Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Ik zou me niet te druk maken over die slag in die trapeziumspindel..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk om te zien op youtube dat je vooruit komt, gaaf!

Ik zou je machine zo ombouwen dat je een bed beweegt onder een vaste "Gantry". Als je de gantry lekker stevig maakt en een solide bed laat bewegen kom je een heel eind.
Heb zelf een soort gelijke constructie en gaat redelijk goed. Het kan altijd beter en dat is ook wat de meeste hier gewend zijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Bjornski1976 schreef: 27 jan 2018 21:44 Ik zou je machine zo ombouwen dat je een bed beweegt onder een vaste "Gantry".
Ja, jij wel... Ik heb ook nog wel een stuk of honderd dingen die ik aan deze machine zou veranderen, maar het apparaat staat al, en 't is een hele mooie "vingeroefening" waar 't menneke nog een hoop van kan leren.. dus ik laat 'm lekker pruttelen voorlopig.. 't beweegt al, dat is vast al een overwinning op zich..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door serum »

Amen, neem deze heer even als voorbeeld (cnc-channel op youtube) als het op ontwikkelen in cnc bouwen aankomt, en je mond valt open van verbazing als je zijn laatste creatie ziet.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door vincent1971 »

Mijn opmerkingen, verander de stapgrootte die ingesteld is bij de tb6560. Kijk ook eens naar de spanning van de nema17. Heb zelf 2 kp08's aan beide uiteinden van de tr08 zitten.
eded1
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:46

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door eded1 »

Mooi initiatief om dit zelf te bouwen, je gaat vast ondervinden dat er verbeter puntjes aan zit te komen.
Ikzelf heb ook van nul aangevangen eigenwijs natuurlijk maar omdat ik ook aluminium wil bewerken lag mijn aanvang iets hoger.
Ik ben niet gestart met hout maar met alu BSB profielen van 60x30 die zijn makkelijk in elkaar te schroeven.
Nu draait de machine met succes, heb alleen een beetje spijt van Y brug deze zijn van 16mm hard staal maar kunnen in de midden nog steeds ietsj doorbuigen.
Ik wens je alle success en dat t je mee gaat zitten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Hoe is het met de voortgang?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Het heeft eventjes een tijdje stil gelegen ivm carnaval. Eerlijk gezegd valt mij dit forum een beetje tegen en er hangt een behoorlijk negatieve sfeer. Eigenwijs dat ik ben ben ik gewoon door gegaan waar ik mee bezig was en ik ben zeer tevreden met het resultaat wat ik tot nu toe bereikt heb.

Eerst ben ik begonnen met het maken van de Z-as:
Afbeelding

Daarna volgt de X-as:
Afbeelding

Motorophanging van de Z-as is overigens later nog een beetje aangepast om wat gewicht te besparen.
Afbeelding

Alles gemonteerd incl de plaat waar de Dremel op gemaakt kan worden. Nu kan ik X,Y, Z beweging maken dus ben hier wat testjes gaan doen met een potloot om te kijken hoe de machine een beetje beweegt. Dit ging behoorlijk goed!!
Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik de Dremel erop gemaakt. Ik ben begonnen met het frezen van schuim om te kijken hoe alles een beetje werkt en wat de machine doet. Al snel bleek dat Multiplex frezen geen probleem was:
Afbeelding

Toen dit goed werkte ben ik gaan kijken of het frezen van perspex ook mogelijk was. Dit is eigenlijk een van mijn belangrijkste doelen zodat ik straks goed perspex kan frezen. Echter ging dit nu al goed!!
Afbeelding

Toen begon de ellende met de elektronica... Alles netjes aansluiten en zorgen dat er geen kabeltjes los hangen.
Afbeelding

Kabels netjes in een goot gedaan zodat ze goed mee kunnen bewegen. (wat een *** werk was dat).
Afbeelding

Afbeelding

Bed erop maken
Afbeelding

Afbeelding

En frezen maar....
Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik een beetje bezig met de elektronica in een kastje weg te werken. Eindschakelaars zitten er al op maar moeten nog aangesloten worden. Verder ga ik binnenkort beginnen met de perslucht toevoer om de frees te koelen (deze ga ik ook schakelen via GRBL). Ook heb ik nog een Raspberry pi 3B toegevoegd voor het sturen van de G-code. ( Ik weet dat je GRBL ook direct op een rasp kunt runnen maar ik doe het liever via een arduino). Op de Rasp heb ik teamviewer staan dus heb geen schermpje nodig om hem te gebruiken en kan het rechtstreeks via tel of laptop doen. Verder wil ik nog knopjes maken waarmee ik de machine kan bewegen, stop, pauze enz. Noodstop natuurlijk! Als dit allemaal gedaan is ga ik er nog wat kappen omheen maken en eventueel een afzuiging erop om de pof een beetje tegen te houden. Leerzaam project en tot op heden heb ik nog weinig tegenslagen gehad. Ben tevreden over de nauwkeurigheid (+/- 0.1mm) en stabiliteit van de machine.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!!

Gr,
Job
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door benkr »

Ik vind het best wel een prestatie dat je zo ver bent gekomen en een machine werkend hebt gekregen.
Dat er hier op het forum een negatieve sfeer hangt vind ik niet, maar ik denk wel dat dit op nieuwe mensen best wel eens zo over kan komen.
Je kent dat spreekwoord wel van stuurlui die aan de wal staan, zo is dit forum ook, iedereen heeft wel over iets een idee wat anders zou moeten.
Als je dat allemaal bij elkaar voegt dan zit daar nauwelijks iets positiefs tussen, maar dat is dan vaak omdat ze je dezelfde fouten zien maken als ze zelf ook hebben gemaakt, en daar willen ze je eigenlijk voor behoeden.
Het is dus allemaal goed bedoeld ondanks dat het niet zo overkomt.

Maar goed, Ik wil je wel een advies meegeven, ga geen metaal frezen met deze machine zolang je de elektronica niet in een goed afgesloten behuizing hebt ondergebracht. En bedenk dat dat koelplaatje van die stepperdriver daar niet zo ideaal zit, dat krijgt daar vrijwel geen frisse lucht terwijl dat wel zou moeten.

Verder ben ik heel erg benieuw hoe deze machine er over een of twee jaar uit zal zien, de ervaring leert dat de gebruiker er zelf achter gaat komen waar de zwakke plekken van zijn machine zitten, en gaat die dan een voor een verbeteren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Het beweegt! en ook de goede kant op.. Gefeliciteerd!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door vincent1971 »

Mooi resultaat..en zie zelf die pijp aan de zijkant..had daar zelf nog niet aan gedacht. Ga ik ook eens doen. Mijn tip is nog kijk eens naar een tb6600. Die zijn beter 'ingepakt' kunnen meer vermogen aan en zijn gemakkelijker in te bouwen. Daarnaast zit er nog een 1/32 stap op. MIjn vraag is wat voor dremel gebruik je?
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

benkr schreef: 18 feb 2018 17:54 Maar goed, Ik wil je wel een advies meegeven, ga geen metaal frezen met deze machine zolang je de elektronica niet in een goed afgesloten behuizing hebt ondergebracht. En bedenk dat dat koelplaatje van die stepperdriver daar niet zo ideaal zit, dat krijgt daar vrijwel geen frisse lucht terwijl dat wel zou moeten.
Ik ga nog kapjes frezen voor over de elektronica incl een fan en filter. Verder was ik eigenlijk niet van plan om metaal te gaan frezen want verwacht dat de machine dat niet goed aan kan.

vincent1971 schreef: 18 feb 2018 21:05 MIjn vraag is wat voor dremel gebruik je?
Dremel 4000. Eerlijk gezegd valt de vermogen een beetje tegen. Als de machine een beetje gaat verspanen hoor je dat het toerental terug valt. En wat een pokken herrie maakt dat ding... lang leven otoplastieken!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Swets »

ik zou nog een plankje over je y-as schroeven... je z-as kan toch niet hoger..... maakt alles weer stijver...
of je hele z-as 10 cm hoger zetten... nu gebruik je de onderste 10 cm van je gelijding niet.... is ook weer zonde...
Laatst gewijzigd door Swets op 20 feb 2018 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Breaker »

Jobbomodels schreef: 18 feb 2018 16:11 Eerlijk gezegd valt mij dit forum een beetje tegen en er hangt een behoorlijk negatieve sfeer.

De stijl is misschien even wennen? Zie het als opbouwende kritiek: Aan de ene kant zijn hele gepassioneerde bouwers die altijd en overal mogelijke verbeteringen zien, soms wordt dan een kanon aangeraden om een mug dood te schieten, aan de andere kant zijn er ook zeer regelmatig nieuwkomers die met bedachte machines van peperkoek, blokken staal van gigantische afmetingen tot spanen willen hakken.

Als de machine in verhouding is met het gebruikersdoel, is het prima toch? En dat lijkt me hier helemaal in orde. En als je het bouwen en verbeteren op zich leuk vind of de doelen anders worden kunnen we wel helpen met wat duwtjes (in alle richtingen :lol: ), je kan altijd zelf de uiteindelijke koers bepalen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie