Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hfjbuis »

Hoe je het draait of keert, je vangt op je arduino stoorsignalen op. Die komen binnen via de voeding, de kabels (inductie / capacitief). Omdat je ook al problemen ondervindt van de dremel, denk ik dat de voeding het probleem is. Je zou over de voeding condensatoren kunnen plaatsen, maar dan de soort die snelle signalen kan onderdrukken. Dat zijn tantaal condensatoren of ceramische condensatoren (folie). Die laatste zijn de beste keus, maar wat groter en duurder in aanschaf. Letop, tantaal condensatoren hebben net als elco's een + en een -.
Je moet de condenstatoren zo dicht mogelijk bij de voeding plaatsen. Je kunt ze niet alleen op de ingang van de arduino zetten, maar ook over de 5 Volt uitgang. Je kunt ook met een andere arduino (ander merk) proberen. Ook dat kan helpen en is misschien gemakkelijker om te proberen.
Los daar van:
- Zorg voor een goede aarding liefst een gemeenschappelijk aardpunt.
- Zorg voor een goede GND (0 Volt) liefst een gemeenschappelijke Gnd.
- Hou de storende bekabeling (relais, stepper voeding, stepper A+,A-,B-,B+) zoveel mogelijk weg van de gevoelige arduino kabels (step, dir, enable, limit, etc)
- Als je een afscherming gebruikt, dan die maar aan een kant (arduino kant) aan aarde leggen.
Veel succes en laat weten of het gelukt is.
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Kjelt »

Zie boven tips voor gescheiden voeding (filtertje er tussen en ontstoor elco's) is inderdaad goed.
Daarnaast heb ik vaak ervaring dat een klassiek relais met een spoel zelf de ellende veroorzaakt.
Dat is vaak een stroomstoot die invloed heeft op de rest van de elektronica.
Ik neem even aan dat je klep een DC ingangsspanning heeft ?
Dan is dit het makkelijkst op te lossen door een DC SSR te nemen dus eigenlijk een soort van Fet die je met een optocoupler aanstuurt, Zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur.
Zorg er inderdaad wel voor dat er dicht bij het relais een dikke elco zit die de inschakelstroom van de klep wat buffert.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Welke waarde keramische condensator kan ik dan het beste pakken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Kjelt »

Kijk eerst even hoe je voedingsspanningsdraden lopen.
Je wilt het relais printje direct voeden uit je voeding en daar bufferen/ontkoppelen.
Laat eens een foto en schemal zien van wat je hebt, nu is het luchtvissen wat er fout zit.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hallo allemaal,

Om mijn vorige vraag even af te sluiten. De storing komt waarschijnlijk doordat ik geen shield kabels gebruikt heb. Dit is een leermoment en ga ik in de toekomst waarschijnlijk aanpassen.

Tijd geleden heb ik een 1.5KW spindel overgenomen van hrscharft, bedankt! Deze heb ik al snel gemonteerd en werk nabehoren. Nu kan ik ook mooi frezen met frezen t/m 6mm. Over het algemeen valt mij de stabiliteit van de machine niet tegen (voor de toepassing waar ik hem voor gebruik hout en kunststof frezen).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de spindel zit een VFD controller (hy01d523b). Deze zou ik graag willen aansluiten op mijn GRBL. Heeft iemand een idee hoe dat moet en hoe ik dan de controller moet instellen?

Alvast bedankt,

Groetjes,
Job
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

Als je het de montage plaat waar je Z-as aan hangt nu verder doorschuift naar boven aan je X-as dan kun je de zij-armen van je X met diezelfde lengte inkorten terwijl het je niets aan bereik kost.
Wel komt het de stijfheid een heel eind te goede. Misschien een dingetje om over na te denken.

Tevens zou je op de buitenkanten van de zij-armen nog een stel ribben kunnen plaatsen waardoor die nog weer stijver worden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hi forumleden,

Al een tijdje gebruik ik mijn DIY CNC portaal frees voor diverse toepassingen. Het valt me op dat ik hem veel gebruik voor het frezen van contours en het graveren van foto's in zwartprespex. Hierdoor ben ik nu weer op een nieuw idee gekomen om er een laser op te zetten voor het uitsnijden van kunststoffen & mdf. Nu is mijn grote vraag:

- Is het mogelijk om een laser unit aan te sluiten op de arduino uno met GRBL? zoja hoe?
- Hoeveek Watt laser heb ik nodig voor het uitsnijden van hout tot 6mm? en welke wordt aangeraden?

Ik hoor graag van jullie!

Bedankt,
Job
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ik schat dat je dan zo'n 40-50 watt nodig hebt. Is prijstechnisch niet echt interessant.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Jobbomodels schreef: 28 nov 2019 10:58 Hi forumleden,

Al een tijdje gebruik ik mijn DIY CNC portaal frees voor diverse toepassingen. Het valt me op dat ik hem veel gebruik voor het frezen van contours en het graveren van foto's in zwartprespex. Hierdoor ben ik nu weer op een nieuw idee gekomen om er een laser op te zetten voor het uitsnijden van kunststoffen & mdf. Nu is mijn grote vraag:

- Is het mogelijk om een laser unit aan te sluiten op de arduino uno met GRBL? zoja hoe?
- Hoeveek Watt laser heb ik nodig voor het uitsnijden van hout tot 6mm? en welke wordt aangeraden?

Ik hoor graag van jullie!

Bedankt,
Job
Ik heb veel gespeelt met diode lasers maar er zijn er wel die het kunnen bv van https://endurancelasers.com/ maar het valt vaak toch tegen in de praktijk.
en aansturen met GRBL zijn wel programma's voor bij http://lasergrbl.com/ staat hier volgens mij wel iets over.

maar als je gaat ombouwen kan je er beter een co2 laser van maken, de diode laser die ik heb gehad die het wel konden hadden een korte levens duur vanwege het oversturen van de diode.

Gr Ruus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat een portaalfrees iets te langzaam is voor een CO2 laser.. Zeker voor graveren.. een portaalfrees die 500mm/sec beweegt, wat toch wel het minimum is voor een beetje co2 laser, is toch best een uitdaging..
Voor zo'n diodelaser kan het misschien net.. Maar of je daar ook echt knap 6mm hout mee kan doorsnijden????

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Bedankt voor de info, dan kijk ik even verder naar de mogelijkheden. Hoeveel watt is er minimaal nodig om fatsoenlijk hout en kunststof te kunnen snijden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu is 'fatsoenlijk' voor iedereen anders, maar ik zou zeggen 60W is zo'n beetje het minimum.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nog een 10 watt diodelaser liggen. Die mag je wel overnemen als je interesse hebt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie