laten homen en dat als basis gebruiken voor het verder uitlijnen.
Nog een keer de Ikea plaat als ruwe eerste verificatie gebruikt, ziet er aardig uit.

Op de Z as een kraspen gemonteerd met fijne punt en in het begin deed ik met een pen een puntje zetten onder de pin maar dit werkte niet precies genoeg.
Nu heb ik papiertjes van een ruitjes blok geknipt die zet ik dan steeds met de kraspen vast en fixeer met plakband voor de volgende meting.
Dat werkt prima moet ik zeggen, de ruitjes hebben een dunne lijn en hiermee kreeg ik goede meetresultaten.
Is er een betere manier, ik hoor het graag!

Een plaat er op gelegd, maakt niet uit hoe die ligt mag zo schuin tov de zijkanten zijn als je wilt het gaat om de driehoek als ie maar blijft liggen en niet verschuift tijdens de meting.

Eerste test even kijken of alle settings goed zijn, homen, Z-as naar beneden eerste blaadje, Werkstukcoordinaten op 0,0,0 gezet ,
de X as een F0-800mm laten verplaatsen met 50mm/s, daarna meten: 799,6 mm waarbij de 6 een gok is want zo nauwkeurig is mijn lineaal en rolmaat nou ook weer niet maar je zag dat je iets tekort komt.

Is dit goed genoeg of moet ik nu mijn 800 steps / mm gaan aanpassen zodat het precies 800,0mm wordt?
De afwijking is .05% , ik hoor het graag. Blaadje geplakt.

Ook bij de Y as maar dan 450mm en dit kwam dusdanig in de buurt dat ik 450mm reken, blaadje geplakt.

Brug aan de kant gezet en de schuine gemeten volgens de bekende Pythagoras driehoeks meting.
Bij een perfect uitgelijnde brug en hoek van 90 graden met de gemeten X en Y waardes
had de uitkomst 917,5 mm moeten zijn de gemeten afstand was 917,5 mm +/- 0,2mm (lineaal aflezing).

Dus ben eigenlijk wel tevreden tenzij dus de X as steps aangepast moeten worden maar dan zou ik dit liever op een andere manier doen,
bv met een optische lineaal monteren met 5u oplossend vermogen en dan de metingen herhalen.

Tja nu de tweede X as vastzetten maar en de hele boel herhalen kijken of dit nog steeds allemaal goed gaat, daarna eens wat snelheids testen doen,
ik merk al dat de brug nu bij > 100 a 120 mm/s stalt, dat moet beter kunnen dus ik wijt het nu nog aan de losse rails en hoop dat het dadelijk opgelost is.

17813

17814
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Er zijn een paar dingen die de snelheid wezenlijk beïnvloeden:
Inderdaad het niet goed vast zitten van de diverse onderdelen.
Het niet goed uitgelijnd zijn van oa. de moerblokken. Bij zeer geringe scheefstand kan de boel al zwaar gaan lopen.
Te strakke passing van de schroefspindels in de lagers. Als de schroefspindels er met enige kracht, met de hand ingedrukt kunnen worden, dan is het goed.. Lagers er op persen of tikken resulteert in het uitzetten van de binnenring met enige micrometers, waardoor de lagers beduidend zwaarder gaan lopen (ja, dat gebeurt ook bij lagers van SKF/NSK/THK/INA/FAG etc... Ook het te hard aandraaien van de opsluitmoer van die spindels levert een zwaar lopend lager op.
De goede smering gebruiken scheelt ook een paar cm/min.
Dan kan je de drivers nog tunen op soepel en snel lopen.
Tja, en dan de lengte.. Daar kan je weinig mee, maar die is wel zo lang dat je niet hoeft te verwachten dat die 15m/min aan kan zonder te vibreren..
EN de zaak moet zich natuurlijk ook altijd eerst zetten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Misschien toch even een ervaren persoon laten meekijken voor ik iets sloop.
Zo hoor ik nu ook duidelijk de kogeltjes in de wagens vd x as maar misschien is dat wel heel normaal. 15m/min hoeft niet, 7 is meer dan genoeg ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Je mag wel wat horen, maar het moet niet klinken als vierkante kogels.. Zit er al vet in de wagentjes?
Loopt de brug verder wel soepel? Door het aandraaien van de bouten van die wagentjes kan je de boel een paar miliradialen scheef drukken. het kruislings aandraaien op oplopende momenten moet er voor zorgen dat die wagentjes recht blijven.
Voor het stellen van de moerblokken gebruik ik wel eens de volgende truuk: tussen het moerblok en de plaat doe ik een heel dun stukje tape, verwijder de eindlagers en met het moerblok ongeveer in het midden tussen de twee gaten waar de eindlagers zitten, draai ik de bouten zo aan dat de uiteinden van de schroefspindels exact in het midden van het gat zitten. Zo weet ik zeker dat het moerblok niet scheef zit..
De afwijking kan in principe niet veel zijn maar voldoende om de zaak niet mooi en soepel te laten lopen...
Zo heb ik ooit een machine hier gehad die in eerste instantie niet verder kwam dan ca 3,5 meter per minuut… Na alle truukjes er op los gelaten te hebben haalde ik bijna 12 meter/min.. en diagonaal zelfs 15m/min.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie