nema 17 met 12 mm spindel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hansw
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:01

nema 17 met 12 mm spindel

Bericht door hansw »

Goedemorgen,
Nog weinig ervaring op dit gebied. Is het mogelijk met een nema 17 motor een spindel 12mm aan te drijven? Als geleider wou ik een kogellager kastgeleider (ca 35 cm bereik) gebruiken. De meeste spindels in de handel zijn 8mm en alle andere toebehoren (askoppelingen) zijn meestal ook op 8 gebaseerd. Oftewel kan een Nema 17 genoeg koppel leveren of is het aan de krappe kant.?
Bedankt alvast.
Hans
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: nema 17 met 12 mm spindel

Bericht door stef stuntpiloot »

Hey Hans,

Het belangrijkste om te weten daarbij is wat je wil gaan verplaatsen en hoe snel/langzaam dat gaat en wat voor acceleratie daar voor nodig is. Is er een speciale reden waarom je 12mm wil gaan gebruiken met een nema17 motor? En is het een trapezium of kogelomloop? en tot slot, wat voor spoed heeft de spindel?
hansw
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:01

Re: nema 17 met 12 mm spindel

Bericht door hansw »

De reden dat ik deze spindel wil gebruiken dat ik die nog had liggen. De spoed is ca 4mm. Modelletje trapezium.
En nema 17 omdat ik deze nog net met een arduino cnc schield kan aansturen. Dit ivm max. stroom. Althans, dat is het idee. wellicht een slecht idee :roll:
De snelheid heb ik nog niet bepaald, echter hoeft het geen supersnel machien te worden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: nema 17 met 12 mm spindel

Bericht door diepchess »

Hans je kunt in die arduino ook een andere motordriver neerzetten van pololu en dan kan hij iets meer amperes leveren - dan kun je nema23 aansturen. DWZ nema23 motortjes die iets minder amps vreten (gros vreet 3A of meer - die lukken dus niet zo best).
Plaats reactie