Reductor

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Als ik toch een overschot aan kracht heb, wat zijn dan de redenen om een reductor toe te passen?
Is dat dan alleen om de resolutie te verhogen? Ga je dat terugzien in het werkstuk?

Of kan een een stappenmotor niet gemakkelijk heel langzaam draaien en heb je daarom de vertraging nodig? Dit is de tabel die bij mijn motor hoort.
16309
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Langzaam draaien is eigenlijk het enige wat een stappenmotor goed doet, hoe sneller hij moet draaien, hoe moeilijker dat gaat, tot zo'n 300 rpm of 5 rps (zie je in de grafiek) gaat het heel goed en makkelijk, daarna beginnen er allerlei factoren hun invloed af te geven en loopt het koppel stevig terug tot op het moment dat het koppel te laag is om nog een beweging te produceren, dan stopt de beweging en bromt de motor alleen nog maar.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Dus eigenlijk kan ik beter geen vertraging toe passen en de motoren direct op de tandheugel monteren?
En de resolutie ga je dat zien?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

De resolutie kun je instellen met het aantal microsteps, dat heeft voor- en nadelen, boven de 8 of 16 microsteps zul je weinig verandering meer merken, je stuurkaart heeft er echter wel veel meer werk mee, daarom gaan de meeste mensen niet verder dan 8 microsteps, dat geeft genoeg resolutie en is voor de meeste stuurkaarten nog wel te behappen mits je de kernelspeed (Mach3) goed instelt.

Als ik naar je grafiek kijk dan denk ik dat daar een verwisseling in zit, de 4 en 8 Nm grafieken zijn denk ik omgewisseld, of de legenda is omgewisseld.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Ja daar lijkt het op ja, was me niet eens op gevallen.

Ik ga als stuurkaart de ICNC600 van EdingCNC gebruiken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

Schiet maar eens op Looy, ik wil wel eens ziet wat die eding kaart doet met de thc
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

Voor de z as gebruik ik een trapeziumspindel. Heb ik nog wel een stukje van over. 2 Nm stallt bij mij regelmatig. Acc staat nu op 600 of zo, te laag naar mijn zin.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Ja het moet nu wel wat meer gaan opschieten. Heb ik een hoop tijd gestoken in een vertraging, blijkt dat helemaal niet nodig te zijn!
Maar het scheelt wel dat ik nu niet op die vertraging uit China hoef te wachten:)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

Nou. Is niet helemaal waar. Ik heb de tandwielen direct op de motor. Loopt toch niet helemaal zoals ik zou willen. Maar inderdaad, aan de gang en overbrenging achteraf erop zetten. Je motoren komen zo niet boven 100 tpm, da s wel erg weinig.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Die 100 rpm maakt toch niet uit. Als je voldoende resolutie haalt is het toch goed.
En bij dat toerental heb je nog echt de volle 8Nm tot je beschikking, ook wel fijn als die ook nodig zijn om de zaak aan de gang te houden.
Het betekent ook dat je een flinke acceleratie kunt toestaan.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

De motoren staan nu afgeregeld op 0,15 g. Dubbele motoren op portaal. 1600 steps. De 2 motoren staan regelmatig tegen elkaar in te stampen. Met een overbrenging verfijnt de resolutie. Bij meet steps per omw verlies ik koppel. Voorlopig laat ik het zo. Eerst nog overbrenging proberen, dan nieuwe tafel bouwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Wat bedoel je met:
De 2 motoren staan regelmatig tegen elkaar in te stampen
?
Beide motoren moeten precies gelijktijdig het portaal gaan bewegen, gebeurd dit niet dan is er ergens een instelling in je controllerkaart niet juist. We noemen deze manier van aandrijven tandembedrijf. Hoe dit precies werkt bij een Eding kaart weet ik niet maar daar hebben we hier andere experts voor die zich wel zullen melden nu.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

Plasma is nog mach3.
Stampen doet zich alleen voor als portaal niet beweegt in y. 1 motor is closed loop, deze of wordt door de andere motor net in halve stap geduwd of zo en blijft dan corrigeren. Het zou misschien op te lossen zijn door naar 3200 steps te gaan, maar dat wil ik niet. Overbrenging ertussen is beter. De zaak functioneert meer dan prima maar voor t echie wil ik dit niet, het tikken stoort me.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

@ kawarider, misschien is het beter om voor jouw probleem een eigen topic te starten, dit wordt denk ik verwarrend.
Maar 2 verschillende motoren op hetzelfde portaal (as) is zeker vragen om problemen, het dynamische gedrag bij wat hogere toerentallen is gegarandeerd verschillend en dat wil je nooit.
Plaats reactie