En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nu is gelukkig het Wegrijden goed gelukt en kon ik ook de aarding in orde brengen.
10mm2 aardkabel in de kabelrupsen was nog een uitdaging maar het ging allemaal vrij soepeltjes. De x-assen had ik al met 10mm2 verbonden en nu dus nog een koperen sterpunt waarvandaan de machine aan het centrale aardpunt in de ruimte aangesloten wordt net als de spindelkast en de besturingskast.

21447

21446
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ik zou 25mm kwadraat nemen :lol:
Stop eens met fröbelen in de marge, en ga frezen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Dat doeh ik toch allang jonguh :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

En het sneeuwt in huize Kjelt :lol:
Freest leuk weg dat POM.
Blijft eng twee mm boven je machineklem frezen maar gaat nog altijd goed.

21578

Maar wel nog een tweetal vraagjes aan de ervaren mensen hier:

Vraag 1: Bij zo'n soort werkstukje hoe span je dat in vredesnaam goed op ?
Je freest tot de bodem dus aan de zijkanten klemmen kan alleen op die plaatsen waar je de stock overhoudt.

Ik heb een aantal pogingen gedaan maar uiteindelijk toch gekozen voor het vastschroeven van de stock met twee schroeven maar ook van het uiteindelijke productje om te voorkomen dat de boel losschiet. Nu kun je misschien dus stukjes vast laten zitten aan de stock maar dat zie je dan weer terug in de eindfinish.
Nu heb ik dus wel twee gaten teveel, maar maakt niet uit het komt toch niet in het zicht maar vraag me serieus af hoe spant een professional zoiets op ?

21577

21576

21574

Vraag 2:
Als mijn 4mm frees op 16mm of dieper gaat dan hoor ik zo nu en dan een krakend schurend geluid, alsof de frees door zand heen gaat.
Moeilijk om uit te leggen maar waar ik bang voor ben is dat ik de lagers van mijn spindel hoor die met teveel kracht zijwaarts gedrukt worden.
Maar de zijwaartse kracht op de frees is toch niet groter als je dieper gaat die hangt toch alleen af van de hoeveelheid materiaal dat weggefreesd wordt ?
Iemand een andere mogelijke verklaring ?

21575
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Als je als eerste de gaten laat frezen dan kun je daar schroeven in draaien die het werkstuk vasthouden, zo doe ik het meestal bij dit soort dingen.

Hugo heeft al eens een cursusje "opspannen" gegeven op de CNC zone dag, wellicht kan hij dat voor jou nog een keertje doen.

Dat geluid wat je hoort is denk ik je frees die volgelopen is en waarvan de spanen niet weg kunnen.
Als je zo die gaat zou ik de sleuf nog wat breder maken door die in 2 passes te frezen zodat je altijd voldoende ruimte hebt voor de afvoer van spanen, zeker als de frees zelf geen spiraal heeft die zo ver doorloopt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt Ben voor de feedback.
In dit geval 1 groot gat maar wel van 10mm lastig om dat te gebruiken maar begrijp je aanpak als je meerdere kleine gaten hebt.

Wat betreft de spanen, zie de laatste foto die schieten er echt nog uit en ik sta er ook nog bij met een flinke straal perslucht (behalve toen ik de foto moest nemen) maar zou inderdaad wel kunnen ja dat het "het proppen" vd spanen is.
Goed plan om een tweede pass er bij te maken.
Geen idee hoe ik dat moet programmeren in Filou, tenzij ik iedere losse pass als contour moet ingeven dsn ben je wel een half uur bezig met programmeren dat zou toch wel standaard iets voor zijn? Is daar nog een bepaalde naam of uitdrukking voor die je in cam programmas gebruikt ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

21579
Hoe je iets maakt en opspant hangt natuurlijk van heel veel faktoren af. (dat is één van de uitdagingen bij frezen)
In jouw geval, je hebt er meerdere nodig en misschien een lange strook materiaal, zou ik die strip in de klem zetten, net genoeg uit laten steken en de rode contour frezen, product afzagen, plat in de klem zetten, onderzijde vlakfrezen en (ik gok) ook nog 2 montagegaten er in boren.
Als je alleen kleine stukjes materiaal hebt kun je 1 blokje ook tegen een aanslag aanleggen en met een kikker vast zetten, vervolgens rode contour frezen.
Bij heel veel andere producten pak ik materiaal wat 5 mm te dik is, laat het werkstuk ver genoeg boven de klem uitkomen en frees het hele product, vervolgens omdraaien en op dikte maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hoi Hugo,

bedankt!
Die eerste oplossing lijkt me inderdaad stukken beter 8)

De tweede is niet echt (makkelijk) mogelijk (in mijn geval) want de afstand van de onderkant tot center gat komt zeer nauw (<0,1mm) anders loopt de as niet lekker en moet ik weer gaan shimmen.
Wat mij echt tegenviel is de zaag-gelijkheid van mijn lintzaag, dat scheelt soms aan de voor tot achterkant al 0,8mm. Dus veels te veel voor de tweede oplossing.
Wel zou ik een of andere marker kunnen aanbrengen die als referentiepunt dient om daarna de onderkant af te frezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Dit is best een vervelend ding om omgedraaid met z'n voetje naar boven haaks in de klem te leggen. En als je 5mm te dik materiaal neemt en omdraait is opspannen zonder te beschadigen ook al niet helemaal makkelijk.
Ik zou eerst blokjes maken op de goede maat en daar vervolgens de contour uit frezen. Als die 2 extra gaatjes me zouden storen tenminste, wat ze me meestal niet doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij de 2e oplossing kun je er ook nog voor kiezen die onderkant achteraf op maat te maken.
2 steuntjes in je klem leggen waar de uiteinden op liggen en je hebt ze allemaal gelijk.
Sommige maken een extra bek in de klem met een verzameling paspen gaten, dan kun je 2 gaten uitkiezen waar je een pen in steekt, en daar je product op leggen. (waarom ik dat zelf nooit gedaan heb ??)
En nog een paar gaten strategisch kiezen om een schuin oplegvlak te maken, soms ook reuze handig.(maar voor schuin inspannen boor ik meestal een paar hulpgaatjes in het product zelf, dat kan bijna altijd wel)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nog een ander dingetje, waarom span je dat in de lengte in je klem?
Kans dat je het bol drukt is behoorlijk aanwezig, en het klemgebied is veel kleiner. Ik zou altijd zo kort mogelijk in spannen.
Wat Bart zegt, maar ik weet niet of die dat precies bedoelt. Eerst rechthoekig blok maken met het lager-gat op de juiste maat van het montagevlak, dan met 1 kikker opspannen en de buitenomtrek, dat is slechts cosmetisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hobbycnc23 »

21580
Hoi Kjelt, lees nu pas je post over het verplaatsen van je machine.
Ik had nog vier zwenkwielen van Cranenbroeck uit Budel liggen en heb die er onder gemonteerd, zie foto.
In eerste instantie had ik een hefmechanisme, omdat ik dacht dat de machine zich zou verplaatsen tijdens het frezen. Maar dat was niks. Nu heb ik de wielen er voor vast onder zitten. Door het gewicht van de machine blijft ie tijdens het frezen gewoon staan. En ik heb de machine in een handomdraai verplaatst, wel handig in een kleine ruimte.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door serum »

Volgt de machine dan niet nagenoeg perfect parallel de oneffenheden in je vloer? Zit zo een paar mm in zo'n vloer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Nou, eigenlijk nog iets anders, maar het zijn maar kleine variaties:

- Pak strip POM die even breed of breder is dan je product.
- Plaats de strip in de machineklem met de kopse kant gelijk aan de vaste bek en een paar opvulstripjes van wat je ook maar hebt liggen breder dan de halve freesdiameter tussen de bekken en de strip. Da's lekker makkelijk te doen. Heb je geen opvulstripjes die je kunt vertrouwen dan doen een paar HSS boortjes oid de truuk ook wel.
- Haal de frees een keer haaks over de strip op de goede afstand. Daar heb je nu precies de opvulstripjes voor nodig, want je moet met je frees tenminste een freesradius voorbij je strip en anders zitten de bekken in de weg.
- Nu heb je een blokje met gladde en haakse onderkant. Strip opschuiven tot-ie weer gelijk ligt met de vaste bek, herhalen tot je genoeg blokjes hebt.

De rest is Hugo oplossing 2. 2 aanslagpennetjes evenwijdig met 1 van de assen plaatsen in je freesbed (met je houten spoilbord: 2x boren, 2x pennetje meppen, klaar. Daarom moet je gebroken freesjes ook gewoon bewaren :) Ik heb ook blokjes alu met die dingen die ik in de machineklem kan zetten), blokje pom tegen de aanslagpennetjes aan leggen, kikker erop met een stripje aluminium eronder om het POM mooi te houden, en alle contouren inclusief grote gat ineens frezen. Makkelijk om op die manier <0,1mm te halen.

Maar eerlijk gezegd boor ik nog veel liever 2 gaatjes waar ik het ding mee vastschroef. Mochten er onderin nog gaten moeten komen dan kun je paspennetjes door die gaten doen en het ding op die paspennetjes laten rusten in de machineklem zodat het vlak van de voet-kant evenwijdig staat met je bed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie