Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Lekker bezig Ben
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Dat stuk is duidelijk en dank zover.

Misschien vraag ik het verkeerd, dus laat ik het anders stellen:

De krachten die op de frees komen, worden deze beter opgenomen met een vierkanten dan een ronde?

Ik zie het namelijk zo, (misschien appels met peren vergelijken)

Als ik een stok van een meter met 1 hand vast hou en er een tik tegenaan geef is de uitslag groter dan dat ik doe zelfde stok met 2 handen vast hou.

Wat Sven al aangaf is dat mijn ontwerp niet stijf genoeg zal zijn en vrij weinig uit zal maken. Maar ach dan is de spindel misschien iets beter 😁
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Toxiq schreef: 28 mar 2018 14:25 Lekker bezig Ben
dat hoop ik Jeroen. Nu onderweg naar huis, hopelijk de profielen in ontvangst nemen en vanavond er eens aan beginnen.
Motoren en drivers ga ik vandaag/morgen bestellen en de spindel hoop ik ook
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Zal ik je nog even op een dwaalspoor zetten, een ronde koker heeft meer torsie stijfheid dan een vierkante koker, misschien helpt dat ook nog mee :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Als ik kijk naar de betere spindels >1000 euro zoals de Teknomotor's dan hebben die allemaal een vierkante kast met montagegaten aan de achterkant om vast te schroeven.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Sven »

DirkSchipper schreef: 28 mar 2018 13:40 Volgens mij bedoelt Sven dat je een ronde spindel heel eenvouding in z'n mount omhoog/omlaag kunt schuiven, zonder dat daarmee de uitlijning verandert ...
Precies!
Toxiq schreef: 28 mar 2018 15:17 Zal ik je nog even op een dwaalspoor zetten, een ronde koker heeft meer torsie stijfheid dan een vierkante koker, misschien helpt dat ook nog mee :lol:
Verder dwaalspoor,als ik klok en klepel uit elkaar kan houden: voor sommige materialen wel, (diagonaal gevlochten koolstofvezelbuis) voor sommige niet (staal
Kjelt schreef: 28 mar 2018 15:22 Als ik kijk naar de betere spindels >1000 euro zoals de Teknomotor's dan hebben die allemaal een vierkante kast met montagegaten aan de achterkant om vast te schroeven.
Vierkant goed maken kost meer moeite, bij duurdere spindles valt dat minder op.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Oké nu is het officieel.... I’m loosing it

Zoals Jeroen schrijft, rond is sterker als vierkant.

En wat kjelt zegt. Bij een €1000 spindel zijn ze vierkant... maar de mijne is geen €1000. (Mag niet van de baas 😁)
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Btw. Net de profielen in ontvangst genomen. Me happy.

Zal vanavond foto’s maken. Voor nu laat ik ze in de verpakking en in de auto. Dan maar snel eten en de baas mag de kids naar bed brengen 😁

(Even iets heel anders) ik zag op internet foto’s voorbij komen van mensen die een profielen met zand gevuld hadden.... heeft dit nog toegevoegde waarden?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 28 mar 2018 15:36 Vierkant goed maken kost meer moeite, bij duurdere spindles valt dat minder op.
Dat is toch niet de discussie?
De discussie is wat is beter vierkante behuizing vd spindel met bouten vastzetten of een ronde behuizing waar je de hals vast zet?
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Kjelt schreef: 28 mar 2018 17:04
Sven schreef: 28 mar 2018 15:36 Vierkant goed maken kost meer moeite, bij duurdere spindles valt dat minder op.
Dat is toch niet de discussie?
De discussie is wat is beter vierkante behuizing vd spindel met bouten vastzetten of een ronde behuizing waar je de hals vast zet?
Jep dat is de vraag. Mij maakt het weinig uit als ik 2uur sleutel werk heb. Hoef er me geld niet mee te verdienen 😁
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Zo heren, eerste avondje bouwen zit er op, helaas lukt het even niet om foto’s met mijn telefoon te uploaden, dus die houden jullie nog tegoed.

Wel al tegen het eerste (verwacht er nog wel meer) probleem aangelopen. Na 100x checken toch de verkeerde ondersteuning besteld 😞. Gaten van het profiel zitten op 40 hart en de rail op 30. Nu heb ik al even contact gehad met toxiq (thnx Jeroen) en kwamen we met de volgende oplossingen.

Optie 1: alu vlakstaf 60x15 gaten boren op 40 en de vlakstaf vast maken op het profiel en gaten boren en tappen op 30 en de rail daar op.

Optie 2: alles voor een schappelijke prijs tekoop zetten en nieuwe bestellen.

Optie 3: iemand misschien nog een ander idee?

Morgen even wat bevestigings materiaal halen en dan weer verder met het frame. Voor nu welterusten allemaal.
Plaats reactie